Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten pitkälle raskautta ratsastus onnistui?

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   1.11.25 14:53:05

Siis kunnolla? Koska hankala tulla alas selästä?

Re: Miten pitkälle raskautta ratsastus onnistui?

Lähettäjä: mmmm 
Päivämäärä:   1.11.25 22:42:16

No sen verran miten paljon välittää tulevasta lapsestaan. Sieltä kun kerran tippuu niin se on vauvan menoa, mutta mitä väliä, ratsastus on aina tärkeintä!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.11.25 22:54:52

mmmm

Raskaus ei ole sairaus.

Päivämäärä:   1.11.25 23:16:03

Ei se vauva niin helposti sieltä kuole.

Päivämäärä:   1.11.25 23:17:14

"Ratsastusta ei suositella raskaana oleville raskauden puolivälin jälkeen putoamisriskin ja iskuille altistumisen vuoksi. Alkuraskaudessa ratsastus voi olla fyysisesti mahdollista, mutta on tärkeää välttää lajeja, joissa on suuri kaatumis- tai iskuvaara, erityisesti joissa kohtu voi vahingoittua."

Varmaan itse vähän miettisin että minkälaisen hevosen selkään menee vaikka tietty sen varmankin kanssa jotain voi käydä. Vuoden tauko ei myöskään mahdoton ajatus.

Lähettäjä: miksu 
Päivämäärä:   1.11.25 23:35:57

No voihan sitä ridata vaikka synnytykseen asti jos ei välitä lapsestaan.

Lähettäjä: nepu 
Päivämäärä:   1.11.25 23:41:29

Tai mennä kummassakin käyntityöskentelyä viimeisen kuukauden. 8 kk asti.

Lähettäjä: nepu 
Päivämäärä:   1.11.25 23:43:05

Ja kyllä putosinkin kerran.

Tuollainen eri nimimerkeillä "ei välita lapsestaan" jankkaaminen on ihan turhaa. Nykyään neuvolassakin sanotaan että niin pitkälle kun hyvältä tuntuu.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   2.11.25 00:27:34

Ekassa raskaudessa viikolle 30 (viikon 26 jälkeen vaan käyntiä), tokassa viikolle 21. Kolmannessa ei ehtinyt enää ratsastamaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.11.25 01:08:24

Nämä jotka raskaana ratsastavia haukkuvat ovat juurikin niitä aivonsa pellolle synnyttäneitä äityleitä. Älkää välittäkö. Ei ole tuulesta temmattu sanonta että koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Tee niin kuin itsestä hyvältä tuntuu, ei pidä elää elämäänsä muille eikä muiden näkemysten mukaan.

PS. Elämäänsä ja valintoihinsa tyytyväisen ihminen ei kyttää muiden tekemisiä eikä arvostele niitä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.11.25 08:10:39

Hyppäämisen lopetin vko 16 ja ratsastamisen vko 25

Lähettäjä: Miili 
Päivämäärä:   2.11.25 08:21:12

Ekassa raskaudessa ratsastin viikolle 15. Fyysisesti olisi pystynyt pidempään, mutta huomasin että alan varoa ja jännittää. Tokassa lopetin jo viikolla 8, vaikka fyysisesti ei tuntunut vielä missään.

Tuttavat on lopettaneet kaikkea plussan ja pari viikkoa ennen laskettua väliltä. Fyysistä estettä joillain on tullut jo ekalla kolmanneksella ja joillain ei missään kohtaa. On siis tosi yksilöllistä ja varmasti myös se vaikuttaa miten ja millaisilla hevosilla ratsastaa.

Päivämäärä:   2.11.25 08:46:49

Vauva syntyi huhtikuussa, tammikuussa ratsastin vielä. Tosin loppuvaiheen ratsastukset oli köpöttelyä ilman satulaa kiltiltä suomenhevostammalla. Joulukuussa mentiin vielä rataharjoituksissa.

