Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kateutta vai jotain muuta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.25 07:33:26

Minulla on aina ennen ollut "tavallisia ja tylsiä" suomenhevosia. Mutta haaveena pidemmän aikaa ollut laadukkaampi kouluhevonen, puoliverinen.

No nyt joku aika sitten unelma vihdoin ja viimein toteutui, minulla on hieno nuori hevonen :)

Olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota siihen miten sellaiset puoli tutut ja tutut ovat asiaan reagoineet. Tai oikeastaan siihen että eivät juurikaan reagoi ja en sitä toki tarvitsekaan. Mutta ihmetyttää muuttunut käytös vain.

Eli yhteisellä tallilla ollaan ja sellaiset ihmiset jotka ennen ovat jotain kivaa/hauskaa kommenttia entisistä hevosistani heittäneet ovat nyt tyyliin todenneet vain että "noni nyt on sitten uusi hevonen" tai jotain että " toivottavasti pysyy terveenä kun on jalostettu puoliverinen"
Ja muutenkaan eivät enää juurikaan mitään tule juttelemaan.
Ei mitään hyviä kavereita olla oltu mutta useamman kanssa kuitenkin juteltu ja heitelty juttua hevosista. Ja ollaan somessa puolin ja toisin tykkäilty ja kommentoitu toistemme heppajutuista.
Nyt ei heistä kukaan ole kommentoinut mitään eikä tykkäillyt uuden hevosen kuvista yms.

Ja ei, se ei ole minulle lainkaan tärkeää että kuinka paljon tykkäyksiä tulee kuviin yms vaikka se nyt siltä kuulostaakin. Ihmettelen vain että mistä tuo tallilaisten käytös johtuu, voiko olla kateutta?
Jotenkin hieman epämukava olo jopa tallilla käydessä..

Mutta joo minulle riittää se että ystäväni onnittelevat uudesta hevosesta ja ovat aidosti onnellisia uudesta hevosesta. Jos tallilla oleva väki ei siihen pysty ja haluavat vältellä niin antaapi olla. Ollaan sitten vain kahdestaan hevosen kanssa.

Re: Kateutta vai jotain muuta?

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   17.10.25 07:36:10

Ovatko enempi suokki ihmisiä? Voiko olla että vaikutat itse ylpeämmältä?

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   17.10.25 08:11:21

Tai sitten vaan kuvittelet. Odotit jotain wau-tulvaa tai ihasteluiden tsunamia ja kun sitä ei tullutkaan, niin olet pettynyt. Ihmiset ostavat uusia hevosia ja eikä siinä ole mitään niin ihmeellistä, vaikka se sinulle onkin iso juttu. Muut jatkavat normaalia elämäänsä ympärilläsi, eivätkä huomaa kuinka suuri asia sinulle on tapahtunut...?

Päivämäärä:   17.10.25 08:23:16

Sekä että, on suokkeja ja puoliverisiä.
Jos muut ihmiset tallilla olisivat jatkaneet arkeaan samaan tapaan kuin ennenkin niin juttelisivat minun kanssa. Ovat ennen onnitelleet uudesta hevosesta ja kyselleet siitä monen näköistä. Mikä minusta ihan normaalia kanssa käymistä talliporukan kanssa. Toki nyt ei täysin vieraiden ihmisten kanssa.
Nyt ei oikeastaan juuri mitään. Ja edelleen se on ihan ok kunhan ihmettelen äkillistä käytöksen muutosta.
Miksi nyt yht äkkiä ollaan vähä sanaisia, tervehditään ja siinä melkeinpä se.

Olen luonteeltani ujo ja en tykkää olla huomion keskipisteenä joten en todellakaan ole käytökseltään mikään sellainen että hei kaikki huomio nyt tänne minulla on uusi hevonen.

Päivämäärä:   17.10.25 08:26:04

Ihan on puhdasta kateutta. Itselle kävi myös näin kun sain vähän tavallista hienomman hevosen. Ja nykyään kuin niitä on kaksi, niin homma on saanut jo niin oudot mittasuhteet että niistä voisi kirjoittaa kirjan. Mitään et voi asialle tehdä. Mikään ei auta, mutta nauti ja rakasta hevostasi. Sinä ansaitset sen.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.10.25 08:38:48

Se on sinulle itsellesi iso asia saada tuo hevonen vihdoin, mutta muille se voi olla ihan arkipäivää vaan. Harva ihminen ajattelee koko ajan muita tai heidän asioitaan, vaan keskittyvät omaan elämäänsä, aivan kuten sinäkin selkeästi keskityt (ehkä ne, jotka ahdistuvat omasta elämästään liikaa, keskittyvät lähinnä muiden asioihin). Nuo muutkin tallilaiset tekevät näin, eli keskittyvät omiin juttuihin.

