Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uuden hevosenomistajan selviytymisopas

Lähettäjä: vinkkivitonen 
Päivämäärä:   23.10.25 16:12:23

Tuli mieleen tuosta satulansovitustopicista, että mitä kaikkea hiljaista tietoa uuden hevosenomistajan olisi hyvä tietää? Tuo, miten vaikea satulansovittajia on saada kiinni, on nimittäin yksi, mikä minut aikoinaan yllätti. Mutta mitä muuta haluaisit kertoa tuoreelle hevosenomistajalle tai nuoremmalle itsellesi?

1. Satulansovittajia ja kengittäjiä on vaikea saada kiinni. Jos olet uusi asiakas, varaudu maksamaan mobilepaylla heti, koska epäluotettavia asiakkaita on paljon.

2. Suomessa on aina on huono heinävuosi. Sadon pilaa joko kylmyys, kuumuus, sade tai kuivuus.

3. Eläinlääkärit ovat yleensä aina myöhässä, koska päivät ovat hektisiä. Jos varaat ajan klo 13, varaudu odottamaan ainakin tunti siihen päälle.

4. Eläinpuolella on paljon uskomushoitoja, joita myydään kirkkain silmin jopa eläinlääkäriä parempina vaihtoehtoina. Humpuukin tunnistaa mm. siitä, että hevoseen hädin tuskin kosketaan hoidon aikana, mutta se tarvitsee kolmen päivän levon hoidon jälkeen.

5. Lisäravinteet eivät ole lääkkeitä. Hienoihin pakkauksiin pakattuihin vatsa- ja nivelrehuihin uppoaa muutaman kuukauden sisällä helposti yhden klinikkakäynnin verran rahaa, jolla saisi tutkimuksen, diagnoosin ja lääkityksen.

Mitä muuta? :)

Re: Uuden hevosenomistajan selviytymisopas

Lähettäjä: vink 
Päivämäärä:   23.10.25 16:46:09

- Hyvä ja osaava valmentaja ja kengittäjä ovat kullan arvoisia. Hyvällä valmennuksella ja kengityksellä voi onnistua säästämään ell kuluissa, kun hevonen voi liikkua laadukkaasti.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   23.10.25 20:12:12

Hanki sopivat varusteet, koska vaikka esim se satula tuntuisi kertaostona kalliilta, niin kallista se on alkaa myös etsiä ja korjata asioita siinä vaiheessa, kun se hevonen alkaa jumittaa, kun menee paikat niin kipeiksi huonojen vehkeiden takia.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   23.10.25 20:14:46

Osta kerralla kunnollinen. Hevonen, loimi, traileri, suitset...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.10.25 21:34:07

Älä pelkää pyytää apua

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.10.25 21:43:02

Satula-asioissakin käytä maalaisjärkeä, sovittajan mielestä se kallein monen tonnin satula on ainoa minkä kanssa hevonen selviää hengissä. Opettele katsomaan milloin satula on sopiva ja miltä se tuntuu, halvempiakin malleja on aina olemassa. Ongelmaselkäistä hevosta (lyhyt, säätön) ei kannata edes ostaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.10.25 21:56:32

Mielipiteitä on yhtä paljon kuin ihmisiä. Kaikki ne ovat oikeita - esittäjälleen.

Muista olla avoimin mielin, kysyä "miksi" ja imeä oppia. Samalla opit muodostamaan myös omia näkemyksiä ja kyseenalaistamaan niitä, jotka eivät välttämättä ole linjassa omiesi kanssa. Jos neuvoja osaa perustella neuvonsa järkevällä tavalla, joka kuulostaa itsestäsikin loogiselta, se monesti on hyvä neuvo. Sen sijaan taas "koska mun mielestä" tai "no mä ainakin teen näin" on aika huono peruste (vaikka neuvo joskus saattaa siltikin olla ihan hyvä)

"Mun mielestä sun pitäis laittaa sun hevoselle paksumpi loimi"
-> MIKSI?
"No kun täällä on niin kylmä jo ja mun hevonen ainakin tarvii jo"
"No kun se on näyttänyt vähän vetäytyvältä tarhassa, hakeutuu aina tuohon portin viereen odottamaan ja sanoit että on ollut vähän hitaasti vertyvä niin mietin että voisikohan se palella"

Hyvä syy.
Huono syy.

