Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoskaupoilla

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   31.10.25 12:53:55

Alkaa olla sellanen fiilis, että hevosen ostaminen on nykyään ihan oma laji. Ei riitä raha, trailerikortti eikä edes se, että on ennenkin omistanut hevosen – pitäiskö olla vielä kuun asento oikea ja taustalla kuoro laulamassa “Kaupanteon ihme”? 😅

Oon nyt koittanut ostaa hevosta kahdelta alan ammattilaiselta. Molemmat ihan asiallisia ja tunnettuja nimiä. Mutta arvatkaa mitä – myyjän saa helpommin kiinni savumerkein kuin puhelimella. Ja jos vihdoin onnistut pääsemään paikalle kopin kanssa, sydän pamppaillen ja rahapussi valmiina…
niin vastaus on:
"Mä vielä vähän mietin."

Siinä sitä sitten seisot, koppi tyhjänä ja ilme varmaan sama kuin varsa ensimmäisissä suitsituksissa.

Alkaa oikeesti mietityttää – mikä kaikki pitää nykyään todistaa ennen kuin saa ostaa hevosen?
Eikö riitä, että:

on ennenkin omistanut hevosen

tallipaikka valmiina

eläinlääkäri ja valmentaja tukijoukoissa

ja jopa perheeltä suostumus (!!!) 😆

Pitääkö nykyään vielä toimittaa suosituskirje entiseltä ponilta ja video, missä lupaan ruokkia ja rakastaa hevosta joka päivä?

Mitenkäs teillä muilla?
Sujunutko kaupat vai onko joku muu joutunut “hevosenostajien odotushuoneeseen”? 🤔🐎

Re: Hevoskaupoilla

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   31.10.25 13:15:02

Hyvä syy ostaa ulkomailta kun suomalaiset "myyjät" ei halua myydä. Yksityisillä myyjillähän tuo on melkeinpä jo tavallistakin, mutta että ammattilaisilla meininki on jo sama...

Lähettäjä: willow 
Päivämäärä:   31.10.25 13:25:49

No ei ole vaikeaa, jotain kummallista sinussa varmaan on?
Minulle on kyllä myyty ihan ilman mitään kummallisuuksia.

Lähettäjä: Jannu 
Päivämäärä:   31.10.25 13:27:36

Sun kommenttis on kummallinen.

Lähettäjä: LiLo 
Päivämäärä:   31.10.25 14:01:56

Ostajassa on vikaa ellei saa hevosta ostettua. Ite ostanut useita hevosia yksityisiltä eikä se oo vaatinut kuin rahat tilille ja hevosen noudon.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   31.10.25 14:15:32

Jotain erikoista sussa ja sun tekemisissä on, jos et ole saanut myynnissä olevaa hevosta ilmoitetulla myyntihinnalla ostettua.

Lähettäjä: Myyjä 
Päivämäärä:   31.10.25 14:36:20

Hevosen myyjänä minulle on tärkeää tunnistaa ne ostajaehdokkaat, joiden kanssa ongelmia on odotettavissa.
En myy hevosta ostajalle, josta huomaan heti epävarmuuden. Tällaiset kaupat johtavat usein turhaan negatiiviseen palautteeseen myöhemmin.
Yleinen ongelma on, että taitamaton ratsastaja syyttää hevosta. Nämä henkilöt eivät koskaan myönnä omaa puutteellista ratsastustaitoaan, vaan uskovat hevosen olevan "huono" tai "ongelmainen".

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.25 14:38:10

No jospa et raahaisi sitä koppia mukana? Ei meille ole kukaan kopin kanssa tullut. Ensin katsotaan, sitten tutkitaan ja jos kaikki ok niin ostetaan.