Ja rehellisesti, itse olen myös suokki-ihminen (ja parista muusta rodusta jotenkin tykkään) ja siinä vaiheessa kun joku vaihtaa rotua, minulta katoaa kiinnostus hänen hevostaan kohtaan. Puoliverisistä on oma pääkoppa kasvanut yli.

Kateus-kortilla vihjailua en ole oikein koskaan ymmärtänyt. Jos itsellä on vähän heikko itsetunto, voi alkaa ajatella näin. Syy yleensä kuitenkin on tuo yllä mainittu.

Päivämäärä:   17.10.25 08:48:56

Etpä sä sitä ymmärräkkään ennen kuin se oikeasti osuu kohdalle. Aloittajalla on vielä asiat hyvin kun kateus ja kiusaaminen ei ole vielä konkretisoitunut vaan siitä on vain tunne. Ja hyvä niin. Kateus on kamala tauti ja kun se ottaa porukasta vallan niin se on menoa.

Lähettäjä: annelie 
Päivämäärä:   17.10.25 09:04:44

Sitten kun on riittävän pitkään harrastanut ja muutaman hienon hevosen omistanut, huomaa ettei ne ihmiset ympärillä oikeasti ole kiinnostuneita sun tekemisistä saati kannata kiinnittää huomiota onko ne kiinnostuneita tai ei. Meillä tytär kisaa kv-tasolla, on vaihtuva määrä hevosia tallissa eikä meitä voisi vähempää kiinnostaa mitä meistä ajatellaan tai kuinka uusiin hevosiin suhtaudutaan tai ollaan suhtautumatta. Voi olla ettei ketään edes kiinnosta. Ja meille se on ihan taivaan se se ja sama.

Lähettäjä: Minätyttö 
Päivämäärä:   17.10.25 09:05:50

Joka kerta, kun olen ostanut ulkomailta hepan, on talleilla näitä, jotka alkavat diagnosoida hevosta. Onkohan se ep, kummallisesti heittää päätään jne. Ihan kuin etsimällä etsisivät vikaa

Lähettäjä: Kukka 
Päivämäärä:   17.10.25 09:11:16

Useamman hienon hevosen omistajana voin kertoa kateuden olevan hyvin yleistä paikasta riippumatta. Jotkut peittävät sen paremmin kuin toiset. Kun hienoja hevosia on ollut kauan, ei kateutta enää samalla tavalla huomaa. Mutta se muutos nimenomaan tutuissa ja ystävissä kun se eka hevonen tuli.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.10.25 09:25:36

Vai on kateutta se ettei puhu ja kysele toisen hevosesta XD Tai jos ei vain aidosti kiinnosta.

Minua ei muiden hevoset kiinnosta, enkä harrasta siksi että muiden hevosista keskustelisin. Tallilla nautin oman hevoseni seurasta.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.10.25 09:43:10

Voi olla kateuttakin. Ollaan sellaisella puskatallilla ja meillä kävi vähän samaa. Suurimmalla osalla suokkeja ja irlannin cob:a. Mun mielestä ne on kaikki omalla persoonallaan ihania. Mutta itse halusin tavoitteita ratsastuksen suhteen vähän korkeammalle ja pv:lläni löytyy osaamista siihen. Meillä se pv vielä sellanen vähän reaktiivinen, joten puhetta riittää selän takana. Itse olen kyllä kehunut aina kylmäveristen yleisesti tasaista luonnetta, heillekin. Nyt olen jäänyt ulkopuolelle kaikesta kivasta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.10.25 09:46:37

En tiedä puoliverisistä tai niiden suvuista yhtään mitään, joten minua ei kiinnosta ollenkaan jos joku hommaa uuden puoliverisen, kun on ihan sama mitä minulle siitä kerrottaisiin niin suvussa ei olisi yhtään tuttua nimeä enkä todennäköisesti tuntisi myöskään kasvattajaa tai ratsuttajaa.
Suomenhevosissa suvut puolestaan on tosi kiinnostavia ja siellä on aina varmasti jotain tuttuja nimiä, jos hevonen on ex-ravuri niin kiinnostaa että kauanko sillä on ratsastettu, onko se itse laitettu, mistä se on uudelle omistajalleen tullut jne. Seurailen itse aktiivisesti suokkiryhmiä, joten suurella todennäköisyydellä hevonen tai kasvattaja on minulle jo ennestään tuttu, jos hevonen on ollut julkisessa myynnissä.

