Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tunne, että ratsastuskouluyrittäjä ei pidä

Lähettäjä: Bellis 
Päivämäärä:   3.11.25 17:37:54

Minä ja tyttäreni olemme kilttejä, ystävällisiä ja avuliaita, myös tallilla. Tulemme kaikkien kanssa toimeen: osaamme tarvittaessa sanoa mielipiteen kohteliaasti, mutta emme riitele koskaan kenenkään kanssa. Annamme tallilla olla ihmisten rauhassa, mutta juttelemme kaikkien kanssa, jotka haluavat jutella. Vältämme vetämästä liikaa huomiota itseemme - puhumme sen verran, että muille ihmisille jää tilaa, mutta annamme vaikutelman olevamme kiinnostunut myös muista (kuten olemmekin). Olemme myös poikkeuksellisen aktiivisia harrastajia.

Kuitenkin koemme, että nykyisen ratsastuskoulun omistajaopettaja ei pidä meistä. Lapsillani on siis tunne, että ei pidä heistä, ja heitä harmittaa usein huomata, että hän puhuu muille äideille normaalisti, mutta minua katsoo vakavana, kireänä, ärsyyntyneenä tai huvittuneena, jos sanoin jotain. Itsekin huomaan, että ei hakeudu seuraan eikä juttusille, vaikka muille tekee sitä kyllä. Välillä jopa välttelee.

Mitään syytä käytökselle ei pitäisi olla. Kun tulimme tallille, hän totesi pelkäävänsä, että tuomme edelliseltä tallilta mukanamme sen tallin huonoa ilmapiiriä. Mikä on erikoista, koska kuitenkin olimme sanoneet vaihtavamme tallia juuri ilmapiirisyistä lähtöisin olevista seikoista.

Jotenkin kyllästyttää mennä tallille 3-5 päivää viikossa, kun tuntuu että hän ei halua meidän menevän sinne. Ratsatustoiminta kyllä sujuu ihan mainiosti joten sen puoleen ei ole syytä vaihtaa tallia.

Huomaan, että toinen ratsastuskouluyrittäjä luottaa minuun ihmisenä, on kertonut kuinka minä ja tyttäreni olemme aina tervetulleita hänen tallilleni ja kyselee jopa kuulumisia.

Hänen tallillaan vaan harrastusmahdollisuudet ei ole yhtä hyvät.

Niin mietin vaan. Vaihtaisiko sitten kuitenkin sinne, koska ilmapiiri ja hyvä olo on se tärkein.

Re: Tunne, että ratsastuskouluyrittäjä ei pidä

Päivämäärä:   3.11.25 18:03:48

Ja siis harrastusporukka on kyllä mukava, koskee vaan tuota omistajaopettajaa että haluaa selkeästi pitää meihin etäisyyttä.

En oikein itsekään jaksa enää mitään enää edes yrittää jutella hänelle, koska on aina niin vaivautunut siitä.

Meillä on paljonkin yhdistäviä asioita, mutta jos niitä otan puheeksi vaikenee. Kyselen miten sujuu omien hevosten kanssa ym. tai ihan mitä yleistä nyt ihmisten kanssa jutellaan, mutta koskaan ei ole yhtään kiinnostunut kysymään mitään minusta tai lapsistani. Jos meitä on useita äitejä paikalla kyselee muilta ja juttelee ikään kuin heille tai jopa minun ohi kyselee, minulle ei koskaan osoita sanoja eikä edes katso minuun päin.

Kerran tallin pitkäaikainen asiakas sanoi, että tämä nainen ei pidä kilteistä ihmisistä. En nyt haluaisi ilkeäksikään ruveta, mutta on ikävä tunne kuin olet kuin ilmaa.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   3.11.25 18:08:19

Vaihdatte tallia. Ei tuossa ole mitään järkeä, jos ei henkilökemia toimi ja selkeästi viette kuitenkin sinne rahaa ihan merkittävällä osuudella ja hän ei edes yritä saada sinua tuntemaan oloasi tervetulleeksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.11.25 18:10:05

Henkilökemiat ovat monimutkaisia asioita. Useimpiin ihmisiin suhtautuu neutraalisti, osasta ei pidä ja osasta pitää erityisen paljon. Asialle ei oikein voi mitään, toki pitää osata käyttäytyä.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   3.11.25 18:15:14

Miten kellään tallin omistaja opettajalla on aikaa jutella useiden asiakkaiden kans asioista. Tämä on nyt vähän värikynällä kirjoitettu. Ei tallilla ehdi seurustelemaan kun tekemistä on paljon. Enkä edes oleta että tallille mennään seurustelemaan. Käydään ratsastamassa ja lähtään kotiin. Ja jos huomaan ettei joku ihminen halua kanssani puhua niin sillon ei tarvi puhua. Kavereita kannattaa hankkia muualta.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   3.11.25 18:22:06

Vaihtaisin tallia.

Päivämäärä:   3.11.25 18:22:54

Ja jos aloittajalla on vaikka 2 tyttöä ja tunneilla käydään 3-5 kertaa viikossa niin eihän tuo totta ole. Kellä on vara maksaa 25 - 40 ratsastustuntia kuukaudessa? Meillä nuo tunnit maksais 42e/h. Eikä kukaan tallin omistaja haastattele uusia tulokkaita ja vielä vähemmän puhuu toisen tallin huonosta ilmapiiristä. Tallin omistaja tietää että juorut leviää eikä halua arvostella muita talleja. Omistaja huolehtii vaan omasta tallista eikä osallistu juoruihin millään tavalla. Tallilla mitä oon nähny niin varsinkin lasten vanhemmat katsoo tunnin kentän laidalla eikä seurustele muiden vanhempien kans. Yli 10 v lapset pääsee yleensä tallille ilman vanhempaakin. Alottajan kuvaamaa tilannetta en pysty kuvittelemaan yhdellekään tallille.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.25 18:25:38

En minäkään jaksaisi että joku asiakas pyörii tallilla päsmäröimässä 3-5 kertaa viikossa ja tunkemassa jutulle. Olet asiakas - et ystävä. Maksat siitä että saat ratsastaa, joten menet sinne ratsastamaan ja sen jälkeen lähdet pois kuten normaalit ihmiset.

Päivämäärä:   3.11.25 18:27:39

Kuka nyt oikeasti kysyy tätä hötönetistä?

Ota ohjat käsiin omasta elämästä ensiksi ja sitten vasta hevosen selässä...