Päivämäärä:   31.10.25 15:13:06

Se on just näin. Vaikka palstalla puhutaan, että kopin kanssa pitää mennä rahatukku kädessä hakemaan niin tämä ei ole totuus kuin ehkä niissä teurashintaisissa tapauksissa.
Jos olet ostamassa käyttöhevosta toimi seuraavasti: 1) ota yhteys myyjään (okei hankalaa joskus mutta pakko se on tehdä) ja sovi kokeilukerta 2) ota valmentaja mukaan koeratsastukselle (vaikka et kokisi tarvitsevasi se on kuitenkin merkki myyjälle et hommassa on joku järki) 3) tarjoa hintaa joka on mielestäsi sopiva (yli 10-15% tinkiminen vain hyvin täsmennetystä syystä) 4) sovi ostotarkastus eläinlääkäriin 5) mene sen kopin kanssa vasta sinne klinikalle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.10.25 15:16:29

- Älä kysele tyhmiä
- Älä kerro itsestäsi tyhmyyksiä

Päivämäärä:   31.10.25 15:20:17

"Hyvä syy ostaa ulkomailta kun suomalaiset "myyjät" ei halua myydä. Yksityisillä myyjillähän tuo on melkeinpä jo tavallistakin, mutta että ammattilaisilla meininki on jo sama..."

Allekirjoitan tämän.
Just varasin lentoliput ja majoituksen heppojen katselureissua varten, syysloma menee siinä samassa.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   31.10.25 15:29:26

Hei haloo, 90-luku jäi taakse jo kauan sitten!
​Ennen vanhaan hevosia, koiria ja muita eläimiä ostettiin kuin tavaraa. Katsoimme lehdestä, mitä oli myynnissä, soitimme ja menimme rahojen kanssa hakemaan.
​Onneksi nykyään on toisin.
​Sekä hevosen että koiran myyjät ovat usein valveutunutta kansaa, eivätkä myy lemmikkiä kenelle tahansa, jolla on vain riittävästi rahaa. On vastuullisen myyjän merkki, että hän ei myy ensimmäiselle ostajalle.
​Tärkeät Myyntikriteerit
​Hevosen ja Ihmisen Kemia: Totta kai hevosen täytyy tykätä ihmisestä, joka sen haluaa ostaa. Itse en ainakaan myisi ikinä hevostani ihmiselle, josta hevoseni ei pidä.
​Valmentajan Rooli: Kuten aiemmin mainittiin, jos ostajalla ei ole valmentajaa mukana, se antaa aika pahasti kuvan siitä, että toiminta ei ole kovin tavoitteellista tai edes järkevää.
​Käyttötarkoitus ja Kokemus: En myöskään myisi maalle tai nuorelle hevosta, koska ne jäävät useimmiten pihan perälle.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   31.10.25 16:03:59

Jaahas, edellä mainituilla kriteereillä mulle ei kukaan nykyään myisi hevosta koska A: asun maalla ja talli omassa pihassa. B: mulla ei ole valmentajaa.

Mun harrastus ei näin viisikymppisenä enää ole kovin tavoitteellista. Hevoset kuitenkin hoidetaan asiallisesti vaikka puitteet ei luksusta olekaan ja liikutuskin on lähinnä enää hyvänmielen humputtelua (tosin noi nykyiset lähentelee jo kolmeakymmentä).

Meilläpäin on tapana kutsua joku valmentaja pitämään valmennuksia. Sellaisissa tuli käytyä kun noi otukset oli nuorempia. Vain oikeasti tavoitteellisilla kisaajilla on ns. henkilökohtaiset valmentajat.

Mä kun olen seurannut tuttujen hevosenostoyrityksiä jotka muistuttaa osin aloittajan kuvaamaa en yhtään ihmettele että tunnetuilla epämääräisen maineen omaavilla jobbareilla riittää asiakkaita.

Lähettäjä: eaärbgjb 
Päivämäärä:   31.10.25 16:05:04

Ajattelen samoin. Jos ostajaehdokas "haisee" epäilyttävälle, en myy. Siis jotenkin tulee sellainen olo että tosta tyypistä tulee vielä vaikeuksia, kohta ollaan ton kanssa käräjillä. En tiedä, vaisto sanoo.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   31.10.25 22:38:02

Ehkä kannattaa katsoa peiliin, jos kukaan ei myy sinulle. Meneekö koeratsastukset miten sattuu? Tuleeko myyjälle fiilis, että sinulle myydessä ongelmia tulee varmasti jälkeenpäin?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.