|
Lähettäjä: Mirla
Päivämäärä: 24.10.25 01:47:58
- On paljon tietoa, mitä kannattaa tietää ennen kuin ottaa vastuulleen hevosta. Jotta kaikkea ei tarvitse erikseen googlettaa, niin Hevostietokeskuksen nettisivuilla on aika hyvin koottu paljon infoa kategorioittain. Samoin Hippoksen nettisivuilla on paljon tietoa, joihin kannattaa perehtyä. Ja kun sinulla on itselläsi paljon tietoa asioista, esim. ruokinta, varusteiden istuvuus ja oikea tarve, yms., niin sinua on huomattavasti vaikeampi höynäyttää ja saada sinut ostamaan se kallein satula, joka ei istu, tai joku lisärehu taikahoito, joka vaikuttaa ainoastaan lompakkosi sisältöön.
- Voi toki laskennallisesti laskea, paljonko rahaa menee kuukaudessa. Mutta kannattaa olla lisäksi säästössä vielä monta tonnia ja kerryttää sitä lisää sitä mukaa kun käyttää, koska kuluja on aina ja hinnat vain nousee. Ja vaikka halvalla voi saada yllättävänkin hyvää, niin ihan aina kaikessa ei kannata säästää vaan ostaa suosiolla se kalliimpi, koska se on laadukkaampi. Mutta pelkkien merkkien perässä ei kannata juosta, koska monet merkkituotteet on roskaa, vaikka ovatkin trendikkäitä.
- Kengittäjien ja eläinlääkäreiden puhelinnumeroita kannattaa olla tallessa monta, koska et välttämättä saa paikalle sitä jonka haluat vaan pitää hankkia joku toinen. Ja jos sinulla ei ole omaa vetoautoa ja traileria, niin ota selvää, mistä sellaiset saat vuokrattua. Se ei välttämättä ole halpaa, mutta eipä muiden tarvitse halvalla omaansa antaa lainaan. Ja jos sinulla ei riitä kortti vetämään kärryä, niin pidä itselläsi lista niistä, joilla kortti riittää, ja jotka lähtevät kuskiksi (rahaa vastaan) milloin vain. *
- Ystävysty muiden hevosihmisten kanssa edes sen verran, että olet hyvissä väleissä. Ne muut hevosihmiset voivat auttaa sinua kun apua tarvitset, etkä välttämättä muilta apua saa. Älä siis ole ilkeä ja nokkava muita kohtaan, koska niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Mutta se ei tarkoita, että pitää olla kynnysmatto, pelkästään asiallinen ja ystävällinen. **
- Kaiken maailman lisärehut ja elektrolyytit on enimmäkseen rahan tuhlausta. Mitä vähemmän aineksia, sitä parempia ne yleensä on ja niillä pystyy parhaiten täydentämään ruokavaliosta puuttuvia aineksia ilman yliannostusta jostain toisesta ainesosasta. Monissa on paljon sokeria ja muuta turhaa, ja kalliit elektrolyyttijauheetkin on vain suolaa ja sokeria. Vertaile tuoteselosteita, syöttömääriä ja kilohintoja.
- Maksa laskusi ajoissa. Ihan sama kenelle olet velkaa, niin maksa ajoissa ja mielellään heti, ellei palveluntarjoaja itse tarjoa laskua ja myöhempää maksuvaihtoehtoa. Jos jätät maksut roikkumaan, et kohta saa enää mitään ostettua keneltäkään ja kukaan kengittäjä ei tule paikalle sinun hevosesi vuoksi.
- Nouse satulaan välillä toiselta puolelta, muuten runko vääntyy kieroksi. Ja aina jakkaralta/korokkeelta. Jos ostat käytetyn satulan, se pitää olla ihan vasta runkotarkastettu. Melkein kaikki satulat on rungoltaan vääntyneitä kun ihmiset nousee selkään aina vasemmalta. Jossain ratsastuskouluissa on otettu tavaksi, että joka toinen kerta noustaan satulaan vasemmalta ja joka toinen oikealta, ja aina jakkaralta. Selkään saa mennä vasta kun opettaja kertoo, kummalta puolelta tällä kertaa. Kun maksat itse satulasta muutaman tonnin, sillä alkaa olla sinullekin väliä, pysyykö se käyttökunnossa ja onko sillä jälleenmyyntiarvoa.
- Älä osta ensimmäistä mikä vastaan tulee vaan vertaile, onko jossain muualla samanlainen halvemmalla, ovatko käyttäjät olleet siihen tyytyväisiä, kestääkö se käytössä, jne. Käytä aikaa ja harkintaa, niin et huku roinaan ja menetä rahojasi.
* Minä ratkaisin asian ostamalla sellaisen nelivetodieselin ja kevyen kopin, että voin itse olla kuskina, vaikka onkin vain B-kortti. Omalla kalustolla voi myös opetella niin paljon kuin tarvitsee, että BE-inssi menee helposti läpi kun sen aika on.
** Olen tarjonnut apua pyydettäessä ja lähtenyt kuskiksi lähes tuntemattomalle ihmiselle, kun minulla oli joskus jäänyt hänestä hyvä kuva kohdatessa. Rumasti minua kohtaan käyttäytyville olen sanonut, että en voi auttaa.
|