Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voi miksi kiipeätte jo nyt 2-vuotiaiden selkään?

Lähettäjä: Nej 
Päivämäärä:   31.10.25 06:58:28

Mikä hiton kiire ihmisillä on jo satuloida ja kiivetä sinne selkään 2023 syntyneillä?

Re: Voi miksi kiipeätte jo nyt 2-vuotiaiden selkään?

Lähettäjä: Aaria 
Päivämäärä:   31.10.25 07:14:58

Ketkä? :(

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   31.10.25 07:50:33

Ainakin instasta @kimokuumetta julkaisi 2 viikkoa sit videon storyyn kun ratsasti kentällä käyntiä heinäkuussa 2023 syntyneellä hevosella

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.25 08:05:51

Ranskassa kilpaillaan monttea 2v suomen tätit opettaa pulla pollet 4 v

Lähettäjä: jaa a 
Päivämäärä:   31.10.25 08:06:50

Mulla neljävuotiaaksi kääntyvä, eikä ole sillä vielä kukaan ratsastanut. selkäännousua juuri harjoitellaan. Syksyn aikana tarkoitus sisäänratsastaa ja keväällä aloittaa sitten paremmin. En siis ymmärrä miksi kiirehditään kun kehitys kesken

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   31.10.25 08:55:25

On vähän eri kilpailla montea tai laukkakilpailuissa 2veellä, kuin aloittaa ratsuttamista näillä tulevilla harrastehevosilla.
Miksi pitää mennä 2veen selkään? Miksi ei voi odottaa 6-12kk? Kuitenkin se varsinainen tekeminen alkaa vasta 4v iässä ratsuilla, sitä ennen sen pitäisi olla hyvin satunnaista.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   31.10.25 11:23:53

Mä kävin roikkumassa seljäs kun mun varsa...nyt 10 vee oli siis 2vee
Ratsutin 3,5 vuotiaana. Järjenkäyttö sallittu

Päivämäärä:   31.10.25 11:29:56

Minusta ihan ok käydä roikkumassa/istumassa selässä mutta ei vielä ratsastusta.

Päivämäärä:   31.10.25 11:33:13

Eivätpä nuo laukkahevoset mitenkään pitkiä käyttöiältään tavallisesti olekaan (montesta Ranskan tyyliin en tiedä), muistaakseni nelivuotiaana huipulla jos sinne asti selviävät. Sitten siitokseen, kuoppaan tai halvalla ratsuksi, jalostuksessakin siis suositaan näitä varhaislahjakkaita yksilöitä, joiden ei tarvitse kestää käyttöä enää myöhemmin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   31.10.25 11:39:59

Minun täysverinen aloitti englannissa kilpauran 3veenä papparainen täytti elokuussa 33vee...lyhyt elämä hänel...juh

Päivämäärä:   31.10.25 11:40:57

Tuskinpa niitä 2v laukka- ja montehevosia ratsastettaisiin, jos niillä ei tähdättäisi rahakkaisiin ikäluokkakilpailuihin. Eli rahan vuoksi se tehdään ja hevoset kestää juuri ne ikäluokkakarkelot.

3v kevät on hyvää aikaa käydä selässä ensimmäisen kerran. Muutama ratsastus ja sitten laitumelle. Syksyllä uudestaan pikkuhiljaa töihin niin, että seuraavana talvena pääsee maastoilemaan, se on parasta liikuntaa nuorelle hevoselle. Keväällä maaliskuun tienoilla sitten ekat hypyt selästä ja kesällä parit kisat. Tällä reseptillä olen itse tehnyt useamman hevosen laatuarvosteluun ja nuorten hevosten luokkiin. Mikään kiire ei ole ratsastaa kunnolla ennen 3v syksyä.

Päivämäärä:   31.10.25 12:21:09

Musta sen hevosen selkään ei pitäisi mennä lainkaan edes istumaan tai roikkumaan kun se on 2v. En tajua miksi sitä ei kielletä ja myös tammoille pitäisi saada raja monta varsaa saa tehdä.

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   31.10.25 12:37:36

Vai että oikee raja..meeks noit aron villihevoosillekki kertoo että tiettyyn määrään saakka voivat lisääntyä..voi sinua

Lähettäjä: vb 
Päivämäärä:   31.10.25 12:53:31

En ranskasta tiedä mutta ainakin suomessa montelähtöihin on lämminverisillä ikäraja 4 vuotta.

Päivämäärä:   31.10.25 14:19:38

Iina, villihevoset ei lisäänny edes joka vuosi. Voi sinua

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.