Lähettäjä: Cranberry 
Päivämäärä:   2.11.25 08:47:52

Minulta loppui ratsastus ihan ekoilla viikoilla. En lopettanut heti siis omasta halusta, vaan hurjan pahoinvoinnin ja muutenkin huonon voinnin ja kipujen takia ei ollut vaihtoehtoja (olin siis ihan sairaalahoidossakin sen takia useampaan otteeseen raskauden aikana). Varsinkin alkuraskaudesta jo valmiiksi alhainen painoni lähti laskemaan nopeasti kun mikään ei pysynyt sisällä, joten olin ihan vessan ja sängyn väliä vaeltava energiaton haamu. Niin heikossa hapessa en kyennyt edes ajattelemaan satulaan nousemista, eikä se olisi ollut reilua hevosellenikaan edes yrittää. Onneksi hevonen oli helppo siirtää valmentajani hoivaan ja ratsastettavaksi heti, joten hevoselleni ei koitunut ongelmia minun ongelmistani. Mutta minun pääkopalle se oli kova paikka, koska ympärillä kaikki muut raskaana olevat ja jo äidit olivat aivan ongelmitta ja iloisina ratsastaneet ja kilpailleetkin vielä raskaana ja suunnilleen heti synnäriltä jo ponnistaneet takaisin satulaan. Koin itseni todella epäonnistuneeksi sekä raskaana olevana äitinä että ratsastajana& hevosihmisenä. En ollut myöskään aktiivitreenaajana ja kisaajana valmistautunut siihen, että minusta tulisikin yhtäkkiä ihan petipotilas ja koin sen todella hankalana henkisesti. Vaikka tottakai siis olen äärimmäisen onnellinen lapsestani, niin tuo raskausaika oli kyllä elämäni kamalinta aikaa.
Ja tarkoitukseni ei ole tällä omalla kokemuksellani olla mitenkään negatiivinen tai pelotella. Enemmänkin tarkoitukseni on kertoa tämä kokemukseni sen takia, että jos joku muukin sattuu kokemaan vastaavaa, niin haluan vaan sanoa että et ole yksin asian kanssa<3

Päivämäärä:   2.11.25 08:58:35

"Sieltä kun kerran tippuu niin se on vauvan menoa, mutta mitä väliä, ratsastus on aina tärkeintä!"

Höpö höpö. Itse tipuin raskaana 6 kertaa ja ihan normaali 3 vuotias tyttö tuo on

Lähettäjä: älsknf 
Päivämäärä:   2.11.25 10:01:01

"Höpö höpö. Itse tipuin raskaana 6 kertaa ja ihan normaali 3 vuotias tyttö tuo on"

eli koska sulle ei ole koskaan sattunut autokolaria, niin sitä ei voi ikinä sattua kenellekään.

Voi sun tyttöparkaa millainen äiti sillä on...

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   2.11.25 10:03:43

En kyllä antaisi vaimoni ratsastaa raskaana. Minulle se tuleva lapsi ja sen hyvinvointi on ihan ykkösasia ja sen suhteen ei pidä ottaa riskejä. Onneksi vaimoni on aina ymmärtänyt sen. En kerta kaikkiaan ymmärrä naisia joilla hevonen on tärkeämpi kuin oma lapsi. Kaikista naisista ei taida olla äideiksi.

Päivämäärä:   2.11.25 10:21:23

On ihan totta että kaikista naisista ei ole äideiksi, mutta jos mun puoliso kieltäisi minua ratsastamasta, laittaisin ukon vaihtoon. Mun elämä, mun valinta.

Päivämäärä:   2.11.25 10:21:42

Nimenomaan neuvolassa kannustetaan harrastamaan liikuntaa läpi koko raskauden ! Ihan puppua, että kaikki liikunta pitäisi lopettaa, jossa voit kaatua tai pudota. Voit kaatua juostessasi ja tanssiessasi! Myös käveleminen on yllättävän haastavaa ison vatsan kanssa, joten kävellessäkin voi kaatua. Nuo miehet jotka väittävät ettei kaikista naisista ole äideiksi, kun harrastavat liikuntaa, niiltä pitäisi leikata pallit pois.