Päivämäärä:   3.11.25 18:29:02

Ja on vielä kolmaskin talli, siis se talli jonka omistaja kyselee kuulumisia yms. Jos alottaja ei tunne tätä tallin omistajaa jotain muuta kautta niin ei tallin omistajat kysy keltään asioista ja toivota tervetulleeksi. Soittaako se vai tekstaako se vai mitä kautta ottaa yhteyttä? Yleensä tallilla voi käydä satoja asiakkaita viikossa niin ei tallin omistaja edes halua/ehdi tutustua asiakkaisiin sen enempää kun on pakko eli ratsastajana.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.11.25 18:40:06

Tunneilla käydään 3-5 kertaa viikossa..... Siis tunnithan varataan niin että vakitunnilla käydään niinä päivinä kun se tunti on varattu ja tunti perutaan vain sairauden tai muun pakollisten syyn takia. Ei tunteja varailla viikottain miten huvittaa.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   3.11.25 18:48:28

Tiedän tunteen. Kävin aikoinaan tallilla, jossa tallin omistaja mm. ilmoitti illalla ennen tuntien alkua isoon ääneen tallin käytävällä kuinka häntä VTUTTAA henkilö x joka on LIIAN AVULIAS. Tämä henkilö oli hiljainen mutta tunnollinen, erittäin hyväpalkkainen eli kantoi varmasti rahaa useamman viikkotunnin myötä tallille ja noin tallin omistajan ikäinen. Sellainen ihminen, joka on mielummin ystävällinen ja avulias ja karttaa kaikki riidat. Onneksi osti oman hevosen ja vei sen kauas tuosta tallista.

Samainen tallin omistaja avautui joskus minullekin entisistä työntekijöistä, yksityishevosten omistajista ja erinäisistä tuntiratsastajista kuinka joidenkin naama vain ärsyttää. "Ihana ihminen". Ihmetteli vielä, kun ilmoitin että mun käynnit siellä loppu.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   3.11.25 18:50:16

Selittäisitkö tämä:

” —-koska kuitenkin olimme sanoneet vaihtavamme tallia juuri ilmapiirisyistä lähtöisin olevista seikoista.”

Voi pistää varpailleen varsinkin, jos ole kertonut, millä tallilla olette käyneet. Usein ilmapiirisyistä tallia vaihtavilla - ja varsinkin siitä numeron tekevillä - on vaikeuksia viihtyä muillakin talleilla. Ei aina, mutta usein.

Meidän yksityistallille ei tallinpitäjä ota ketään, joka puolellakaan sanalla haukkuu edellisiä talleja. Ei vaikka tiedettäisiin, että niissä ei kaikki asiat ihan tip top -kunnossa ole.

Lähettäjä: Pippuri 
Päivämäärä:   3.11.25 19:32:07

Minusta tuo ilmapiirikysely viittaisi vähän siihen suuntaan, että ratsastuskouluyrittäjällä on jonkinlainen ennakkokäsitys aloittajasta. Onko mahdollista, että hän uskoo aloittajalla olleen lusikkansa sopassa siinä toisen tallin huonossa ilmapiirissä? Ihmiset tulkitsevat tilanteita niin eri tavoin, ja on ihan mahdollista, että yrittäjä on kuullut toisenlaisen tarinan. Ehkä hän on sen toisen tallinpitäjän kaveri tai ehkä joku ratsastaja on maininnut jotain. Mahdollisuuksia on monia.

Suhtautuisin itse myös aika varovaisesti ihmiseen, jonka tulokulma on se, että edellisessä paikassa oli pska ilmapiiri. Ei aiempaa työnantajaakaan kannata haukkua uudelle, vaikka mieli tekisi. Pistää nimittäin helposti miettimään, mitä tämä tyyppi puhuu minusta selkäni takana, kun näin avoimesti valittaa kollegasta.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   3.11.25 19:33:09

Täyttä keksittyä tarinaa. Ratsastuskouluun ilmoittaudutaan vapaalle tunti paikalle, ei sinne tarvi selittää miksi vaihtaa tallia tai miltä tallilta on tulossa tai miksi. Eikä opettajaa kiinnosta asiakkaat muuta kun hevosen selässä. Eikä kukaan jaksa tai rahallisesti pysty käymään tallilla jopa 5 päivänä viikossa niinku tuolla olikin niin niitä tunteja on joka viikko sama määrä, ei niitä voi vaihdella. Aloittajalla ei vissiin oo muuta elämää kuin talli ja ihmiset siellä. Raskasta, erittäin raskasta.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   3.11.25 19:52:09

Ihme stoori.
Mä en edes halua häiritä yrittäjää turhanpäiväisillä kun hän pääasiassa hoitaa työnsä eli opettaa. Hevosiin liittyvät kysytään sopivassa kohdassa.
Te olette asiakkaita eikä heidän kanssaan ole tarvis mihinkään ystävyyssuhteisiin, vaikka kävisitte joka päivä.
Menette, ratsastatte ja se siitä.
Ehkä se yliyrittäminen jo edelliseltä tallilta on kaikunut muuallekin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.11.25 20:02:34

Mitä hittoa sinä siellä tallilla pyörit diskuteeraamassa jos et itse ratsasta? Vie lapset tunnille ja häivy paikalta niin taidat tehdä monelle palveluksen. Kirjoituksestasi saa nimittäin kuvan että olet ilmeisesti erittäin raskas ihminen sosiaalisesti. Onkohan teistä kirjoitettu näitä tekstejä sieltä toiselta puolelta ja onko tästä hommasta tullut tällainen jatkokertomus… mene ja tiedä onko tämä kaikki todella huonoa tarinaa joten 0/5.

Lähettäjä: oäsdin 
Päivämäärä:   3.11.25 21:00:16

Tän on pakko olla provo koska ei aloittajan kaltaisia idiootteja voi olla olemassa!

Päivämäärä:   3.11.25 21:07:42

Kun täällä nyt tosi aggressiivisesti syytetään aloittajaa siitä, että hän häiritsee tallinpitäjää turhalla jutustelulla jollaista ei kuulemma kukaan tallilla työskentelevä halua kuulla niin kannattaa nyt lukea se aloitus kokonaan. Siinä nimittäin sanotaan, että tallinpitäjä kyllä juttelee muille asiakkaille (ja myös ratsastavien lasten äideille) ja tulee oma-aloitteisesti näille juttelemaan. Minkä takia muiden juttelu olisi ok, mutta aloittajan häiritsevää?