Puoliveriset ei vaan ole samaan tapaan kiinnostavia ja niillä kaikilla on aikalailla sama tarina. Suku on aina huippuhieno, jotain mahtavia GP-oreja pullollaan (joista yksikään ei ole tavalliselle harrastajalle tuttu), hevonen on tuotu Saksasta/Hollannista/Latviasta jonkun ison kasvattajan luota, se on ammattilaisen ratsuttama ja hypännyt 120cm ja menee vähintään vaB. Tylsää.

Hevosen ostamisesta en itse kyllä koskaan onnittele tai odota onnitteluita, kun se ei ole mikään palkinto tai lahja, vaan ihan rahalla ostettu, kuin auto :D

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.10.25 09:56:38

Ja miksi ne puoliveristen omistajat jää usein ulkopuolelle kaikesta kivasta - koska heidän hevoset ei yleensä ole sellaisia että niillä voisi tehdä kaikkea kivaa.

Minulla itselläni on sellainen wanhan liiton pomminvarma sotasuokki, joka ei hätky tai sätky mitään. Maastoilen sillä paljon, hyppään, tehdään we jne. ja tallilla on onneksi muita samanlaisia harrastajia samanlaisine hevosineen - voidaan lähteä hyvillä mielin maastorallittelulle tietäen, että jokainen hallitsee hevosensa eikä muiden tarvi erityisemmin varoa muita tai pelätä jonkun puolesta eikä maastolenkki mene pilalle siitä että pusikkoon on lennähtänyt muovipussi tai tulee pyöräilijä vastaan.
Puoliveriset tuppaa olemaan paljon reaktiivisempia, ja yhteinen juttu menee helposti sitten ihan pilalle jos mukana onkin joku helikopteri joka hermostuu ja säikkyy ja pahimmassa tapauksessa tartuttaa hermostuneisuuden ja pelon muihin ratsukoihin.

Toivoisin siis niiltä reaktiivisemmilla hevosilla harrastavilta ymmärrystä siihen, että me tasaisilla puteilla harrastelijat halutaan harrastaa tasaisesti ja turvallisesti ilman ylimääräisiä sydämentykytyksiä, siksi me on valittu se rotu. Me ei kaivata hienoa ja näyttävää liikettä tai mahtavaa kokoamisastetta, vaan huolettomuutta ja helppoutta.
Meidänkin tallilla on useampi reaktiivinen pv, omistajiensa mielestä ne on maailman hienoimpia ja hyväsukuisimpia. Itse välttelen menemästä maneesiin heidän kanssa samaan aikaan, koska tiedät että niiden ollessa maneesissa siellä täytyy kävellä kananmunankuorien päällä ja varoa aiheuttamasta minkäänlaista ylimääräistä ääntä tai liikettä eikä siellä voi esimerkiksi tehdä normaalia laukkatyöskentelyä, kun ei saa mennä käyntiä rivakammin alle kymmenen metrin päästä herkkien puoliveristen edestä, takaa tai vierestäkään.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.10.25 10:04:20

Eli tiivistettynä, osa on kateellisia, osa harrastaa suokkeja eikä siksi ole kiinnostunut kyselemään puokin speksejä, osalla ei ole käytöstapoja että osaisi edes huikata onnittelut ja osa odottaa kauhulla että aloittajasta tulee stereotyyppinen pv-harrastaja ja kaikki kiva on pilalla.

Lähettäjä: Pökö 
Päivämäärä:   17.10.25 10:07:16

Selvää kateutta tuollainen muuttunut käytös on.

-// niin mutta jos aloittajalla ns.ollut oma talliporukka joiden kanssa on jutellut ja nyt yht äkkiä eivät enää juttele ja kommentoi uudesta hevosesta mitään. Niin kyllä se vähän oudolta vaikuttaa

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   17.10.25 10:08:21

Tai sitten aloittajasta on tullut ylimielinen leuhottaja uuden, hienon hevosensa myötä, eikä muut jaksa kuunnella sen ylistystä saati sitten osallistua ylistuskuoroon.

