Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tunne, että ratsastuskouluyrittäjä ei pidä

Lähettäjä: Bellis 
Päivämäärä:   3.11.25 17:37:54

Minä ja tyttäreni olemme kilttejä, ystävällisiä ja avuliaita, myös tallilla. Tulemme kaikkien kanssa toimeen: osaamme tarvittaessa sanoa mielipiteen kohteliaasti, mutta emme riitele koskaan kenenkään kanssa. Annamme tallilla olla ihmisten rauhassa, mutta juttelemme kaikkien kanssa, jotka haluavat jutella. Vältämme vetämästä liikaa huomiota itseemme - puhumme sen verran, että muille ihmisille jää tilaa, mutta annamme vaikutelman olevamme kiinnostunut myös muista (kuten olemmekin). Olemme myös poikkeuksellisen aktiivisia harrastajia.

Kuitenkin koemme, että nykyisen ratsastuskoulun omistajaopettaja ei pidä meistä. Lapsillani on siis tunne, että ei pidä heistä, ja heitä harmittaa usein huomata, että hän puhuu muille äideille normaalisti, mutta minua katsoo vakavana, kireänä, ärsyyntyneenä tai huvittuneena, jos sanoin jotain. Itsekin huomaan, että ei hakeudu seuraan eikä juttusille, vaikka muille tekee sitä kyllä. Välillä jopa välttelee.

Mitään syytä käytökselle ei pitäisi olla. Kun tulimme tallille, hän totesi pelkäävänsä, että tuomme edelliseltä tallilta mukanamme sen tallin huonoa ilmapiiriä. Mikä on erikoista, koska kuitenkin olimme sanoneet vaihtavamme tallia juuri ilmapiirisyistä lähtöisin olevista seikoista.

Jotenkin kyllästyttää mennä tallille 3-5 päivää viikossa, kun tuntuu että hän ei halua meidän menevän sinne. Ratsatustoiminta kyllä sujuu ihan mainiosti joten sen puoleen ei ole syytä vaihtaa tallia.

Huomaan, että toinen ratsastuskouluyrittäjä luottaa minuun ihmisenä, on kertonut kuinka minä ja tyttäreni olemme aina tervetulleita hänen tallilleni ja kyselee jopa kuulumisia.

Hänen tallillaan vaan harrastusmahdollisuudet ei ole yhtä hyvät.

Niin mietin vaan. Vaihtaisiko sitten kuitenkin sinne, koska ilmapiiri ja hyvä olo on se tärkein.

Re: Tunne, että ratsastuskouluyrittäjä ei pidä

Lähettäjä: Bellis 
Päivämäärä:   3.11.25 18:03:48

Ja siis harrastusporukka on kyllä mukava, koskee vaan tuota omistajaopettajaa että haluaa selkeästi pitää meihin etäisyyttä.

En oikein itsekään jaksa enää mitään enää edes yrittää jutella hänelle, koska on aina niin vaivautunut siitä.

Meillä on paljonkin yhdistäviä asioita, mutta jos niitä otan puheeksi vaikenee. Kyselen miten sujuu omien hevosten kanssa ym. tai ihan mitä yleistä nyt ihmisten kanssa jutellaan, mutta koskaan ei ole yhtään kiinnostunut kysymään mitään minusta tai lapsistani. Jos meitä on useita äitejä paikalla kyselee muilta ja juttelee ikään kuin heille tai jopa minun ohi kyselee, minulle ei koskaan osoita sanoja eikä edes katso minuun päin.

Kerran tallin pitkäaikainen asiakas sanoi, että tämä nainen ei pidä kilteistä ihmisistä. En nyt haluaisi ilkeäksikään ruveta, mutta on ikävä tunne kuin olet kuin ilmaa.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   3.11.25 18:08:19

Vaihdatte tallia. Ei tuossa ole mitään järkeä, jos ei henkilökemia toimi ja selkeästi viette kuitenkin sinne rahaa ihan merkittävällä osuudella ja hän ei edes yritä saada sinua tuntemaan oloasi tervetulleeksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.11.25 18:10:05

Henkilökemiat ovat monimutkaisia asioita. Useimpiin ihmisiin suhtautuu neutraalisti, osasta ei pidä ja osasta pitää erityisen paljon. Asialle ei oikein voi mitään, toki pitää osata käyttäytyä.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   3.11.25 18:15:14

Miten kellään tallin omistaja opettajalla on aikaa jutella useiden asiakkaiden kans asioista. Tämä on nyt vähän värikynällä kirjoitettu. Ei tallilla ehdi seurustelemaan kun tekemistä on paljon. Enkä edes oleta että tallille mennään seurustelemaan. Käydään ratsastamassa ja lähtään kotiin. Ja jos huomaan ettei joku ihminen halua kanssani puhua niin sillon ei tarvi puhua. Kavereita kannattaa hankkia muualta.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   3.11.25 18:22:06

Vaihtaisin tallia.

