|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 27.10.25 09:27:53
Yksityishevosten vuokraajat, joilla tuntuu olevan kusi noussut päähän. Tullaan tallille kuin omistettaisiin koko paikka, levittäydytään kestokasseineen koko käytävän leveydeltä, kaikesta pitää kuvata videota someen ja jos satutaan samaan aikaan porukalla tallille, niin täytyy pitää hirveää meteliä.
Niistä hevosista ei välitetä pätkääkään, niitä saatetaan seisottaa varusteet päällä yli puolikin tuntia odottamassa, että vuokraaja pukee itselleen kypärän ja saappaat ja ehtii vielä juoruta muiden kanssa. Harjapakit, riimut, loimet ja muut jää luonnollisesti niille sijoilleen, mihin ne nyt sattuu laskeutumaan, eli keskelle käytävää.
Ratsastaessa olen kiinnittänyt huomiota, että mitään alkuverkkoja ei tosiaan tehdä, vaan heti selkään kiivettyä kerätään ohjat tiukasti nippuun ja ruvetaan ravailemaan. Sama lopuksi, heti vain alas selästä ja hevonen varusteineen puuskuttamaan karsinaan. Annetaan hinkata niitä kalliita varusteita seinään ja ruokakippoon, sitten viedään ne hikisinä ja putsaamatta takaisin varustehuoneeseen, jos muistetaan. Jos hevosen jalat on ohjeena kylmätä, on se hirveä vaiva, kun joutuu odottamaan liikutuksen jälkeen, eikä voi vaan lähteä suoraan kotiin. Lisäksi ne kylmäsuojat on tapana unohtaa viedä takaisin pakastimeen, vaan ne jätetään naapurikarsinan loimitelineen päälle, jotta sillä hevosella ei varmasti ole yhtään kuivaa loimea jäljellä, kun ne suojat siihen sulaa. Karsinaa ei tietenkään siivota käytön jäljiltä, eikä hoitopaikkaa tai käytävää, menisihän lakaisemiseen ainakin kaksi minuuttia.
Mikään muu ei siis kiinnosta kuin ratsastaminen. Omalla hevosellani ei vuokraajaa käy, mutta olen monen omistajan kanssa jutellut, kuinka vuokraajat eivät edes maksa mitään käymisestä, suurin piirtein vaativat että heitä odottaa hevonen valmiiksi varustettuna, ja jos heitä pyytääkin, että voisivatko siivota hevosen karsinan, että omistajan ei tarvisi sen vuoksi ajella tallille, loksahtaa leuka lattiaan, että miten nyt tuollaista kehtaa pyytää. En ymmärrä, mikseivät sitten sano vuokraajille, ettei tarvi enää käydä. Minä olen tallilla "se ilkeä täti", koska huomautan asioista, jotka aiheuttavat vaaratilanteita, ja kun mitään ei tapahdu, niin heitän ne riimut ja narut ja loimet ja kassit siitä keskeltä käytävää pois.
|