Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oman vinouden korjaus

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   3.11.25 21:06:32

Palasin vasta takaisin satulaan ja vanha vaiva on edelleen tallella: olen vino. En ole varma mistä, miten tai mihin suuntaan tarkalleen, mutta jotenkin selvästi. Vaikka minulla olisi täysin saman pituiset jalustimet, ne tuntuvat minusta aina eri mittaisilta. Sama toistuu eri hevosten selässä, eri satuloilla. Vasen jalustin tuntuu aina lyhyemmältä. Ratsastaessa myös tuntuu välillä, että vasen istuinluu lähtee kiertymään eteenpäin.

Miten minun kannattaisi lähteä korjaamaan omaa vinoutta? Oheisliikunnalla oletettavasti, mutta vaikka käynkin jo salilla, en tiedä mitä minun kannattaa siellä tehdä, jotta tämä asia paranisi. Kannattaako minun mennä fysioterapeutille? Hankkia pt? Kokemuksia?

Olen ottanut yksityistunteja, mutta niistä ei ole jäänyt paljoa käteen.

Re: Oman vinouden korjaus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.11.25 21:50:12

Fyssarille, mieluiten sellaiselle, jolla käsitys ratsastuksesta, ja pyydät ohjeet kotiharjoitteisiin ja salille.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.25 23:34:04

Kehonhuolto on myös tosi tärkeää. Oma vinous on korjaantunut ihan sillä oheistreenillä ja sekin on auttanut, kun ratsastaessa on oikeasti keskitytty istuntaan ja sen vinouden juurisyihin. Mulla lähtötilanne oli pitkän ratsastustauon ja lasten saannin jälkeen se, että koko vasen puoli oli "kippurassa". Vasen jalustin tuntui minustakin helposti lyhemmältä, vasen kylki oli lyhempi kuin oikea, vasen nilkka ja jalkaterä jännittyivät helposti. Vastaavasti oikea kylki tahtoi pullahtaa ulos, oikea olkapää saattoi olla aavistuksen ylenpänä ja oikeaan istuinluuhun oli välillä hankala saada tuntumaa. Aikaa siihen meni, mutta nykyään olen suht koht suora, hevonen on onneksi tässä armoton ja näyttää heti jos alan kiertyä vasempaan.

Tsemppiä aloittaja! Fyssari on varmasti hyvä paikka aloittaa, vinouden syy voi löytyä yllättävästäkin paikasta. Siihen kun pääsee käsiksi, asialle on varmasti paljonkin tehtävissä :)

Päivämäärä:   4.11.25 08:02:06

Fyssarille siis!

.: Kiitos kokemuksista! Miten pääsit selville omasta lähtötilanteestasi, että vasen puoli oli kippurassa? Kävitkö fyssarilla tai huomasiko valmentaja tms?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   4.11.25 08:07:10

Myös osaava Centered Riding -opettaja voi auttaa.

Päivämäärä:   4.11.25 08:14:27

Ite käyn säännöllisen epäsäännöllisesti kalevalaisella jäsenkorjaajalla ja kappas vaan, aina käsittelyn jälkeen huomaa kun hevonen kulkeekin suoraan. Siihen kylkeen oheisharjoittelu esim. salilla, että vahvistaa omaa kehoa tasapuolisesti ja sit liikkuvuustreeniä, niin ihan kivasti pysyy suorana.

Lähettäjä: elsa 
Päivämäärä:   4.11.25 08:28:21

Kuntosali on ihan erinomainen keino havainnoida omia vinouksia (ja tietysti myös korjata niitä).

Itse aloin tunnistaa omaa vinoutta vasta kun otin salilla ohjelmaan yhden raajan liikkeitä - askelkyykyt, boksille nousut vuorojaloin, polven ojennukset/koukistukset, pystypunnerrus, kulmasoutu jne. Yritin ensin vuosien ajan hoitaa vinoutta milloin milläkin niksauttelijalla, ja niistä kyllä oli aina apua, mutta tilanne oli jo muutaman viikon päästä sama.

Hyvin usein se vinouden juurisyy on toispuoleinen lihasheikkous, joten yksittäiset käynnit hierojalla, fyssarilla tai jäsenkorjaajalla on kuin häkävaroitin tulipalossa - kertovat kyllä, että jossain palaa ja todennäköisesti myös missä palaa, mutta se varsinainen tulipalo pitää kuitenkin sammuttaa töitä tekemällä.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   4.11.25 08:41:42

OTE-fysioterapeutti

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   4.11.25 08:43:13

Pilates auttanut itselle, mutta nykyään on todella vaikea löytää hyvää pilatesohjaajaa tai pienryhmää.