Ja hevosihmisissä ja tällä palstalla on kyllä paljon ihmisiä, joiden sosiaaliset taidot ovat heikot kun tavalliseen jutteluun suhtaudutaan tässäkin keskustelussa noin vihamielisesti. Tiedättekö, se on ihan normaalia ihmisten välistä kanssakäymistä, että kun jossain paikassa vietetään säännöllisesti aikaa, niin voidaan puhuakin jotain eikä vain kuljeta tuppisuuna möllöttäen.

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   3.11.25 21:10:47

Älkää menkö provoon!

Päivämäärä:   3.11.25 21:25:29

No ainakin minä olen luonut ystävyyssuhteita tallinpitäjien, opettajien/valmentajien, hierojien, kengitttäjien, eläinlääkäreiden yms. kanssa, joiden kanssa edelleen välillä vaihdellaan kuulumisia vaikkei oltaisi enää samoissa merkeissä tekemisissä. Piirit on pienet ja kun viettää paljon aikaa samoissa paikoissa, niin tuleehan sitä tutustuttua jos molemmat osapuolet omistaa minkäänlaiset sosiaaliset taidot. Ei siis tarvita sitä että jutellaan tuntikausia, vaan ihan jo sen muutaman minuutin kuulumisten vaihdon säännöllisesti, että jonkinlainen suhde syntyy kahden ihmisen välille

Lähettäjä: ., 
Päivämäärä:   3.11.25 21:28:54

Kyllä on taas niin taattua hötönettiä nämä vastaukset :D Aloittaja yrittää olla normaalisti käyttäytyvä, mukava ja avulias asiakas: suuri vääryys, täysi idiootti ja pakko olla provo. Sit ihmetellään kun talkoilijoita on nykyään niin vaikea saada, kun kulttuuri ja asenne on tämä. Kaikilla talleilla joilla olen käynyt, tallinpitäjät ovat olleet mukavia kaikille. Erityisesti on osattava arvostaa asiakkaita, jotka kantavat noinkin suuren summan yrityksen kassaan ja asiakaspalvelu kuuluu myös työhön. Aloittajan kuvaileman tallinpitäjän asenne ei tule muuttumaan. Häntä ärsyttää entisestään, jos yritätte olla hänelle mieliksi ja jos sanotte mielipiteenne asiasta suoraan hän suuttuu ja loukkaantuu. Eli jos ette häntä kestä sellaisenaan, ei auta kuin vaihtaa tallia. Itse vaihtaisin.

Lähettäjä: Nappo 
Päivämäärä:   3.11.25 21:32:20

Miksi sen pitäisi pitää teistä? Jos tunneilla käynti sujuu ja tallinomistaja käyttäytyy asiallisesti, niin mitä väliä sillä on. Ehkä ette ole niin mukavia ihmisiä kuin kuvittelet?

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   3.11.25 22:47:10

Mikä ihme on talli jossa voi käydä tunneille 2-5 kertaa vkossa???

ps. Olen kiva ihminen mutta musta tuntuu että mun kampaaja ei pidä musta. Myös bussikuski katsoi mua oudosti, ehkä sekään ei pidä musta? Jumppaohjaaja ihan takuulla ei pidä musta, meitä on kyllä tunnilla yli 40 ja mä olen usein takarivissä mutta kyllä mä luulen että se ei pidä musta...

Ihan oikeaasti aloittaja MITÄ IHMEEN VÄLIÄ sillä on? Että sä LUULET että ope ei pidä susta! Et kai sä mitään kaveria ratsiopesta etsi?? Jos se osaa opettaa ratsastusta se on ainut joka merkkaa, ei sen tartte seurustella. Jos on iso ridakoulu niin en usko että se muistaa edes sun olemassaoloa - oppilaat näet kiinnostaa tosi vähän tunnin ulkopuolella.

Tai provohan tän on pakko olla.

Päivämäärä:   3.11.25 23:52:09

Missä ihmeessä ei voi käydä vaihtelevaa määrää viikossa? Meidän koululla on ainakin vakiotuntien lisäksi usein viikonloppuisin erilaisia kursseja tai tunteja, joihin vakiolaiset ilmoittautuu. Ja moni ottaa satunnaisia irtotunteja vakiopäivän lisäksi.

Lähettäjä: mmmm 
Päivämäärä:   3.11.25 23:58:39

Aloittajalla viiraa päässä.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   4.11.25 05:04:35

Kaikkea sitä joutaa mietiskelemään. Vie se tenava tallille ja poistu. Haet sovitusti ja kyselet kuulumiset. Eipä hierrä ilmapiirit sinua ja tuskin tenavaakaan.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   4.11.25 06:10:05

Tallinpitäjillä on meidänkin tallilla oma suosikkikerhonsa joiden "kaveri" on ja heillä on erikoisoikeuksia mitä toisilla ei ole. Kyllä sillä on tietenkin vaikutusta omaan fiilikseen tunteeko itsensä tervetulleeksi tallille vaiko ei. Vie iloa harrastuksesta jos tuntee olevansa ei toivottu asiakas.

Päivämäärä:   4.11.25 06:43:24

Kyllä mun lapsi kävi perustunneilla 3 krt vko ja siihen lisäksi valkut. Helposti oltiin tallilla 3-5 krt viikossa silloinkin kun en itse ratsastanut. Neljä kertaa viikossa on ihan perusmäärä.
Meille ei kanssa omistajat juuri jutelleet, vaikka oltiin tuottavampien asiakkaiden joukossa. Nyt kun lapsi vaihtoi toiseen talliin ja yksärihevoseen, asiaa onkin kisapaikoilla ollut enemmän kuin aiempina vuosina yhteensä.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   4.11.25 07:42:12

Mä kävin aikoinaan 2 kertaa viikossa tunnilla ja äitini kävi myös kerran viikossa tunnilla. Viikonloppukurssit päälle. Joten kyllähän siellä tallilla tuli perheenä pyörityä.

Nämä on aina kinkkisiä. Taustalla voi myös olla, että tallinomistaja ei esim. pidä edellisestä tallinpitäjästä. Ja jos aloittaja on edelleen hyvää pataa edellisen tallinomistajan kanssa, niin tämä saattaa riittää. Varsinkin jos on persoona, joka ei halua puhua muista pahaa. Niin sitten vaikuttaa tyypiltä, joka tykkää vääristä ihmisistä.

