Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten "ei-ratsumaista" hevosta ratsastetaan?

Lähettäjä: Harrastaja vaan 
Päivämäärä:   25.10.25 22:21:21

Ihan aluksi, oma teoriatietoni ratsastuksesta on vaatimaton ja käytännön osaaminen sitäkin ohuempi. On kuitenkin yksi asia, jota olen miettinyt ja johon en ole oikein löytänyt vastausta kirjoista enkä opettajilta.

Eli miten ratsastetaan hevosta, joka ei rakenteensa puolesta vaikkapa kykene astumaan alleen tai myötäämään niskasta kuten ratsuhevoselta haluttaisiin. Jos siis meillä on vaikkapa lv-ravuri jota ei ole jalostettu kantamaan painoa takaosalla kuten ratsurotuinen, tai hevonen jolla jo rakenteensa puolesta on "takajalat tallissa", tai hevonen jolla on sen verran ahdas pään ja kaulan liittymä, että sen sylkirauhaset puristuvat ikävästi leukaluun ja atlasnikaman siiven väliin, jos pää on luotiviivalla tai vähän sen edessä. Tai jokin muu rakennepuute, joka vaikeuttaa oikeinpäin liikkumista.

Kaikki rakenteelliset puutteet tietysti vaikuttavat omalla tavallaan, mutta minua kiinnostaisikin kuulla muiden kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten erilaisia puutteita kannattaa huomioida. Itse rupesin miettimään tätä silloin, kun aloin usein saada tunnille hevosen, jolla oli juuri tuo ahdas pään ja kaulan liittymä. Sitä oli vaikea saada asettumaan, koska se varmaan oli sille epämukavaa. Toisaalta voi olla, että olin vain niin toistaitoinen, etten löytänyt sen kanssa sellaista sopivaa "asetuksen tasoa", joka olisi ollut sille miellyttävä ja opettajankin mielestä hyvä.

Vaikka hevosella vain maastoköpöteltäisiin ja vähän ratsasteltaisiin sileällä, olisi kai kuitenkin hyvä tavoitella sellaista työskentelymuotoa, joka sille hevoselle olisi mahdollisimman tasapainoinen.

Re: Miten "ei-ratsumaista" hevosta ratsastetaan?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.10.25 22:44:20

Jos lapsi ei taivu spagatiin, väännätkö sen sinne väkisin? Tuskin. Samaa järkeä saa käyttää myös hevosten kanssa.

Lähettäjä: Harrastaja vaan 
Päivämäärä:   25.10.25 23:29:31

Lähettäjä---

Päivämäärä25.10.25 22:44:20

Jos lapsi ei taivu spagatiin, väännätkö sen sinne väkisin? Tuskin. Samaa järkeä saa käyttää myös hevosten kanssa.

No ei tietenkään väännetä, mutta johtuuko lapsen spagaattiin pääsemättömyys treenin puutteesta vai siitä, ettei hän yksinkertaisesti voi rakenteensa puolesta koskaan päästä spagaattiin?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   26.10.25 01:57:51

Samalla tavalla ratsastan, kuin ”ratsun mallistakin”. Eli pyrkien kehittämään hevosen suoruutta ja tasapainoa. Tietenkin ne näyttävät parhaimmillaankin hyvin erilaisilta, mutta itse ratsastan lähtökohtaisesti kohti tuntumaa hevosesta riippumatta.

Kun puhutaan perusratsastuksesta, joita tällaisilla hevosilla harrastetaan, ei niillä varsinaisesti tehdä mitään muodon hienosäätelyä. Takajalkoja aktivoidaan tilanteeseen nähden niin hyvin, kuin pystytään. Samoin suoristus, asetus ja taivutus ratsastetaan niin hyvin läpi, kuin onnistuu. Hevosta työstetään tuntumalle ja tuntuman toivotaan olevan tasainen ja pehmeä eli juu, väkisin ei pitäisi vääntää (vaikka sitäkin näkee, ihan niillä ratsun mallisillakin). Siinä kohtaa, kun rakenneviat estävät kehittymisen kouluratsastusskaalan mukaan, niin kehitys ”loppuu” siihen mutta jumppaaminen jatkuu. Tällaisista hevosista harvoin tulee kouluhevosia, ellei sitten joku onnistu kehittämään liikkumista niin hyvälle perustasolle, että ihme käy ja tasaisuudella selviää radoilla. Kyllähän kaiken maailman kummallisia mäyräkoiria näkyy aika-ajoin kisoissa ja jotkut suorittavatkin tasaisen varmasti, vaikkei hevosen kapasiteetti olekaan päätä huimaava. Ja jotkut pärjäävätkin melkoisilla rakennekukkasilla, kunhan ratsastaja osaa esittää hevosen vahvuudet.

Useimmiten asettumisen ongelmat ovat hevosen vinouden ja ratsastajan osaamattomuuden summa. Myös hevosen heikko kunto vaikuttaa siihen, onko mikäkin mahdollista. Itse en ole nähnyt vielä yhtäkään hevosta, joka ei fyysisesti pystyisi asettumaan. Sen sijaan olen nähnyt monia ratsastajia, jotka eivät tunnista onko asetus läpi vai pää vaan kallellaan. Ja vielä useita, jotka eivät hahmota mitä tuntuma tarkoittaa ja näin ollen estävät parempirakenteisenkin hevosen rehellistä liikkumista.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   26.10.25 02:45:30

Vaihtoehdot on ratsastaa vähän tai ei ollenkaan. Hevonen joka ei pysty kantamaan itseään oikein kuormittuu ratsastuksen rasituksesta, mikä tarkoittaa sitä että yleensä esim. etupainoisella etujalkojen jänteet paukkuu.

Lähtökohtaisesti ratsuhevosella on tehtäväänsä soveltuva rakenne ja kolme puhdasta askellajia. Muuten käyttötarkoitus on jotain muuta.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   26.10.25 07:25:43

^ Näinhän se osaamattomalle on. Taitava osaa kouluttaa hevosta oikein.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.25 08:05:23

Eli pystyykö esim kokenut, taitava ammattiratsuttaja tekemään siitä lv-raakileesta itseään tasapainoisesti kantavan ratsun (tai ratsun oloisen) joka menee oikein päin kaikki askellajit? esim Jappeloup?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.