Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tasa-arvoisuus yksityistalleilla

Lähettäjä: Aamu 
Päivämäärä:   29.10.25 13:58:45

Oletteko te kokeneet, että toiset maksavat asiakkaat on parempia kuin toiset tai toisilla parempia etuuksia taikka säännöt ei koske kaikkia?
Alkanut vähän turhauttaa omalla tallilla tämä ja miettinyt paikan vaihtoa, toki en mitään prinsessa palveluja kaipaa, vaan että samat säännöt koskisi kaikkia..

Re: Tasa-arvoisuus yksityistalleilla

Lähettäjä: Edut 
Päivämäärä:   29.10.25 14:08:31

Osa hevosenomistajista hoitaa vain oman hevosensa ja omat sotkunsa. Maksavat laskunsa. Tallinpitäjä kohtelee heitä asiallisesti ja sopimuksen mukaan.

Osa hevosenomistajista tekee extraa. Auttaa tallinpitäjää esim. laitumien pystyttämisessä ja purkamisessa. Tyhjäävät kentän/maneesin lantakottareita. Kun tallinpitäjä täyttää tarhoihin vesiä, auttavat pesemällä vesisaaveja yms pieniä palveluksia. Tallinpitäjä sitten vastavuoroisesti tekee näille hevosenomistajille palveluksia, joita ei tee muille. Esim. näiden hevosten huopia, suojia tms on kuivana kuivatushuoneessa ja märkiä pitäisi saada kuivumaan. Sen sijaan, että laittaisi huovat ja suojat puhtaiden koriin, tallinpitäjä vie ne ko. hevosen kaappiin.

Lähettäjä: Tude 
Päivämäärä:   29.10.25 14:10:50

Juup. Nyt pitäisi vähän tietää mitä siellä taustalla on. Onko jotain diilejä tai omakustanteista juttua jolla saa parempaa " jotain ".

Lähettäjä: Nuttura 
Päivämäärä:   29.10.25 14:14:22

En ole kokenut moista. Mun hevonen on noin 30 hevosen tallissa ja hyvin hyvin monenlaisia hevosia ja omistajia on porukassa, kv tasolla kisaajista höntsäilijöihin ja eläkeharrastajiin jne. Koen, että kaikki me ollaan kyllä ihan saman arvoisia asiakkaina, talli-ilmapiiri on tosi hyvä ja samoilla säännöillä ihan kaikki toimii.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.10.25 14:16:11

Kuten yllä. Tai jos joku on ollut samalla tallilla vaikka kymmeniä vuosia asiakkaana, johan siinä on helposti syntynyt ystävyys tallinpitäjän ja asiakkaan välille, jolloin saattaa noita "epäreiluja" palveluksia saada. Ja vaikkei olisi ystäväkään, pitkäaikainen, asiallinen ja laskut maksava asiakas on tallinpitäjälle tärkeä ja sellaiselle asiakkaalle on joskus kiva antaa jotain pientä palvelusta. Vr. kauppojen kanta-asiakkuus.

Toki sitten jos "samat säännöt koskee kaikkia" ei toteudu esim niin että joku saa varata maneesia vastoin yhteisiä pelisääntöjä tai muuta vastaavaa, joka on muilta pois, tilanne on vähän eri ja sellaiset pitäisi saada sovittua. Ja asiallinen tp ei sellaisia päästä edes syntymään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.10.25 14:17:04

Eri sopimuksia, diilejä ja käyttöoikeuksia saa olla.

Olen vaihtanut tallia paikasta, jossa tietyllä köörillä oli lupa jättää tavaransa lojumaan muiden tielle ja käyttäytyä epäasiallisesti ja vaarallisesti, mutta muille huudettiin naama punaisena jos laski tavaran hetkeksi kädestään väärään paikkaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.10.25 14:38:59

Minua kismittää lähinnä se, että vaikka kaikki asiakkaat maksaa saman tallivuokran, niin osa saa jopa tuplasti isompia karsinoita ja tuplasti isompia tarhoja kuin muut, ja nämä isompien karsinoiden ja tarhojen jakamiset suhmuroidaan jossain tietyn kuppikunnan omassa whatsappiryhmässä eikä tallinpitäjä puutu asiaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.10.25 15:04:00

Sääntöjen rikkominen ja vaikka muiden turvallisuuden vaarantaminen on asia erikseen, mutta fakta on että tottakai joku joka on ollut tallilla useita vuosia on eri asemassa jonkun uuden tulokkaan kanssa. Luottamus ja ystävyys syntyy ajan kanssa ja sille ei vaan voi mitään. Kuten joku yllä kirjoitti niin se on ns. "kanta-asiakkuus".

