Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastuksessa kehittyminen ravureilla

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   16.10.25 06:23:37

Minulla on taloudellisesti mahdollista käydä vain kerran viikkoon ratsastustunneilla ja satunnaisesti ottaa lisätunteja esim. kursseja tai pienryhmätunteja.

Lähellämme on kuitenkin ravitalli missä pääsisin ratsastamaan niin paljon kuin haluan. Toki se on enemmän sitä hevosen treenausta ravissa maastossa. Nautin kyllä siitäkin ja saisin joitain koulukiemuroita opettaa.

Olen miettinyt kehittääkö tämä ravureiden ratsastus minua ratsastajana vai onko siitä enemmän haittaa? Nautin kyllä, joten ainakin siinä mielessä kannattavaa.

Ei minulla tavoitteita kisakentille ole, mutta haluaisin tottakai kehittyä ratsastajana.

Re: Ratsastuksessa kehittyminen ravureilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.25 06:32:36

Oppii siinä tasapainoa ja yleistä hevosten käsittelyä, joka on raviporukalla hyvin hallussa.

Lähettäjä: Aaaa 
Päivämäärä:   16.10.25 07:20:36

Lämppärillä kentällä ratsastaessa oppii ainakin paljon hevosen tahdista, tasapainosta ja jumppaamisesta. Ovat yleensä aika herkkiä ja nöyriä. Ja pitää ratsastaa hyvin ja oikein että tasapaino löytyy kentällä.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   16.10.25 08:28:49

Minun ratsastusta on vienyt eniten eteenpäin ratsastus hevosella joka osaa jo, ja joka antaa oikean vastauksen vaikka osaan pyytää vasta "sinne päin".
En usko että lämppärillä ratsastus (ne eivät osaa niitä koulukiemuroita, eivätkä kulje kuten ratsut) kehittää SINUA kouluratsastajana.
Hevosille taivuttelu voi kyllä tehdä hyvää, ja hevosten käsittelystä voi oppia. Saatat myös oppia miten pärjätä erilaisissa tilanteissa maastossa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.10.25 08:55:49

Kyllähän varmaan kaikki hevosen selässä vietetty aika tietyllä tapaa kehittää, totuttaa siihen hevosen liikkeeseen ja luo rutiinia hevosen kanssa toimimiseen. Ja ylipäätään hevosten kanssa puuhastelu tuo varmuutta hevosen käsittelyyn.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.10.25 09:06:03

Riippuu siitä, miten määrittelet kehityksen.

Onko kehitys sinulle sitä, että olet teknisesti taitava, ja osaat esittää teknisesti oikeaoppiset väistöt, avot, sulut, koota, jne?
Vai onko kehitys sinulle sitä, että osaat ratsastaa erilaisilla hevosilla, sopeuttaa omaa tekemistä hevosen mukaan, ratsastaa jännittyvän hevosen rennoksi ja liikkumaan ergonomisella tavalla?

Ensimmäistä oppii ratsastamalla osaavilla hevosilla. Jälkimmäistä oppii ratsastamalla kaikilla hevosilla, mutta se edellyttää jo kohtalaisen lähtötason ja ymmärryksen siitä, miten hevosen kuuluu liikkua ja miltä tuntuu kun se liikkuu hyvin, ja mistä tunnistaa sen että se ei liiku hyvin.

En kuitenkaan usko, että ravihevosilla ratsastamisesta on varsinaista haittaakaan, jos ne on turvallisia ja jo aiemmin ratsastettuja hevosia, vaikka se ratsastaminen olisikin jotain monte-päästelyä raviradalla tai metsäteillä. Se on virkistävää vaihtelua ja tuo varmasti ihan eri tavalla rohkeutta kuin ratsastuskoulun tuntipuksuilla köpöttely :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.10.25 09:16:30

Ratsasta vaikka 3-4 lämppäriä maastossa kerrallaan, niin kehität omaa tasapainoa ja keskivartalon voimaa kyllä.

Lähettäjä: Kuuri 
Päivämäärä:   16.10.25 10:05:59

Totta kai menet ratsastamaan ravureilla, jos kerran tykkäisit siitä!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.