Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkäikäistä hevosta et enää ostaisi?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.10.25 19:06:22

Minkä ikäinen hevonen jää ostamatta iän vuoksi? Jos haussa nimenomaan hevonen, jolla kilpailla seura- ja aluetasolla, niin kuinka vanha on liian vanha?
Ja nimenomaan hevonen, poneille kenties enemmän kilometrejä jäljellä vanhempanakin.

Re: Minkäikäistä hevosta et enää ostaisi?

Lähettäjä: keokeo 
Päivämäärä:   24.10.25 19:28:17

Olen ostanut omani 7v ja 4v iässä. Nyt paljon myöhemmin en enää nuorta ostaisi vaan hyvän mielen humputteluhevosen (jos vielä hevosen ostaisin) mutta vaikka tunnen monia parikymppisiäkin hyvässä kunnossa olevia ja käyttöä kestäviä niin itselle olisi kynnys ostaa kovin paljon yli 10-vuotias.

Jos ei pidä vastata omasta puolesta niin kannustaisin kyllä muita ostamaan esim. 15-vuotiaan jos se on kunnossa ja kaikinpuolin kiva ja sopiva ostajalleen :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.10.25 19:32:15

25v on jo siinä iässä etten ostaisi. 20v voi sen viisi vuotta ainakin mennä vielä aktiivikäytössä, kun osaa suunnitella liikutukset järkevästi ja tutkii että hevosella varsinkin hampaat pelaa eikä ole käyttöön vaikuttavia muutoksia. Ikä vaikuttaa tietenkin hintaan

Päivämäärä:   24.10.25 19:58:42

Yli 15 v

Lähettäjä: itse 
Päivämäärä:   24.10.25 20:01:00

7-10v. Niitä saadaan, mutta toki on kyse nyt lämminverisistä. Mutta sellaisistakin joilla voi kokeilla kilvanajoa vielä.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   24.10.25 20:21:05

Olen kokenut sen verran paljon hevosen aikaisempaan historiaan liittyviä ”unohdettuja” yllätyksiä aikuisten hevosten kanssa, että jatkossa enintään 2-vuotias, mieluiten emän alta. Tai vaihtoehtoisesti aikuisen siitistamman, joka varsonut aikaisemmin useasti.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   24.10.25 20:23:36

Ja siis tykkään tehdä itse, joten pitkän kaavan mukaan meneminen ei haittaa :D

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.10.25 20:28:05

Max 3v, itse tehden paras

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   24.10.25 21:04:21

Itselleni en 4v vanhempaa. Mutta lapselle voisin hyvinkin ostaa 18-20v entisen isompien ratojen menijän oppimestariksi pienemmälle tasolle.

Päivämäärä:   24.10.25 22:11:30

Riippuu aika paljon siitä mitä hevonen osaa. Esimerkiksi 18-vuotias GP-liikkeet osaava hevonen voi olla vielä loistava opetusmestari vuosiksi.

Toisaalta tuttu osti 19-vuotiaan hevosen itselleen kevyeeseen käyttöön (hevonen ei siis edes osannut mitään kummosia) ja hevonen on nyt 23 ja palvellut hyvin tehtävässään.

Päivämäärä:   24.10.25 22:15:57

Olen ostanut maitovarsan ja 19-vuotiaan ja kaikkea siltä väliltä. Ei ikä vaan terveys. Kattava terveystarkastus kaikille ostovaiheessa säästää euroja myöhemmin.

Päivämäärä:   25.10.25 00:29:02

17-vuotias tai vanhempi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.10.25 01:01:22

17-vuotiaan ostaisin vielä, mutta en enää maksaisi paljon.

Lähettäjä: Sitähän sä kysyit 
Päivämäärä:   25.10.25 06:11:20

"hyvämaineisen" ongelmahevoskouluttajan kipeitä ja pikakoulutettuja arvokkaita hevosia, vaikka hevonen näyttäytyisi ja esiteltäisiin hyvin puhelahjoin juuri semmoisena mitä etsitään..

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   25.10.25 06:38:21

Villiä konikponia suoraan Latviasta. Oli kyllä hankala projekti :D

Päivämäärä:   25.10.25 07:10:24

Riippuu hevosesta. Opetusmestarin voisin ostaa vaikka 17-vuotiaana, noin muuten en mielellään vanhoja.

Tältä ongelmakouluttajalta en ostaisi minkään ikäistä kun ne hevoset on narulla mäiskitty toiminaan siellä ja yhdellä tavalla mutta ongelmat saattaa palata myöhemmin eikä itseä kiinnosta tuo narupelleily.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.10.25 08:55:00

13v

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.