Tällainenkin saattaa riittää, että ihminen lokeroi toisen vääränlaiseski. Jos nykyinen tallinpitäjä on kuitenkin pitää vain kohteliaan hajuraon, niin antaisin asian olla. Kaikkia ei voi miellyttää.

Päivämäärä:   4.11.25 08:18:22

Tosiaan vakiotunnit 3 kertaa viikossa ja valkut ja kisat päälle. Perheestämme kukaan ei pörrää tai notku tallilla ns. turhaan. Ja irtotuntejahan saa ihan vapaasti varata jos tilaa on.

Emme ole tallilla etsimässä ystäviä, mutta tarkoitan sitä, että toivoisin normaalin kohteliasta ja tasapuolista käytöstä niin itseäni kuin muita kohtaan. Muutoin tallilla on kiva ilmapiiri, koska tosiaan sitä juttelua on. Tallilla on useita henkilökuntaan kuuluvia, joten myös tämä omistaja ehtii välillä kierrellä tallilla seurustelemassa asiakkaiden kanssa ja tosiaan tuntien alussa, lopussa, välikäynneillä hän keskustelee katsomossa olijoiden kanssa. Ja keskustelutilanteissa tunnen itseni ohitetuksi, mikä saa miettimään, olemmeko ylipäätään tervetulleita.

Hän tietää minun olevan ns. hyvää pataa sekä edellisen tallin omistajan ja asiakkaiden sekä erään toisen ratsastuskoulun omistajan ja asiakkaiden kanssa. Tietää, että käymme välillä myös muualla. Joten voihan siinä olla se ajatus, että tuo ei täällä ole kauan kuitenkaan, tai sitten kokee että ei luota kun laajemmassa piirissä liikkuu kuin oman tallin porukassa.

Ja on tosiaan käyty monia vuosia joten en usko että luulee meidän olevan kiusaajia tms. hengen pilaajia.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   4.11.25 08:33:45

Bellis lopeta jo nämä tarinasi. Vähän jo väsynyttä settiä vedät. Pisteet ei nouse eli 0/5.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.11.25 08:35:24

"Kun tulimme tallille, hän totesi pelkäävänsä, että tuomme edelliseltä tallilta mukanamme sen tallin huonoa ilmapiiriä"

Eikö tämä jo selitä, miksi hän suhtautuu teidän perheeseen nuivasti?

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   4.11.25 08:41:18

Kanna rahasi muualle.

Lähettäjä: Nelli 
Päivämäärä:   4.11.25 08:44:01

Jotenkin huvittaa nyt monen käsitys siitä, että kenelläkään perheenäidillä ei voi olla varaa kustantaa viikoittain 3-5 ratsastustuntia ratsastuskoulussa… Silti monella voi ihan hyvin olla varaa kustantaa hevonen ja tyttärille poni täysihoitotallilla pk-seudulla, ja tätä ei ihmeteltäis yhtään.

Siihen en ota kantaa miten ratsastuskoulu pystyy tarjoamaan kolmen vakitunnin lisäksi neljännen ja viidennen, joilla joinakin viikkoina käydään ja joinakin ei…Hmmm otanpas kantaa nyt sen verran, että voihan 3-5 vkotuntia tarkoittaa sitäkin, että heillä kaikilla on viikossa vakitunnit, esim. äidillä kerta viikkoon ja kahdella tyttärellä kaksi tuntia/vko, ja näistä viidestä ratsastustunnista ainakin kolme toteutuu varmasti joka viikko, mutta välttämättä viidelle tunnille ei nämä kolme ihmistä kauden jokaisena viikkona taivu. Ihmisillä on nääs töitä, koulua ja koeviikkoja, sairastumisia, joskus ehkä muita harrastuksia tms. eli normaalia arkielämää.

En tosiaan nyt muuten ota kantaa tähän ketjuun mitenkään, mutta jos tämä on totta, ja aloittaja ei ole keksinyt ketjun aloitusta, niin mielestäni todella virkistävää ja fresh, että joku on niin älykäs, että mieluummin panostaa ratsastusharrastukseen useina viikkotunteina ratsastuskoulussa, kuin ostaa heti hyvin vähäisillä taidoilla ja lasten kinutessa sen oman äiti-tytär hevosen täysihoitoon, jolla sit kolme ihmistä ratsastelee vuorotellen (jos ratsastelee… olettaen, että hevonen pysyy terveenä) ja maksaa vähintään saman kuin ratsastustunneista pelkästä hevosen asumisesta ja perushoidosta. Siihen päälle vielä eläinlääkärit, raspaukset, rokotukset, kengitykset, tunnit/valmennukset, rehut ja varusteet and the list goes on… Saatikka jos hevosia vaikka olisi kaksi.

Enhän minäkään toki tiedä, onko tämä 3-5 tuntia ratsastuskoulussa vaan jokin vaihe kyseisellä perheellä ennen oman hevosen hankintaa, ja mitkä heidän taitonsa tai valmiutensa on.
Yleisellä tasolla vaan tarkoitan sitä, että tässä maassa on varmaan tuhansia sellaisia tarinoita, joissa win-win tilanne olisi kaikkien osallisten kannalta saavutettu sillä, että harrastukseen olisikin panostettu viikkotunteina ratsastuskoulussa oman ostamisen sijaan.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   4.11.25 08:54:15

Ei ratsastuksen opettaja tunnin alussa, välikäyntien aikana tai tunnin lopussa juttele katsomossa olevien kans.

Päivämäärä:   4.11.25 08:57:06

Itse en maksaisi ratsastustunnista, jos opettaja käyttää ainakin 25% tunnista katsomossa seurusteluun.
Alkukäyntien aikana alustetaan päivän tehtävä, välikäynneillä annetaan palautetta/ohjeita uuteen tehtävään, ja loppukäyntien aikana loppupalaute.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   4.11.25 09:39:32

Jos minulle tulee jossain paikassa olo, että minua ei haluta sinne, katselen vähän aikaa ja jos meno ei muutu, vaihdan paikkaa.

