Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oman vinouden korjaus

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   3.11.25 21:06:32

Palasin vasta takaisin satulaan ja vanha vaiva on edelleen tallella: olen vino. En ole varma mistä, miten tai mihin suuntaan tarkalleen, mutta jotenkin selvästi. Vaikka minulla olisi täysin saman pituiset jalustimet, ne tuntuvat minusta aina eri mittaisilta. Sama toistuu eri hevosten selässä, eri satuloilla. Vasen jalustin tuntuu aina lyhyemmältä. Ratsastaessa myös tuntuu välillä, että vasen istuinluu lähtee kiertymään eteenpäin.

Miten minun kannattaisi lähteä korjaamaan omaa vinoutta? Oheisliikunnalla oletettavasti, mutta vaikka käynkin jo salilla, en tiedä mitä minun kannattaa siellä tehdä, jotta tämä asia paranisi. Kannattaako minun mennä fysioterapeutille? Hankkia pt? Kokemuksia?

Olen ottanut yksityistunteja, mutta niistä ei ole jäänyt paljoa käteen.

Re: Oman vinouden korjaus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.11.25 21:50:12

Fyssarille, mieluiten sellaiselle, jolla käsitys ratsastuksesta, ja pyydät ohjeet kotiharjoitteisiin ja salille.

Re: Oman vinouden korjaus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.25 23:34:04

Kehonhuolto on myös tosi tärkeää. Oma vinous on korjaantunut ihan sillä oheistreenillä ja sekin on auttanut, kun ratsastaessa on oikeasti keskitytty istuntaan ja sen vinouden juurisyihin. Mulla lähtötilanne oli pitkän ratsastustauon ja lasten saannin jälkeen se, että koko vasen puoli oli "kippurassa". Vasen jalustin tuntui minustakin helposti lyhemmältä, vasen kylki oli lyhempi kuin oikea, vasen nilkka ja jalkaterä jännittyivät helposti. Vastaavasti oikea kylki tahtoi pullahtaa ulos, oikea olkapää saattoi olla aavistuksen ylenpänä ja oikeaan istuinluuhun oli välillä hankala saada tuntumaa. Aikaa siihen meni, mutta nykyään olen suht koht suora, hevonen on onneksi tässä armoton ja näyttää heti jos alan kiertyä vasempaan.

Tsemppiä aloittaja! Fyssari on varmasti hyvä paikka aloittaa, vinouden syy voi löytyä yllättävästäkin paikasta. Siihen kun pääsee käsiksi, asialle on varmasti paljonkin tehtävissä :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.