Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Heinäanalyysi -> monimutkaistaa ruokintaa

Lähettäjä: äää 
Päivämäärä:   4.11.25 11:17:04

Heinäanalyysien oton ihanuus ja kamaluus. Olen aina ruokkinut hevosia fiiliksellä. Syöttänyt kivennäistä jonkun pussin määräämän annoksen, energiarehua sopivaksi koetun annoksen (aika vähän) ja silmään&nenään hyvän olosta kuivaheinää vapaasti. Hevoset olleet aina hyvässä kunnossa, toki myös mun tarkkailu hevosen lihavuus/lihaskunnon, karvan laadun, kavioiden laadun ja jaksamisen suhteen ollut myös ''menneinä vuosina'' löyhempi kuin nykyään.

Aloin ottaa pari vuotta sit analyysit kun tuli tiine tamma ja sen jälkeen varsa. Nyt olen tajunnut, että mun ruokinnat menneet tosi monimutkaisiksi koska lasken analyysien perusteella kaikki ''ihanteeseen''. Esim kisahevonen sai ennen heinä, kivennäinen ja energiarehu. Nyt saa niiden lisäksi, ade-vitamiinia, b-vitamiinia, ripauksen kalkkia (ca:P suhteen parannukseen), rypsi-kronoa, sinkkiä ja progutia. Progutia tosin vain jokasyksyisten lievien vatsaoireiden takia. Enkä nyt sanoisi että se mitenkään merkittävästi olisi upeammassa kunnossa kuin ''ennen''. Toki sillon mun mittari kunnossa olevalle hevoselle saattoi olla eri kuin nyt. Ja toki vaatimustaso treeneissä ja hevosen fysiikalta on noussut.

Nyt ajatusluuppi palasi siihen että ollaan tultu aika kauas yksinkertaisesta ja selkeestä ruokavaliosta, mitä ennen arvostin. Miten itse suhtaudut tällaiseen muutokseen?

Re: Heinäanalyysi -> monimutkaistaa ruokintaa

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   4.11.25 11:36:12

Itse en koe analyysin perusteella ruokkimasta monimutkaiseksi. Pystyn myös säästämään kun en syötä turhaan mitään, mutta silti hevoseni saa varmasti kaikkea. Kun shettis tuli taloon niin tuli taas uusi tärkeä merkitys analyysille.
Jos miettii ruokintaasi, niin vitamiinit kuuluu ruokintaan ilman laskemistakin ja saattaisit syöttää proteiinia turhaan tai nuorelta jäisi proteiini saamatta.
Tuotantoeläin puolella analyysit ovat todella tärkeitä ja ruokinta perustuu täysin analyysiin.

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   4.11.25 11:39:32

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Kun tietää mikä olisi täydellistä, täytyy oppia sietämään epätäydellisyyttä. Ongelmahan on siinä, että vaikka saannit olisi milligrammalleen täydelliset et voi kuitenkaan tietää imeytyykö kaikki täydellisesti vai onko jokik arvo tai suhde sitten kuitenkin väärä.

ADE on sellainen mistä en tinkisi, sen hevosesi olisi todennäköisesti tarvinnut ennenkin. Voisiko esim ADEn ja B-vitamiinit vaihtaa yhteen monivitamiinituotteeseen? Menisikö kalkki ja sinkki riittävän lähelle jos nostaisi kivennäisen tai energiarehun määrää? Tai auttaisiko rehun vaihto toiseen?

Päivämäärä:   4.11.25 11:45:00

Määrien nostamiset ei parantanut Ca:P suhdetta, siksi kalkkia että Ca nousee. Mutta joo, mikä imeytyy ja miten, onko turha Ken tietää. Samaten sinkkiä lisärinä koska heinässä sinkki vajaa (ja yhdellä hevosella etenkin karvanvaihtoaikoihin huonompi karva joten sinkki tärkeä) mutta kivennäistä ei voi nostaa senkään saavuttamiseksi koska heinässä korkea rauta ja uhka araudat nousta aivan liian ylös
.

Mutta joo, se on totta että eihän nää mitään turhaa saa vaan analyysin perusteella tarkaksi lasketut. No ehkä joku kalkin ripaus kalsiumsuhteen parantamiseksi voi olla vähän huuhaata mutta taas varsalle tahdon sen ca:p suhteen oikeaksi, varsakin saa kalkkilisää.