Tässä vertailun vuoksi muista urheilulajeista ja harrastuksista. Lapseni ei innostunut hevosista, joten olen vienyt häntä muihin lajeihin. Lähes joka paikassa oli todella tervetullut olo ja mukavia muita vanhempia (mm. jalkapallo, yleisurheilu, uinti). Ainoa paikka mihin en kokenut olevani tervetullut oli jääkiekkokoulu lapsen ollessa n. 4-vuotias. Sielläkin ohjaajat olivat kivoja ja asiallisia lätkänuoria, mutta vanhemmilla oli hyvin jyrkkä suhtautuminen. Ilmeisesti meistä paistoi läpi, että emme ole monen sukupolven historialla olevia lätkäharrastajia. Onneksi lapsi ei innostunut, joten eipä tarvinnut sitäkään sen enempää miettiä :D Mutta pitihän tätäkin kokeilla, kun Tampereella ollaan.

Päivämäärä:   4.11.25 10:23:51

Ihme lynkkausta aloittajaa kohtaan.
Kyllä itsekin olen kertonut tallia vaihtaessa missä olin ennen ja miksi vaihdoin (tuntitoiminta loppui). Olen ystävystynyt eri tallinpitäjien kanssa, ja vaikka en jossain enää käy, vaihdellaan kuulumisia. Oma lapsi aloitti ratsastuksen 6 vuotiaana. Toki olin ensimmäiset vuodet mukana tallilla auttamassa lasta (ja siinä sivussa tarvittaessa muitakin), ja mielelläni edelleen katselen jos käy tunnilla ja on aikaa. (Nykyään nuorena aikuisena ei aina kaipaile edes kyytiä, ja läpiratsastaa hevosia, eikä siis ole vakituiseen tunneilla, välillä toki sitäkin) Aloitajan kuvailemaa käytöstä jos saisin osakseni, kantaisin kyllä eurot muualle. Jos tallireissu kestää vajaan kolme tuntia/kerta, se on pitkä aika olla näkymätön muille. Toisaalta se 3h on aika lyhyt aika lähteä muualle siksi aikaa kun lapsi harrastaa, jos talli on kauempana shoppailuparatiiseista tai kotoa.

Monella on oletuksia (joita en itse osaa tehdä alkuperäisen kirjoittajan teksteistä). Meillä omistajaopettaja pitää osan viikkotunneista, joten kun ei ole opettamassa, hengaa tallilla auttaen ja tehden niitä tarvittavia muita töitä jotka tallilla ei lopu. Myös juttelee asiakkaiden kanssa.

Toisten käytöstä ei voi muuttaa, ainoastaan omaansa. Ja jaloillaan voi äänestää jos ei saa tässä tapauksessa tallisreissusta kokonaisuudessaan hyvää mieltä.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   4.11.25 11:43:56

Aloitin aikoinaan 9-vuotiaana ratsastuksen ja ratsastin ko koulussa 18-vuotiaaksi. Pyörällä tai bussilla mentiin tallille, joskus kaatosateessa faija heitti. Koskaan ei ollut äitiä eikä vanhempia mukana, ei mulla ei kenelläkään muullakaan. Pyörällä tai bussilla mentiin tallille, joskus kaatosateessa faija heitti. Sehän olisi ollut äärettömän noloa! Mitä ihmettä ne äidit ois siellä tehneet! Pari kertaa vanhemmat oli katsomassa kisoja sitten kun alettiin kisaamaan.
En kertakaikkiaan ymmärrä tätä nykyäitien tallilla roikkumista. Tai siis jos lapsi on vaikka 6v, niin sitten, mutta muuten en. Äidit ovat vain jaloissa ja tiellä, eikä todellakaan voi olettaa, että ratsastuksenopen pitäis vielä SEURUSTELLA vanhempien kanssa kaiken muun lisäksi!!
Lapset oppii paremmin, ja on reippaampia jos äiti ei ole paikalla.
Muistan kuin oli tärkeää kun talli oli meille se meidän oma juttu, ei vanhempien. Tallilla roikuttiin paljon ja saatiin tehdä ihan oikeita asioita, jakaa heiniä, putsata bokseja, pitää hevosta kun sitä kengitettiin, kuljettaa niitä tunneille jne.
Siinä sai itseluottamusta ja osaamisen kokemuksia. Ja ratsiopen sana oli ehdoton, häntä toteltiin kyselemättä.
Kaikki tämä olisi ollut pilalla jos jonkun äiti olisi roikkunut siellä.
Vieläkin, 52-vuotiaana olen ystävä joidenkin kanssa joihin tutustuin alkeistunnilla 9-vuotiaana.

Päivämäärä:   4.11.25 12:14:20

No meillä kuitenkin tallille matkaa autollakin 40 min eli ei sinne lapset 5 x viikossa pyörillään aja ja olen tunneilla itsekin. Jos en ole samassa ryhmässä kuin lapset, niin silloinkin tallilla pitäisi kuitenkin viihtyä se 2-3 tuntia.

Sulan maan aikaan sinne 10 km päässä asuvia lapsia pyöräilee, mutta kukaan ei asu sitä lähempänä joten äidit kuten isätkin ja jopa mummot ovat varsin tarpeen kuskaukseen... eikä ole kauppoja tai lenkkipolkuja tai tallitiloja jossa kuljettavat voisivat aikansa viettää.

Lähettäjä: lgmkegmk 
Päivämäärä:   4.11.25 12:21:19

Nyt menee yli sun tarinointi;) Kaikkialla voi käydä lenkillä! Ja se tekisi monelle äidille tosi hyvää.
Mutta satuahan tää sun tarina on, en ihan ymmärrä mitä iloa saata tämmöisestä sepittämisestä.
Jos olisi totta niin sanoisin että olette ihan kauhuasiakkaita mille tahansa ratsastuskoululle.

Päivämäärä:   4.11.25 12:22:56

Erikoinen paikkakunta, kun tallista ei ole kymmenien kilometrien säteellä mitään kauppaa tai kuppilaa jonne voisi mennä, mutta samalla paikkakunnalla on kuitenkin ainakin kolme ratsastuskoulua :D

Provohan tämä. Varmaan sama tarinoitsija kuin se viime viikon äiti, jonka lapsi oli liian vaikealla tunnilla.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.11.25 12:26:46

" tallilla on useita henkilökuntaan kuuluvia" tallissa voi olla yks talli työntekijä, ei useita. Ratsastuskoulu ei ole niin kannattava bisnes että töissä on useampi henkilö yhtä aikaa. Ja miten se omistaja opettaja ehtii tallissakin seurustella asiakkaiden kans, eikö se ole maneesissa tunteja pitämässä. Ei alottaja taida olla edes töissä käyvä, ei kai kellään ole aikaa töiden jälkeen olla tallilla 3 tuntia plus matkat 40 min mennen tullen. Ja vielä monena päivänä viikossa. Viisainta on kun ihmiset tallilla keskittyy hevosiin ja ratsastamiseen.