Jos saat mitä sinulle on luvattu tallisopimuksessa niin perjaatteessa sen pitäisi riittää.

Lähettäjä: hopo 
Päivämäärä:   29.10.25 16:44:53

Ihmisiä alkaa kalvamaan ihan ihmeelliset asiat.

Sä olet pollen vienyt talliin ja sille on osoitettu karsina ja tarha tallinpitäjän toimesta, oot tyytyväinen. Hetken kuluttua huomaat että polle yyllä on isompi karsina kuin sun pollella ja polle äxällä isompi tarha ja tämä alkaa kaivelemaan?

Ihmiset on uskomattomia.

ps. tallinpitäjällä on monesti syynsä tarhata hevoset tietttyihin tarhoihin ja tietysssä järjestyksessä. Samoin hevosten karsinat.
Jos se ei sulle käy, niin vaihda tallia.

Päivämäärä:   29.10.25 17:03:17

Jos tarhan ja karsinan koko on tässä syynä, niin mikään ei estä sinua vaihtamasta tallia. Sinulle on varmasti näytetty karsina ja tarha, joita vuokraat, kun vuokrasopimus on tehty.

Komppaan muita, että vaikka maksetaan sama tallivuokra, on tallinomistajan suhtautuminen ja avuliaisuus verrannollinen asiakkaan omatoimisuuteen ja avuliaisuuteen. On asiakkaita, jotka tekevät pyytämättä ylimääräistä, ja tällöin tp myös mielellään auttaa toiseen suuntaan. Sitten on niitä asiakkaita, jotka eivät tee edes vaadittua eivätkä siivoa jälkiään, heitä ei myöskään auteta ilman lisämaksua.

Päivämäärä:   29.10.25 17:18:13

Mistäpä sinä välttämättä tiedät, millaisen sopparin joku toinen on tallinpitäjän kanssa tehnyt. Niitäkin voi olla erilaisia, yrittäjähän sen päättää, millä hinnalla ja millaista palvelua tarjoaa ja vieläpä kenelle.
Ihan eri alalla olen duunissa ja asiakkaille voi olla aivan eri hinnat ja palvelut vaikka samaa kamaa toimitetaan. Eikä sekään ole laitonta, että pärstäkerroin vaikuttaa palvelun laatuun ja jopa hintaan. Ikävää, mutta elämä on...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.10.25 17:19:22

En nyt tiedä, onko se epätasa-arvoa, jos tallilla kaverit keskenään sopii, että vaihtavat karsinat päittäin tai tarhaavat hevosiaan yhdessä ja tallinpitäjälle sopii. Sehän ei koske jotain kolmatta asiakasta ollenkaan, jos hänen vuokraamansa asiat eivät muutu.

Lähettäjä: Rosee 
Päivämäärä:   29.10.25 18:21:43

Ei ole tullut vastaan tuollaista. Yhteisiä sääntöjä noudattaa kaikki ja porukka toimii. Ja palvelut kaikilla toteutuu sen oman sopimuksen mukaan (meidän tallilla on siis erilaisia eri asioita sisältäviä hoitosopimuksia saatavilla).