"Mun mielestä sun kannattais ehkä kokeilla fullcheek-kuolainta sille"
-> MIKSI?
"No kun se on meillä toiminut"
"No kun se on meillä toiminut kun on ollut ongelmia kääntymisen kanssa"
"No kun se on meillä toiminut kun on ollut ongelmia kääntymisen kanssa. Se estää kuolainta siirtymästä suussa niin että se tulee toiselta puolen ulos kokonaan, ja auttaa ikään kuin työntämällä hevosta toiselta puolen sinne suuntaan minne haluat sen kääntyvän. Eikös teillä ole ollut vähän ongelmana se, että se liiraa kaarteessa ulos, niin voisit saada tästä vähän lisäapua kääntämiseen"

Hyvä syy.
Hyvä syy vähän selitettynä.
Hyvä syy hyvin avattuna niin että toinen voi oppia.

Päivämäärä:   23.10.25 22:27:19

Älä osta satulaa samalta henkilöltä, kuin joka sen sovittaa. Sovittajan omat kalleimmat satulat istuvat aina parhaimmin

Lähettäjä: tpt 
Päivämäärä:   24.10.25 01:42:42

""Mun mielestä sun pitäis laittaa sun hevoselle paksumpi loimi"
-> MIKSI?
"No kun täällä on niin kylmä jo ja mun hevonen ainakin tarvii jo"
"No kun se on näyttänyt vähän vetäytyvältä tarhassa, hakeutuu aina tuohon portin viereen odottamaan ja sanoit että on ollut vähän hitaasti vertyvä niin mietin että voisikohan se palella"

Hyvä syy.
Huono syy."

Eikös nuo ole toisin päin...? Minun mielestäni "mun hevonen tarvii jo" on huono syy ja "hevonen näyttää siltä että palelee ja vertyy huonosti" on hyvä syy.

Lähettäjä: Mirla 
Päivämäärä:   24.10.25 01:47:58

- On paljon tietoa, mitä kannattaa tietää ennen kuin ottaa vastuulleen hevosta. Jotta kaikkea ei tarvitse erikseen googlettaa, niin Hevostietokeskuksen nettisivuilla on aika hyvin koottu paljon infoa kategorioittain. Samoin Hippoksen nettisivuilla on paljon tietoa, joihin kannattaa perehtyä. Ja kun sinulla on itselläsi paljon tietoa asioista, esim. ruokinta, varusteiden istuvuus ja oikea tarve, yms., niin sinua on huomattavasti vaikeampi höynäyttää ja saada sinut ostamaan se kallein satula, joka ei istu, tai joku lisärehu taikahoito, joka vaikuttaa ainoastaan lompakkosi sisältöön.

- Voi toki laskennallisesti laskea, paljonko rahaa menee kuukaudessa. Mutta kannattaa olla lisäksi säästössä vielä monta tonnia ja kerryttää sitä lisää sitä mukaa kun käyttää, koska kuluja on aina ja hinnat vain nousee. Ja vaikka halvalla voi saada yllättävänkin hyvää, niin ihan aina kaikessa ei kannata säästää vaan ostaa suosiolla se kalliimpi, koska se on laadukkaampi. Mutta pelkkien merkkien perässä ei kannata juosta, koska monet merkkituotteet on roskaa, vaikka ovatkin trendikkäitä.

- Kengittäjien ja eläinlääkäreiden puhelinnumeroita kannattaa olla tallessa monta, koska et välttämättä saa paikalle sitä jonka haluat vaan pitää hankkia joku toinen. Ja jos sinulla ei ole omaa vetoautoa ja traileria, niin ota selvää, mistä sellaiset saat vuokrattua. Se ei välttämättä ole halpaa, mutta eipä muiden tarvitse halvalla omaansa antaa lainaan. Ja jos sinulla ei riitä kortti vetämään kärryä, niin pidä itselläsi lista niistä, joilla kortti riittää, ja jotka lähtevät kuskiksi (rahaa vastaan) milloin vain. *

- Ystävysty muiden hevosihmisten kanssa edes sen verran, että olet hyvissä väleissä. Ne muut hevosihmiset voivat auttaa sinua kun apua tarvitset, etkä välttämättä muilta apua saa. Älä siis ole ilkeä ja nokkava muita kohtaan, koska niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Mutta se ei tarkoita, että pitää olla kynnysmatto, pelkästään asiallinen ja ystävällinen. **

- Kaiken maailman lisärehut ja elektrolyytit on enimmäkseen rahan tuhlausta. Mitä vähemmän aineksia, sitä parempia ne yleensä on ja niillä pystyy parhaiten täydentämään ruokavaliosta puuttuvia aineksia ilman yliannostusta jostain toisesta ainesosasta. Monissa on paljon sokeria ja muuta turhaa, ja kalliit elektrolyyttijauheetkin on vain suolaa ja sokeria. Vertaile tuoteselosteita, syöttömääriä ja kilohintoja.

