| 

Lähettäjä: äää  
                Päivämäärä:   4.11.25 11:17:04 
                 Heinäanalyysien oton ihanuus ja kamaluus. Olen aina ruokkinut hevosia fiiliksellä. Syöttänyt kivennäistä jonkun pussin määräämän annoksen, energiarehua sopivaksi koetun annoksen (aika vähän) ja silmään&nenään hyvän olosta kuivaheinää vapaasti. Hevoset olleet aina hyvässä kunnossa, toki myös mun tarkkailu hevosen lihavuus/lihaskunnon, karvan laadun, kavioiden laadun ja jaksamisen suhteen ollut myös ''menneinä vuosina'' löyhempi kuin nykyään.  

Aloin ottaa pari vuotta sit analyysit kun tuli tiine tamma ja sen jälkeen varsa. Nyt olen tajunnut, että mun ruokinnat menneet tosi monimutkaisiksi koska lasken analyysien perusteella kaikki ''ihanteeseen''. Esim kisahevonen sai ennen heinä, kivennäinen ja energiarehu. Nyt saa niiden lisäksi, ade-vitamiinia, b-vitamiinia, ripauksen kalkkia (ca:P suhteen parannukseen), rypsi-kronoa, sinkkiä ja progutia. Progutia tosin vain jokasyksyisten lievien vatsaoireiden takia. Enkä nyt sanoisi että se mitenkään merkittävästi olisi upeammassa kunnossa kuin ''ennen''. Toki sillon mun mittari kunnossa olevalle hevoselle saattoi olla eri kuin nyt. Ja toki vaatimustaso treeneissä ja hevosen fysiikalta on noussut.  

Nyt ajatusluuppi palasi siihen että ollaan tultu aika kauas yksinkertaisesta ja selkeestä ruokavaliosta, mitä ennen arvostin. Miten itse suhtaudut tällaiseen muutokseen? 
 |