Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alkanut pelätä tyttären ratsastustunteja

Lähettäjä: Asdfghj 
Päivämäärä:   28.10.25 20:21:19

Tyttö 7v siirrettiin taluttelutunnilta seuraavalle tasolle. Tällä uudella tunnilla on aika eri meno, laukataan itsenäisesti ja jopa pienen pieniä hyppyjä.
Ennen nautin tallille tulosta, laittelimme yhdessä poneja rauhassa, taluttelin jos tyttö halusi tai annoin mennä itsenäisesti jos pystyi, ravia ja käyntiä. Kivaa yhteistä tekemistä.
Nyt on aina perhoset mahassa koko päivän, stressaan että mitähän tänään on ohjelmassa. Tyttö itki viimeksi kun hänen ponk melkein hyökkäsi toisen ponin kimppuun. Tänään melkein itki kun poni laukoissa pysähtyi nurkkaan. Haasteena on tytön oma perfektionismi, ottaa kauheat paineet kun kaikki ei onnistu heti. Lisäksi tunnilla on kovempi vauhti ja tapahtuu kaikenlaista pientä. Takaisin taluutustunnille hän ei suostu, ja tällä edistyneemmällä tunnilla muut on jostain syystä 10-vuotiaita eli tyttö vertaa itseään todella paljon edistyneempiin ratsastajiin.
Miten saisin äitinä nautinnon takaisin - stressaan että tytölle sattuu jotain JA stressaan kun tyttö on milloin pettynyt ja milloin pelästynyt. Tyttö on tasapainoinen ja helppo noin muuten.

Re: Alkanut pelätä tyttären ratsastustunteja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.25 20:25:22

Tennis on kans kiva laji

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   28.10.25 20:27:00

7v on liian pieni muille tunneille, käy vielä huonosti. Sinä vanhempana teet päätöksen. Ei noin pienellä riitä edes lihasvoima pidättämään ponia. Takas talutukseen tai lopettaa talveksi ratsastuksen kokonaan. Yleensä talleilla on ikäraja 9 vuotta.

Lähettäjä: Mailapallo 
Päivämäärä:   28.10.25 20:28:57

Golf on kanssa kiva laji

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   28.10.25 20:33:26

Ihan syystä, turvallisuus ensisijassa, on ikärajat. Tuolla menolla loppuu lapsen kiinnostus koko lajiin. Jos ei halua talutusratsastukseen, niin ehkä tosiaan pari vuotta jotain muuta harrastusta ja sitten takaisin, jos lapsi kiinnostuu uudelleen.

Lähettäjä: Ratsastuksenopetta 
Päivämäärä:   28.10.25 20:33:44

Kuulostaa siltä ettei harrastus näin ole teille kummallekaan kovin mukavaa. Juttelisin opettajalle, meillä on usein omat niksimme millä saadaan siirrettyä toiseen ryhmään ilman että missään tapauksessa tuntuisi siltä että on "alennettu". Vähän erikoinen on kuitenkin tuo siirto 7v tytöllä talutustunnilta suht edistyneiden lasten ryhmään (esim esteet ei nyt vielä yleensä ekalle jatkoryhmälle kuulu). Mikäli tuntuu ettei huoltasi kuulla tai pystytä vaihtamaan ryhmään tmv niin kokeilkaa toista ratsastuskoulua. Itse opettajana koen kyllä epäonnistuneeni mikäli lapsi itkee lähes joka kerta (toki joskus voi niin käydä), silloin pitää tehdä muutoksia jotta tunti tuntuu turvalliselta ja lähdetään tallilta hymyssä suin! Painotan vielä että noin pienen lapsen syy tämä ei ole, aikuiset hoitaa asian niin että harrastus tuntuu taas mukavalta.

Päivämäärä:   28.10.25 20:36:20

Tyttö helpompaan ryhmään ja tarvittaessa taluttaja. Sinä olet vastuussa lapsestasi, hoida asia. Jos ei nykyisestä rats.koulusta löydy paikkaa niin sitten eri tallille.

Päivämäärä:   28.10.25 20:37:54

Kai siinä nyt joku välivaihtoehtokin on laukkaamisen/hyppäämisen ja talutustuntien välillä? Kai siä talutustunneillakin voi itsenäisesti mennä ja ravailla vaikka muita talutettaisiin.

Ja mistä lähtien 7-vuotias vaan päättää että mitä hän tekee ja mitä ei? Sun kuuluu tässä kohtaa olla vanhempi ja määrätä. Ja ei, lapsi ei ole perfektionisti vaan hän ei vaan ole tottunut kohtaamaan elämässään pettymyksiä, koska sinä vanhempana kuulostat juuri siltä, että lapsi on aina saanut kaiken haluamansa.