Päivämäärä:   17.10.25 10:25:25

Miksi ihmeessä täytyisi olla joku suokki ihminen, tai puokki ihminen erikseen että voisi hevosta kehua jos se on laadukas ja hieno?
Uskon että meillä ihmisillä on aikalailla sama käsitys hienosta hevosesta on se sitten minkä rotuinen tahansa. Poikkeuksia lukuunottamatta.

Itse olen enemmän puoliveristen kanssa touhunnut enkä niinkään välitä suokeista mutta kyllä olen aina kehunut myös niitä suomenhevosia jotka ovat olleet hienoja. Jotenkin tämä tulee itseltä ainakin automaattisesti että kehun kun näen jotain hienoa/kaunista. Lähinnä siis jos tulee tilaisuus. En juokse esim. Kisa paikalla jonkun vieraan perään jos hieno hevonen..

Samaten jos nään hienon ponin tai ihan minkä hevosen tahansa.

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   17.10.25 10:26:37

Karu fakta että hevospiireissä on paljon kateutta. Osa pystyy sen peittämään ja osa ei. Jolloin se näkyy juurikin siten että vähätellään ja pistetään "välit poikki".

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   17.10.25 10:29:23

En usko että meillä on sama käsitys siitä, mikä on hieno, hyvä tai kiva hevonen.
Joku tykkää erikoisen värisistä.
Joku arvostaa kisatuloksia ja näyttävää liikettä.
Joku ihailee tukkajumalia tai tupsujalkoja.
Jollekin hevosesta tekee hienon se että sillä on suvussa harvinaisia nimiä.
Jollekin taas hevonen on hieno jos se on sukua Totilakselle.

Esimerkiksi minun mielestäni kaikki puoliveriset on ihan samannäköisiä enkä minä osaa sanoa mikä niistä on hieno ja mikä ei. Ne on vain sellaisia perushevosia kaikki, paitsi jos sattuu olemaan kivat merkit tai hauska väri.

Päivämäärä:   17.10.25 10:55:19

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 17.10.25 10:25:25

Miksi ihmeessä täytyisi olla joku suokki ihminen, tai puokki ihminen erikseen että voisi hevosta kehua jos se on laadukas ja hieno?
Uskon että meillä ihmisillä on aikalailla sama käsitys hienosta hevosesta on se sitten minkä rotuinen tahansa. Poikkeuksia lukuunottamatta.

Tämä!
Ja kyllä minusta kuuluu hyviin käytöstapoihin onnitella uudesta hevosesta, jos samalla tallilla elellään ja on oltu kavereita. Todella epäkohteliasta ignoorata ja kertoo kyllä ihmisestä paljon, joka näin huonosti käyttäytyy. Tottakai jokainen on iloinen ja onnellinen uudesta hevosestaan, joten miksi ei onnittelisi ja kehaisisi ja kuuntelisi jopa pientä hehkutusta. Mitä se on itseltä pois?? Vähän inhimillisyyttä ja empaattisuutta mukaan harrastukseenkin, niin kaikilla on varmasti mukavampaa.

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   17.10.25 11:21:05

"Voiko olla että vaikutat itse ylpeämmältä?"

Onpas pöljä kommentti. Miksi ei saisi olla ylpeä / iloinen.

Perus kateutta. Tälläkin palstalla kateus aina loistaa.

Päivämäärä:   17.10.25 11:22:12

Yleensä ne kateellisimmat huutavat koviten ”kateuskortista” ja väittävät etteivät ole. Silti vaan juuri nuo ovat niitä kovimpia seläntakana kitisijöitä ja arvostelijoita, joille täytyy melkein jo sanoa ettei jaksa kuunnella sitä muiden asioista jauhamista negatiiviseen ja kateelliseen sävyyn. Nämä möyhäävät etteivät ole kateellisia muttakunhan nyt vaan sanovat. :D

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   17.10.25 11:42:38

Tytär kun siirtyi poneista hevosiin ja hevoseen panostettiin todella isosti, jotta saadaan varmasti sellainen opetusmestari jolla on kykyä ja kapasiteettia viedä tyttö isoille radoille, kateus oli käsin koskelteltavaa. Eskaloitui ihan kiusaamiseksi asti. Keskenkasvuisten kohdalla kateus > kiusaaminen -kuvion vielä jotenkin ymmärtää, mutta aikuisten kiusaamista en ymmärrä enkä hyväksy millään muotoa. Helpompaa olisi kisata jollain suokkipuksulla aluetasolla, se tuntuu olevan ihan myrkkyä hevospiireissä, jos haluaa ja pystyy harrastamaan laadukkaasti ja tavoitteet ovat korkealla.

