Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millä tasolla aletaan myötäämään?

Lähettäjä: Este 
Päivämäärä:   18.10.25 13:18:15

Millä estekorkeudella pitää alkaa myötäämään ohjasta? Ilmeisesti ok hypätä metriä ja ylikin ilman myötäämistä?

Re: Millä tasolla aletaan myötäämään?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.10.25 14:09:52

Riippuu kyllä myös hevosen hyppytyylistä. Edelliset hevoseni hyppäsivät niin, että vasta oikeasti isommilla tarvitsivat myötäämistä. Nykyinen hyppää niin, että jo 70cm esteillä tarvitsee alkaa myötäämään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.25 14:45:33

Tarkoituksenahan ei ole heittää kättä pois. Osa hevosista tarvitsee enemmän tukea kuin toiset. Käsi seuraa sen verran, mitä hevonen tarvitsee tilaa. Ei kädellä tarvitse myöskään tarjota laakamaista hyppykaarta, tuntumalla hevonen autetaan myös hyppäämään ylöspäin. Tuntuma ja oikein myötääminen korostuu nimenomaan isoilla esteillä, pienemmillä se nyt on se ja sama, miten myötää tai ei.

Lähettäjä: Sini 
Päivämäärä:   18.10.25 17:05:31

Mä oon katsellut noita Ypäjän kisoja nyt cmh:sta, niin kiinnitin huomiota jo eilen vaiko toissapäivänä, että yhdellä miespuolisella kenttäratsastajalla on tapana pitää hypyssä käsi paikallaan, siis lähes etukaaren päällä, eikä myötää yhtään. Sillai jännä, kiinnittää huomion.

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   18.10.25 21:34:59

No ei hevosta hypyssä mitään "tueta" vaan annetaan suulle ja kaulalle täysi vapaus. Etenkin alastulossa ei saa olla suussa kiinni.

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   18.10.25 21:36:21

"tuntumalla hevonen autetaan myös hyppäämään ylöspäin"

Käsittämättömintä soopaa mitä olen täältä pitkään aikaan lukenut. Tuollainen hypyssä häiritseminen on varmin tapa varmistaa että ko. hevonen ei koskaan ponnista isoa, vaikka kapasiteettia olisikin.

Lähettäjä: Iii 
Päivämäärä:   18.10.25 22:15:58

Pakko alentua kommentoimaan tätä soopaa, mutta kyllä, tuntumalla on aika iso merkitys esteiden kasvaessa. Turhia puomeja alkaa äkkiä tulemaan matkaan, jos ei tarjota hevoselle riittävää tukea ponnistaa sinne ylöspäin. Se onkin sitten hevoskohtaista, mikä se sopiva tuntuma ja hevosen tarvitsema tila on. Terkuin, ei ammattilainen mutta 140-tasoa kisaava

Nämä on sitten viihdyttäviä palstoja, kun max metriä kisaavat neuvovat toisiaan ja arvostelevat huomattavasti itseään taitavampia ratsastajia.

Lähettäjä: Iii 
Päivämäärä:   18.10.25 22:20:22

Ja vielä Gh:lle vinkkinä; herkät ja kyvykkäät hevoset alkavat - jos eivät täysin niin ainakin melko varmasti - kieltämään jäädessään ponnistukseen tyhjiksi. Ja kuinka sitten autat helposti eteenpäin hyppäävää hevosta ponnistamaan pystyllä ylöspäin? Tuntuma ei tarkoita, että suuhun jäädään kiinni.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.10.25 22:27:15

Tuntuma täytyy olla hypyssä ja joillakin hevosilla se saa jopa olla vahva. Täysin mistään mitään tietämätön sanoo että tuntuma heitetään hypyssä pois. Ja sitten ne urpot jakaa täällä tietämättömyyttään…

Lähettäjä: Hutu 
Päivämäärä:   18.10.25 23:09:18

No niinpä.. Tiedän muutaman tuomarinkin joiden mielestä vain pitkä myötäys on oikein ja ohjat kuuluisi syöttää pois. On kurjaa, mutta onneksi on myös itsekin ratsastajina kokeneita ammattilaisia samoissa hommissa. Juuri tuo tuntuman merkitys, mutta ei sitä voi ymmärtää jollei ole itse kokenut eikä näe mitä todellisuudessa tapahtuu ratsastajan ja hevosen välillä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.25 23:20:27

Ja ymmärrän että ratsastuskoululaisia pyritään opettamaan siihen, ettei suuhun jäädä roikkumaan. Mutta siitä on pitkä matka oppia vaikuttamaan oikein. Mä kisaan ”vasta” 120-125cm ratoja, mutta ihan jo tällä tasolla alkaa maksamaan kyllä turhia virhepisteitä tuo tuen puute hyppyihin, niin tuntuman kuin jalan osalta. Mun hevonen kyllä menee, mutta on vähän sellainen ”läpi hyppääjä” jos ei kuski ole tuntuman kanssa ihan kartalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.