Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Köyhä kituuttaja! Miksi et luovu hevosestasi?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.10.25 08:58:05

Ihmettelen kuinka sitä vaan kituutellaan. Kituutellaan vaikka hevosen hyvinvoinnilla vaan koska hevonen pitää olla vaikkei sillä ole edes varaa harrastaa enää mitään.
Yksikin tuttu opiskelija pitää hevostaan aika kurjissa oloissa. Talli läpimätä, hevosen hoito tallin puolesta huonoa (hevonen mm tärisee kylmästä kun ei loimiteta oikein), tarhan mutalieju on tähän aikaan vuodesta lähes joka kohdassa polviin, hevonen on paikassa selvästi stressaantunut, kaviopaiseita/sädemätää/riviä, omistaja itse käy tallilla ehkä kerran tai pari viikosta, tallimaksusta jotenkin taitaa selvitä mutta kengitykset/eläinlääkäri vedetty aivan viime tinkaan... Eläinlääkäriä eikä kengittäjää edes kutsuta ennen kuin hevonen pitää jalkaa ilmassa ja on ihan oikeasti kolmijalkainen. Tämä ei ole aina ollut näin mutta nyt on rahan puutteen vuoksi... Tämä tuttuni tietenkin loukkaantui kun sanoin suoraan että hevonen vaikka monttuun jos ei uutta kotia löydy. Sitä ennen siis valitti rahasta ja siitä johtuvasta ahdistuksestaan johon koitin löytää ratkaisua.

On ihan ok luovuttaa kun köyhyys alkaa vaikuttaa hevosen pitoon... Jos ei saa myydyksi niin lopetus on ihan ok. Säälittää nämä tapaukset ettei hevoselle voi tarjota kunnollista elämää. En tarkoita köyhiä joiden hevosilla kaikki ok vaan näitä jotka sitten repii sen hevosen hyvinvoinnista. Tämäkin esimerkkitapaus voisi suorittaa opinnot loppuun, hankkia kokopäivätyön ja sitten harkita hevosta uudelleen kunnolliseen paikkaan.

Re: Köyhä kituuttaja! Miksi et luovu hevosestasi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.25 09:03:02

No, mäkin kituutan kahden hevosen kanssa omassa pihassa. Toki hevosilla menee hyvin, itselleni säästän kaikesta tällä hetkellä. Ei ole kivaa, mutta ilman hevosia en jaksaisi yhtään.

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   21.10.25 09:09:05

Onko aloituksessa mainittu hevonen minkä ikäinen? Olisiko sillä vielä 'toivoa' jos se pääsisi parempiin olosuhteisiin?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.10.25 09:29:31

Kun se hevonen hoitaa mielenterveyttä.. Vaikka tosiasiassa rahattomilla vain lisää ongelmia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.10.25 09:37:04

Ok.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   21.10.25 09:40:14

Taas oli tarkoitus vaan haukkua kaveria.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.10.25 09:43:45

Kai se hevonen on jollekin statussymbooli. Kun on "aina" ollut niin ei voi luopuakaan ettei näytä köyhältä? Katselen vierestä tällaista tarinaa myös. Hevonen syö tarjousrehuja kun niitä on saatavilla ja jollei ole niin "lainataan" tallikavereilta, laadusta viis. Heinälaskut jää rästiin ja selityksiä riittää. Tyyppi ostaa ja myy kaikkea mahdollista, myös tavaroita joita ei omista. Rahat on siis loppu, mutta hevonen pitää olla (ja uusia etsiä). Ja joo, siinä hyvinvoinnin rajoilla kiikutaan että elsua ei tarvitse tehdä, tallin puolesta kun tulee vesi ja heinä nenän eteen. Se halvin kengittäjä vaan ei ole ehkä paras, mutta joku käy kuitenkin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.10.25 09:44:18

Kyllä pitäisi laittaa pois jos hevonen kärsii siitä.

Päivämäärä:   21.10.25 10:14:26

Koska ihminen on itsekäs. "Minä ja minun mielenterveys" ei kestä hevosesta luopumista vaikka se olisi hevoselle parempi. Jos koko elämä on siitä hevosen omistamisesta kiinni niin kannattaisi ehkä hakeutua terapiaan ja etsiä siihen elämään jotain sisältöä. Se hevonen ei ole syyllinen siihen ettet sinä "voi elää ilman omaa hevosta". Hevosurheilu on raha rikkaiden laji ja se ei sovellu persaukisille jos ei ole esim puolisoa tai toista ihmistä rahoittamassa touhua.

Lähettäjä: heikku 
Päivämäärä:   21.10.25 14:46:51

Hevonen pitäisi kaikilta vastaavilta tapauksilta ottaa pois ja lopettaa ellei ottajaa löydy. Sama koirat, kissat... Hevosen pitäminen tuommoisessa tallissa olisi elsun paikka.

Päivämäärä:   21.10.25 15:03:36

Samaa näkee muissakin elukan pidoissa. Pidetään kissaa, koiraa, jne vaikka ei ole rahaa ostaa itselleen ruokaa. Perustellaan just mielenterveydellä että se romahtaa jos eläintä ei ole. Eläimen hyvinvoinnin kustannuksella pidetään sinut "kunnossa?"

Päivämäärä:   21.10.25 15:14:36

Sitä olen ihmetellyt. Jotkut jopa haalivat useita hevosia, vaikka ei ole varaa pitää hyvin edes yhtäkään. Ja se mikä näiltä köyhien hevosilta ensimmäisenä laiminlyödään on suoraan terveydenhoito ja siihen oleellisesti vaikuttavat asuat eli aiheuttavat toiminnallaan oikeasti kärsimystä. Kavionhoito/kengitys, varusteet, perusterveydenhoito eikä hevosta tutkita vaikka syytä olisi.

Päivämäärä:   21.10.25 15:31:17

Ketjun otsikko on kuin minulle suunnattu ja vastaus kuuluu: en tosiaankaan tiedä. Polle elää kuin kuningas ja itse elän kuin keppikerjäläinen. En tosiaankaan tiedä miksi teen tätä itselleni, juuri tänään ottaa päähän aivan valtavasti. Mieluummin olisin jossain auringossa lataamassa akkuja ja nauttimassa helposta elämästä. Mutta ei, olen valinnut olla lokakuun pimeässä hoitamassa jalkansa jälleen kerran loukannutta hevosta. Ainoa minne matkailen on klinikka.

Onhan hevosen omistaminen leppoisana kesäiltana ihanaa ja elämäntapa ja läpäläpäläpä, mutta ihan oikeasti, ei tässä hommassa oikeasti ole järjen hiventäkään.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.10.25 15:45:05

Myös kuoppaan kuuluvien hevosten hengissä pitäjät pistää vihaksi. Miksi pitää kiduttaa eläintä vain sen oman sairaan pääkopan takia eikä kyetä päästämään ajoissa irti.. On pitkälle edenneet Cushingit ja kipuja siellä sun täällä. Hyi että!

Lähettäjä: Erja 
Päivämäärä:   21.10.25 16:04:23

Hevoselta ei puutu mitään mutta itse olen kituutellut jo puoli vuotta. Onneksi pääsen aloittamaan työt joulukuun alussa, tieto tuli juuri.

Päivämäärä:   21.10.25 16:05:21

Ap on kateellinen. Varsinainen "kaveri"

Päivämäärä:   21.10.25 16:05:43

Perheenjäsenestä on vaikea luopua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.