Lähettäjä: Viher 
Päivämäärä:   4.11.25 14:40:00

Ootko katsonut mitä heinämäärån lisääminen tai vähentäminen muutamalla kilolla tekee suhteille? Meinasin tulla hulluksi kun joskus niitä laskin enkä tiennyt mitä ne ulkona porukassa syö heinää...
Mutta ei tullut irtopaloja eikä muitakaan kasvuhäiriöitä :)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.11.25 16:00:40

Helpompaahan tuo on kun on analyysit käytössä. Ei tarvii monesta pussista syöttää ja täysrehuja ei tarvii ollenkaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.25 16:13:58

Tieto lisää tuskaa. Jos ennen analyysiä on ajatellut tyyliin "heinä kaura kivennäinen", analyysin jälkeen alkaa laskea yksittäisiä ravintoaineita ja sokereita ja ties mitä.

Itse ruokinta ei välttämättä monimutkaistu yhtään.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   4.11.25 16:26:53

Ei sen tarvitse olla monimutkaista tai monesta eri pussista ja purkista.
Vaan etsi sen heinäanalyysin arvoihin parhaiten sopiva rehu ja kivennäinen jota ei tarvitse täydentää siitä tästä j tosta.
Kaikki kun eivät sovi aina heinän kanssa yks yhteen. Vaihtoehtoja on rehuissa ja kivennäisissä lukemattomia.

Jos on allergioita, se tietysti rajoittaa rehuvalikoimaa.

Päivämäärä:   4.11.25 16:50:37

Fiiliksellä mennään täälläkin, analyysi heinästä joo on mut se lähinnä vaan että tietää heinän speksit, srv ja sokerit.

Päivämäärä:   4.11.25 20:24:52

Te jotka laskette millin tarkkuudella kaikki analyysin mukaan niin ottakaa huomioon se että analyysi ei ole koko totuus, muissa paaleissa arvot saattaa heittää paljonkin siitä analyysistä vaikka samasta pellosta olisivatkin.

Eli se analyysi on aina suuntaa antava.
Antakaa itsellenne hieman armoa, hevonen ei tarvitse millin tarkkaa ruokintaa voidakseen hyvin :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.11.25 23:23:58

Mä en ymmärrä miksi monesta purkista syöttäminen on huonompi, kuin antaa sitä summakivennäistä, josta saa kaikkea turhaa. Sinkki,kupari, kaikki ja seleeni plus vitamiinit, tulee tästä 4-5 purkkia mutta toisaalta paljon vähemmän aineita kun siinä kivennäisessä. Että mikä sitten on yksinkertaista.

Päivämäärä:   5.11.25 06:14:30

Palaa alkuun koska tunnut osaavan lukea hevosta silmällä et tarvi kirjoja etkä analyysejä

Päivämäärä:   5.11.25 06:23:53

Kuulostaa vaan että sulla on väärä kivennäinen ja väärä energiarehu. Vaihda ne paremmin heinään sopivaksi niin ei jää kuin progut jäljelle tosta listasta.

Päivämäärä:   5.11.25 07:11:38

Vai että väärät rehut. Tässä kyllä yritetty verrata MONIA eri vaihtoehtoja :D Ongelma tulee juuri siitä ettei täydellistä saa. Enkä myöskään näe sitä järkevänä että joka vuosi vaihdetaan kaikki hevosen rehut uusiin, parhaimmillaan jopa vaikka kahdesti vuodessa jos heinäerä muuttuu talven aikana.

Osaatko kertoa minulle kivennäisen/energiarehun missä on korkea sinkki-kupari, kalsiumia suhteessa enemmän fosforiin niin että nostaa CA:P suhdetta ja matala rauta? Niin ja ei sokeria/erittäin matalat sokerit?

Lähettäjä: en ymmärrä 
Päivämäärä:   5.11.25 07:59:32

Heinäanalyysi meilläkin, ruokinta laskettu vuosia jo. Hevoset syövät heinää ja kivennäisen. Pitäisikö sinun miettiä se päärehu uusiksi jos menee vaikeaksi?
Joinakin vuosina on pitänyt täydentää valkuaista, mutta viime kausikin mentiin täysin heinä ja kivennäinen linjalla.