Päivämäärä:   3.11.25 18:22:54

Ja jos aloittajalla on vaikka 2 tyttöä ja tunneilla käydään 3-5 kertaa viikossa niin eihän tuo totta ole. Kellä on vara maksaa 25 - 40 ratsastustuntia kuukaudessa? Meillä nuo tunnit maksais 42e/h. Eikä kukaan tallin omistaja haastattele uusia tulokkaita ja vielä vähemmän puhuu toisen tallin huonosta ilmapiiristä. Tallin omistaja tietää että juorut leviää eikä halua arvostella muita talleja. Omistaja huolehtii vaan omasta tallista eikä osallistu juoruihin millään tavalla. Tallilla mitä oon nähny niin varsinkin lasten vanhemmat katsoo tunnin kentän laidalla eikä seurustele muiden vanhempien kans. Yli 10 v lapset pääsee yleensä tallille ilman vanhempaakin. Alottajan kuvaamaa tilannetta en pysty kuvittelemaan yhdellekään tallille.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.25 18:25:38

En minäkään jaksaisi että joku asiakas pyörii tallilla päsmäröimässä 3-5 kertaa viikossa ja tunkemassa jutulle. Olet asiakas - et ystävä. Maksat siitä että saat ratsastaa, joten menet sinne ratsastamaan ja sen jälkeen lähdet pois kuten normaalit ihmiset.

Päivämäärä:   3.11.25 18:27:39

Kuka nyt oikeasti kysyy tätä hötönetistä?

Ota ohjat käsiin omasta elämästä ensiksi ja sitten vasta hevosen selässä...

Päivämäärä:   3.11.25 18:29:02

Ja on vielä kolmaskin talli, siis se talli jonka omistaja kyselee kuulumisia yms. Jos alottaja ei tunne tätä tallin omistajaa jotain muuta kautta niin ei tallin omistajat kysy keltään asioista ja toivota tervetulleeksi. Soittaako se vai tekstaako se vai mitä kautta ottaa yhteyttä? Yleensä tallilla voi käydä satoja asiakkaita viikossa niin ei tallin omistaja edes halua/ehdi tutustua asiakkaisiin sen enempää kun on pakko eli ratsastajana.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.11.25 18:40:06

Tunneilla käydään 3-5 kertaa viikossa..... Siis tunnithan varataan niin että vakitunnilla käydään niinä päivinä kun se tunti on varattu ja tunti perutaan vain sairauden tai muun pakollisten syyn takia. Ei tunteja varailla viikottain miten huvittaa.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   3.11.25 18:48:28

Tiedän tunteen. Kävin aikoinaan tallilla, jossa tallin omistaja mm. ilmoitti illalla ennen tuntien alkua isoon ääneen tallin käytävällä kuinka häntä VTUTTAA henkilö x joka on LIIAN AVULIAS. Tämä henkilö oli hiljainen mutta tunnollinen, erittäin hyväpalkkainen eli kantoi varmasti rahaa useamman viikkotunnin myötä tallille ja noin tallin omistajan ikäinen. Sellainen ihminen, joka on mielummin ystävällinen ja avulias ja karttaa kaikki riidat. Onneksi osti oman hevosen ja vei sen kauas tuosta tallista.

Samainen tallin omistaja avautui joskus minullekin entisistä työntekijöistä, yksityishevosten omistajista ja erinäisistä tuntiratsastajista kuinka joidenkin naama vain ärsyttää. "Ihana ihminen". Ihmetteli vielä, kun ilmoitin että mun käynnit siellä loppu.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   3.11.25 18:50:16

Selittäisitkö tämä:

” —-koska kuitenkin olimme sanoneet vaihtavamme tallia juuri ilmapiirisyistä lähtöisin olevista seikoista.”