Lähettäjä: Mii 
Päivämäärä:   17.10.25 11:48:27

Hyvin voi olla kateutta, itselläni myös hankittu pitkälle koulutettu kouluhevonen ja kokenut samaa. Olen aina haaveillut toisesta, että saisin ratsastaa enemmän, mutta ei ole varaa - mistä tullaankin siihen, jos/kun tallikaverini ostavat toisiaan tai jopa kolmansiaan hevosia niin kyllä minä olen kateellinen heille tai jos he ostavat hevosauton, mihin minulla ei ole varaa niin olen kateellinen siitäkin. Toki en sitä heille missään nimessä näytä, vaan olen heidän puolestaan iloinen ja onnittelen, vaikkakin aina takaraivossani harmittelen kun itselläni ei ole ylimääräistä ja mielessäni juputan ja kiroilen xD

Päivämäärä:   17.10.25 12:03:40

Luulen, että ihmiset jotka herkästi ajattelee muiden olevan kateellisia heille, ovat todellisuudessa itse kateellisia ja katkeria jollekin toiselle ja heijastavat omia tunteitaan muihin, kun eivät pysty niitä itse itselleen myöntämään.

Ehkä sitä omaa kateutta peitellään teennäisillä kehuilla ja kysymyksillä, ollaan olevinaan onnellisia toisen puolesta? Ja sitten kun itse ei saada niitä teennäisiä kehuja ja kysymyksiä, niin todetaan että hah, tuon täytyy olla kateellinen!

..vaikka todellisuudessa kyse ei ole kateudesta, vaan siitä, että asioihin suhtaudutaan neutraalisti?

Minä voin rehellisesti sanoa, että en minä ole _onnellinen_ muiden puolesta heidän uusista hevosistaan, asunnoistaan, vaatteistaan tai autoistaan, vaan suhtaudun niihin neutraalisti. Hevoset ja autot on materiaa, jota kuka tahansa voi ostaa. Minä olen aidosti iloinen ja onnellinen muiden saavutuksista, onnistumisista, ansioitumisista - asioista, joiden eteen on tehty työtä ja nähty vaivaa.

Lähettäjä: sdglmä 
Päivämäärä:   17.10.25 12:48:40

No MITEN "hieno" se aloittajan hevonen on?? Tanskasta ostettu 150.000 hevonen? Tai Saksasta ostettu 250.000 hevonen?
Vai ihan se kaikista tavallisin 20.000 puoliverinen?

Mulla sen sijaan on tallin halvin pv, maksoi aikoinaan 18.000. Kaikilla muilla on vähintään 50.000 menopelit, monella todellakin yli 100.000 euron hevoset.
Ja en ole näille kateellinen, ja muhun suhtaudutaan kivasti ja ystävällisesti, kuten mäkin kaikkiin. Kehutaan hevosia, onnitellaan kisamenestyksestä, ollaan empaattisia jos hevosella ongelmia jne.

Päivämäärä:   17.10.25 13:19:35

Omasta hevosestaan saa ja pitääkin olla onnellinen ja ylpeäkin ja pitää sitä hienona ja upeana. Hieno ja upea voi olla monella tapaa, ystävänä, kilpahevosena, siitostammana jne. Tai vaan upeana just minulle ja minun tarpeisiini, resursseihini ja minun mittakaavallani. Varsinkin jos on just ostettu, kukapa huonon, ruman tai epäsopivan itselleen ostamalla ostaisi :)

Kyllä minä olen "onnellinen" jos kaveri tai tuttu saa esim. hevosen, auton tai työpaikan, josta on haaveillut ja jos se on hänelle tärkeä. Ja tottakai minua kiinnostaa, millainen se on, miltä nyt tuntuu jne jne . Kummallista mielestäni olisi jos ei kiinnostaisi, sehän on sama kuin, että koko ihminenkään ei kiinnostaisi.