Meillä oloneuvos ja nuori joka treenaa. Treenavan kohdalla kiinnostaa juuri tuo valkuaisen määrä. Heinä annoksen määrään vaikuttaa kuiva-aine, jotta jokainen saa oikean määrän rehua. Noita myslejä ja muita hööpötyksiä ei olla koskaan tarvittu, enkä usko että jatkossakaan tarvitaan.

Päivämäärä:   5.11.25 10:10:18

Mitä kivennäistä syötät sitten jos se kerta riittää pelkä'ltään täydentään kaiken? En jaksa uskoa että kenelläkään on niin timanttista heinää, että oikeesti hivenaineet ja vitamiinit täyttyy kaikki heinä+kivennäinen ruokavaliolla. Todennäköisempää on, ettei niitä vaan lasketa kuntoon.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   5.11.25 10:23:28

Mutu ja hevosen katsominen on hyvä. Heinäanalyysi antaa suuntaa mutta ei siitä kannata liian tarkkaan laskea kun samalta pellolta/tai melkein samasta paalistakin saa erilaisia arvoja. Ja jos on nähnyt heinän ennen kaatoa ja paalista ja tietää säät ja kaatopäivät ja kuivumisajat niin siitä osaa päätellä sen suuntaa-antavan sokerit/valkuaiset/kivennäispitoisuudet myös ihan hyvin.

Lähettäjä: Mnn 
Päivämäärä:   5.11.25 12:32:36

Mikä tahansa analyysi kertoo enemmän kun hiha-arvio…

Päivämäärä:   5.11.25 15:15:59

Oletko ääää katsonut speedex mineral balancerin?

Lähettäjä: En ymmärrä 
Päivämäärä:   5.11.25 16:12:23

Lähettäjääää

Päivämäärä5.11.25 10:10:18

Mitä kivennäistä syötät sitten jos se kerta riittää pelkä'ltään täydentään kaiken?

Sitä mikä parhaiten sopii sen kauden heinään.
Racing, Kraft, BH, Pavo olleet käytössä.

Lähettäjä: poi 
Päivämäärä:   5.11.25 17:12:49

Tietysti se monimutkaistaa kun kaikki puutteet paikataan, mikä on taas hyvä asia. Olen huomannut että moni isompi kilpahevostalli saattaa syöttää viisikin kiloa täysrehua päivässä, jotta se täyttää suunnilleen kaiken tarpeen heinäanalyysin pohjalta. Kun tekee tarkan ruokintasuunnitelman, väkirehumäärä voi tippua jopa noin pariin kiloon päivässä, mutta kivennäisiä ja vitamiineja saa antaa monesta purkista. Itse olen valinnut jälkimmäisen omien kohdalla ja hienossa kunnossa nuo pysyneet, vaikka moni kauhistellut rehumäärän pienuutta. Isossa tallissa olisi tietysti hankalampi toteuttaa ja olisi hidasta ruokkia joka hevosta monesta purkista

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   6.11.25 06:40:21

En ole koskaan ottanut analyysejä heinästä. Maperäanalyysit otetaan sen 5vuoden välein ja ne alkaa olla ok. Heinä tehdään kun kelit sen sallii. Kuivaan pyritään. Aina ei onnistu ja vedettävä muoviin. Kun korjuuaika on säädyllinen. Eli ennen Tähkän tuuleentumista niin hyvä. Keli oloista voi päätellä stressitason ja siihen liittyvän sokerin.
Omille syötetään ja hyvänä heinä vuotena jää syöttöön vielä seuraavalle vuodelle.
Hevoset syötetään rotuun, käyttöön ja lihavuus asteeseen sopivasti. Joillekin ei ollenkaan väkirehuja tai vain satunnaisesti. Kivennäisämpärinä tarhoissa umpihertta tai Racingin halvempi.
Kaikille syksyn pimeiden myötä ade-rae säkistä. SeleeniE aika usein keväällä.
En jaksa uskoa laskelmiin. Hevoset ovat kovin yksilöllisiä rehunkäytön suhteen. Mitenkään et voi tietää aukottomasti onko ravintoaineet keskenään balanssissa muuten kuin seuraamalla hevosen ulkomuotoa ja vireystasoa.
Ajan myötä olen päätynyt että mieluummin liian vähän kuin liikaa. Liikaa jotain aiheuttaa jonkin asteen myrkytystilan joka näkyy samoin kuin puutekin.

