|
Lähettäjä: Hillevi
Päivämäärä: 31.10.25 11:58:47
Koska edellinen ketju täyttyi nopeaan ja mielestäni osin asiattomistakin viesteistä, halusin mahdollisuuden jatkaa keskustelua lasten ratsastusharrastuksesta ja siinä "pärjäämisestä".
Kommentoin asiaa äitinä ja omalla kokemuksellani, en korostaakseni omaa erinomaisuuttani vaan muistuttaakseni realiteeteista ja iän vaikutuksesta harrastukseen.
Jos nuori ratsastaja on aloittanut vaikka kolmevuotiaana omalla ponilla valvovan silmän alla, lapsi kehittyy kyllä. Silti kehitys on erilaista kuin isommalla lapsella. Lyhyesti sanottuna hitaampaa.
Sen sijaan lapsi, joka aloittaa talutustunneilla 3-4- vuotiaana, ei usein ratsasta kuin kerran viikossa noin puoli tuntia. Hän opettelee tasapainoa, kehon hallintaa, poniin vaikuttamista ja ihan vaan hetkeen keskittymistä ja rauhoittumista. Pikkulasten ei tarvitse edetä hirmuista vauhtia seuraavaan ryhmään, koska tosiasia on, että kyky oppia on kehittymätön verrattuna muutaman vuoden vanhempiin lapsiin. Ratsastuskouluilla usein on alaikäraja tästä syystä. En siis lähde moittimaan ratsastuskoulua tai vanhempaa siitä, että lapsi on ollut mukana talutustunneilla pari vuotta. Tuon ikäinen, siis 3-4 v, ei osaa ajaa edes pyörällä, miten hän hallitsisi ponin joka haluaa puksuttaa muiden perään tai lähimmälle ruohotupsulle?
Meidän lähiseudulla ei ole ratsastuskoulua, jonne pääsisi alle kouluikäinen tunneille. Tästä syystä omani ovat aloittaneet vuokraponilla kerran viikossa. Siinä on opeteltu enemmän ponin hoitoa ja selässä istumista, sitä tasapainoa ja ponia eläimenä, miten se reagoi eri asioihin jne. Tästä tosiaan puuttuu ne kaverit, mutta kuusivuotias ei vielä niitä kaipaa tallilla. On helpompi opetella omaan tahtiin ja yksin kentällä kuin useamman muun kanssa.
Lapset ovat yksilöitä ja toiset kypsyvät nopeammin, joten vanhemmat ovat parhaita arvioimaan tilannetta siltä kantilta, mutta jos kumpikaan ei ole hevosihmisiä, tilanne väistämättä mutkistuu. Hevoset tuntuvat isoilta ja pelottavilta, eikä lasta ole helppo laittaa tallille niiden kanssa touhuamaan jos itse ei niistä mitään ymmärrä.
Edellisessä ketjussa ei tullut esille ymmärrystä lapsista ja heidän kehityksestään millään muotoa. Oli perus hötölän tarve korostaa itseään ja omaa kehitystään, "kyllä minä ainakin ekalla tunnilla jo hyppäsin 70cm ja putosin pari kertaa ". Lapset vertaavat itseään toisiin lapsiin ja siihen ei kotikasvatus auta. Toki itse veisin keskustelua siihen suuntaan, että miettii mitä itse on oppinut ja miten kehittynyt. Jos muistelee vähän taaksepäin jotain vaikeaa asiaa, joka nyt sujuukin jo, saa siitä onnistumisen kokemuksia ja ehkä huomaa, että oppii jatkuvasti.
Muistetaan iloita yhdessä kehityksestä ja onnistumisista! Kannattaa myös oivaltaa se, kuinka sitkeitä Lapset lopulta ovatkaan, pienimmät ponit kun ei yleensä ole niitä helpoimpia. Pari vuotta harrastusta shitlanninponilla karaisee kummasti.
|