Päivämäärä:   4.11.25 09:02:29

elsa: Kyllä, kuntosali on varmasti oleellinen osa ratkaisua! Uskon myös, että etenkin yhden raajan liikkeet ovat tärkeitä.

Kuntosalilla käynkin jo, mutta tuntuu että itsellä pitäisi saada nyt tietoon juurikin missä palaa, ennen kun voin tulipalon sammuttaa. En vain tiedä, kuka olisi oikea ammattilainen kertomaan minulle, missä se vika on. Asiaa on helpompi lähteä korjaamaan, jos tietää missä on vika?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.11.25 09:08:03

Minäkin olen saanut itseäni suoristettua ihan vaan kiinnittämällä huomiota puolieroihin. Olen tehnyt ja teen paljon yhden raajan liikkeitä, joissa vahvempi puoli ei pääse auttamaan, jos heikommalta loppuu voima. Teen kehonpainolla ja oikein keskityn siihen, että saan kehon hallittua. Parhaita liikkeitä itselle on ollut:
- Lantionnosto yhdellä jalalla
- Yhdellä jalan kyykky penkkiä apuna käyttäen (istuu penkille ja nousee ylös)
- Simpukkaliike
- Lantion nosto kylkilankussa

Kävin myös aluksi pari kertaa Kalevalaisella jäsenkorjaajalla, sillä selkä oli aivan vino. Hän sai minut suoristettua, mutta nopeasti palaa takaisin, jos suoruuteen ei kiinnitä huomiota. Nykyään välttelen nojailua, jalat ristissä istumista jne. Lisäksi jos teen arjessa jonkun liikkeen aina tiettyyn suuntaan, pyrin vaihtamaan suuntaa (esim. imurointi).

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   4.11.25 10:17:08

Yhden jalan liikkeissä, kumpi on heikompi - siellä sulle vastaus. Esim takapotkut taljassa paljasti, että oma vasen oli 5 kiloa heikompi mitä oikea. Meni pari viikkoa ja alettiin olla samoissa voimatasoissa oikean kanssa. Loppui noiden myötä myös ainaiset pakaran, lonkan ja lantion alueen hermosäryt, kun ei tullut jatkuvaa hermopinnettä.

Päivämäärä:   4.11.25 10:22:17

X: Hyvä huomio tuo, että suoruuteen kannattaa kiinnittää huomiota myös arjessa.

hmh: Jotta sait voimatason samaksi molemmille puolille, teitkö liikkeitä siten, että molempien puolien liikkeissä on saman suuruiset painot?

Päivämäärä:   4.11.25 11:12:53

7: Vinous tuli esille siellä satulassa, hevonen sen usein näyttää. Ja toki opettaja sen huomaa, jos vaan yhtään asiaan huomiota kiinnittää. Mulla on myös lonkat jonkin verran eri pariset, todennäköisesti myös se vaikuttaa tuon vasemman puolen kiristymiseen.

Tuo arjen suoruus on oikeasti tärkeä juttu! Moni meistä esim. seisoo herkästi paino enemmän toisella jalalla lantio kierossa. Ja onhan se ihan fakta, että kun vinoutta "harjoittelee" puolet vuorokaudesta, ei se millään taikaiskulla katoa siinä vaiheessa, kun kiivetään satulaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.11.25 12:00:39

Lähettäjä: 7
Päivämäärä: 4.11.25 10:22:17

X: Hyvä huomio tuo, että suoruuteen kannattaa kiinnittää huomiota myös arjessa.

hmh: Jotta sait voimatason samaksi molemmille puolille, teitkö liikkeitä siten, että molempien puolien liikkeissä on saman suuruiset painot?

Voiman toispuoleisuutta korjataan tekemällä toistot heikomman puolen mukaan. Eli vaikka oikealla kädellä menisi 3x10 toistoa 25 kilolla, ja vasemmalla menee vain 3x8 toistoa samalla painolla, niin molemmilla puolilla tehdään 3x8 toistoa samalla painolla.
Eli se heikompi puoli treenataan failureen kun taas oikea jää "vajaaksi". Muuten toispuoleisuus vain vahvistuu.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   5.11.25 10:58:04

Olen tehnyt samaa kuin edellä on kuvattu: oheisliikunnassa kuntosali on ehkä tärkein, jos olisi jäykkä ihminen niin venyttely lisäksi.

