Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokralainen kotitalliin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.11.25 16:18:41

Ootteko kokenu enemmän hyötyä vai haittaa jos ootte ottanu vuokralaisen täysihoitoon omalle kotitallille? Mikä ollu sopiva kk vuokra?

Re: Vuokralainen kotitalliin

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   2.11.25 16:43:17

No mitä sulla on tarjota? Hyväpohjainen kenttä? Maneesi? Hyvät maastot? Lämmin varustehuone? Lämmin vesi tallissa? Sisävessa ratsastajalle? Hyvä laadukas heinä? isot hyväpohjaiset tarhat? Kesällä laitumet?
Siitähän se hinta riippuu mitä sulla on tarjolla.
Ja AINA tarkka kirjallinen soppari jossa tarkkaan luetellaan mitä kk vuokraan kuuluu.
Ja vähän kandee kysellä tulokkaasta alueen hevosihmisiltä, minkä maineinen ihminen. Hulluja riittää. Ja huonokäytöksisiä tosi hankalia hevosia. Kysyt missä hevonen on ollut aikaisemmin ja miten kauan. Jos vastaus epämääräinen tai välttelevä niin se on red fläg.
Kandee selvittää tooooosi tarkasti asiat, sillä kun otat hevosen talliis et pääse siitä eroon vaikka et saisi vuokraa euroakaan.
Ja 1kk vuokra plus 1kk takuuvuokra tilille ennenkuin hevosen pääsee tallinovesta sisään. Ei mitään selittelyjä! "Voinko mä maksaa ens vkolla..." Et voi.

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   2.11.25 18:29:06

Yleensä nämä eivät palvele vuokralaista eikä vuokranantajaa. Molemmat osapuolet on tyytymättömiä ja homma ei vaan toimi.

Säästä omia hermojasi ja vaali hyvinvointiasi - älä ota vuokralaista.

Lähettäjä: Pelkkää 
Päivämäärä:   2.11.25 18:43:26

Haittaa, ei enään ikinä tule vuokralaisia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.11.25 19:25:45

Haittaa todellakin. Never again.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   2.11.25 19:45:40

Mulla on tuttu vuokralaisena. Asuu linnuntietä 500m päässä ja on kohta eläkkeelle jäävä tätiratsastaja. Tykkää tehdä tallitöitä joten hyvin harvoin itse teen enää talleja, muuta kuin tietty aamut, illat ja päiväheinät.
On mukava tyyppi joten mikäs tässä, eipähän tarvitse omistaa kahta hevosta itse. Vuokra on 250€/kk mikä sisältää valaistun kentän (talvella lingotaan ja käyttökelpoinen 11kk vuodessa), ison metsätarhan ja 7-21 tarhauksen. Kesällä laidun. Lämmin satulahuone, puucee, hanasta vaan kylmää vettä. Että ei ole tässä euron kuvat silmissä vaan pitää itsellä mahis pitää vain yhtä hevosta kuluineen kotona.

Ihan vierasta tyyppiä en ottaisi mutta tää on mun lapsuuden kaverin äiti.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.11.25 19:54:28

Ei enää vuokralaisia. Oma vapaus menee ja jossain kohtaa alkaa narina milloin mistäkin, vaikka vuokra on edullinen. Sopimukset ei pidä, alkaa selittelyt miksi ei pysy.

Lähettäjä: Ponit 
Päivämäärä:   2.11.25 19:58:29

Miten Mmm ootte sopinut tallityöt? Eli mitä työtä kuuluu tuohon 250e vuokraan?

Päivämäärä:   2.11.25 22:12:19

Löytyy kenttä ja kesäks laidun, oma tarha. Ei mitään hienouksia mm lämmintä vettä. Maneesi kävelymatkan päässä. Just tota mielenrauhaa mietin, yks tässä aiemmin oli puolihoitosopparilla toimi niin pitkään ku toimi ja sit lähettiinkin ovet paukkuen. Siks täysihoito mut alle 450e en kyllä ota.. heinät ja kuivikkeet jo isolle hepalle sen verran iso kuluerä että työllekin jäätävä jotain mut mietin riittääkö sekään ja kukaan tuskin enempää suostuu maksaa

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   2.11.25 22:19:57

Ponit; ei olla sovittu paperilla mitään. Rouva vaan oman fyysisen hyvinvointinsa takia haluaa tehdä tallit. Kaksi hevosta joten alle puolen tunnin homma. Nyt se on mennyt siihen että hän ilmottaa koska on pitkää päivää töissä joten silloin minä käyn lounastauolla siivoamassa karsinat (etätyö).