- Maksa laskusi ajoissa. Ihan sama kenelle olet velkaa, niin maksa ajoissa ja mielellään heti, ellei palveluntarjoaja itse tarjoa laskua ja myöhempää maksuvaihtoehtoa. Jos jätät maksut roikkumaan, et kohta saa enää mitään ostettua keneltäkään ja kukaan kengittäjä ei tule paikalle sinun hevosesi vuoksi.

- Nouse satulaan välillä toiselta puolelta, muuten runko vääntyy kieroksi. Ja aina jakkaralta/korokkeelta. Jos ostat käytetyn satulan, se pitää olla ihan vasta runkotarkastettu. Melkein kaikki satulat on rungoltaan vääntyneitä kun ihmiset nousee selkään aina vasemmalta. Jossain ratsastuskouluissa on otettu tavaksi, että joka toinen kerta noustaan satulaan vasemmalta ja joka toinen oikealta, ja aina jakkaralta. Selkään saa mennä vasta kun opettaja kertoo, kummalta puolelta tällä kertaa. Kun maksat itse satulasta muutaman tonnin, sillä alkaa olla sinullekin väliä, pysyykö se käyttökunnossa ja onko sillä jälleenmyyntiarvoa.

- Älä osta ensimmäistä mikä vastaan tulee vaan vertaile, onko jossain muualla samanlainen halvemmalla, ovatko käyttäjät olleet siihen tyytyväisiä, kestääkö se käytössä, jne. Käytä aikaa ja harkintaa, niin et huku roinaan ja menetä rahojasi.

* Minä ratkaisin asian ostamalla sellaisen nelivetodieselin ja kevyen kopin, että voin itse olla kuskina, vaikka onkin vain B-kortti. Omalla kalustolla voi myös opetella niin paljon kuin tarvitsee, että BE-inssi menee helposti läpi kun sen aika on.

** Olen tarjonnut apua pyydettäessä ja lähtenyt kuskiksi lähes tuntemattomalle ihmiselle, kun minulla oli joskus jäänyt hänestä hyvä kuva kohdatessa. Rumasti minua kohtaan käyttäytyville olen sanonut, että en voi auttaa.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   24.10.25 01:58:43

Ota ne opit KOKENEILTA ammattilaisilta älä toisilta harrastajilta. Kokemus tarkoittaa useiden hevosten kouluttamista mahdollisimman pitkälle. Se että on puskissa ratsastellut muutamaa hevosta antaa tasan osaamisen niiden yksilöiden kanssa.
Virtuaalitietäjiä on lähes kaikki. Käytännössä eläminen hevosten kanssa opettaa eniten. Ja aina oppii uutta.

Lähettäjä: mää 
Päivämäärä:   24.10.25 11:14:01

Uudella hevosenomistajalla pitää olla joku oikeasti osaava luottohenkilö, mielellään valmentaja, jolla on systeemi ja johon luotat. Hän neuvoo sulle sitten muut henkilöt, joiden tekeminen on ok.

Päivämäärä:   24.10.25 11:34:26

"Uudella hevosenomistajalla pitää olla joku oikeasti osaava luottohenkilö, mielellään valmentaja, jolla on systeemi ja johon luotat. Hän neuvoo sulle sitten muut henkilöt, joiden tekeminen on ok."

Tämä. Kaikkein paras, jos saat hevosen vielä asumaan tämän osaavan luottohenkilön talliin.

Ja laskuista; aina kun on varaa, niin maksa laskusi heti sen saadessasi, siis reilusti ennen eräpäivää. Jäät positiivisesti mieleen, saat monelta yrittäjältä varattua ajan lyhyellä aikataululla koska tietävät saavansa rahansakin heti, ja maksujoustoa löytyy paremmin jos joskus tulisi sellainen tilanne. (Nopeana maksajana olen huomannut saavani monelta kalenteri täynnä olevalta hevosalan yrittäjältä ajan kahden viikon sisään, samalla kun muut saavat aikoja nopeimmillaan kahden kuukauden päähän)

