Lähettäjä: eiei
Päivämäärä: 21.10.25 14:06:06
Auttaisiko maastoiluun se, että kävisitte yhdessä jonkun pystyynkuolleen hevosen/ratsukon kanssa, joka siis ei säiky mitään ja sinun hevosellasi olisi tupot korvissa? Menisitte sen toisen perässä ja se sinun hevosesi näkisi, ettei mikään ole hötkyilyn arvoista kun toinen kävelee kuin kello vaikka ohjus ammuttaisi kohti. Lisäksi jos laittaisi jonkun verkkohupun, ettei hevonen näe niin hyvin, joten ei voi kyttäillä kaikkea samaan tapaan. Nuo on auttaneet muutamalla hötkyilevällä hevosella joka tunnen. Toki pitää olla sellainen rayhallinen ihminen selässä, joka ei itse pelkää koko ajan että hevonen säpsyy, joka tietenkin pahentaa hevosen reaktioita. Eli jos sinä pelkäät maastoilla hevosen kanssa, laita sen kanssa joku zen-hermoinen. Mene itse vaikka sillä pystyynkuolleella, jonka selässä voit nauttia elämästä.
Mutta jos sinä et uskalla/halua tehdä hevosen kanssa asioita, niin silloin se ei ole sinulle sopiva. Reaktiivisuus, luonne ja temperamentti on periytyviä asioita, eikä niitä välttämättä kouluttamisella saa juurikaan muutettua. Harrastehevosilta vaaditaan yleensä vähän eri asioita kuin kovan tason kilpahevosilta. Kovan tason hevosilta siedetään monenlaista, jos ne kuitenkin suorittajina ovat kärkipäässä. Mutta jos ne hermoilevat niin, että niiden kanssa on hankala matkustaa ja olla muiden kanssa, niin ei niistä ole kilpahevosiksi. Ja ammattilaisetkaan ei halua vaarantaa elantoaan toimimalla arvaamattomien hevosten kanssa.
Eli ehkäpä sinun kannattaa vaihtaa se hevonen johonkin tasaisempaan. Tallikavereiden arvostelut kannattaa jättää sikseen, koska sinä maksat hevosen kulut ja se on ihan raaka fakta, että turha sinun on tuhlata resursseja hevoseen, jonka kanssa et harrastuksesta nauti.
Minulla on ollut pari hevosta, joiden kanssa en voinut harrastaa rennosti. Niiden kanssa sattui aina jotain arvaamatonta, kun yhtäkkiä rennosti kulkenut hevonen saikin slaagin, vaikka aiemmin ei ollut mitään ongelmaa. Eipä se kivaa ollut. Olen muutaman kerran loukannut itseni noissa tilanteissa joten en itsekään todellakaan ole mikään zen. Enkä halua viettää aikaa hevosten kanssa, joiden kanssa joutuu pelkäämään, sinkoaako tämä johonkin. Maksan hevosesta mieluummin enemmän, jotta se on luonteeltaan sellainen, että sen kanssa pärjää, vaikkei olekaan ammattilainen.
|