Päivämäärä:   6.11.25 08:35:20

Tuo speedex olis muuten hyvää sisällöltään, mutta heittää Ca:P suhde häränpyllyä jo normaaliannoksella, jättäen silti vitamiinit, kuparin ja sinkin vähän vajaaksi. Tarvisi siis kuitenkin antaa niitäkin lisänä vaikkakin vähemmän. Nostamalla kivennäisen annosta, nousee Ca:P määrät hurjiks ja sen lisäks suhde muuttuu niin hirveäksi ettei voi harkitakkaan. Ei siis sovi meidän heinään yhtään.

Ehkä nyt panostan sinkki-kupariin ja vitamiineihin ja jatkan muuten samalla ruokinnalla.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.11.25 09:42:28

Katsoisin ennemmin hevosta. Meilläkin analyysit on ja niitä katselen lähinnä kalsium fosfori suhteen verran, että paljonko kivennäistä. Energiarehua annan sen verran minkä hyväksi koen ja heinää sopivasti.

Päivämäärä:   6.11.25 10:14:14

Joo, hevoset näyttää hyvältä. KArvan kanssa vähän sykyisin ja keväisin ongelmaa eli panostaisin just noihin vitamiineihin+sinkki&kupariin nyt

Lähettäjä: Exj 
Päivämäärä:   6.11.25 12:17:34

Kellään muulla muuten tänä vuonna kalsium fosforisuhde peffallaan heinässä? Kaikki muut arvot olivat normaaleja

Päivämäärä:   6.11.25 12:22:30

On kyllä reilusti ca tuossa speedexissä. Ei niiden analyysien perusteella olekaan orjallisesti tarkoitus syöttää kaikkea just eikä melkein. Tai pystyä sitä tekemään. Omilta mailta heinää tekevät ja samoilta pelloilta vuosia viljelevät niistä hyötyvät eniten. Ja ne jotka ymmärtävät kokonaiskuvan viljelystä ja ruokinnasta.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   6.11.25 12:26:41

"Te jotka laskette millin tarkkuudella kaikki analyysin mukaan niin ottakaa huomioon se että analyysi ei ole koko totuus, muissa paaleissa arvot saattaa heittää paljonkin siitä analyysistä vaikka samasta pellosta olisivatkin.

Eli se analyysi on aina suuntaa antava."

Tämä. Saman heinäsatsin paalien välillä voi olla hurjiakin eroja ja se saa minut nykyään miettimään, onko analyysejä mitään järkeä edes ottaa. Olen kuitenkin ottanut, jotta on joku käsitys edes että mitä heinä on, mutta en enää nykyään laske milligramman päälle lisiä vaikka heinäanalyysi näyttäisi mitä. Toki silloin kun tamma oli tiine + varsa kasvuiässä, pohdin ruokinnan tarkasti.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   6.11.25 13:03:05

Meillä ei ole heinästä kivennäisanalyysiä, joten täytyy mennä netistä löytyvien "keskiarvo-arvojen" mukaan. Kun lasken näiden mukaan esim ca:p-suhdetta, niin lopputuloksen perusteella pitää syöttää korkea-kalsiumista kivennäistä. Ja monethan syöttää ruokintakalkkiakin, jotta saa riittävästi kalsiumia. Tältä pohjalta ihmettelen, miksi Racingillä on Mineral P, jossa on runsaasyi fosforia, ja se on tarkoitettu "hevosille, jotka syö pelkkää heinää"? Jos tätä syöttäisin omien (keskiarvo-)laskelmien perusteella, kalsiumia tulisi suhteessa todella vähän, vaikka hevonen käytännössä pelkkää heinää syökin. Mitä en ymmärrä?

Lähettäjä: lop 
Päivämäärä:   6.11.25 13:23:40

"Osaatko kertoa minulle kivennäisen/energiarehun missä on korkea sinkki-kupari, kalsiumia suhteessa enemmän fosforiin niin että nostaa CA:P suhdetta ja matala rauta? Niin ja ei sokeria/erittäin matalat sokerit?"

