Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kipeä hevonen tunneilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.11.25 08:58:13

Jos ratsastuskoulu juoksuttaa mielestänne selvästi kipeää hevosta tunneilla, suostutteko ratsastamaan sillä?

Re: Kipeä hevonen tunneilla

Päivämäärä:   1.11.25 09:08:29

Millä lailla kipeä, määrittele.

Päivämäärä:   1.11.25 09:10:42

Ontuvalla? En ratsasta. Ei meillä kyllä pidäkään.
Luimii satuloidessa? Ratsastan.

Kerran olen tunnin jättänyt kesken. Ratsuna minulle hyvinkin tuttu hevonen vuosien takaa, joka oli niin leipääntynyt ratsastuskoulu-uraansa, että ei enää liikkunut mihinkään. Diesel-tyyppinen, mutta mikään, joka sitä ennen innostutti, ei saanut sitä innostumaan. Itku silmässä yritin aikani, kunnes sanoin opettajalle, että en halua, enkä pysty tähän. Tuntui yksinkertaisesti niin pahalle huomata tutussa hevosessa näin iso muutos.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   1.11.25 09:14:39

No ihan riippuu kipeä miten?

Ontuvalla, en. Kysysin, että liikkuuko tää puhtaasti. Jos selkeästi ontuu ja sanotaan että liikkuu. Äänestän jaloilla.

Esim hiekkaa mahassa ja psyllium, teen palveluksen ja ratsastan = hiekkakin liikkuu

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   1.11.25 09:43:19

Kävelyttäminen ja kevyt liikunta psyllium-kuurin aikaan on hyvästä, mutta jos hevosella selkeästi on tukala olo, ei se kuulu ratsastustunnille.

Ei ole mitenkään tavatonta, että psyllium-kuurin aikana on ähkyoireita. Silloin hevoselle tekee palveluksen, kun ei ratsasta vaan hoitaa sitä kuten muitakin ähkypotilaita.

”Varmuuden vuoksi” syötetyt pienet määrät psylliumia ovat sitten eri asia kuin todetut hiekkakertymät, joita poistetaan lääkärin ohjeen mukaan isommilla annoksilla.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.11.25 12:58:08

En todellakaan. Mikäli hevonen ontuu tai on haluton liikkumaan niin keskeytän tunnin. En todellakaan ala väkisin pakottamaan kipeää hevosta. Jos touhu jatkuu niin äänestän jaloillani.

Päivämäärä:   1.11.25 13:18:32

"Millä lailla kipeä, määrittele."

Totaalisena liikkumishaluttomuutena näkyy.

Lähettäjä: Hiro 
Päivämäärä:   1.11.25 15:20:04

Niin…vaikea sitä sanoa onko kipeä kun en rahojani laita toisen omistaman elukan eläinlääkärikuluihin. Ratsastuskoulut eivät ole myöskään avoimia hevosten vaivoista jostain syystä, jonka vuoksi toiminnan läpinäkyvyys on kyseenalaista. Vaikea siinä on opettajan/Omistajan mielipidettä/Ohjetta ohittaa kun se hevonen jumittaa. Ei voi todeta että ratsastan vasta kun tutkittu. Mutta mielestäni jokainen hevonen liikkuu eteen, harva terve jumittaa vaan huvin vuoksi. Pk-seudulla jossa käyn on niin selkeitä ratsuja joiden paikka olisi jo muualla mutta ilmeisesti kävijöitä riittää kun jos saat sen jumittavan ratsun ja maksat älyttömän summan tunnista niin mitä jää käteen….

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   1.11.25 15:30:13

Tätä ei varmaan pitäisi myöntää, mutta ei minulla tuntiratsastavana tätinä riitä osaaminen kipeän hevosen tunnistamiseen. Poislukien tietysti selvästi ontuvat ym. Luotan siihen, että ratsastuksenopettaja on ammattilainen eikä juoksuta sairaita hevosia tunnilla.

Lähettäjä: Quin 
Päivämäärä:   1.11.25 21:12:53

En ratsasta, jos ei liiku ilman, että pitäisi hakata. En suostu väkivaltaan.
Eri asia, jos ei motivoidu esim. alkeisratsastajilla menemään. Taitava osaa suostutella.
Kipu pitäisi poissulkea. Pari kertaa olen keskeyttänyt tunnin, kun hevonen on alkanut ontua kesken kaiken. Tämä siis yhteisymmärryksessä opettajan kanssa. Ei ole ollut epäselvyyttä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   1.11.25 21:19:53

S edustat varmaan 99 % ratsastuskouluratsastajista. Ei siellä kukaan tunnista onko hevosella jtn feelua, vastuu on täysin opettajalla ja tallinpitäjällä. Ja ikävä kyllä kovin kovin monessa ratsastuskoulussa juoksutetaan kipeitä elukoita kun se raha asiakkailta on saatava ja hevosen tienattava oma ja tallinpitäjän elanto. Surullista.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   1.11.25 22:00:11