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   4.11.25 12:30:57

Itse vaihdoin siitä syystä ratsastuskoulua, että äidit eivät olleet tervetulleita.

Ratsastuskoululla oli paikan päällä yleensä vain yksi henkilökuntaan kuuluva eli se tunnin pitäjä. Silti oli seitsemän hevosta alkeis- ja perustasoisten varustettavana, ja opettaja ei hommaan osallistunut. Sanoi vaan, "yhdessä laitatte kuntoon". Joten kyllä siinä tarvittiin yksi ja toinenkin äiti ja mielellän vielä kolmaskin, että seitsemän kokematonta 6-12-vuotiasta ne varustaa. Oli pinteliä, suojia, kumpparia, martingaalia, erilaisia turpahihnoja ja virityksiä satuloiden alle. Yhteen hevoseen ei saaneet lapset koskea. Ylipäätään se ryhmä ei olisi ilman hevostaitoisia äitejä pyörinyt.

Kuitenkin tallin omistajaa ärsytti äideissä milloin mikäkin. Äidin puhelimineen, puhelimet olisi pitänyt kerätä tallin ovella pois. Kuvaamisesta rähjättiin vaikka sääntöjen mukaan kuvata sai, jos oli kaikkien suostumus. Kyselivät myös äideiltä toinen toisiltaan, mitä kukin puhui, esim. oliko tyytyväinen talliin, mutta suoraan ei sitten voitu kaikilta kysyä. Ihme kyräilyä piti se tallin henkilökunta / omistajat. Joku ongelma äideissä oli ja olisi pitänyt kuulemma mennä lenkiille tunnin ajaksi. Ongelma vaan että kun siellä korvessa ei pimeässä ja liukkaassa ollut ulkoilumahdollisuuksia. Periaatteessa toki oltaisi voitu autolla ajaa valtatien reunaan ja kävellä siellä taskulamppujen valossa rekkojen ohitellessa.

Muutenkin tuntui tallin omistajilla viiraavan päässä. Yhden (ei-hevostaitoisen) äidin kanssa heillä oli jotain ongelmia, hän ja lapsensa olivat paljon huomiota vaativia ja "persoonallisia". Että ehkä tämä yksi sitten mustamaalasi sitten meidät muutkin, kun en tiedä mitä siellä ovien takana puhuivat. Tallilla vallitsi ihmeellinen puhumattomuuden ja selän takana kyräilyn ilmapiiri. Ei oikein ikinä tiennyt mistä tuulee. Joillekin kuitenkin oltiin todella ystävällisiä. Kuten tuolle huomionkipeälle perheelle, jota meidän muiden äitien käskettiin kuitenkin auttaa tallissa.

Nykyisellä tallilla äidit ovat tervetulleita ja henkilökunta vähintään tervehtii ja jotain juttua kohdistaa heillekin. Esim. jotain yleisiä kuulumisia kommentoi, kuten uusi hevonen tulossa tms. Edellisellä tallilla sellainenkin asia kerrottiin vain niille määrätyille.

Päivämäärä:   4.11.25 12:35:38

Bellis kirjoittelee selvästi useammalla nimimerkillä. "Hannan" kirjoitustyyli ja sanavalinnat on ihan samanlaiset.

Provohan tämä, annetaan pudota. Odotellaan seuraavaa ratsastuskoulutarinaa.

Päivämäärä:   4.11.25 12:37:16

"Erikoinen paikkakunta, kun tallista ei ole kymmenien kilometrien säteellä mitään kauppaa tai kuppilaa jonne voisi mennä"

En ole aloittaja enkä tiedä millä tallilla käy, mutta meidän ratsastuskoululta saa ajaa 20km niin löytyy Lidl. Ei ehkä sen kaltainen paikka että ajaisin 40min (eli edestakas) vain ostaakseni maitoa sillävälin kun lapset harrastaa. Vartin ajomatkan päästä löytyy yksi räkälä. Kuitenkin 10min ajomatkan päässä on ainakin neljä muuta tallia, joissa ei kuitenkaan ole varsinaista tuntitoimintaa. Jos saat näistä vuokrahevosen, voit osallistua tunneille. Maastot alueella ovat valaisemattomat, joten ei houkuta lähteä otsalampun kanssa loskaan tarpomaan.

Mutta onneksi itsekin 80-luvulla kuljin pyörällä kesät-talvet 100km ylämäkeen tallille ja toiset 100km toista ylämäkeä kotiin karhuja väistellen. Silloin tallilla oli kova kuri, teinit pisti pienempiään ojennukseen ja tekemään pa$kahommat, röökaaminen opettiin ennen kuin laukannostot ja kova oli se joka ei itkenyt vähintään kerran päivässä kun muut ilkeili.
Vai miten se nyt menikään.

Päivämäärä:   4.11.25 12:40:18

Ei ihme, että ratsastajien äidit on pääsääntöisesti todella lihavia ja huonokuntoisia, kun lenkkipolkujenkin pitää olla asvaltoituja ja valaistuja katuja ja lenkkeillä voi ainoastaan aurinkoisina kesäiltoina.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   4.11.25 12:47:31

"Ei ihme, että ratsastajien äidit on pääsääntöisesti todella lihavia ja huonokuntoisia, kun lenkkipolkujenkin pitää olla asvaltoituja ja valaistuja katuja ja lenkkeillä voi ainoastaan aurinkoisina kesäiltoina."

Voi nyt ihme! Ihan kaikki ridakoulut ei ole keskustaajamissa, eikä kaikki äidit arkoja tätejä jotka osaa vain maneesissa valittaa. Tääkin ap on kertonut itse ratsastavansa ko koulussa. Mä olen ratsastava äiti, joka seuraa lapsensa tunteja, on sitten kiva jutella sen lapsen kanssa niistä, lapsen kehittymisestä, kannustaa ja tsempata tarvittaessa. Opetukseen en puutu. Olen ratsastanut 30+ vuotta ja on oma hevonen ja tallielämä vaan on niin mukavaa kun on hyvä yhteisö. En mä silti sinne kuraan ja loskaan susien kaveriksi viitsi lähteä lenkille (joo, meillä on susiongelma neljättä vuotta päällä) siksi että joku hötönetin pissis yleistää kaikki ratsastavien lasten äidit läskeiksi ja idiooteiksi.

