Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kauanko/kuinka rankasti ratsastat KILPAHEVOSELLA

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.10.25 10:52:33

Hevosia ja aktiivisuustasoja on moneen junaan, mutta jotta voisin nyt hyödyntää ajatuksia omani kanssa, kiinnostaa vain aktiivisessa kilpailukäytösä olevat urheiluhevoset. Siis suunnilleen kansallisen tason hevoset. Ehkä eniten kiinnostaa este/kenttähevoset koska fysiikkavaatimus aika eri kuin kouluhevosella.

Kokonaisvaltaista keskustelua haluaisin urheiluhevosen treenistä ja vaikka ruokinnastakin käydä.

Olen tullut tilanteen eteen, että on myönnettävä ettei mun treeni ole hyvää ja riittävää. Olen kilpaillut vuosia esteillä ja kentässä aluetasolla sellasta 100-110cm este ja 90-100cm kenttä. Sille tasolle riittänyt ihan hyvin mun treenit. Nyt on tasot pikkuhiljaa noussut sinne 120-130cm esteillä ja kentässäkin olisi toiveita alkaa nosuemaan 100cm tasolta ylemmäs kohti 2*. Kuitenkin olen todennut että mun hevosen kuntotaso ei riiä. Se on ehkä vähän paksu (tai ei ainakaan sporttikunnossa), se on mielummin vähän vetelä ja pystyynkuollut kuin energinen ja innokas. Joo on mahdollista ettei se vaan ole tarpeeksi urheiluhevonen, mutta koska se oli joskus energinen ja innokas, jotenkin uskon vielä että kyse olisi vain liian alhaisesta treenistä ja sen myötä passivoitumisesta.

Kuinka usein, kuinka pitkiä treenejä ja suunnilleen sisällöltään kuinka aktiivisia treenejä teet sun kilpahevosella? Millasta sisältöä treeneissä?

Entä miten se elää muuten, talli/pihatto, kauanko ulkona, millasta ruokaa?

Re: Kauanko/kuinka rankasti ratsastat KILPAHEVOSELLA

Päivämäärä:   24.10.25 11:03:16

Ja tässä aloittaja voisi kertoa heti oman hevosensa treenistä karkeasti.

No, karu fakta on se, että keskiarvollisesti ratsastan 5 kertaa viikossa ja tämä sisältää myös kevyitä ratsastuksia. Eli laskin koko tämän vuoden liikutukset kalenterista ja se teki 5,1 ratsastusta viikossa keskiarvona ja mutu tuntumalla sanoisin että nämä sisältää:

- 1-2 suht raskasta treeniä(kisareissu tai valmennus)
- 2-3 sellasta puolitehosta koulua/puomeja joka yleensä on 45min sisältäen alku ja loppukäynnit ja myös välissä kävelen. Tiedän etten esim laukkaa ihan kauheen kauaa, joskus kellotin niin yhteensä ehkä 7-10min pätkissä...
- 1 tosi kevyt, esim ihan nopee liinahölkkä tai käyntimaasto parilla hölkällä.

Hevonen elää pihatossa vapaalla heinällä ja saa kauraa

Päivämäärä:   24.10.25 11:04:38

Tällain kun ihan muutti treenit luvuiksi, on toki ekana todettava että ihan yksinkertasesti liian vähän. Ei ihme että hevonen passivoituu. Toisekseen, liian usein vaan on se nopee perus hölkkä maneesissa ja vähemmän esim laukkaa maastossa. Koska meillä on huonot maastot ja vaatii enemmän vaivaa päästäkseen hyviin maastoihin

Päivämäärä:   24.10.25 11:05:42

Entä syklitätkö treenejä jotenkin? Esim pari kovaa viikkoa, yks kevyt tms?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.10.25 11:52:35

Ratsastus 4x
Juoksutus 1x
Vapaa 2x (vapaat yleensä kävely/kävelykone)