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   2.11.25 10:22:04

Niin, nämä on sellaisia asioita, jotka jokaisen täytyy itse ratkaista. Voi olla että tiput eikä käy kuinkaan, hienoa juttu! Voi olla että tiput useamman kerran eikä käy mitään, tosi hieno juttu! Mutta voi myös olla että tiput kerran ja istukka repeää vaikka viikolla 15 ja se on kyllä vauvan menoa. Tai vaikka "vaan" selkä murtuu tai joku muu paikka, jota ei voida hoitaa raskauden takia tai se on niin iso stressi elimistölle, että raskaus menee kesken. Nämä on kaikki aivan yhtä todennäköisiä skenaarioita ratsastaessa, kuten kaikki tietää, kyseessä on tietyllä tavalla vaaralliseksi luokiteltava laji. Kyse ei siis ole edes siitä, onko ratsastaminen raskauden aikana fyysisesti mahdollista tai ei, kyse on riskinottohalukkuudesta ja mahdollisesti siitä miten suhtautuisi siihen JOS raskaus menisi kesken. Jos sillä ei ole väliä, niin hyvä, voit varmasti ratsastaa miten haluat. Mutta jos koet, että haluat välttää kaikki mahdolliset riskit, niin kannattaa kyllä ratsastusta välttää ainakin 1. kolmanneksen jälkeen. Jos minulla olisi joku varma jalkainen suomenhevonen, joka ei ikinä säiky mitään ja suurin riski on että se kaatuu, niin ehkä sillä voisi mennä pidempään, jos ei ole taipuvainen kompasteluun.

Päivämäärä:   2.11.25 10:23:29

Ja ratsastusta ei kyllä voi verrata riskien näkökulmasta kaikkeen muuhun liikuntaan, jokaisen ratsastavan pitäisi se ymmärtää.

Päivämäärä:   2.11.25 10:35:48

Ehkä korjaan tuota nopeasti kirjoittamaani sen verran, että jos haluaa välttää kaikki turhat riskit. Kaikkia mahdollisia jos välttää niin ei kannata mennä ovesta ulos :)

Tallilla on kuitenkin niin paljon kaikkea muutakin kivaa mitä voi tehdä vaikka itse ratsastuksen jättäisi väliin, ettei tietenkään hevosista siinä mielessä tarvi luopua vaikka haluaisikin ottaa ratsastuksen osalta varman päälle :)

Päivämäärä:   2.11.25 10:39:08

Ratsastus on extreme laji jossa harrastetaan 600-800 kiloisella pakoeläimellä. Vähättelijät ei tätä ymmärrä toki, mutta jos ei ole vielä minäminä asenne iskoutunut päähän, voi pohtia tuota. Liikuntaa voi harrastaa raskausaikana ilman että teet sitä ison eläimen kanssa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   2.11.25 10:52:12

Tämä on kyllä tyhmä aihe. Öyhöttäjät löytävät tiensä aina paikalle haukkumaan niitä, jotka eivät tee kuten he haluavat. Todella törkeää haukkumista ja härötin viestejä. Ja aina ne törkykommentit löytyvät sieltä lisääntyneiden puolelta, mitä tämä kertoo heistä?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   2.11.25 10:55:49

Olin 24-vuotiaana raskaana. Putosin viikolla 12, vaikka en ollut pudonnut sitä ennen vuosiin. Raskaus meni kesken. Tästä on nyt 11 vuotta, enkä ole tullut hoidoista huolimatta enää raskaaksi. Näinkin voi käydä, se kannattaa ottaa huomioon.

Lähettäjä: Bnb 
Päivämäärä:   2.11.25 11:05:21

Itse ratsastin viikolle 34 normaalisti ( pikku esteitä ja kavaletteja myös) olo oli hyvä ja vatsa ei ollut tiellä.

Tämän jälkeen sain lenssun ja makasin kotona 8 päivää jonka aikana vatsa kasvoi ja oma peruskunto huononi huomattavasti. Tämän jälkeen en sitten enää noussut selkään. Mutta veikkaan että mikäli lenssu ei olisi iskenyt olisin ratsastanut loppuun asti.

Kaikki tekevät omia päätöksiä, itse kilpailin vielä rv 21 ja tiedän että en ole ainut joka tehnyt näin. Kaikessa on aina riskinsä, mutta liikunta on tärkeä asia äidin jaksamiselle sekä fyysisesti että henkisesti!