Energiarehuissa nyt yleensä on melko korkea fosfori, joten niiden kanssa tarvitaan se korkean kalkin kivennäinen tai kalkkilisä. Täydellistä ei tietenkään saa millään, koska heinäanalyysikään ei ole mikään täydellinen, eikä hevoset myöskään imeytä kaikkea samalla tavalla. Itse palaan aina vaan St.Hippolytiin, tarvittaessa kalkkilisällä. RS Mustangin punainen vaikuttaa myös hyvältä paperilla, en tosin tiedä saatavuudesta. Dodson&Horrellin kivennäinen myös, jos Ca:P ei juuri vaadi korjausta.

Seuraava askel on sitten ottaa hevosista jatkuvasti verinäytteet, että näkee imeytyykö kaikki sopivasti :D Mullakin just kahdella joutilaalla ponilla (no toinen varsonut viime vuonna) E-vitamiinivarastot ihan tyhjät, vaikka molemmat saaneet sitä laskennallisesti ihan reilusti.

Päivämäärä:   6.11.25 23:50:25

Totesin heinä analyysit jo aikoja sitten ihan pelleilyksi ja ehkä antaa suuntaa ehkä ei. Kuivaheinästä pystyy jo aistinvaraisesti ihan ihminen toteamaan, onko se lähtevää ja sulavaa vai kortista kakkaa. Maistuuko tosi paljo sokerilla vai ei.

Hevostietokeskuksen suosituksen ja Ruokinnalla tuloksiin -kirjojen tiedon mukaan ihan hyvin pärjännyt omien hevosten kanssa nyt 15 vuotta.

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   7.11.25 02:07:40

" Hevoset olleet aina hyvässä kunnossa"

No tätä ei valitettavasti pelkkä silmämääräinen arvio kerro lainkaan.

Päivämäärä:   7.11.25 03:00:58

” Enkä myöskään näe sitä järkevänä että joka vuosi vaihdetaan kaikki hevosen rehut uusiin, parhaimmillaan jopa vaikka kahdesti vuodessa ”

Mutta näinhän se menee. Ei yksi rehu tai kivennäinen voi sopia millään kaikkien heinien kanssa. Etenkään jos heinien arvot poikkeavat toisistaan paljonkin, jos taas heinät tehdään omasta pellosta vuosittain, voi analyysit olla hyvin lähellä toisiaan kivennäisten suhteen. Valkuainen ja sokeri voi vaihdella paljonkin.

Osassa kivennäisistä on korkea kalsium, ne on tarkoitettu pääosin viljaruokinnan kanssa koska viljat sisältävät paljon fosforia ja suhdetta on korjattava korkealla kalsiumilla. Välttämättä edes pelkkä kivennäinen ei sitä korjaa vaan tarvitaan lisäksi vielä kalkkia erikseen.
Kun taas toisissa kivennäisissä kalsiumin ja fosforin suhde on tasapainossa ja silloin se on tarkoitettu pelkän heinäruokinnan tai vähäisen muun rehun kanssa annettavaksi. Huomioiden että heinässä myös on suhde oikea.
Siksi meillä on ne suuntaa antavat analyysit joista nähdään mitä tarvitsee täydentää ja paljonko.

Sen mitä itse olen vuosien saatossa ruokintalaskelmia tehnyt, ja niitä on paljon(!), harva kivennäinen yksistään sopii aina täydellisesti heinään. Tai heinän arvot ovat niin hyvät että pelkkä kivennäinen riittää. Tämäkin tietysti riippuu paljon myös heinän syöttömäärästä.
Ei ole täydennysrehujen kannata ollenkaan sama syökö hevonen 7 vai 17kg heinää. Välillä on myös haastavaa löytää sopiva kivennäis ja täysrehuyhdistelmä, mutta aina olen siinä onnistunut. Harvat kerrat on kun on tarvinnut monesta purkista lisätä. Haastavaa mutta ei mahdotonta.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   7.11.25 04:49:14

"Ei yksi rehu tai kivennäinen voi sopia millään kaikkien heinien kanssa."

Aika moni täysrehu toimii. Ylimääräiset tulee ulos.

Päivämäärä:   7.11.25 05:46:15

Jos ja kun hevosten sen hetkisestä tarpeesta ei varmuudella tiedä niin helpointa on antaa niiden itse päättää syökö kivennäistä vai ei. Siihen helpointa on nuo kivennäisämpärit.
Luonto on monessa viisaampi kuin ihminen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.11.25 06:16:08

Hevonen ei pysty säännöstelemään itse kivennäisten saantia.