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   29.10.25 18:38:56

Tallinpitäjänä kohtelen asiakkaitani saman vertaisina. Toisinaan tulee vastaan henkilöitä jotka kuitenkin kokevat olevansa parempia kuin toiset. Omasta kokemuksesta voin sanoa että harvemmin tämä on tallinpitäjän aiheuttamaa. Kerran minua on syytetty tälläisestä, silloin ei kyseiset henkilöt tienneet että kolmas osapuoli oli maksanut erikseen palvelusta, jonka toteutin, koska sillä hetkellä siihen pystyin. Nämä syyttäjät luulivat että sai palvelun ilmaiseksi.
Kokemukseni mukaan tälläiset edellä mainitut soraäänet ovat itse niitä jotka kokevat olevansa muita parempia, jopa tallinpitäjän yläpuolella.
Ammattitaitoinen tallinpitäjä ei laita asiakkaitaan eri arvoisiin asemiin, piste.

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   29.10.25 19:03:25

On ollut kovin epätasa-arvoista edellisellä tallilla. Kuppikunnat ja tp luuli varmaan, ettei sitä tajuta että diilaavat keskenään erityisheinät, kuivikkeet ym. Toisille vaihdeltiin loimia päivällä ja oltiin niin ketteriä ja iloisia, toisille ei oikein mikään onnistunut jos joskus hieman ylimääräistä apua tartti. Aikani seurailin ja lähdin, asiallisesti olin kaikki hoitanut, maksanut ja jälkeni siivonnut.

Lähettäjä: fkkrf 
Päivämäärä:   29.10.25 21:41:45

Olen saanut jonkin verran paskaa niskaan, koska olen eriarvoinen, eli parempi asiakas. Samat säännöt koskee minuakin, mutta saan parempaa palvelua kuin moni muu. Syy tähän on yksinkertaisesti se, etten valita mistään, maksan kaiken heti ja aina ajallaan ja lisäksi maksan ylimääräistä.

Ja nuo kaikki, varsinkin tuo viimeinen on se, mitä muut ei tee. Muut ei maksa senttiäkään ylimääräistä ja yrittävät saada maksullisetkin asiat ilmaiseksi tai halvemmalla ja moni maksaa myöhässä.

Yksi loimi päälle ja pois, mutta minun hevoselleni saatetaan laittaa tai ottaa pois kaksi loimea. Maksan tästä ilosta 300 e/kk lisähinnan. Lisäksi tallilla on tarjolla vain puolihoito, mutta minun hevoseni saa välillä täysihoidon, kun reissaan tai sairastan. Maksan tästäkin ilosta 300 e/kk ylimääräistä, jos hevoseni tarvitsee päivänkään täysihoitoa. Muuten se on puolihoidossa ja hoidan sen itse. Lisäksi maksan kaikesta mitä keksin edes ehdottaa.

Jos joku tulee päin naamaa veetuilemaan, niin sanon kyllä suoraan, kuinka paljon ylimääräistä maksan. Mutta muuten en lavertele maksavani enemmän. Muille tulee rytmihäiriö ja perseraivari, kun tallinpitäjä nostaa vuokraa 15 e/kk, niin eipä heillä ole mitään saumaa maksaa ekstraa, jotta saisivat enemmän palveluja...

Lähettäjä: Drappe 
Päivämäärä:   29.10.25 21:57:48

Meille on nyt pitkästä aikaa osunut asiakas jolle jokainen asia on jonkinlainen ongelma. Vaihtuvuutta meillä ei ole kun samat asiakkaat ovat olleet hevosineen sen 10 vuotta, nyt tälle kaverin kaverille suostuttiin järjestämään paikka ja oli virhe. Hevonen ei ole sellainen kuin annettiin ymmärtää. Sillä on pitkä rivi vaivoja ja omistajalla odotuksia jotka ei ole perusteltuja. Tätä kaverin kaveria joka sai puhuttua hevosen meille kaduttaa ja niin kyllä minuakin. Luulen että tätä uuden hevosen omistajaa myös. Tilanteet on hankalia ja usein niissä on monta puolta, kuten meillä tässä tapauksessa ainakin kolme puolta, todennäköisesti useampiakin. Tasa-arvoisuus voi tässä meidänkin tilanteessa tuntua tulijasta epätasa-arvolta mutta ei voi mitään. Hänelle ei anneta eri oikeuksia, eikä hän tunnu sitä ymmärtävän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.