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   2.11.25 11:09:55

Aika vastuutonta harrastaa vaarallista lajia raskaana. Tyhmä verrata, että voi liukastua muutoinkin tms. Onhan mahdollista, että se kilteinkin heppa kompastuu. Lyhyt aika tuo kuitenkin on

Päivämäärä:   2.11.25 11:40:07

Tämä:

"
Tämä on kyllä tyhmä aihe. Öyhöttäjät löytävät tiensä aina paikalle haukkumaan niitä, jotka eivät tee kuten he haluavat. Todella törkeää haukkumista ja härötin viestejä. Ja aina ne törkykommentit löytyvät sieltä lisääntyneiden puolelta, mitä tämä kertoo heistä?
"

Päivämäärä:   2.11.25 11:44:31

Ja velat ovat taas niin herttaisia ja viattomia että voi uhriutuminen sentään. Pysykää velat pois keskusteluista, mitkä ei koske teitä.

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   2.11.25 11:49:49

Tiedän tapauksen jossa istukka irtosi kun ratsastaja putosi. Vauva kuoli

Lähettäjä: Neuvola 
Päivämäärä:   2.11.25 12:36:49

Mulle v. 2016 Ekassa neuvolassa (oli ennen viikkoa 12)kysyttiin harrastukset, ja vastasin että sähly ja ratsastus, niin Th neuvoi heti jättää molemmat tauolle, koska ovat riskialttiita lajeja raskauden kannalta. Se tuli vähän yllättäen että heti piti lopettaa, mutta toimin sen mukaan toki. En tiedä mikä nykyisin on suositus ja mitkä lajit tulee jättää tauolle jo alkuvaiheessa... Vai onko riippuvainen Th:Stakin. Mutta ajattelisin, että pienempi riski on jättää korkean riskin lajit pois ja harrastaa esim vesiliikuntaa ja kävelyä, itse kävin myös raskaus joogassa.

Lähettäjä: Eve 
Päivämäärä:   2.11.25 12:55:33

Ensimmäisessä raskaudessa lopetin noin viikolla 25 ja toisessa ratsastin kevyesti viikon 36 puoliväliin asti. 2 vrk ennen vauvan syntymää olin vielä selässä.

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   2.11.25 13:03:10

"Päivämäärä2.11.25 10:52:12

Tämä on kyllä tyhmä aihe. Öyhöttäjät löytävät tiensä aina paikalle haukkumaan niitä, jotka eivät tee kuten he haluavat. Todella törkeää haukkumista ja härötin viestejä. Ja aina ne törkykommentit löytyvät sieltä lisääntyneiden puolelta, mitä tämä kertoo heistä?"

Mikä tässä on siis öyhöttämistä? Realistinen kommentointi siitä, että raskaana on huomioitava muutakin kuin itsensä?

Päivämäärä:   2.11.25 15:56:23

Taisin ratsastaa viimeiset kerrat rv 15 tienoilla. Olin päättänyt, että lopetan niskaturvokeultran jälkeen, mutta olo oli hyvä, niin tuli tehtyä jokunen treeni sen jälkeenkin. Sitten hevoset siirtyi vuokraajien käyttöön. Hoitoalkuinen raskaus, niin en halunnut riskeerata yhtään ylimääräistä, vaikka fyysisesti olisin voinutkin ratsastaa vielä.

Lähettäjä: POL 
Päivämäärä:   2.11.25 17:59:42

Mulle kans th sanoi heti ekassa neuvolassa vko 8, että pitäis ratsastus lopettaa. Olin tosin lopettanut jo pari viikkoa aiemmin, koska en jotenkin kokenut enää nauttivani koska huomasin murehtivani liikaa ja ottavan ns. varman päälle.

En tosin ratsastanut raskautumisen jälkeen kuin muutaman hassun kerran, koska hoitoalkuinen raskaus. Ensin en kokenut hoitojen takia vointia riittävän hyväksi, plussan jälkeen olin niin sairaan väsynyt etten olisi juuri jaksanutkaan.