Aika hyvin siellä tallinpitäjä tai vakkariope tunnistaa vaivat ja joskus jos hepo alkaa ontua tunnilla tulee ratsun vaihto. Ratsastajan täytyy voida luottaa opettajaan, mun mielestä tässä ollaan kaikissa itselle eteen tulleissa paikoissa tarkkoja nykyään. Jossain vaivoissa liikunta hyvästä, esim alkujäykkä vetristyy (vanhemmat vaivoilla joissa liikunta tarpeen, tunneilla kontrolloitua liikuntaa pitkin alkuverkoin ja tuntihepan homma monesti kevyttä ainakin täälläpäin). Vähemmän ratsastaneilla jumittava liikkuu hyvin osaavilla ym.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   1.11.25 22:57:29

jep, onko sinulla kaikki ihan hyvin? Miksi ihmeessä kirjoitat tuollaista sontaa..?

Lähettäjä: Lörppölintu 
Päivämäärä:   1.11.25 23:23:48

Kauan sitten yhdellä tunnilla annoin toistuvasti raippaa hevoselle, joka meinasi vallan kieltäytyä liikkumasta. Sen tapoihin kyllä kuului ajoittainen jähmeys ja hitaus, mutta silloin se oli aivan epänormaalin haluton. Tunnin jälkeen riisuin satulan, ja jumittamisen syy paljastui; ekan tunnin ratsastaja oli harjannut hevosen selän todella huonosti ja huovan alle jäänyt hiekka oli hiertänyt noin kämmenen kokoiselta alueelta karvat pois ja ihon osittain rikki. Edes ratsastuksenopettaja ei tullut tuntien aikana ajatelleeksi tätä mahdollisuutta, koska sellaista ei ollut ikinä ennen tallilla käynyt. Hevonen jäi saman tien sairaslomalle ja hyvän harjaamisen tärkeyttä teroitettiin kaikille ryhmille. Kyllä harmitti hevosen puolesta, että olin vain käskenyt sitä menemään vaikka se yritti kertoa, että sattuu.

Muisto on häpeällinen, mutta tärkeä. Sen jälkeen olen aina avannut suuni ja kysynyt open mielipidettä, jos hevonen on tuntunut jotenkin erikoiselta.

Lähettäjä: Ei kiitti 
Päivämäärä:   2.11.25 01:28:40

"Ja ikävä kyllä kovin kovin monessa ratsastuskoulussa juoksutetaan kipeitä elukoita kun se raha asiakkailta on saatava ja hevosen tienattava oma ja tallinpitäjän elanto. Surullista."

Tämähän on ihan fakta. Valitettavasti! Sen verran on ratsastuskouluja tullut nähtyä ja omia hevosiakin ollut niissä. Hirveäähän sitä on sivusta katsella ja samaan aikaan lukea ratsastuskoulun somesta miten hevosista niiiiiin kovasti huolehditaan <3 Oksettaa miettiäkin.

Joskus minäkin ratsastin ratsaatuskouluhevosilla. Nykyään en enää eettisistä syistä pysty. Olen keskeyttänyt tunnin, kun tunsin hevosen ihan selkeästi ontuvan eli olevan epäpuhdas. Ennen tuntia olin kysynyt turvotuksesta hevosen jalassa, mutta se oli kuulemma sille hevoselle normaalia. Open mielestä oli puhdas ja sanoi jatka vaan. Talutin hevosen talliin ja ihan selkeästi arkoi sitä jalkaa jossa turvotusta oli. Ratsastus ilmeisesti pahensi. No eiköhän se hevonen ollut sitten seuraavalla tunnilla :)))

Olen myös kiivennyt ratsastuskoulussa hevosen selkään jonka selästä näki, että nyt ei ole kaikki ihan kunnossa. Selkälihakset aivan olemattomat, satulan kuva selässä ja sään luona hirveät kuopat. Hevonen oli myös kiukkuinen kuin ampiainen varustaessa ja satulakin näytti silmääni epäsopivalta. Sanoin tästäkin ja kuulemma satula on ammattilaisen toimesta tsekattu ja hevonen ei vaan tykkää vaihtuvista käsittelijöistä :)))) Jep jep. Kadun vieläkin, että nousin selkään.

Olen myös vierestä kuunnellut, kun ratsastuskoulun työntekijä selittelee asiakkaille varustaessa kiukkuisesta hevosesta että sillä on traumoja edellisestä paikasta ja satulasta. Vaikka ei tarvinnut kuin katsoa hevosen selkää ja liikkumista tunnilla niin näki kyllä missä vika oli. Samoin on ollut "hauska" kuunnella, kun hevonen arkoo ja niiaa pelkästä selän koskemisesta niin vika oli vaan harjassa jolla asiakas hevosta harjasi, se oli kuulemma väärä. Ja tällaista paskaa asiakkaat uskoo...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.