Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Heinäanalyysi -> monimutkaistaa ruokintaa

Lähettäjä: äää 
Päivämäärä:   4.11.25 11:17:04

Heinäanalyysien oton ihanuus ja kamaluus. Olen aina ruokkinut hevosia fiiliksellä. Syöttänyt kivennäistä jonkun pussin määräämän annoksen, energiarehua sopivaksi koetun annoksen (aika vähän) ja silmään&nenään hyvän olosta kuivaheinää vapaasti. Hevoset olleet aina hyvässä kunnossa, toki myös mun tarkkailu hevosen lihavuus/lihaskunnon, karvan laadun, kavioiden laadun ja jaksamisen suhteen ollut myös ''menneinä vuosina'' löyhempi kuin nykyään.

Aloin ottaa pari vuotta sit analyysit kun tuli tiine tamma ja sen jälkeen varsa. Nyt olen tajunnut, että mun ruokinnat menneet tosi monimutkaisiksi koska lasken analyysien perusteella kaikki ''ihanteeseen''. Esim kisahevonen sai ennen heinä, kivennäinen ja energiarehu. Nyt saa niiden lisäksi, ade-vitamiinia, b-vitamiinia, ripauksen kalkkia (ca:P suhteen parannukseen), rypsi-kronoa, sinkkiä ja progutia. Progutia tosin vain jokasyksyisten lievien vatsaoireiden takia. Enkä nyt sanoisi että se mitenkään merkittävästi olisi upeammassa kunnossa kuin ''ennen''. Toki sillon mun mittari kunnossa olevalle hevoselle saattoi olla eri kuin nyt. Ja toki vaatimustaso treeneissä ja hevosen fysiikalta on noussut.

Nyt ajatusluuppi palasi siihen että ollaan tultu aika kauas yksinkertaisesta ja selkeestä ruokavaliosta, mitä ennen arvostin. Miten itse suhtaudut tällaiseen muutokseen?

Re: Heinäanalyysi -> monimutkaistaa ruokintaa

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   4.11.25 11:36:12

Itse en koe analyysin perusteella ruokkimasta monimutkaiseksi. Pystyn myös säästämään kun en syötä turhaan mitään, mutta silti hevoseni saa varmasti kaikkea. Kun shettis tuli taloon niin tuli taas uusi tärkeä merkitys analyysille.
Jos miettii ruokintaasi, niin vitamiinit kuuluu ruokintaan ilman laskemistakin ja saattaisit syöttää proteiinia turhaan tai nuorelta jäisi proteiini saamatta.
Tuotantoeläin puolella analyysit ovat todella tärkeitä ja ruokinta perustuu täysin analyysiin.

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   4.11.25 11:39:32

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Kun tietää mikä olisi täydellistä, täytyy oppia sietämään epätäydellisyyttä. Ongelmahan on siinä, että vaikka saannit olisi milligrammalleen täydelliset et voi kuitenkaan tietää imeytyykö kaikki täydellisesti vai onko jokik arvo tai suhde sitten kuitenkin väärä.

ADE on sellainen mistä en tinkisi, sen hevosesi olisi todennäköisesti tarvinnut ennenkin. Voisiko esim ADEn ja B-vitamiinit vaihtaa yhteen monivitamiinituotteeseen? Menisikö kalkki ja sinkki riittävän lähelle jos nostaisi kivennäisen tai energiarehun määrää? Tai auttaisiko rehun vaihto toiseen?

Lähettäjä: äää 
Päivämäärä:   4.11.25 11:45:00

Määrien nostamiset ei parantanut Ca:P suhdetta, siksi kalkkia että Ca nousee. Mutta joo, mikä imeytyy ja miten, onko turha Ken tietää. Samaten sinkkiä lisärinä koska heinässä sinkki vajaa (ja yhdellä hevosella etenkin karvanvaihtoaikoihin huonompi karva joten sinkki tärkeä) mutta kivennäistä ei voi nostaa senkään saavuttamiseksi koska heinässä korkea rauta ja uhka araudat nousta aivan liian ylös
.

Mutta joo, se on totta että eihän nää mitään turhaa saa vaan analyysin perusteella tarkaksi lasketut. No ehkä joku kalkin ripaus kalsiumsuhteen parantamiseksi voi olla vähän huuhaata mutta taas varsalle tahdon sen ca:p suhteen oikeaksi, varsakin saa kalkkilisää.

Lähettäjä: Viher 
Päivämäärä:   4.11.25 14:40:00

Ootko katsonut mitä heinämäärån lisääminen tai vähentäminen muutamalla kilolla tekee suhteille? Meinasin tulla hulluksi kun joskus niitä laskin enkä tiennyt mitä ne ulkona porukassa syö heinää...
Mutta ei tullut irtopaloja eikä muitakaan kasvuhäiriöitä :)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.11.25 16:00:40

Helpompaahan tuo on kun on analyysit käytössä. Ei tarvii monesta pussista syöttää ja täysrehuja ei tarvii ollenkaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.25 16:13:58

Tieto lisää tuskaa. Jos ennen analyysiä on ajatellut tyyliin "heinä kaura kivennäinen", analyysin jälkeen alkaa laskea yksittäisiä ravintoaineita ja sokereita ja ties mitä.

Itse ruokinta ei välttämättä monimutkaistu yhtään.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   4.11.25 16:26:53

Ei sen tarvitse olla monimutkaista tai monesta eri pussista ja purkista.
Vaan etsi sen heinäanalyysin arvoihin parhaiten sopiva rehu ja kivennäinen jota ei tarvitse täydentää siitä tästä j tosta.
Kaikki kun eivät sovi aina heinän kanssa yks yhteen. Vaihtoehtoja on rehuissa ja kivennäisissä lukemattomia.

Jos on allergioita, se tietysti rajoittaa rehuvalikoimaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.25 16:50:37

Fiiliksellä mennään täälläkin, analyysi heinästä joo on mut se lähinnä vaan että tietää heinän speksit, srv ja sokerit.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.