Muutenkin riskiraskaus. Totesin sitten että ehdin vauvan syntymän jälkeen kyllä taas ratsastaa ihan tarpeeksi.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.11.25 18:14:45

En ole tippunut hevoseni selästä ikinä. Se on ollut minulla 6 vuotta. Autolla on kuitenkin sattunut (muiden toimesta sekä itseni) onnettomuuksia. Kumpi pitäisi lopettaa?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   2.11.25 18:17:38

Raskaana voi monesti jatkaa tuttuja harrastuksia, mutta ratsastus on laji, jossa riski ei ole niinkään todennäköisyydessä vaan seurauksissa — jos jotain sattuu, seuraukset voivat olla vakavat sekä äidille että vauvalle.

Neuvoloissa ei yleensä anneta yhtä ainoaa sääntöä, vaan painotetaan yksilöllisyyttä ja oman kehon kuuntelemista. Moni lopettaa ratsastuksen siinä vaiheessa, kun vatsan kasvu alkaa vaikuttaa tasapainoon tai oloon, toiset jo alussa.

Ei ole mustavalkoinen kysymys: jokainen tekee omat päätöksensä, mutta riski on hyvä tiedostaa ilman että ketään tarvitsee syyllistää.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   2.11.25 19:34:58

Koetteko ajamisen turvallisemmaksi kuin ratsastuksen? En ole itse raskaana, mutta mietin tätä jo etukäteen, kun hevosella voisi myös ajaa. Se ei aiheuttaisi ainakaan samanlaista tärinää ja liikettä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   2.11.25 20:18:13

Loppuraskaudessa ei harjotusravia kannata mennä kun liitokset on jo alkanu löystyä. Synnytyksen jälkeen ratsastuksen opettaja sano ettei saa mennä harjotusravia ennen ku synnytyksestä on kulunut 5 kk. Onhan se harjotusravia melkosta rynkytystä alapäälle. Vaikka siis osaisin istua niin rasittaa se niitä alueita kehossa jotka ennen synnytystä löystyy. Tai miten se nyt järkevästi selitetään.

Päivämäärä:   2.11.25 23:43:07

Tokassa raskaudessa ajoin mun 1-vuotiasta vielä pari viikkoa ennen synnytystä. Nyt oon kyllä miettiny että ei hitto, oliko järkevää. Opetin sen siis ajolle ja ajelin 1 v syksyn, ennen kuin marraskuussa vauva syntyi. Ajoin yhtä toistakin hevosta niin kauan, kunnes totesin etten jaksa enää pitää, jos se alkaa liikaa pullata.

Mut joo, noissa kahdessa ekassa raskaudessa, joissa ratsastinkin pitkään, niin kyllä myös ajoinkin säännöllisesti. Kolmannessa enää käytännössä ajoin ja sitäkin vähän ja sit oli jo hevosestakin luovuttava.

Lähettäjä: joop 
Päivämäärä:   3.11.25 01:57:47

Että sellainen "mies" muka täällä.

"Tiedän tapauksen jossa istukka irtosi kun ratsastaja putosi. Vauva kuoli"

Tämä vale toistuu jokaisessa raskauskeskustelussa. Mutta tällaista ei ole Suomessa tapahtunut.

Se "ratsastus" voi olla kävelyä pystyynkuolleella omalla hevosella tai GP kenttäkisoja. Että jokainen huolehtikoon ihan vaan omasta hyvinvoinnista ja riskiarvioinnista. Täällä ei kysytty mielipiteitä, vaan kokemuksia.

Päivämäärä:   3.11.25 09:29:55

"Tämä vale toistuu jokaisessa raskauskeskustelussa. Mutta tällaista ei ole Suomessa tapahtunut"

Mistä sinä tiedät? :D

Päivämäärä:   3.11.25 09:38:40

Kyllä raskaana olevat naiset pitäisi kahlita kotiin. Kuuden metrin kettingillä kiini sängynjalkaan, sen verran löysää että pääsee vielä hellan ja nyrkin väliin ja sänkyyn miehelle rynkytettäväksi.
Naisen oma elämä kuuluu laittaa kokonaan katkolle yhdeksäksi kuukaudeksi.

Lähettäjä: gee 
Päivämäärä:   3.11.25 09:56:35

Tuo on kyllä niin hupaisaa, että "neuvolassa sanottiin" että saa ratsastaa niin ja niin kauan. Ikään kuin neuvolan terveydenhoitaja tietäisi ratsastuksesta lajina yhtään mitään, tai jos tietääkin, niin hän ei tunne sitä hevosta millä juuri sinä ratsastat eikä hänellä ole kristallipalloa.