Minusta on inhimillistä, että kateus joskus nipistelee, kun toisilla menee paremmin tai tuntuvat saavan asioita helpommalla ja elämä näyttää aina hienolta jne. Mutta toisaalta en monenkaan tutun "menestyjän" kanssa omaa koko elämääni vaihtaisi sitten kuitenkaan. Siis jos koko paketti pitäisi ottaa :) Rahat kyllä kelpais :)

Päivämäärä:   17.10.25 13:21:19

Olisipa raskasta harrastaa, jos oma fiilis olisi kiinni ulkopuolisilta saaduista kehuista ja validoinnista. Eikö aloittaja itse ole tyytyväinen uuteen hevoseen tai aivan varma siitä, vai miksi se ulkopuolisten kehu on niin tärkeää?

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   17.10.25 13:26:54

"Yleensä ne kateellisimmat huutavat koviten ”kateuskortista” ja väittävät etteivät ole. Silti vaan juuri nuo ovat niitä kovimpia seläntakana kitisijöitä ja arvostelijoita, joille täytyy melkein jo sanoa ettei jaksa kuunnella sitä muiden asioista jauhamista negatiiviseen ja kateelliseen sävyyn. Nämä möyhäävät etteivät ole kateellisia muttakunhan nyt vaan sanovat. :D"

Juuuuu, ei.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   17.10.25 13:30:31

Se on kyllä yllättävää, miten moni odottaa että muut tulee tallille ja joka kerta ensimmäisenä tekonaan ryntää kehumaan kuinka HIENO ja LAHJAKAS ja kateuden arvoinen heidän siitostamma/ravuri/kasvatti onkaan. Yhden tapauksessa pitää muistaa myös samaan hengenvetoon arvostella omaansa, kuinka VÄÄRÄNLAINEN se on ja eihän vaan heidän kasvatista tule yhtä huonoa kuin tästä tulijan omasta hevosesta, HUI KAMALA. En edes vitsaile :D Meidän tallilla on yksi tällainen hevosenomistaja. Saan varoa, etten vaan kehu omaani, tai he puistelee siitä päätään parin viikon verran vähintään, yhdessä tallinpitäjän kanssa.

Ei tule mieleen, että se tulija ehkä haluaa keskittyä siihen omaan hevoseen, eikä muiden hepat ja touhut kiinnosta niin hirveän paljon. Eikä varsinkaan joka kerta viitsi alkaa sitä omaa hevosta haukkua, oli se millainen tahansa.

Lähettäjä: äityli 
Päivämäärä:   17.10.25 13:33:52

"Luulen, että ihmiset jotka herkästi ajattelee muiden olevan kateellisia heille, ovat todellisuudessa itse kateellisia ja katkeria jollekin toiselle ja heijastavat omia tunteitaan muihin, kun eivät pysty niitä itse itselleen myöntämään."

Tämä on aivan totta!
Sitä tunnetta mitä itsellä on päällimmäisenä, näkee ja kokee myös ympärillään. Jos on itse väsymyksen tai huonosti syömisen vuoksi pahalla tuulella niin kaikki tuntuu menevän päin p...tä, muut ärsyttää ja muiden sanomisia tulkitsee oman känkkäränkkäfiiliksen läpi.
Jos on hyvällä tuulella tai vaikka rakastuntu niin tulkitsee maailmaa ja muita ihmisiä vaaleanpunaisten lasien läpi.
Jos tuntuu että kaikki on kateellisia ja sanomiset ja jopa sanomattomuudet tulkitsee kateudeksi...olet melko varmaan kateellinen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.10.25 13:45:01

Mulla on näitä parikin:

” Yleensä ne kateellisimmat huutavat koviten ”kateuskortista” ja väittävät etteivät ole. Silti vaan juuri nuo ovat niitä kovimpia seläntakana kitisijöitä ja arvostelijoita, joille täytyy melkein jo sanoa ettei jaksa kuunnella sitä muiden asioista jauhamista negatiiviseen ja kateelliseen sävyyn. Nämä möyhäävät etteivät ole kateellisia muttakunhan nyt vaan sanovat. :D”

Päivämäärä:   17.10.25 14:00:46

Meillä sai kyllä suokki-ihmisten kanssa pidättää pierua, ettei kultamussukat vaan pelästy mitään ja ai jeesus, että olikin raskasta aikaa, onneksi lähtivät.

Päivämäärä:   17.10.25 14:00:56

Kateutta.