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   7.11.25 06:40:26

"Aika moni täysrehu toimii. Ylimääräiset tulee ulos."

No ei tule.

Päivämäärä:   7.11.25 06:58:03

Kyllä pystyy. Mikä ei suostu syömään sille vaihdetaan toinen tuote. Yksikään ei syö tarvettaan enempää. Näin olen toiminut 30 vuotta ja olen joutunut myöntämään että elukka on ihmistä viisaampi omissa tarpeistaan. Ainut mitä täytyy rajoittaa on alkuperäisrotujen syöminen. Varsinkin sh on sellainen että syöminen ei lopu ennen kuin se on loppu. Puoliverisillä tämä ei ole niin ongelma sillä ne eivät jostain syystä syö taukoamatta vaan liikkuvat välillä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.11.25 09:39:53

En myös ukos noihin analyyseihin. Lähinnä siltä kantilta, että kun ei se heinä joka paalissa olla just samanlaista arvoiltaan kuin mikä kohta analyysiin tullut. Aina siellä on jotain eroja, ei sitä ruokintaa voi laskea niin tarkoin.

Silmämääräisesti olen aina ruokkinut paitsi kerran sitten hurahdin, että kokeilenpa nyt minäkin noita laskureita. Silloin muuttu hevoset huonon näköiseksi ja osa alkoi syömään hiekkaa. Heitin laskelmat romukoppaan ja jatkoin silmämääräisellä. Muuttuivat takaisin hyvän näköisiksi ja hiekansyönti on loppunut siihen.

Se on jännä, että montasataakiloiselle hevoselle pitäisi laskea ruokinta gramman tarkkuudella, että pysyy hengissä ja kunnossa, mutta meidän ihmisten omaan syömiseen ei kiinnitetä huomiota ja silti pääsääntöisesti voidaan hyvin? Silmämääräistähän se omakin syöminen on. Jos tästä ruuasta tulee kutinaa, vatta sekaisin tms, niin tyhmähän jatkaa syömistä, mutta vähänkään järkevä ei sitä jatkossa syö. Voi olla ihan yksilökohtaista herkkyyttä jollekin aineelle. Ja niin myös ihmisissä kuin hevosissa on täysin erilaisia ravinnon hyväksikäyttäjiä eli toinen terve yksilö on täysin läpipasko, kun toinen kerää kilot paljon herkemmin. Joten ei näille voi käydä samanlainen ruokinta perustuen taulukoissa oleviin keskivertoarvoihin.

Lähettäjä: murju 
Päivämäärä:   7.11.25 12:30:51

Heinäanalyysi on suuntaa-antava ja mielestäni tärkeämpi on kivennäis- ja hivenaineanalyysi. Joskus tuntuu siltä, että ihmiset tuijottavat liikaa laskelmiin näkemättä hevosta. Meilläkin oli hevonen paikassa, missä omistaja sokeasti luotti analyyseihin ja laskelmiin. Parasta oli väite, että hän sanoi punnitsevansa heinät tarkkaan ja tiesi, että molemmat syövät saman määrän. Ymmärtämättä edes, että antama heinämäärä ei täyttänyt oman hevoseni kuiva-ainetarvetta jos niihin analyyseihin olisi luottamista. Hän kun perusti suosituksiin, joten hän tietämättään alitti suositukset, muttei ymmärtänyt yhteyttä. Toinen kun oli hitaampi syömään ja välillä ruokahaluttomuutta, mutta silti viimeiseen asti väitti, että kilomäärä on sama, mitä hevoset syövät, koska hän punnitsee ne ja on laskenut tarpeen ja on analyysit.

Vastakkainen esimerkki on hevosenomistajasta, jolla puuttui teoriaosaaminen: ei analyysejä, ei laskelmia vaan katsoi sitä hevosta ja miltä se vaikutti. Hän sanoi, että hevonen tarvitsee enemmän energiaa ja massaa. Tämä tarvitsi siis enemmän kun mitä sai ja omistaja huomautti asiasta. Ja omistaja oli oikeassa, väkirehun määrää oli nostettava huomattavasti ja heinä vapaasti tarjottuna ennen kuin sai massaa. Eikä mitään hajua analyyseistä eikä laskelmista.