Onhan se päivänselvää, että ratsastamisessa on riskejä. Jokainen itse päättää, mitä riskejä on vauvansa kanssa valmis ottamaan. Aivan typerää mennä neuvolan terkkarin selän taakse piiloon.

Ratsastuksessa on muuten muitakin riskejä kuin istukan irtoaminen tai sikiön saama isku. Ei ole raskauden aikana toivottavaa esim. murtaa omaa raajaansa, kun röntgensäteily on riski sikiölle ja useimmat lääkkeet on kielletty raskausaikana.

Päivämäärä:   3.11.25 10:01:06

Raskaana olevilta naisilta pitää kieltää myös autossa matkustaminen, koska voi joutua kolariin.

Päivämäärä:   3.11.25 11:17:45

Lapsi on usein hyvässä turvassa, mutta äidille riski on suuri jos istukka irtoaa putoamisen seurauksena.

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   3.11.25 11:32:20

Neuvolassa kysyttiin onko turvallinen hevonen, ja sanottiin että tiedät itse mikä tuntuu hyvältä liikunnan osalta. Mietin lähinnä missä vaiheessa pitää varautua keksimään hevoselle joku paikka tuttavien kautta. Olon puolesta aion jonkun hetken vielä ratsastaa, pahoinvointikin alkaa olla ohitse.

Lähettäjä: gee 
Päivämäärä:   3.11.25 11:44:38

"Raskaana olevilta naisilta pitää kieltää myös autossa matkustaminen, koska voi joutua kolariin."

Oo, todellako kesti näin kauan ennen kuin joku toi esiin tämän nerokkaan argumentin! Koska ratsastaminen todella on yhtä välttämätöntä kuin autolla liikkuminen, ja autolla liikkuminen todella on suhteessa vähintään yhtä vaarallista kuin ratsastaminen. *sarkasmi*

Päivämäärä:   3.11.25 12:36:10

Itse asiassa autolla liikkuessa tilastollinen todennäköisyys joutua onnettomuuteen on suurempi, kuin ratsastaessa :)

Lähettäjä: Fiisi 
Päivämäärä:   3.11.25 12:41:10

Terveydenhoitaja ja lääkäri ei ole kieltänyt ratsastusta raskauden aikana. Järkeä saa käyttää. En menisi vieraiden tai tuntihevosten selkään. Omalla hevosella, joka ei ole minua kertaakaan tiputtanut selästä, ratsastin rv 35 asti.

Päivämäärä:   3.11.25 13:07:14

Tutuilla hevosilla olen ratsastanut niin pitkään kuin kunto sen salli ja vatsa mahtui satulaan. Pisimmillään noin rv35.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   3.11.25 13:39:15

"Itse asiassa autolla liikkuessa tilastollinen todennäköisyys joutua onnettomuuteen on suurempi, kuin ratsastaessa :)"

Ei varmasti ole. Et taida ymmärtää tilastoista yhtään mitään? Väestötasolla jokaista autolla ajettua tuntia kohden loukkaantumisen riski on huomattavasti pienempi kuin ratsastettua tuntia kohden, johan sen järkikin sanoo, muuten meillä olisi sairaalat ja hautuumaat täynnä liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneita ja kuolleita...

Lähettäjä: Maastolainen 
Päivämäärä:   3.11.25 14:30:36

Ratsastin 24 + jotain asti. 9 vuotta minulla ollut super kiltti heppa. Ratsastin pääasiassa maneesissa ja käytin myös äänieristettyä korvahuppua, menin vain koulua, loppua kohden harvemmin ja kevyemmin. Itse muutenkin tosi ”riskitietoinen”, että aina jos tuntui jotenkin ”epävakaammalta” päivältä, niin lopetin ratsastuksen kesken.