Somejutut yms tuollaiset eri asia eikä niillä ole väliä mutta jos käytös tallilla muuttunut niin onhan se sitä kateutta varmaan. Jollet itse ole käyttäytynyt mitenkään erilailla vaan samallalailla?

Päivämäärä:   17.10.25 14:43:56

Voi olla kateutta tai sitten suokki ihmisiä ei kiinnosta enää sun pv. Minä olen aina pitänyt puokeista ja ei voisi vähempää kiinnostaa suokit ja niiden suvut. Enkä ajattele että suokit olisi jotenkin huonompia kun pv. Ne on vaan erilaisia ja eikä ole mun juttu. Ei sen kummempaa.

Hienot hevoset on hienoja oli ne minkä tahansa rotuisia.

Lähettäjä: polo 
Päivämäärä:   17.10.25 14:59:08

Omakohtaisesti minua ei vaan kiinnostaisi kenenkään puoliverinen, oli sitten miten hieno tahansa. Suokit taas kiinnostaa, joten joten jos kaveri ostaisi hienon suokin niin ihastelisin. Ei siis välttämättä kateutta, ei vaan ehkä niitä tallikavereita kiinnosta puoliverinen yhtä paljon kun silloin kun omistit suokin.

Päivämäärä:   17.10.25 15:57:49

Ihan selvää katkeruutta.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   17.10.25 17:04:07

Kyllähän ihminen, joka näkee kateutta ympärillään, jollain tasolla asettaa itsensä muiden yläpuolelle. Ei tuollainen tule edes mieleen ellei koe, että itsellä on jotain enemmän tai itse on jotain enemmän kuin muut. "Olette vain kateellisia" sisältää ajatuksen siitä, että on syytäkin olla. Toki on mahdollista, että aloittajan tapauksessa tutut ja puolitutut ovat vain rehellisesti veemäisiä ihmisiä, mutta aina kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Tässä on nyt kuitenkin avauksen mukaan useampi ihminen, joiden käytös on äkkiä muuttunut. Ehkä aloittaja on niin innoissaan uudesta laadukkaammasta ratsustaan, että tämä näyttäytyy "tylsien ja tavallisten" puskasuokkien kanssa harrastaville ylenkatseena.

Päivämäärä:   17.10.25 21:54:34

Aloittaja täällä.

Joku heitti että olisin itse kateellinen, mietin asiaa mutta en keksi mistä olisin kateellinen.. En ole koskaan ollut sellaista tyyppiä.

Jos joku kaveri ostaa vaikka uuden hienon auton niin pystyn kyllä aidosti olemaan iloinen toisen puolesta jos hän siitä juttelee ja on vaikka ollut pidemmän ajan haave.
Niinkuin minullakin tämä laadukkaampi hevonen on ollut pitkäaikainen haave minkä eteen olen tehnyt paljon hommia ja nyt se vihdoin ja viimein toteutui. Olen yhtä hymyä vain koska todellakin olen onnellinen tästä hevosesta.

Nyt näiden kommenttien myötä mietin että uskaltaako sitä huomenna tallilla edes sitten hymyillä ettei joku nyt tulkitse että olen ylimielinen tai jotain muuta.

Olisi ehkä tarvinnut aloituksesta ja otsikosta jättää sana kateus pois ja kysyä vain että mistähän moinen käytös voisi johtua..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.10.25 22:21:50

Itelle on taas hyvin toksisessa ratsastuskoulumaailmassa opetettu että ei saisi oikein kommentoida kenenkään hevosia edes sillä hyvällä kehulla. Oikeastaan jopa niin, että parempi kun ei mene vaivaamaan :D harmi. Vuorovaikutus olisi lajimme kannalta tärkeää

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   17.10.25 22:58:12

Huonoa käytöstä kaikki tyyni. Ihan älytöntä ja inhottavaa tuollainen.

Tietysti aina saa kehua ja ihastella!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.10.25 23:08:10

Ihmisiä loppupeleissä kiinnostaa tosi vähän toisten hevoset. Mulla on ollut kans tosi hienoja ja ikinä ketään ei ole kiinnostanut. Ovat niin keskittyneitä omiinsa.

Tietenkin jos käytös on selkeästi muuttunut sua kohtaan?

Päivämäärä:   17.10.25 23:13:08

Kateuttahan tuo on. Huomaahan sen tämän ketjun kommenteistakin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.