Olen saanut omaa vinoutta korjattua kun rupesin tekemään oikean ja vasemman puolen liikkeet erikseen.
Kyykky eteen päin asetetun jalan päälle.
Mave/takalinja käsipainoilla ja toinen jalka taaempana tai seinässä kiinni.
Hartiat/yläselkä taljoilla.
Vatsa/selkä/core liikkeet usein ristikkäisiä eli oik käsi+vas jalka ja toisin päin.

Huomasin että vasen puoleni on todella heikko ja se alkoi vahvistua sitten kun tein liikkeet erikseen. Tavallisessa kyykyssä ja mavessa vahvempi oikea puoli paikkasi puutteita, eikä niitä päästy havaitsemaan edes fyssari-pt:n kanssa.

Fyssarilta olin saanut ohjeita saliharjoitteluun, ja liikkuvuuksien eroja oli ihmetelty, lihas-hermoyhteyksiä kasvateltu mutta oik/vas lihasmassaa ei oltu vertailtu.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   5.11.25 11:30:17

Jos aloittaja menet tunneilla niin sulla on huono ope kun ei suorista sinua...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.11.25 13:16:25

En jaksanut lukea muiden kommentteja, mutta ihan siellä selässä olemalla kannattaa keskittyä suuruuteen. Niin typerältä neuvolat kuin se kuulostaakin. Mutta jos sulla on oma hevonen tai mahdollisuus yksityistunteihin (liinassa). aloittaisin ihan siitä, että kävelet pitkin ohjin, jalat pois jalustimista. Tunnustele, miltä se tuntuu. Avaat vuoroin molempia lonkkia rauhallisella kaarteella. Tuntuuko ne samalta? Nosta vuoroin kumpikin jalka satulan siiven eteen ja koita pitää suora selkä. Jos toinen puoli vaikeampi, esim meinaat valua jompaa kumpaa jalkaa nostaessa sivulle, niin silloin istut enemmän sillä puolella ja vastaavasti vastakkainen kylki on se heikompi. Sitten korjaat isuntaa keskelle, molemmat kyljet tietoisesti yhtä pitkiksi. Kädet vuoroin sivulle, taas jos toinen puoli vaikeampi on vastakkainen kylki heikompi ja istut sinne minne meinaat horjahtaa. Kierrä ylävartaloa niin että katsot vuoron kummaltakin puolelta hevosen häntää. Jos huomaat, että toiselle puolelle kiertäessä joudut siirtämään enemmän takapuolta tai takertumaan jaloilla pysyäksesi satulassa, on se puoli kireämpi. Tee nämä yllä olevat testit molempiin suuntiin kävellessä.
Hartioita kannattaa nostaa korviin, ja siitä kun palauttaa, hakea lapatuki. Eli ikäänkuin ajattelet lapoja yhteen, se auttaa yläkropan ryhtiin ja samalla aktivoi syviä vatsalihaksia oikein.

Rentoushan se on kaiken A ja O, eli kun tunnet, että alat tapella omaa kroppaasi vastaan, helpota hetkeksi tehtävää, tee vaikka olkapäiden pyörittelyä tai nosta hartiat korviin ja rentoutua. Kannattaa keskittyä vähäksi aikaa tunnustelemaan sitä omaa kroppaa, ja helpottaa tehtäviä. Yksi havainnollistava on kans keventää väärälle jalalle, tai vaihtaa kevennyksen rytmiä, esim istuu yhden askeleen ja nousee kaksi, molempiin suuntiin. Onko toinen kierros helpompi, lähdetkö kiertämään tai luotatko enemmän toiseen puoleen kropassasi kun kevennät? Myös yhdellä kädellä ratsastus, onko toiseen suuntaan helpompaa? Vahvemmalla puolella on helpompaa kuin heikommalla.

Peili auttaa, ja istutaan erikoistunut opettaja. Oman kehon tunteminen ja sitä kautta muutosten hakeminen auttaa pitkällä aikavälillä.

Ajatko paljon autoa? Itse huomaan, että istun usein autoa ajaessani vinossa, eli oikealle nojaten.

Tietenkin oheisliikunta ja kehonhuolto on aina hyväksi, mutta ratsastus on kyllä niin oma lajinsa, että itse koittaisin hakea sitä tuntumaa nuoruudesta ihan siellä satulassa. Olettaen, ettei kropassa ole mitään varsinaista suoruutta estävää vaivaa.