Lähettäjä: Mo 
Päivämäärä:   2.11.25 23:05:36

Ei enää, riitti. Kuvittelin saavani seuraa maastoon ja oli sovittu tarhan siivouksesta. Kumpikaan näistä ei toteutunut.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   3.11.25 07:32:49

Ei kannata. Meillä oli vielä helppo vuokralainen, entuudestaan oli tuttuja sekä poni että omistaja ja vuokrakin tuli aina ajallaan. Omistaja kävi todella harvoin, mikä tietysti vaikutti siihen etten saanut apua tarhan siivoukseen vaikka niin oli sovittu. Muuten omistajan kanssa ei ollut mitään, mutta pikkuhiljaa alkoi ärsyttää vuokraajat. Niitä oli hirveästi, vaihtuivat usein ja itseäni alkoi stressata että kuka meidän pihaan tulee ja milloin, etenkin kun poni asui pihatossa omien hevosteni kanssa ja toinen niistä on vähän hapannaama. Nyt kun pihassa on enää omat hevoset, niin on ihanaa kun tietää milloin täällä kukakin käy, enkä enää vuokralaista ota vaikka tuosta ponista saikin helpot "taskurahat".

Lähettäjä: Juuh 
Päivämäärä:   3.11.25 09:24:31

Älä ota kaveria tai sukulaista. JOS otat ylipäätänsä vuokralaisen niin ota sellainen, jolla on pinkka kunnossa. Hankaluuksia tulee kun kaverit ja sukulaiset odottaa lähes ilmaista paikkaa täydellisellä täyshoidolla ja yht äkkiä huomaat että harrastat toisten hevosten hoitamista etkä ehdi tai jaksa enää treenaa omaa hevosta, eikä siitä hoitamisesta jää käytännössä yhtään mitään käteen, ei iloa eikä rahaa.

Päivämäärä:   3.11.25 09:42:12

En itse ottaisi vuokralaista kotitalliin.
Kotitalliharrastamisen idea on se, että asiat saa tehdä omalla tavalla, omalla ajalla ja omalla rahalla, eikä ole tilivelvollinen mistään asiasta kenellekään muulle.
Heti, jos siinä pihassa on yksikin "asiakas" - maksava tai ei - niin sen mukana tulee kasa vaatimuksia, ohjeita, mielipiteitä ja ajatuksia.

En itse jaksaisi sellaista kotipihassani hetkeäkään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.25 10:32:50

Ja siis kyllähän maksavalla asiakkaalla on oikeus olettaa soppariin sisätyvät asiat hoidettavaksi kuten ne on sovittu. Mikä sitten taas vähentää sitä joustoa. Hankalaksi menee usein siksi, että asiakkaat olettaa enemmän kuin mitä sopimus sisältää tai kaikkea ei ole huomattu laittaa paperille ja pitäisi saada halvalla luksusta jne.

Itse en ole tallia pitänyt, mutta mitä olen täyshoitotalleilla tehnyt tallia ja ollut asiakkaana niin yhden tai kahden täyshoitoasiakkaan takia en alkaisi omaa kotitallilla harrastamista vaikeuttaa, jos ei olisi taloudellisesti pakko. Hyvällä tuurilla saa sellaisen asiakkaan kuin Mmm, jonka kanssa homma toimii. Huonolla tuurilla menee oma harrastus pilalle.

Itse pitäisin asiakkaita vaan, jos toiminta on riittävän isoa niin, että tekijät (minä tai joku muu) saisi järkevän palkan järkevillä työajoilla, koska vain sillon asiakkaiden hoitoon voi sitoutua sillä tavalla kuin asiakkaat olettaa.

Päivämäärä:   3.11.25 10:43:50

Kotitallien asiakkaat voi jakaa karkeasti kahteen kastiin:

- Ihmiset, jotka olettaa saavansa sopimuksen ulkopuolisia asioita tai olettavat, että tallin omistaja hoitaa heidän hevosensa kuin omansa. Oletetaan, että puljataan päivässä neljän eri loimen kanssa, huolehditaan erityisjärjestelyt, hypätään vuokralaisen toiveiden mukaan. Tämä asiakastyyppi ei ymmärrä kotitalliharrastamisen ja ammattimaisen tallinpidon eroa, ei ymmärretä, että tallin omistaja käy myös päivätöissä ja hänellä on perhe-elämä ja omakin harrastus, vaan tallilla pitäisi olla vaihtamassa milloin mitäkin lamppua ja lanaamassa kenttää kuin siitä saisi hyvänkin palkan. Tällä vuokralaistyypillä oma-aloitteisuus esim. aitojen fiksaamiseen tai lumitöissä jeesaamiseen on pyöreä nolla.