Voi pistää varpailleen varsinkin, jos ole kertonut, millä tallilla olette käyneet. Usein ilmapiirisyistä tallia vaihtavilla - ja varsinkin siitä numeron tekevillä - on vaikeuksia viihtyä muillakin talleilla. Ei aina, mutta usein.

Meidän yksityistallille ei tallinpitäjä ota ketään, joka puolellakaan sanalla haukkuu edellisiä talleja. Ei vaikka tiedettäisiin, että niissä ei kaikki asiat ihan tip top -kunnossa ole.

Lähettäjä: Pippuri 
Päivämäärä:   3.11.25 19:32:07

Minusta tuo ilmapiirikysely viittaisi vähän siihen suuntaan, että ratsastuskouluyrittäjällä on jonkinlainen ennakkokäsitys aloittajasta. Onko mahdollista, että hän uskoo aloittajalla olleen lusikkansa sopassa siinä toisen tallin huonossa ilmapiirissä? Ihmiset tulkitsevat tilanteita niin eri tavoin, ja on ihan mahdollista, että yrittäjä on kuullut toisenlaisen tarinan. Ehkä hän on sen toisen tallinpitäjän kaveri tai ehkä joku ratsastaja on maininnut jotain. Mahdollisuuksia on monia.

Suhtautuisin itse myös aika varovaisesti ihmiseen, jonka tulokulma on se, että edellisessä paikassa oli pska ilmapiiri. Ei aiempaa työnantajaakaan kannata haukkua uudelle, vaikka mieli tekisi. Pistää nimittäin helposti miettimään, mitä tämä tyyppi puhuu minusta selkäni takana, kun näin avoimesti valittaa kollegasta.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   3.11.25 19:33:09

Täyttä keksittyä tarinaa. Ratsastuskouluun ilmoittaudutaan vapaalle tunti paikalle, ei sinne tarvi selittää miksi vaihtaa tallia tai miltä tallilta on tulossa tai miksi. Eikä opettajaa kiinnosta asiakkaat muuta kun hevosen selässä. Eikä kukaan jaksa tai rahallisesti pysty käymään tallilla jopa 5 päivänä viikossa niinku tuolla olikin niin niitä tunteja on joka viikko sama määrä, ei niitä voi vaihdella. Aloittajalla ei vissiin oo muuta elämää kuin talli ja ihmiset siellä. Raskasta, erittäin raskasta.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   3.11.25 19:52:09

Ihme stoori.
Mä en edes halua häiritä yrittäjää turhanpäiväisillä kun hän pääasiassa hoitaa työnsä eli opettaa. Hevosiin liittyvät kysytään sopivassa kohdassa.
Te olette asiakkaita eikä heidän kanssaan ole tarvis mihinkään ystävyyssuhteisiin, vaikka kävisitte joka päivä.
Menette, ratsastatte ja se siitä.
Ehkä se yliyrittäminen jo edelliseltä tallilta on kaikunut muuallekin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.11.25 20:02:34

Mitä hittoa sinä siellä tallilla pyörit diskuteeraamassa jos et itse ratsasta? Vie lapset tunnille ja häivy paikalta niin taidat tehdä monelle palveluksen. Kirjoituksestasi saa nimittäin kuvan että olet ilmeisesti erittäin raskas ihminen sosiaalisesti. Onkohan teistä kirjoitettu näitä tekstejä sieltä toiselta puolelta ja onko tästä hommasta tullut tällainen jatkokertomus… mene ja tiedä onko tämä kaikki todella huonoa tarinaa joten 0/5.

Lähettäjä: oäsdin 
Päivämäärä:   3.11.25 21:00:16

Tän on pakko olla provo koska ei aloittajan kaltaisia idiootteja voi olla olemassa!

Päivämäärä:   3.11.25 21:07:42

Kun täällä nyt tosi aggressiivisesti syytetään aloittajaa siitä, että hän häiritsee tallinpitäjää turhalla jutustelulla jollaista ei kuulemma kukaan tallilla työskentelevä halua kuulla niin kannattaa nyt lukea se aloitus kokonaan. Siinä nimittäin sanotaan, että tallinpitäjä kyllä juttelee muille asiakkaille (ja myös ratsastavien lasten äideille) ja tulee oma-aloitteisesti näille juttelemaan. Minkä takia muiden juttelu olisi ok, mutta aloittajan häiritsevää?