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   5.11.25 13:52:31

Usein ihmisten vinous lähtee lantiokorin vinoudesta. Tuota vinoutta voidaan korjata OTE fyssarilla, osteopaatilla ja kiropraktikolla. Oheisharjoitteet ovat todella tärkeitä ja nimenomaan ko. yksilöllistä vinoutta korjaavat oheisharjoitteet. Tilanne ei korjaannu pelkästään hevosen kanssa harjoittelulla.

Vinolla ihmisellä on aina toisen puolen lihaksisto kehittyneempi kuin toisen, ja jos harjoittelet siten, että teet esimerkiksi tavallisia kyykkyjä, kompensoit aina vahvemman puolen lihaksilla tuota heikompaa puolta. Jos siirrytkin tekemään lihasharjoitteet siten, että teet kummankin puolen erikseen, et pääse kompensoimaan samalla tavoin heikon puolen työskentelyä, ja saat vahvistettua heikon puolen lihaksistoa helpommin ja tehokkaammin.

Ratsastaessa vinous voi näkyä ihan jo siten, että istut satulassa enemmän toisella puolella. Eli ratsastushousun keskisauma ei ole satulan keskellä takaa katsottaessa. Tällaista selkeästi näkyvää vinoutta on jopa helpompi lähteä korjaamaan kuin esimerkiksi sellaista, jossa ratsastaja näennäisesti istuu keskellä hevosta, mutta jossa lantiokorin kautta koko selkärangassa on eräänlainen kierto. Centered riding opettaja pystyy auttamaan oikean asennon löytämisessä ja heillä on usein myös antaa harjoitteita, joilla tunnistaa ja löytää suoruus hevosen selässä.

Eli etsi istuntaopettaja, hyvä fysioterapeutti ja mielellään vielä kiropraktikko tai osteopaatti avaamaan mahdollisia rangan lukkotiloja.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   5.11.25 13:56:07

Mikä ihmeen ote fyssari :'D

Ote on lyhyt kurssi jossa hipsutellaan ja sinne voi osallistua kaikki halukkaat. Fyssaritkin. Mutta ei ole mitään ote fyssareita.

Omt fysioterapia taas on oma juttunsa, se on vaativampi jatkokoulutus jonka osaajat on yleensä huippuja.

Päivämäärä:   5.11.25 22:35:32

Päivi, opettajan on vaikea suoristaa, jos ratsastajalla ei vielä ole fyysisiä edellytyksiä olla suora. Helposti menee siihen, että yritetään väkisin ylläpitää itselle vaikeaa asentoa, syntyy uusia jännityksiä kroppaan ja voi tulla helposti joku uusikin ongelma sitä vanhaa korjatessa.

Viivalla oli hyviä juttuja! Oman kehon tiedostaminen on avain kaikkeen. Itse olen oikeastaan vasta näin keski-ikäisenä "löytänyt" kroppani paremmin. Ja havainnut myös sen, että heti jos tuntuu että jostain pitäisi pingottaa, kannattaakin mieluummin laskea se kohta itsestään ihan rennoksi. Ratsastamisesta on tullut tämän myötä kevyempää ja helpompaa. Ihan eri tavalla on saanut keskivartalonkin käyttöön, kun kropasta on jotenkin ns. ylimääräinen "häly" vähentynyt.

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   6.11.25 09:01:17

Kiitos u huomiosta. Mistä tuo OTE tuli, jotain kirotusvihreetä. Tarkoitan juurikin OTM fysioterapiaa, joka edellyttää kunnollista jatkokoulutusta. Näitä ei ole toki joka kylällä, mutta suosittelen hakeutumaan pidemmänkin matkan päästä, jos vinous tai muu rajoitteisuus on suurta. Omakohtaisia kokemuksia lonkkaleikkauksen jälkeisessä kuntoutumisessa.

Lähettäjä: Paukku 
Päivämäärä:   6.11.25 11:10:48

Onko jollakin kokemusta lievän skolioosin kanssa ratsastamisesta ja mikä on ollut avuksi?

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   10.11.25 10:48:23

Osaava CR-opettaja osaa katsoa, mistä on kyse. Jos hän ei osaa auttaa, neuvoo tarvittaessa kääntymään fyssarin tms. puoleen.

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   10.11.25 14:34:10

Fyssarille ja simulaattoriitunnille Harjuun

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.