Päivämäärä:   28.10.25 20:40:31

Jep sinun lapsesi on hyvin pieni, perfektionismi pilaa monta asiaa elämässä, nyt siihen on vielä mahdollisuus vaikuttaa vanhempana. Älä anna sen vahvistua möröksi

Lähettäjä: Ode 
Päivämäärä:   28.10.25 20:42:58

Tuossa vaiheessa laittaisin yksityistunnille jos mahdollista, jos ei kerran suostu takaisin menemään ihan alkeisryhmään. Ei ratsastuksen pidä olla varsinkaan tuolla tasolla sellaista, että se tuntuu niin vaikealta, että pitää pelätä ja/tai itkeä. Tottahan se on, että mitään ei opi, jos ei koskaan mene oman mukavuusalueen ulkopuolella ja tee asioita, jotka on uusia, ja pieni jännitys on hyvin normaalia, mutta itsehän esimerkiksi lopetin koko hevostelun melkein 20 vuodeksi, kun tuntui että jatkuvasti laitettiin ihan ylivoimaisen eteen, ja mä olin sentään silloin 17, en 7. Tunnit on selkeästi liian vaikeita, ei välttämättä tehtäviltään, mutta kokonaisuutena muiden kanssa samaan aikaan ratsastettaessa, siinä menee äkkiä ilo koko hommasta.
Lisäksi sun oma asenne vaikuttaa ihan älyttömän paljon. Itse olen sellainen lapsen puolesta pelkääjä, mutta kun sen itse tiedostan, niin en sitä lapselle kyllä näytä, että tukena olen aina missä ikinä tarvitseekaan jos lapsi haluaa, mutta muuten pysyttelen huonoine hermoineni loitommalla, ei se mitään auta jos se mun stressaamista joutuu katsomaan. Eli kun oma harjoitteli ekat kerrat esim laukkaa, niin suosiolla annoin muiden hoitaa asiat, toki mulla on älytön luotto niihin ihmisiin jotka sillä oli apuna, mikä helpotti asiaa huomattavasti. Mutta kannattaa miettiä myös se oma käytös, että mihin sillä voi vaikuttaa.
Toivottavasti löydätte jonkun ratkaisun, ettei pienen into lopahda kokonaan. Jos ei muuta niin etsikää sopivampi talli/ryhmä. Kovasti tsemppiä teille molemmille :)

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   28.10.25 20:50:29

Vaihtakaa rats koulua niin on helpompi mennä takas pienten ryhmään. Tosin kyllä on outoa että tytön ryhmää olisi vaihdettu ilman että sun kanssa on puhuttu??
Ratsastus on jossain määrin riskialtis laji, se pitää sekä äidin että lapsen tiedostaa. Sitä faktaa ei mikään muuta.
Kun mun tytär aloitti 6-vuotiaana, hän pelkästään syyskauden aikana putosi ponilta ainakin 5 kertaa kun koko poniporukka villiintyi välillä. Kenellekään ei käynyt mitään, shettiksen selästä ei onneksi putoa korkealta.
Mutta kyllähän äitiä välillä hirvitti. Mun mielestä parhaissa rats kouluissa vanhemmat eivät saakaan olla paikalla tunnilla, vaan odottavat maneesin ulkopuolella. Lapset ovat reippaampia ja keskittyvät paremmin kun äidit ei katsomassa.
Kun putoaminenkin kuuluu lajiin, edes ne rauhallisimmat ponit eivät ole 100% luotettavia, eläviä eläimiä kun ovat.
Ratsastus nyt vaan ei suinkaan ole laji joka sopii kaikille lapsille ja nuorille. Lapsen pitää olla reipas, mielellään aika tomera, notkea ja fyysisesti jaksavassa kunnossa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.10.25 20:59:44

Opena sanoisin, että vanhempien paikka ei ole katsomossa jos pelottaa. Ammattitaitoinen ope katsoo, että on tarpeeksi turvallista. Reippaammassa ryhmässä mennään reippaammin. Ja se opettaja opettaa sun lapselle sitä pettymysten sietoa ja pitkäjänteisyyttä, kaiken ei heti kuulukkaan olla helppoa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.10.25 21:01:32

Ja mikä ikäraja 9v? Kyllä ratsastuskouluissa on ainakin kouluikäisiä ollut aina, ei tämä ole voimalaji. Ohjeita kun osaa kuunnella, voi aivan hyvin ratsastaa

Lähettäjä: toinen ope 
Päivämäärä:   28.10.25 21:10:17

Juuri niin. Ratsastus on todella vaikea laji joka vaatii paljon myös henkiseltä puolelta. Se myös kasvattaa lapsia ja nuoria. Pari vuotta sitten julkaistiin ruotsalaistutkimus menestyneistä naisjohtajista. Lähes kaikilla oli vahva ratsastustausta nuoruudestaan. Hevoset ja ratsastus kasvattaa luonnetta, pitkäjänteisyyttä, kärsivällisyyttä, kysyä sietää pettymyksiä ja kykyä päästä niistä yli, yhteistyökykyä jne. Ominaisuuksia joita tarvitaan myös elämässä.

