|
Lähettäjä: pilkunviilaaja
Päivämäärä: 27.10.25 11:10:35
Mulla on vaikeakavioinen hevonen.
Kannat kasvaa sillä että vuolu on hevoselle sopiva. Minun hevonen ei siedä pitkää varvasta (varvas voi olla pitkä myös esim kiilapohjallisessa). Kavio lakkaa kasvamasta lähes kokonaan jos vuolu on pielessä.
Lisäksi tämä hevonen tarvitsee litteän pohjallisen. Jos pohjallista ei ole, kannat murskautuu pois. Useampi kerta yritetty, lopputulos aina sama.
Osa tarjoaa kengättömyyttä hoidoksi, omalla kavion ryhti romahtaa välittömästi jos irtokenkä sattuu tulemaan. Sitä sitten vähintään yksi kengitysväli korjaillaan.
Kaikenlaista on yritetty, klinikalla ja ilman klinikkaa. Oma kokemus on se, että kaikki klinikkakengittäjät eivät osaa. Eivätkä kaikki tallilla käyvät kengittäjät. Oli vaikea löytää riittävän osaavaa kengittäjää. Vaikeiden kavioiden kanssa on tärkeää että kengittäjä kuuntelee mitä on jo kokeiltu, ja miten ne toimi.
Aloittajan hevosella voi olla erilailla asiat kuin minun hevosella. Ja se voi tarvita eri ratkaisuja kuin minun hevonen. Muista tarkkailla mitä on sinun hevosella jo kokeiltu, ja toiko ne halutun lopputuloksen.
|