- Ihmiset, jotka ylittää hyvän maun ja vieraanvaraisuuden rajat räikeästi. Puuttuvat toisen kotipihan ja kodin asioihin liikaakin, asentavat omia koukkuja ja kötöstyksiä, ohjeistavat ja neuvovat miten mikäkin asia pitäisi hoitaa ja miten mikäkin näyttäisi kivemmalta tai toimisi paremmin -ymmärtämättä, että kyseessä on KOTItalli. Et sinä mene kotonaan kampaamoa pyörittävälle yrittäjällekään neuvomaan, miten eteisen naulakko kannattaisi asentaa tai siirtelemään tavaroita paikasta toiseen kosak ne on sillä tavalla sinun mielestäsi paremmin. Tämä ihmistyyppi on sinun kotonasi kuin kotonaan.

Päivämäärä:   3.11.25 10:49:57

Mulla on lämmin karsinatallitalli ja eristetty iso pihatto. Pesupaikka, jossa lämmin vesi. Lämpimät varustetilat. Iso hyväpohjainen kenttä. Hyvät maastot. Isot laitumet. Isot tarhat. Laadukas analysoitu heinä. Olen miettinyt vuokralaisen ottamista, mutta totesin, että haluaisin täyshoidolla +1000€ tallivuokraa. Siihen hintaan ei ole vielä ollut tulijoita, joten ei ole tarvinnut vuokralaista ottaa. Joten neljän hevosen paikat on tyhjillään, mutta mikäs siinä. Saapa harrastaa omien kanssa ihan rauhassa.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   3.11.25 11:05:43

Ei kannata.

Yksikin hevonen enemmän on paljon enemmän työtä, paljon enemmän kulutusta. Kuluttaa aitauksen pohjaa enemmän. Samoin kenttää. Ihan kaikkea. Voi syödä tolpat, karsinat, katkoa langat, rikkoa saavit jne.
Jos otat, ihan kunnon tallivuokra jotta siitä jää käteenkin jotain. Ei missään nimessä pelkän heinän ja kuivikkeen hinta, jäät muuten maksumieheksi.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   3.11.25 11:06:01

Ei enää ikinä. Ensimmäinen oli vanhempi täti joka kävi välillä kaksi kertaa päivässä. Ei pärjännyt yhtään haastavan hevosensa kanssa ja saattoi pyöriä pihassa vielä yhdeksän jälkeen illalla. Lisäksi hänen sukulainen kävi toisinaan sähläämässä sen hevosen kanssa.

Toinen oli poninomistaja, joka lupaili kovasti olla avuksi tallitöissä ym. mutta aika pian kävi ilmi, ettei hän hoida edes itselleen kuuluvia velvollisuuksia poninsa hoidon suhteen. Lopulta häntä ei näkynyt kuukausiin. Se stressi ja henkinen kuormitus ei ollut sen väärtti, että enää ottaisin vieraita pihaani.

Päivämäärä:   3.11.25 13:09:18

Kotitallin vuokralaisissa on se tosiasia, että sitten siellä kotitallissa on niitä vuokralaisia, kaikkine elämän jälkineen, omine tapoineen ja omituisuuksineen. Ja Kun otat asiakkaan, edes kaverin, olet palveluntarjoaja ja vuokralainen on asiakas. Siinä syntyy odotuksia puolin ja toisin.

Lähettäjä: Vikuri 
Päivämäärä:   3.11.25 13:29:24

Multa kysellään toistuvasti paikkaa koska sijainti on hyvä. Kun kerron, miten kotitallia hoidan (esim että Heinät aamulla ja illalla ja kesät yötäpäivää laitumella paitsi paarmakelillä) niin ei enää kiinnostakaan. Parasta siis sanoa heti miten talli toimii niin kukaan ei valkkaa väärää paikkaa

Päivämäärä:   3.11.25 13:35:52

Onneksi olen kotitallilla joka ei ole omani x) enkä ole yksikään täällä luetelluista asiakastyypeistä. Parikin kotitallia oikein toivoi, että menisin heille koska olen mutkaton ihminen helpon hevosen kanssa.

Parasta, isompaan en koskaan palaa hevoseni kanssa.

Hyviäkin asiakkaita on kotitalleihin.

Päivämäärä:   3.11.25 13:39:36

Onhan niitä. Ongelma onkin siinä, että jokainen on omasta mielestään hyvä asiakas kotitallille. Jos lähtee kylmiltään etsimään, todennäköisesti löytää jotain ihan muuta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.11.25 14:03:36

Mä en ota vieraita hevosia. Koska: talli on ihan kodin pihapiirissä. Samoin monet asiat nyt järjestetty niin, että ovat siinä meidän muun elämän "seassa". Vesi, loimien säilytys, osa varusteista, loimien kuivatus jne. En halua ketään vierasta tai edes tuttua omiin nurkkiin niin lähelle.