Omalla kohdallani haluan analyysit, mutten tee tarkkoja laskelmia. Ja ymmärrän myös sen, että hevoset ovat yksilöitä, toiselle sama on liikaa, toiselle liian vähän. Kaksi hevosta voivat olla syömisnopeudeltaan hyvinkin vastakkaisia, toinen voi syödä toisen osuutta ja toinen hitaampana jäädä vähemmälle.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   7.11.25 15:19:51

Eihän se hevonen pysty syödä kivennäisvadista tarpeensa mukaan, kun joutuu samalla syömään kaikkea muutakin, tarvi tai ei.
Eikä mikään tutkimuskaan puolla hevosen kykyä syödä kivennäisiä tarpeen mukaan.

Lähettäjä: Hippihei 
Päivämäärä:   7.11.25 15:32:03

Me tuotetaan heinät itse ja kerään analyysitiedot aina karhoilta ympäri peltoja, jolloin saan erittäin hyvän keskiarvon siitä, mitä heinä sisältää. Varsinkin kivennäis- ja hivenaineanalyysi on erittäin silmiä avaava!

Päivämäärä:   8.11.25 11:18:56

Heinäanalyysista on tehty rakettitiedettä ja sitten palvotaan niitä tuloksia kuin uutta uskontoa. Syötetaan sitä pullapollea monesta eri purkista ja ollaan niin hyvää hevosenomistajaa vaikka sitä hevosta sitten liikutetaan joskus ja jouluna. Aina on joku syy ettei sitä pollea voida liikuttaa kunnolla, aina joka viikko keksitään uusia syitä kun ei omat taidot ja rohkeus riitä. Sitten etsitään suurennuslasilla kipuilmeitä ja kuskataan sitä hevosta klinikalla alvariinsa ja tietenkin kerrotaan heinäanalyysin tulokset vaikka ei ymmärretä että saman pellon sisällä voi olla suuriakin heittoja heinien laadussa.
Kunhan heinäanalyysit on tehty niin ollaan parempia hevosenomistajia kuin ne joiden hevoset syö heinää mitä ei ole analysoitu.

Päivämäärä:   8.11.25 11:54:53

” "Aika moni täysrehu toimii. Ylimääräiset tulee ulos."

No ei tule.”

Juurikin tämä.
Ulos ne tulevat kyllä terveysongelmina.
Kivennäiset toimivat yhdessä pareina. Jos et saa riittävästi toista, toinen ei imeydy. Tai toista liikaa, estää se toisen imeytymisen.
Sitten on ne pakolliset kivennäiset kuten kalkki jonka elintoiminnot vaan tarvitsee toimiakseen. Jos ruokinnasta ei tule kalkkia riittävästi, elimistö ottaa sen käyttöön sieltä mistä sen saa, eli luustosta kudoksista, ja lopputuleman voi jokainen arvata. Saati hevosen kasvuvaiheessa.
Toinen esimerkki. Hevosella ei pitäisi olla anemiaa koska rautaa tulee ruokinnasta paljon. Kuitenkin on. Eikä se korjaudu syöttämällä rautakuurin. Miksi? Koska kupari on raudan imeyttäjä ja kuparia on heinässä sekä hyvin monissa rehuissa liian vähän. Eli riittävä kuparin määrä auttaa rautaa imeytymään.

Paljon myös puhutaan huonoista kavioista. Jos ruokinta on pielessä, se näkyy kavioissa. Kavioaineksen laatu heikkenee. Harmi että näkyy vasta vuoden viiveellä. Toinen, rajut ruokintamuutokset näkyvät kavioissa raitoina. Monesti laidunkauden aloitus kun ruokinta muuttuu, tekee kavioon raidan, samoin siirtyminen sisäruokintaan.

Heinäanalyysi ei ole raamattu, mutta antaa hyvin osviittaa siitä millainen se heinä on ja mitä tarvitsee täydentää.
Hevoset ovat erilaisia, tarpeet ovat erilaisia. Et tietenkään voi lihovaa metabolista suomenhevosta ruokkia samalla lailla kuin laihtuvaa täysverityyppistä kisaratsua. Mutta samat kivennäistarpeet näillä on kuitenkin. Yhtälailla se pihanperän perusputte tarvitsee ne kattavat kivennäisensä kuin aktiivisesti treenaavakin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.