Neuvolassa sanottiin että nykytiedon mukaan saa ratsastaa niin kauan kuin tuntuu hyvältä ja välttää riskitilanteita mitä siellä voi.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   3.11.25 15:01:54

Kahden raskauden kokemuksella: Jos on normaali raskaus, niin kyllähän ratsastus _onnistuu_ aivan viime metreille asti, kun kerran sitä kysyit. Eihän se ole sen kummempaa kuin vaikka pyörällä ajaminen, mikä myöskin onnistuu ison mahan kanssa jos komplikaatioita ei ole.

Järkevä ihminen (toivottavasti edes vauvan isä on sellainen, jos odottava äiti vaan hinkuu satulaan) miettii vähän muutakin kuin fyysistä onnistumista, esim. juuri niitä riskejä, mitä hevosten kanssa aina on.

Päivämäärä:   3.11.25 17:12:06

Jokaisen pitää tehdä kuin parhaaksi näkee ja kantaa seuraukset. Hyvällä tuurilla ei käy mitään ja huonolla tuurilla vauva kuolee. Simppeliä.

Päivämäärä:   3.11.25 20:00:27

Se on just näin.

Lähettäjä: :)))) 
Päivämäärä:   3.11.25 20:19:52

Jep.

Älä aja autolla, voi tulla kolari. Älä liiku liukkaalla, voit kaatua. Älä syö kasviksia, kun niissäkin on minimaalinen listeriariski. Älä käy sairaalassa ja neuvolassa koska siellä on aina pöpöjä enemmän. Älä käy suihkussa, se on itseasiassa yksi vaarallisimpia paikkoja ihmiselle.

Jokainen tekee omat ratkaisut ja valinnat. Ei ole oikein tai väärin. En itsekään nuorten kyytiin kiipeäisi tai maastoesteitä menisi mutta oman tutun luottohepan kanssa on ihan yhtä turvallista kuin kävely.

Lähettäjä: Que 
Päivämäärä:   3.11.25 20:28:36

Onnistuuhan se vaikka rv 30 tai 35, miksi ei onnistuisi? Ellet sitten ole rapakunnossa jo valmiiksi, tai saa jotain isoja komplikaatioita.

Mutta turvallista tai suositeltavaa se ei missään tapauksessa ole.

Vain täysi idiootti vertaa ratsastamista ja neuvolakäyntejä, huhheijaa, jopa ht.nettiläseltä typerä kommentti.

Päivämäärä:   3.11.25 22:12:09

Myös vertaus että oman luottohepan kanssa ratsastus ja esteidenkin hyppääminen (tässähän oli rajattu vain maastoesteet pois) on yhtä turvallista kuin käveleminen, kertoo kyllä arvostelukyvyn puutteesta. En sano etteikö niin voisi halutessaan tehdä, mutta kyllä nyt jokainen ratsastuksessa tai hevosista yhtään realistisesti ajatteleva ymmärtää, että riskit on ihan eri. Se kilttikin hevonen voi kuitenkin joskus säikähtää, kompastua, tulla hypätessä virhearvio jne, vaikkei sille sellaista tähän saakka olisi käynytkään.

Päivämäärä:   4.11.25 12:27:03

Huoh. Ongelma on tämä saakelin tuomitseminen ja toisten äitien arvostelu mikä jatkuu toisten mustien toimesta ihan lopun ikää.

Jokainen varmaan tiedostaa riskit ja jokainen tekee omat päätöksensä. Saako lihava lisääntyä kun on isommat riskit? Entä vanhempi lähemmäs nelikymppinen nainen? Entä jos sulla on perussairaus?

Antakaa toisten olla - ei ole teidän asia ja se teidän kruunu ei siitä kiiltävämmäksi muutu. Tässäkin ketjussa on ollut täysin idioottimaista huutelua kuinka jos ratsastat niin et välitä lapsestasi ja toivottavasti isä ottaa suunnilleen eron.

Lähettäjä: Que 
Päivämäärä:   4.11.25 14:31:29

"Ongelma on tämä saakelin tuomitseminen ja toisten äitien arvostelu mikä jatkuu toisten mustien toimesta ihan lopun ikää."

Mikä ihmeen tuomitseminen? Jos joku itse kysyy, niin kai sille saa kertoa, että raskaana ratsastamisessa pitää ottaa huomioon paljon muutakin kuin että miten ratsastus fyysisesti "onnistuu."