Ja totta on myös ettei ratsastus ole joka lapsen laji, sen huomaa jokaisella alkeiskurssilla. Joidenkin keskittymiskyky ei riitä lainkaan, ei ole opittu lainkaan kuuntelemaan, noudattamaan ohjeita, tai toimimaan ryhmässä. Koko ajan open huomion pitäisi olla siinä yhdessä lapsessa. Jotkut pelkäävät todella paljon, vaikka kuinka tulisi ja tsemppaisi, sille on hankala tehdä mitään. Nämä ovat yleensä niitä joiden äidit haluaa että lapsi ratsastaa, ei niinkään lapsi itse.

Osa lopettaa alkeiskurssin jälkeen, osa roikkuu mukana ensimmäisen syksyn ja lopettaa vuoden vaihteessa.
Joka on ihan ok, ei kaikkien tarvitsekaan ratsastaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.10.25 21:10:42

Laita se yksityistunneille.

Lähettäjä: äiti 
Päivämäärä:   28.10.25 21:13:20

Joskus auttaa, että pitää parin vuoden tauon. Lapsi voi olla vaan kertakaikkiaan epäkypsä ratsastamaan, mutta 9-10-vuotiaana jo ihan eri tilanne ja tykkää, uskaltaa ja oppii ihan eri tavalla.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   28.10.25 21:13:53

7-vuotiaalla ei pidä olla vaikeaa harrastusta, jossa hän voi satuttaa itsensä. Eikä 9-vuotiaalla. Ratsastusta harrastetaan kivoila ja turvallisilla poneilla niin, että vanhemmat voivat katsoa ja olla hyvällä mielellä.

Lähettäjä: ¨g 
Päivämäärä:   28.10.25 21:17:48

Mä, sä tarkoitat siis keppihevosia. Koska sellaisia poneja ei ole olemassakaan, jotka olisivat aina kilttejä, mihinkään reagoimattomia ja pystyynkuolleita. Sellaisia eläimiä ei ole. Jos tätä ei pysty hyväksymään on paras valita joku muu harrastus.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   28.10.25 21:21:23

Lapsia on erilaisia, mutta yleisesti 7-v on tosi pieni tunnille jossa laukataan ja hypätään ryhmässä. Hahmotuskyky ja hallinta kaipaa yleensä vielä harjoitusta. Harrastus joka pelottaa ei ole kiva harrastus. Sinulla on vanhempana myös vastuu että lapsella on turvallinen mieli lähteä tunnille. Kaikki ei ole aina kivaa ja haasteet kuuluu harrastamiseen, mutta liian iso hyppy nopeasti ja reilusti vaikeammalle tasolle vie äkkiä motivaation kokonaan.

Päivämäärä:   28.10.25 21:33:40

Joo tuolla koululla ero on todella iso näiden kahden tason välillä ja ehkä korostuu kun ryhmässä sattuu olemaan niin paljon vanhempia lapsia.
Tuo tauko vuoden pari kasvamassa ei välttämättä olisi huono asia, tyttö pärjää kohtuu hyvin mutta on selkeästi muuta ryhmää perässä.
Hän tykkäisi lajista jos saisi rauhallisemmin opetella mutta luulen että tämä nykyryhmä alkaa kohta pelottaa liikaa.
Ponit on tällä tallilla aika kivoja, parissa muussa lähelläolevassa tallissa ponit on vaikeampia.
Kiitos kaikille hyvistä ajatuksista!

Lähettäjä: VB 
Päivämäärä:   28.10.25 21:38:39

Jos olet itse hevosihminen, miten vaikka vuokraponi kerran viikossa tuon vuoden - parin ajan ja sitten takaisin tunneille?

Päivämäärä:   28.10.25 21:40:09

Joo, tuo vuokraponi voisi toimia! Jos kohtuu läheltä vaan löytyisi. Kiitos ideasta!

Lähettäjä: nnnn 
Päivämäärä:   29.10.25 00:08:10

Etkö ymmärrä että ratsastuksen iso ilo lapselle on tehdä sitä ryhmässä, saada kavereita. Oppia toimimaan ryhmässä, asia joka vissiin on sun lapselle haaste.
Ja saada myös ammattitaitoista ratsastuksen opetusta sen sijaan että äiti jotain "opettaa".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.