Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä teet neuvojan kanssa

Lähettäjä: Dill 
Päivämäärä:   27.10.25 14:48:27

Jos olet hevosesi kanssa hoitopaikalla ja paikalle tulee tallin yliviisas ja alkaa säätää hevosesi suitsia, mitä teet?

Ylipäätään miten hankkiudut eroon tällaisista puuttujista, jos neuvoille ei ole tarvetta vaan neuvoja tunkee vain kaikkien kimppuun olemaan tärkeä. Neuvoja ei siis ole mikään ammattilainen vaan täti, joka kuvittelee itsestään liikoja. Osaan nyt esim säätää hevoseni suitset itsekin ja valmentaja olisi viimeistään puuttunut asiaan jos suitset olisi ihan päin persettä. Näitä kaiken tietäviä yliviisaita näemmä on hoitotalleilla eikä niistä oikein pääse eroonkaan vaihtamatta paikkaa.

Tilannehan on aika absurdi ns normaalijärkisten mielestä, koska kukin pitää huolta omista asioistaan eikä tunge toisten naamalle. Neuvoja ilmeisesti kuvittelee että kaikki hevoset ja ihmiset ovat hänen alapuolellaan ja jonkinlaisessa neuvontaringissä ja hän sitten puuttuu kaikkeen mihin huvittaa ja saa kohotettua egoaan. Valtavan raskas ihmistyyppi.

Re: Mitä teet neuvojan kanssa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.10.25 14:50:58

Käskisin suksia kuuseen siitä, ainoastaan minä ja valmentajani tarkastelemme hevoseni varusteita. Kenelläkään muulla ei ole asiaa niihin koskemaan ja varmasti aiheutan pahan mielen jos joku tyhmäntärkeä tättärä änkeää pätemään ja säätämään hyväksi todettuja säätöjä persiilleen

Päivämäärä:   27.10.25 14:54:12

Sanot sille:”Hei älä viitsi koskea niihin suitsiin. Kiitos.” Se riittää. Kukaan jolla oikeasti on asiantuntemusta ei käy pyytämättä käsiksi toisen varusteeseen. Ikinä. Toisten hevoseen ja varusteisiin ei ylipäätään kosketa ilman lupaa tai silloinkin erikseen pyydettynä. Tämä on jo ihan turvallisuusasia. Mitä jos joku solki jääkin auki tms.

Jos selittää neuvoja niin sanot vaan että:”Jaahas.” ja jatkat hommia niinkuin tyyppi ei olisi edes paikalla. Ei tuollaiset pitkään jaksa suutaan soittaa jos eivät saa mitään vastetta.

Lähettäjä: Uusi 
Päivämäärä:   27.10.25 14:57:37

Mun tyttären koululla on yksi toinen äiti joka kanssa neuvoo, miten puhdistetaan kaviot, miten poistetaan satula yms. Ihan hyviä juttuja osa, MUTTA mä kuitenkin vaikken mikään tähti olen niin ratsastan vakituisesti. Ja hän ei koskaan ratsastanut #

Lähettäjä: Rääk 
Päivämäärä:   27.10.25 15:57:09

Mä varmaan vaistomaisesti työntäisin hänen kätensä pois ja sanoisin, että "älä räplää sitä". Ei tarvitse olla tarpeettoman ilkeä, mutta ei myöskään silitellä typerästi käyttäytyvää ihmistä myötäkarvaan, tyyliin ruveta selittelemään miten valmentajan kanssa on suitset säädetty oikein tms. Jos taas tyyppi vain pälpättäisi neuvojaan mutta ei koskisi mihinkään, niin antaisin höpöttää enkä edes katsoisi päälle. Tuollaiset ihmiset ovat todella raskaita.

Päivämäärä:   27.10.25 16:17:10

Mä varmaan toteaisin esim suitsista, että on valkun kanssa katsottu hevoselle parhaat säädöt että antaaa ystävällisesti olla. Jos joku mua jatkuvasti neuvoisi, kiittäisin todennäköisesti pisteliäästi ja huomauttaisin, että löytyy itseltäkin kokemusta riittävästi. Jos olisi joskus ja jouluna niin siinähän pälättäisi, koskemiseen puuttuisin. Tai jos ihan tyhmyyksiä latelisi, saattaisin perusteella miksi meillä tehdään jotain muuta, jos löytyisi sopivia tapoja siten torjua hänen neuvojaan.

Meillä on tallilla yksi äiti, joka kokee tarvetta kommentoida yhden vähän hankalammin käsiteltävän hevosen käsittelyä. Muuten hyvä, mutta äidin tiedot on jostain ratsastuskoulun vanhempien teoriatunnilta ja sen perheen kultaisen ponin käsittelystä. Jonkun kerran on tehnyt mieli sanoa, että kokeile itse, kun on oikein tietäväisesti kerrottu mitä virheitä joku ammattilainen on muka tehnyt. Mutta todennäköisesti kävisi äidille huonosti niin ei voi missään nimessä hevoseen koskea.

Lähettäjä: pyh 
Päivämäärä:   27.10.25 16:43:38

Tulisin alas selästä ja tuuppaisin kaksi metriä kauemmaksi.

Lähettäjä: eorei 
Päivämäärä:   27.10.25 16:53:57

Eipä ole koskaan kukaan alkanut yhtäkkiä mitään suitsia säätää, joten en tiedä, miten siihen reagoisin. Noin tyhmiä ihmisiä ei ole kyllä koskaan samalla tallilla ollut enkä itsekään suitsia niin päin persettä säädä, että jonkun pitää singota säätämään niitä.

Toki jos laitat ns. tavallisissa suitsissa leukahihnan tällä tavalla leuan eteen tai päälle, niin on syytäkin tulla laittamaan se oikein.

https://hipposport.fi/tiedostot/34/kuva/tuote/600/12328.jpg

https://hipposport.fi/tiedostot/34/kuva/tuote/600/23556.jpg

https://hipposport.fi/tiedostot/34/kuva/tuoteryhma/600/649.jpg

https://hipposport.fi/tiedostot/34/kuva/tuote/600/12948.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/Hunt_
bridle_head.jpg?20071018230731

Tai jos jätät leukahihnan niin löysälle, että suitset saa päähän ja pois avaamatta leukahihnaa. Kuolainsuitsissa leukahihnan ainoa tarkoitus on pitää suitset päässä, kuolaimettomissa ylempi pitää suitset päässä ja alempi estää poskihihnaa nousemasta silmään ja turpahihnan tarkoitus pitää hevosen suu kiinni. Silloin se suitsien säätäjä ei tee mitään väärää jos korjaa päin persettä olevat varusteet :DD Vaikka toki siitä olisi järkevämpää sanoa eikä vain tehdä, mutta harvoin nämä varusteet päin persettä laittavat ymmärtävät tekevänsä väärin ja toisen olevan oikeassa. Leukahihnan kuuluu olla pään ja kaulan yhtymäkohdassa ja kireyden sellainen, että se estää suitsia valumasta korvien yli.

Micklemit on eri asia, kun niissä leukahihna on ylipäätään typerästi. Mutten puhukaan mikkuleista.

Päivämäärä:   27.10.25 17:30:28

Sitähän tässä kysyttiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.