Lähettäjä: Aamu 
Päivämäärä:   24.10.25 11:34:40

No hoof no horse. Älä säästä kengityskuluissa tai maksat sen monin verroin ell-kuluina.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   24.10.25 12:00:05

Maksa tallivuokra aina ajallaan.
Samoin kengitys, heinät, hieronnat
ym HETI eikä huomenna.
Älä jätä paikkoja sotkuiseksi vaan siivoa jälkesi ja hevosesi kakat ym tallin käytävältä, pesupaikalta aina heti. Hyvä periaate on jättää paikat siistimpään kuntoon kuin mitä ne oli tullessa.
Älä jätä tavaroita lojumaan toisten tielle.
Älä lainaile toisten tavaroita ilman lupaa.
Jos on itsehoitotalli niin ÄLÄ VARASTA toisten rehuja.
Huolehdi hevosestasi niin hyvin kuin voit ja huolehdi myös omista asioistasi.
ÄLÄ VALITA KAIKESTA äläkä kulje naama nurinpäin vaikka ei olisikaan paras päiväsi.
Ole avulias jos sitä kysytään.
Jos et tiedä, KYSY! Ei ole uutena tulokkaana väärin kysyä mitkä on tallin rutiinit, näin vältät turhia väärinkäsityksiä.
Merkkaa hevosesi loimet ja muut tavarat niin ei tule sekaannuksia.
Huolehdi että varusteet ovat kunnossa.
Kun pyydät palvelusta joltakin niin tarjoudu vastapalvelukseen tai korvaamaan jos isompi palvelus kyseessä.
Varaa aina riittävästi aikaa kun menet tallille ettei tarvitse jättää asioita puolitiehen.

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   24.10.25 15:10:10

Muiden hyvien vinkkien lisäksi:

Usein hevosten kanssa vähemmän on enemmän ja laatu korvaa määrän. Pidä asiat yksinkertaisina esim. sun harrastesuokki ei todennäköisesti tarvi kauheasti muuta kuin laadukkaan heinän ja kivennäisen. Se, ettet syötä kymmenestä purkista, vaikka joku muu niin tekee, ei tee sinusta huonoa hevosen omistajaa. Sama pätee suojiin, loimitukseen ja moneen muuhun asiaan.

Luota tutkittuun tietoon -> se, että joku on esim. parantanut hevosensa viikossa kaviokuumeesta,
ei pidä paikkaansa.

Opettele tunnistamaan yleisimpien sairauksien oireet. Monesti aikainen tunnistaminen pelastaa isolta laskulta

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.10.25 17:27:33

Älä usko kaikkea paskaa, mitä kengittäjistä puhutaan.

Lähettäjä: fffff 
Päivämäärä:   24.10.25 17:51:42

Jos kengittäjä on pelkästään kengittämisellä tienannnut elantonsa jo usean vuoden ajan, niin jotain on tehty oikein eli älä tosiaan usko kaikkea mitä ne tallikaverit kengittäjistä jaksavat jauhaa. Virheitä tekee kaikki ja varmaan jotkut enemmän kuin toiset mutta kannattaa muistaa ettei ne tallikaverit aina tiedä miksi on tehty ja mitä, ja minkä takia joku edelleen näyttää siltä miltä näyttää.

Lähettäjä: Jgk 
Päivämäärä:   5.8.26 21:33:17

Nosto

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   5.8.26 22:06:01

Selvitä heti osaavan hätälopettajan yhteystiedot.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   6.8.26 15:55:30

"Ja laskuista; aina kun on varaa, niin maksa laskusi heti sen saadessasi, siis reilusti ennen eräpäivää. Jäät positiivisesti mieleen, saat monelta yrittäjältä varattua ajan lyhyellä aikataululla koska tietävät saavansa rahansakin heti, ja maksujoustoa löytyy paremmin jos joskus tulisi sellainen tilanne. (Nopeana maksajana olen huomannut saavani monelta kalenteri täynnä olevalta hevosalan yrittäjältä ajan kahden viikon sisään, samalla kun muut saavat aikoja nopeimmillaan kahden kuukauden päähän)"

Tämä! Olen itse huomannut täsmälleen saman. Toisilla on aina vaikeuksia saada kengittäjää/ell/tallipaikkaa jne. Mutta itse olen saanut aina suht pienellä varoitusajalla ammattilaisen auttamaan, vaikka en ole sitä edes odottanut. Eli huolehdi siis sun maineesta, varsinkin rahallisesti. Sana kyllä kiertää....

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.