Ja hevosihmisissä ja tällä palstalla on kyllä paljon ihmisiä, joiden sosiaaliset taidot ovat heikot kun tavalliseen jutteluun suhtaudutaan tässäkin keskustelussa noin vihamielisesti. Tiedättekö, se on ihan normaalia ihmisten välistä kanssakäymistä, että kun jossain paikassa vietetään säännöllisesti aikaa, niin voidaan puhuakin jotain eikä vain kuljeta tuppisuuna möllöttäen.

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   3.11.25 21:10:47

Älkää menkö provoon!

Päivämäärä:   3.11.25 21:25:29

No ainakin minä olen luonut ystävyyssuhteita tallinpitäjien, opettajien/valmentajien, hierojien, kengitttäjien, eläinlääkäreiden yms. kanssa, joiden kanssa edelleen välillä vaihdellaan kuulumisia vaikkei oltaisi enää samoissa merkeissä tekemisissä. Piirit on pienet ja kun viettää paljon aikaa samoissa paikoissa, niin tuleehan sitä tutustuttua jos molemmat osapuolet omistaa minkäänlaiset sosiaaliset taidot. Ei siis tarvita sitä että jutellaan tuntikausia, vaan ihan jo sen muutaman minuutin kuulumisten vaihdon säännöllisesti, että jonkinlainen suhde syntyy kahden ihmisen välille

Lähettäjä: ., 
Päivämäärä:   3.11.25 21:28:54

Kyllä on taas niin taattua hötönettiä nämä vastaukset :D Aloittaja yrittää olla normaalisti käyttäytyvä, mukava ja avulias asiakas: suuri vääryys, täysi idiootti ja pakko olla provo. Sit ihmetellään kun talkoilijoita on nykyään niin vaikea saada, kun kulttuuri ja asenne on tämä. Kaikilla talleilla joilla olen käynyt, tallinpitäjät ovat olleet mukavia kaikille. Erityisesti on osattava arvostaa asiakkaita, jotka kantavat noinkin suuren summan yrityksen kassaan ja asiakaspalvelu kuuluu myös työhön. Aloittajan kuvaileman tallinpitäjän asenne ei tule muuttumaan. Häntä ärsyttää entisestään, jos yritätte olla hänelle mieliksi ja jos sanotte mielipiteenne asiasta suoraan hän suuttuu ja loukkaantuu. Eli jos ette häntä kestä sellaisenaan, ei auta kuin vaihtaa tallia. Itse vaihtaisin.

Lähettäjä: Nappo 
Päivämäärä:   3.11.25 21:32:20

Miksi sen pitäisi pitää teistä? Jos tunneilla käynti sujuu ja tallinomistaja käyttäytyy asiallisesti, niin mitä väliä sillä on. Ehkä ette ole niin mukavia ihmisiä kuin kuvittelet?

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   3.11.25 22:47:10

Mikä ihme on talli jossa voi käydä tunneille 2-5 kertaa vkossa???

ps. Olen kiva ihminen mutta musta tuntuu että mun kampaaja ei pidä musta. Myös bussikuski katsoi mua oudosti, ehkä sekään ei pidä musta? Jumppaohjaaja ihan takuulla ei pidä musta, meitä on kyllä tunnilla yli 40 ja mä olen usein takarivissä mutta kyllä mä luulen että se ei pidä musta...

Ihan oikeaasti aloittaja MITÄ IHMEEN VÄLIÄ sillä on? Että sä LUULET että ope ei pidä susta! Et kai sä mitään kaveria ratsiopesta etsi?? Jos se osaa opettaa ratsastusta se on ainut joka merkkaa, ei sen tartte seurustella. Jos on iso ridakoulu niin en usko että se muistaa edes sun olemassaoloa - oppilaat näet kiinnostaa tosi vähän tunnin ulkopuolella.

Tai provohan tän on pakko olla.

Päivämäärä:   3.11.25 23:52:09

Missä ihmeessä ei voi käydä vaihtelevaa määrää viikossa? Meidän koululla on ainakin vakiotuntien lisäksi usein viikonloppuisin erilaisia kursseja tai tunteja, joihin vakiolaiset ilmoittautuu. Ja moni ottaa satunnaisia irtotunteja vakiopäivän lisäksi.

Lähettäjä: mmmm 
Päivämäärä:   3.11.25 23:58:39

Aloittajalla viiraa päässä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.