Toisekseen, oma tupa, oma lupa. Meillä oma perhe hoitaa hevoset tietyllä, joissain kohtia ääritarkalla tavalla. En usko että kukaan muu lähtis tähän systeemiin.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   3.11.25 14:07:06

Ei niillä "ammattitalleillakaan" kenttiä ja paikkoja lanailla jatkuvasti, joten en ottaisi paineita myöskään kotitallin pitäjänä (muistan muuten kun kerran yksi asiakkaitaan vihaava suuttui, kun kysyin voinko mennä hiekottamaan pihaa, joka oli muuttunut luistinradaksi. Ei käynyt, vaan pönötin paikallani kun hän rupatteli pihalla kavereidensa kanssa ja heitteli aina silloin tällöin lapiollisen sinne ja tänne :D ). Kun oma paikka löytyy, saatan vuokrata jollekin jonkun oman kolon pihatoksi, jos vaikka on useampi hevonen jollakulla. Pyrin löytämään sellaisen joka käy päivällä, kun itse ehdin harrastaa lähinnä iltaisin.

Päivämäärä:   3.11.25 14:11:40

En suosittele. Jotenkin kotitallissa oikein korostuu se, että pitää oikeasti olla täysin yhteneväiset ajatukset hevosten pidosta ja hoidosta, muuten homma ei toimi. Ja asiakkaana olet kuitenkin _toisen kotona_, et palvelua tarjoavan yrityksen tiloissa. Ei sillä etteikö missään täysihoitotallissa tarvitsisi sääntöjä noudattaa, mutta kunnioitus toisen tiloja ja tapoja kohtaan oikein korostuu kun menet toisen kotiin.

Itse voisin EHKÄ ottaa kotitallille vuokralaisen, jolla on itsellään ollut hevosia joskus kotona ja tietää mitä se on. Luulin itsekin olevani ihan huippu hevosenomistaja ja tietäväni vaikka ja mitä, kunnes otin vuosia sitten hevoset kotiin ja opin mitä se hevosenpito ja omistaminen ihan oikeasti on :D

Lähettäjä: Pipsa 
Päivämäärä:   3.11.25 19:03:50

Kokeiltu on. Ei enää ikinä. Alkoi käydä raskaaksi kun hevosen omistaja kävi pari kertaa päivässä paapomassa hevostaan, loimen vaihtoi sen 2 kertaa päivässä. Sopimukseen kuului heinä ja kivennäiset. Omia säkkejä hevosella olikin sitten muutama. Liikutus olikin sitten vähäistä ja hevonen keräsi virtaa. Lisäksi usein oli mukana joku kummin kaiman siskon tytön kaveri. Jatkuvasti vierasta porukkaa pihassa.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   4.11.25 07:55:22

Haittaa.

Lähettäjä: ei koskaan 
Päivämäärä:   4.11.25 08:01:30

Aikoinaan ollut, en ota enää koskaan.
Tavarat on sikinsokin, pihaa ja sääntöjä ei kunnioiteta, pihassa pyörii kaikenmaailman kissankaimankummeja serkkuineen. Ruokinta on tähtitieteellistä, samoin loimitus.
Olen onnellinen kun ei tarvitse katsella muita ihmisiä kotonani.

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   4.11.25 09:21:21

Mä olen ollut kotihallissa ainoa vuokralainen.mielestäni meillä sujui aika hyvin.
Talli ei ollut ihan talossa kiinni ja piha-alue oli iso. Hoidin viikonloppuisin aamu- tai iltatallin , jotta lapsikatraan äiti sai välillä levätä. Tuurasin lomamatkat jne.

13 vuoden aikana jouduin muutaman kerran kuulemaan perheriitaa (ihan normaalia, kaikki joskus riitelee), koin sen superkiusalliseksi.

Meistä ei tullut sen kummemmin ystäviä tai kavereita, koska oltiin niin eri-ikäisiä ja harvoin samaan aikaan tallilla tp:n kanssa. Talli oli pieni , mutta oli valaisu kenttä sekä maastot. Yksin sai/joutui aina puuhailla.

Yksi mikä kannattaa sopia on tallinaukioloajat esim aamu 9-21 välillä tai mikä itselle hyvä. Tai rajoittaa vuokralaisten määrä per hevonen esim kahteen ?

Mutta jos tosiaan ei pidä ihmisistä tai puoliso ei pidä niin sitten ei kyllä kannata edes yrittää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.