Itse esikoista odottaessani olin hyvinkin huoleton. En sentään ratsastanut 1. kolmanneksen jälkeen, mutta pyöräilin liikenteessä melkoisella vauhdilla ja söin lomamatkalla päivittäin salaatteja ja valmiiksi pilkottuja hedelmiä. Turhia riskejä mitä en nykyään enää ottaisi.

Päivämäärä:   4.11.25 14:33:32

Ei tässä kyllä kukaan ole ketään tuominnut. Ilmeisesti soraäänet kolahtaa hymynaamaan kun reaktio on tuo. Kannattaa siis pysähtyä tutkiskella itseään, mistä se johtuu.

Päivämäärä:   4.11.25 15:02:53

Lähettäjämmmm

Päivämäärä1.11.25 22:42:16

No sen verran miten paljon välittää tulevasta lapsestaan. Sieltä kun kerran tippuu niin se on vauvan menoa, mutta mitä väliä, ratsastus on aina tärkeintä!

Lähettäjämiksu

Päivämäärä1.11.25 23:35:57

No voihan sitä ridata vaikka synnytykseen asti jos ei välitä lapsestaan.

Nää siis heti ekojen viestien joukossa ja teidän mielestä ei ole tuomitsevia :F

Lähettäjä: Panda 
Päivämäärä:   4.11.25 15:04:47

Ensimmäisessä raskaudessa kisasin esteitä vielä viidennällä kuulla. Keskimmäisessä oli nuori hevonen, joten riskien takia lopetin ratsastamisen heti. Kolmannessa yritin ratsastaa, mutta aloin aina vuotaa verta, joten jouduin lopettaa alkuraskaudesta.

Lähettäjä: No niin no 
Päivämäärä:   4.11.25 15:25:30

"Onnistuuhan se vaikka rv 30 tai 35, miksi ei onnistuisi? Ellet sitten ole rapakunnossa jo valmiiksi, tai saa jotain isoja komplikaatioita."

Ethän sä näin tyhmä ole, ethän?

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   4.11.25 21:47:14

Kuudennelle kuukaudelle ratsastin kolme hevosta päivässä.

Lähettäjä: Käppänä 
Päivämäärä:   4.11.25 21:55:59

Ekan kohdalla taisi mennä yli puolen välin, kun vatsa pullahti lantion suojasta niin, että ratsastaminen ei tuntunut enää turvalliselta eikä miellyttävältä. Toisen kohdalla vatsa tuli vielä nopeammin esille kun lapsilla ikäeroakin vain reilu vuosi.

Kolmannen kohdalla ratsastus jäi varmaan noin viikolla 15, mutta silloin oli heppa jota pystyi liikuttamaan myös ajaen.

Lähettäjä: 2/3 
Päivämäärä:   4.11.25 22:24:07

Ratsastin toisen kolmanneksen loppuun, mutta jo ennen sitä tuli mentyä oma olotila huomioiden. Oma hevonen, joka ei ole pukitellut eikä hyppinyt pystyyn. Maastoon en lähtenyt varmaan ekan kolmanneksen jälkeen, koska alueella paljon mm. hirviä.

Otin tietoisen riskin ratsastamalla, mutta minimoin riskit niin hyvin kuin oli ennakoitavissa. Jos hepalla oli huono päivä tai keli sellainen niin jätin välistä. Huomioin myös puolisoni huolen siitä et jos jotain sattuu, minulle tai vauvalle. Ei kieltänyt, mutta esitti mielipiteensä, jota pyrin myös kunnioittamaan. Yhdessä tätä matkaa kuitenkin tehdään, eikä moisen takia miestä ole tarve vaihtaa.

Lähettäjä: Hj 
Päivämäärä:   4.11.25 22:52:55

Kaksi lasta jo aikuiseksi kasvattanut en ratsastanut askeltakaan raskaana vaikka olen ratsuttanut ammatikseni.
Koskaan ei voi tietää mitä mahdollinen putoaminen aiheuttaa ja keskenmenon kokeneena en edes halunnut kokeilla.
Olen nähnyt miten ratsastetaan viimeisillään asti ja kaikki sujunut hyvin. Itse en aikoinaan halunnut edes testata.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.