Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhat ratsukuvat - lyöttymät selässä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.10.25 09:38:48

Facebookissa on tullut suositeltuna julkaisuna nyt viime aikoina paljon kuvia "Vanhat ravi/ratsu kuvat ja jutut"-ryhmästä.
On pistänyt silmään, että todella monessa kuvassa hevosten selässä näkyy valkoisia karvalänttejä ja ihan kämmenen kokoisia lyöttymiä - nykypäivän ratsastuskouluhevosilla noin rajuja merkkejä epäsopoivista varusteista näkee onneksi harvemmin.
Vaan eipähän tarvitse miettiä, miksi silloin omassa lapsuudessa enemmän tai vähemmän kaikki ratsastuskouluhevoset oli kiukkuisia, vihaisia, pukitteli, otti lähtöjä tai oireili muulla tavoin :D

Onko muut seurailleet näitä ryhmiä, onko jotain muita havaintoja ennen vs. nyt?

Re: Vanhat ratsukuvat - lyöttymät selässä

Lähettäjä: eeoeooeoo 
Päivämäärä:   28.10.25 09:49:12

Minä muistan ysäriltä että lähes jokaisella hevosella oli lyöttymät. Muistan myös kun tallille jolla kävin tuli ne synteettiset Wintecit ja kaikkea korjattiin paalinnarulla ja jesarilla. En varmaan näiden vuosien jälkeen ole nähnyt missään kellään lyöttymiä vaikka useilla talleilla olen työskennellyt ja omia omistanut.

Mutta tuo ryhmä on ihana :D Siellä on tullut jo todella paljon lapsuudesta tuttuja hevosia ja poneja vastaan.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   28.10.25 09:59:08

Muistelisin että 2000-luvun alussa olisi yhdellä tallilla jossa koulusta kävin ratsastamassa ollut yhdellä hevosella joku lyöttymä tai mikä lie selässä. Sillä oli satulahuopaan leikattu reikä siihen kohtaan missä tää ongelma oli että ei painaisi. Olisko niitä huopia ollut kaksi päällekkäin... jäi vaan mieleen kun jollakin tunnilla sillä menin.

Päivämäärä:   28.10.25 10:17:56

Niinhän niitä oli, nykyään tiedetään paremmin. Kyllä minä tiedän nytkin yhden hevosen lähipiiristä kellä säässä valkeat karvat, mutta ne on menneisyyden peruja. Muistakaa olla kivittämättä nykyisiänomistajia/ridakouluja, on niillä hevosilla myös menneisyys

Päivämäärä:   28.10.25 11:10:08

Mun hevosella on kans säässä lyöttymä, on ajalta ennen kuin ostin sen ja tullut ajovaljaista, tarkempaa en tiedä kun hevosella oli ollut monta omistajaa lyhyessä ajassa ennen kuin ostin sen. Hevonen on nyt 18-vuotias.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.25 11:25:55

Ei siitä tosiaan vielä pitkä aika ole, kun erilaiset kämäisten varusteiden ja ylipäätään vaan huolettoman liikarasituksen aiheuttamat vammat hevosilla oli ihan arkipäivää. Onneksi maailma on muuttunut.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   28.10.25 11:28:18

Minäkin omistin hevosen, jolla valitettavasti oli lyöttymän valkoiset jäljet tuntihevosajoiltaan. Onneksi nykyään tiedetään paremmin, eikä näitä enää juuri näe muuta kuin vanhoilla hevosilla.

Kypärättömyys siellä ryhmässä on aika yleistä myös vanhoissa kuvissa. Mutta mielestäni on kyllä hauska ryhmä ja mielenkiintoista lukea vanhoja juttuja!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.25 11:32:13

Mun mielestä aivan ihana hyvän mielen ryhmä ja toivon sydämestäni ettei mene pilalle. Ennen oli ennen - hyvässä ja pahassa. Ei ollut niin paljon erilaisia varusteitakaan tarjolla, ei hevosille eikä ratsastajille.

Päivämäärä:   28.10.25 12:02:06

Ryhmä on kyllä ihana, ja tämä on siitä poikkeuksellinen ryhmä että kommenttikentät on jopa kuvia kivempia!

Kypärät on harvassa, hanskoja ei juuri näy kädessä ja aika monessa kengässä ratsastetaan pikkukengillä.
Sitä olen ihmetellyt, että miten ratsastuskuvissa ei juurikaan näy kokochapseja, koska ht.netin perimätiedon mukaan ne on olleet kuuminta hottia ja muotia kasarilla ja ysärillä.

Hauskalta tuntuu, että tämä ilman kypärää, hanskoja ja asianmukaisia ratsastuskenkiä paahtanut sukupolvi on nykyään niitä tiukkapipoisia tätejä talleilla :D

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   28.10.25 12:14:38

Kasarilla chapsit oli niin kalliita, ettei niitä normi tuntiratsastajilla ollut. Muotia ne oli, yksäreillä eli niillä joilla oli sitä massia muutenkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.