Päivämäärä:   4.11.25 12:47:41

No lähin kauppa on tallista 10 km päässä. Mutta ei minulla ole viisi kertaa viikossa asiaa johonkin ruokakauppaan. Talli sijaitsee siis haja-asutusalueella.

Ja 40 min ajomatkan säteellä ainakin neljä ratsastuskoulua ja tunnin ajomatkan päässä ainakin kahdeksan. Kauppaan tai lenkille ei ole kukaan käskenyt koskaan tuntien katsojia vaan on annettu ymmärtää että katsojat ovat tervetulleita.

En nyt ihan ymmärrä mikä tässä on niin vaikea uskoa. Ei ole mikään ihan tuppukylä mutta ei kulje metrot eikä ratikat tallin nurkalle.

Jotenkin ajattelen että kun asiakaspalveluammatti kuitenkin kyseessä, niin itse ainakin vastaavassa roolissa ja yrittäjänä jos jonkun naama ärsyttää ajattelen niitä euroja ja olen vain sitäkin ystävällisempi.

Varmaankin päädymme ratkaisuun, että jaamme asiakkuutta myös toiselle tallille ja sitten katsomme missä viihdymme parhaiten ja missä otetaan parhaiten vastaan. En halua tallikäynneistä pahaa mieltä lapsille enkä itsellenikään. Harrastuksen on meillä tarkoitus tuottaa iloa.

Voihan se toki olla että kun olen varsin tylsä tyyppi kun en juoruihin ja haukkumisiin lähde mukaan eikä elämässä tapahdu kuin työntekoa ja tallilla käyntiä niin kanssani ei ole helppo keksiä puhuttavaa. Mutta jotain kiinnostusta voisi luulla voivan osoittaa kun kerran muiltakin kysellään koirienkin kuulumisesta alkaen asiat.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   4.11.25 12:47:56

No kyllähän sen huomaa, jos henkilö tietoisesti ohittaa tai juttelee luonnollisesti muille muttei itselle. Periaatteessa kyllä olen sitä mieltä, ettei ratsastuskoulun yrittäjä ole, eikä hänen tarvitse olla mikään sosiaalinen eläin, mutta normi käyttäytymissäännöt pitäisi olla. Mitäs jos seuraat sivusta jonkin aikaa etkä mitenkään mene juttusille tms. Sanooko teille mitään?

Ei yrittäjien tartte olla kaikkien hyvä ystävä, mutta minulle kävi yhdellä tallilla selväksi, miten minua kohdeltiin juuri noin ikään kuin olisin näkymätön . Muiden hevosista tallinpitäjällä oli juttua ja kuvia wa sivuilla, meidän hepasta ei maininnut mitään. Moikkasin aina iloisesti kun tulin ja joskus vain katsoi tyhjin silmin eikä sanonut mitään. Ei edes moi :). Kun toinen asiakas tuli tallille, niin sitten kovasti hihkuttiin ja iloittiin . Hehheh. seurasin tätä käytöstä ja ohittamista vajaa vuoden ja lähdin pois. Ihan normisti käyttäytyvät ihmiset uudella tallilla, niin tp kuin myös omistajat. Jutellaan välillä, välillä ei jaksa/ ehdi, kaikilla on omat fiiliksensä mutta ei ole kiva olla sellaisessa paikassa, missä kohdellaan hyvin erilailla kuin muita.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   4.11.25 13:25:28

Kuulostaa enemmän aloittajan ahdistukselta kuin tallin ongelmilta. Miten kellään olisi noin paljon aikaa miettiä kaikenlaista juuri sinusta tai teistä...

Päivämäärä:   4.11.25 13:25:38

Saman aloittajan ketjuja on ainakin lapsen taitotasoon liittyvä ketju ja tuo nyt etusivulla oleva jossa aloittaja valittaa että ei saa yksäreitä.

Päivämäärä:   4.11.25 13:29:53

--: Ei ole. Saamme yksäreitä enkä ole myöskään kenenkään taitotasoista keskustellut mitään. Enkä mistään muustakaan täällä useampaan vuoteen.

Lapset ovat ihan oman tasonsa tunneilla, se ei ole meille ongelma eikä tuntien saaminen.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   4.11.25 14:28:38

Yleensä talleilla kisaavat vain harvat ja opettavan valitsemat ratsastajat. Kisatiimiläusillä on pienryhmä ja 2 viikkotuntia, tuskin 3 viikkotuntia. Jos alottaja lapsineen on tämän kauden alussa vaihtanut tallia ihmettelen suuresti miten alottaja on saanu lapsensa kisatiimiin ja valmennuksiin heti? Eikö kisatiimeissä ole ollu ennestään ratsastajia? Tässä on nyt niin paljon omituisuuksia etten usko koko juttua nyt.

Lähettäjä: Celina 
Päivämäärä:   4.11.25 14:34:28

Useilla talleilla voi ostaa 3 x viikko / kausikortin. Ei ole mitenkään rajattu että voisi saada vain kaksi vakiotuntia viikossa.

ja tietysti erilaisia kursseja ja extrapienryhmiä ym. järjestetään

Mut jos tosiaan noin paljon käy niin itse kyselisin miten viihtyvät että eivät ainakaan tietämättäni miettisi lopettamista.

Tulee mieleen että jos tuolla tavoin ohitetaan niin joko omistaja on käytöstavaton tai sitten haluaa eroon.

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   4.11.25 14:37:08

Juttele sen tallinpitäjän kanssa, tuskinpa se teitä inhoaa.
Nyt en sano pahalla, mutta kuvailet teidät kyllä hirmu ihaniksi ja täydellisiksi, ehkä se huokuu teistä/sinusta että ajattelet olevasi valtava lahja tallissa, jos se jotenkin kiristää? Joku henkilökemia ongelma tuossa saattaa olla, usein asiat selviää puhumalla. Suorat toimeliaat ihmiset ei aina oikein tiedä miten suhtautua kun jollain on ajatus että tekee ihan silmittömästi ja on ihan taivaanlahja muille. Ehkä keskustelu auttaa.

