Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen kesät hyvä mutta talvet haastava

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.10.25 17:37:34

6 v. pv-tamma. Touko-syyskuu välillä tosi kiva ratsastaa ja kaikin puolin helppo ja mukava. Taas kuitenkin mietityttää hevosen pito kun kelien viilennettyä pukittelee ja tuntuu liian haastavalta. Valmentaja ratsastaa kerran viikossa ja hevonen menee hänen kanssaan hyvin mutta itse alan taas jännittää. Tasoittuuko tuo iän myötä? En haluaisi luopua kun kesät tosiaan on tosi kiva.

Re: Hevonen kesät hyvä mutta talvet haastava

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   31.10.25 17:48:03

Viettääkö kesäkauden yötäpäivää ulkona ja talvet tallissa yöt? Jos näin, niin olisiko pihatto tasapainottavampi tapa hevoselle elää? Ihan vaan ehdotuksena kun en tiedä miten hevonen elää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.25 17:58:20

Enemmän liikuntaa ja loimea niskaan, ratsastaessa peppuloimi

Päivämäärä:   31.10.25 18:07:50

Kesä-elokuun on yötäpäivää laitumella. On kuitenkin tosiaan silti myös toukokuun ja syyskuun kiva, nyt oli myös pitkälle lokakuuhun. Pari viikkoa perse lentänyt taas.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   31.10.25 18:27:46

Meillä ainakin suolistovaivaisella samaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.25 18:40:08

Kannattaa miettiä niin, että tahtooko vuodessa ratsastaa kivasti pari kuukautta vai ehkä ympäri vuoden. Onko tallissa yöt? Onko mahis koittaa pihattoon? Voiko saada ”vapaasti” heinää ja/tai olkea? Onko kylmä, loimita enemmän?

Päivämäärä:   31.10.25 18:45:11

On tallissa yöt. Haluaisin pitää valkun tallissa kun ratsuttaa ja lisäksi pitää minulle tunnin viikoittain ja täällä päin ei pihattopaikkoja oikein ole. On ulkona kahden muun tamman kanssa ja liikkuvat kyllä isossa tarhassa ihan hyvin.

Haluaisin kyllä että olisi kivaa ympäri vuoden mutta mietin myös että on vielä nuori ja voiko helpottaa kun tulee ikää.

Päivämäärä:   31.10.25 18:48:10

Lisään että tuntuu että kaikilla tutuilla on sama juttu nuorten hevosten kanssa, siksi mietin että helpottaako iän myötä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.10.25 19:08:03

Katso pari vuotta ja mieti sitten uudestaan.

Päivämäärä:   31.10.25 19:13:17

Näin tosiaan ajattelin. Tykkään tehdä paljon maasta käsin ja hevonen toimii siinä hyvin talvellakin, joten täytyy panostaa talvi enemmän siihen.

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   31.10.25 19:45:59

Mun hevonen kääntyy 10v ja tuntuu että tänävuonna kahta enemmän pöllöenergiaa kun ilmat viilenee ja tulee pimeää. Onko sulla maneesia? Meillä paljon siedettävämpää maneesissa ja vielä vaihdoin talliin missä on lämmin maneesi niin ongelma käytännössä poistunut. Tietysti käydään myös pihalla, mutta katsonut niin että päästään päivänvalon aikaan eikä ole törkeä tuuli. Tsemppiä, tiedän tunteen

Päivämäärä:   31.10.25 20:18:02

On maneesi, onneksi. Tuulettomina ja kuivina päivinä on ihan ok, mutta kun tuulee ja sataa niin sitten pöllöilee.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   31.10.25 21:33:15

Nuori tamma muuttui yleensä marraskuussa höperöksi. Pakkasilla mahdoton ratsastettava. Syksyt jolloin oli pitkään laitumella eli oli myös leudot säät, oli helpompia. Tänä vuonna olen törmännyt useampaankin somejulkaisuun, joissa puhutaan serotoniinin määrän laskusta valon vähetessä. Nyt tamma on 15v - katsotaan vieläkö jaksaa riekkua.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   31.10.25 22:25:41

Syyskiimst voivat olla hankalampia, auttaisiko vaikka joku tammojen yrttivalmiste? Happy mare voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   1.11.25 04:37:42

Mulla on samanlainen 11v ruuna. Asuu pihatossa ja on ollut mulla aina. Joka syksy kun ilmat kylmenee niin alkaa se satunnainen poukkoilu ja pälyily. Pärjään sen kanssa kyllä eikä sentään koko aikaa ole tuollainen, mutta onhan se ärsyttävää ja joskus talvella ratsastuskerta menee siihen, että yritän vain saada edes pienen rennon käyntipätkän ja lopettaa siihen kun en kumminkaan väkisin halua asettaa itseäni vaaraan. Pihapiirin ulkopuolella taluttaminen myös yhtä sirkusta. Olen yrittänyt vaikka mitä keinoja, mutta joka kerta sama toistuu. Ja tällä on siis myös lievää suolistovaivaa. En silti mistään hinnasta luopuisi tästä hevosesta :) Tämä syksy toistaiseksi mennyt kivasti, muutaman kerran ollut kentän takapäässä liian jännittävää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.