Ratsastuksesta 1x kevyempi eteen-alas taivuttelu (20-40min verkkoineen)
3x rankempaa treeniä koulu/este (min 60min verkkoineen)

Syö heinää 12kg, 3l energiarehua, mash

Päivämäärä:   24.10.25 12:29:43

Kannattaa tehdä talvelle treenisuunnitelma, minkä avulla hevonen on siinä 2* kunnossa keväällä.
Kenttähevosen kanssa pitää ottaa laukkatreenit mukaan, jos alkaa tuntua siltä ettei jaksa.
Kysy apua treeniohjelman tekoon kokeneilta kenttäratsastajilta/valmentajilta. Saat oikein treeni- ja lepojaksoja, jottei hevonen hajoa.

Päivämäärä:   24.10.25 13:24:58

Mun kouluhevonen treenaa 5 krt viikossa, joista suunnilleen 3krt mennään maastossa, ei myöskään pidetä kevyitä päiviä joko tehdään tai sitten ei tehdä ollenkaan. Maastossa on helppo tehdä voimaa ja kestävyyttä, ei maneesissa tai kentällä. Vie hevosesi maastoon ja tee sillä siellä laukkatreeniäkin.

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   24.10.25 13:45:04

Olin aikoinaan osa harrastekouluratsun tiimiä, jossa omistaja kilpaili hevosella kansallisia HeA-vaB luokkia. Viikko oli usein suunnilleen seuraavanlainen:
1 kilpailu tai reissu valmentajan tallille
3 koulutreeniä
1 kerta kevyesti silellä, kävin hevosella tunnilla tai menin kavaletteja
1-2 käyntimaasto 1-2 h

Oli jo vanhempi hevonen kyseessä, joten jos ehdittiin, käveltiin se toinen kerta maastossa. Tällä toimi paremmin säännöllinen palauttava kevyt liikunta kuin pelkkä vapaapäivä tarhassa seisten.

Tämä hevonen oli nirso ja mallia ”läpipasko”, ruokaa siihen työnnettiin niin paljon kuin suostui syömään.

Päivämäärä:   24.10.25 13:52:46

Kiitos hyvistä ja asiallisista vastauksista! Joo valmentajien kanssa tottakai aletaan ihan tarkempia treenisuunnitelmia katsomaan mutta on toki hyvä pointti että nyt on ihan perinteistä laukkakuntoa alettava treenaan jo ajoissa! Tähän asti 90cm ja vielä 100cm on hyvin riittänyt kunto perustreenissä, mutta isommilla esteradoilla alkanut näkyä laukan voimattomuus/ponnettomuus ja varmasti ei laukka ja kunto riitä enää turvalliseen ja terveelliseen suorittamiseen 2* maastossa.

Toivotaan armollista talvea kelien suhteen että pääsis laukkaamaan läpi talven kunnolla maastossa.

Mun hevonen on mallia pullukka helpommin, toki silti ehkä tarvis energiarehua polttoaineeksi.

Lähettäjä: Lala 
Päivämäärä:   24.10.25 14:47:29

Ehkä kannattaa vähän opiskella vaikka ihmisen treenaamista, siitäkin saa jo jotain ideaa, jos on aivan hukassa. Sehän tarvii kuntoa eli maastoa tai radalla vetoja. Ei täysiä ja vähitellen täytyy aloittaa. Mäet hyviä. Siihen treenin laatuun täytyy kiinnittää huomiota. Ihan sama mitä tekee, jos se on paskaa. Käyntiä puoli tuntia ei kehitä mitään. Täytyy myös muistaa syklitys ja vaihtelu sekä kehitys. Sama treeni seuraavat 6 kk ei kehitä. Myös palautuminen on tärkeää. Muista myös itse treenata!

Lähettäjä: Ju 
Päivämäärä:   24.10.25 15:07:58

2 valmennusta tai 1 ja kisat
Kerran itsenäisesti kunnolla
Muuten käyntiä maastossa paljon
15v hevonen joka mua korkeammalla tasolla
Kouluhevonen

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.