Päivämäärä:   4.11.25 15:03:33

En usko meidän olevan hirmu ihania ja täydellisiä vaan "tavallisia". Emme niitä hankalia, jotka on hirmu vaativia ja arvostelemassa joka asiaa tai jotka haukkuu selän takana. Mutta varmaan joidenkin mielestä liian kilttejä tai hiljaisia. Mutta en näe näitä asioina, miksi kohdellaan huonommin kuin muita.

Ja itse asiassa lyhyttä keskusteluakin on pyydetty ajat sitten mutta se ei ole järjestynyt.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   4.11.25 15:08:54

Mitä lyhyttä keskustelua? Älä ny viitti. Talli keskittyy hevosiin ja ratsastajien n, muu on aivan ylimäärästä. Ja miten tallilla kukaan tietää toisesta onko se hiljanen ja kiltti vai mitä. Tallilla keskitytään enempi siihen onko hevoset kilttejä hoitaa ja varustaa. Jos on noin vaikea olla tavallinen asiakas ratsastuskoulussa niin lopeta koko harrastus.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   4.11.25 15:34:52

Tallit on hevostelua varten. Ja se on yksilö laji. Ei siellä kenenkään tarvitse olla minkäänlainen suhteessa toisiin asiakkaisiin. Jokainen hoitaa oman tonttinsa eli sen hevosen jota varten sinne tullaan. Paras kävijä on se jonka käyntiä tuskin edes huomaa. Eli toimii niin ettei häiritse muita eikä jätä mitään jälkiä itsestään. Jos nyt jollain jostain syystä on keskenään asiaa niin sekään ei oikeastaan kuulu muille.
Tavoitteet liittyvät puhtaasti ratsastukseen. Tasavertaisuus, sosiaaliset suhteet ym hengen asiat jokainen hoitaa muualla. Useimmiten tallin väki ei ole keskenään tekemisissä ulkopuolella. Tokihan ystävyyssuhteita voi muodostua tuollakin kuten missä tahansa.Tai sitten ei.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   4.11.25 18:32:40

Ihan vain tiedoksi, että meilläkin ostetaan kausi, joka on 1x vkossa. Ja toinen kausikortti, niin 2 vakiotuntia viikossa. Ja sitten 10-kortti, joka pitää käyttää yhdentoista viikon kuluessa ja rästiä saa, mihin vain mahtuu.
Ja näin, tadaa, on äidillä ja tyttärellä kolme vakituntia viikossa.
Ja se on silti halvempaa ja huolettomampaa, kuin oman hevosen ylläpito.
Onko oikeasti paikkoja, joissa rajoitetaan asiakkaan maksuhalukkuutta?
Aloittajan ongelmaan ei ole sanomista, itse lähinnä moikkaan tapaamani ihmiset, juttelen niitä näitä vieressä olevan kanssa, mutta enimmäkseen keskityn hevoseen. Opettajien kanssa puhun hyvin vähän ratsastusneuvojen ulkopuolelta, tiedän kenellä on koira, mutten oikeastaan muuta.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   4.11.25 19:40:02

Kisatiimillä on yleensä 2 viikkotuntia pienryhmissä. Toki tunneilla voi käydä vaikka joka päivä, käy sen verran miten rahat riittää. Ja alottaja on nyt jotenki ymmärtäny väärin miten tallilla ollaan. Tallin omistajalle, ratsastuksen opettajalle ja henkilökunnalle pitää antaa työrauha. Ei yleensä tallin työntekijät ehdi seurustelemaan asiakkaiden kans. Mielestäni aivan asiatonta mennä notkumaan maneesin katsomoon ja odottaa että käyntien aikana opettaja juttelee katsomossa olevien kans.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   4.11.25 20:39:28

Harkitse asiaa järjellä. Mikä vaakakupissa painaa nyt eniten? Tiedät ettei täydellistä tallia olekaan.

Onko siis tärkeintä hyvä opetus, osaavat kivat hevoset, lasten kehittyminen ratsastajana, hyvät puitteet?
Vai muut seikat huonompaa mutta kivaa juttuseuraa tallilla?
Onko yrittäjä suoraan ilkeä?

Useimmilla talleilla missä olen ratsastanut opettaja/tallinpitäjä on ollut samanlainen kuin kuvaat. Juttelua ratsastajien kanssa lähinnä siis vain välttämättömät. Itse en ole kaivannut muuta kuin opetusta ja tarpeelliset keskustelut hevosiin liittyen.
Smalltalkia ei yleensä harrasteta ja sellaisen odottaminen voi tuntua ahdistavalta.

Jos kuitenkin yrittäjä on töykeä ja selkeästi vähättelevä, ei viitsi edes opettaa, dissaa hevosjaoissa jne.Silloin vaihtaisin tallia heti ensi kauden alusta.

Ihmisiä on eriluonteisia mutta hyvään yrittäjyyteen ei kyllä kuulu selkeän huono käytös. Vähäpuheisuutta en vielä siksi lue.

Päivämäärä:   4.11.25 20:49:37

Se mitä suuri osa kommentoijista ei nyt huomioi on tosiaan se, että tämä henkilö kyllä juttelee muiden asiakkaiden kanssa. Kyse ei siis ole siitä, että hän ei ylipäänsä haluaisi jutella kuin välttämättömät, vaan hän suhtautuu eri tavalla aloittajaan kuin muihin.

Totta kai se vaivaa jos saa selvästi erilaista kohtelua kuin muut. Kyllä minullekin on käynyt niin, että olen huomannut ettei joku kerta kaikkiaan pidä minusta, että tämä ihminen on muille ystävällinen ja puhelias mutta minulle jotenkin tympeä ja kyllästynyt. Aika norsun nahka saa olla jos ei tämä mitenkään häiritse.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   4.11.25 21:09:01

Minä en usko että tämä tarina on edes totta. Ei ykskään isomman tallin omistaja opettaja ehdi keskustelemaan tallilla useiden ihmisten kans ja varsinkin ennen tuntia. Alottajan tunnit tuskin on päivän ensimmäiset niin tämä omistaja opettajahan on sillon maneesissa tunteja pitämässä. Enkä ymmärrä miksi alottajan pitää mennä tälle opelle puhumaan yhtään mitään jos kerran on tehty selväksi ettei juttelu kiinnosta. Alottaja tekee nyt palveluksen tolle opelle ja vaihtaa tallia sinne minne on jo tervetulleeksi toivoteltukki. En nyt ymmärrä miten tämä alottaja on kaikkien tallinpitäjien suosiossa mutta satuahan tämä on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.