Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastuskilpailuiden nimikkoluokat(?)

Lähettäjä: Sirpa 
Päivämäärä:   15.10.25 16:14:22

Hei,

minua kiinnostaisi millainen käytäntö ratsastuskilpailuiden luokissa ja niiden palkinnoissa on. Jos vaikka haluaisin oman "nimikkoluokan" ja tarjota palveluitani palkinnoksi sijoittuneille?

Mutta etsivätkö myös kilpailuiden järjestäjät eri yrityksiä jne. tarjoamaan palkintoja kilpailuihin ja maksavat siitä yritykselle, että yritys tarjoaa palkinnot? Esim. voiko kilpailun järjestäjä ostaa lahjakorttipalkinnon vaikka valmennustunnille, vai tarjoaako valmennuksia pitävä yleensä itse palveluitaan palkinnoiksi mainosta vastaan? Miten yleistä nuo käytännöt ovat?

Suomenratsujen olen nähnyt etsivän sponsoria, joka sponsoroi rahapalkinnot jokseenkin huomattavaa näkyvyyttä vastaan.

Re: Ratsastuskilpailuiden nimikkoluokat(?)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.10.25 16:22:05

Mitä mä just luin.

Se joka sponsoroi luokan - maksaa sponsoroinnin omasta pussistaan! Kisa järjestäjä ei sponsoreille mitään maksa. Mitä sponsorointia se sellainen olisi? Haloo!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.10.25 16:26:22

Ja valmennustunnin tarjoamiseen palkinnoksi, sulla pitää olla kunnon pohjaa ja koulutusta, jota ei selkeästi ole. Jos olisi, ei tuollaista tarvitsisi kysyä.

Mutta kyllä, järjestäjät voivat kysyä yrityksiä sponsoroimaan, mutta eivät maksa siitä yritykselle.

Lähettäjä: Sirpa 
Päivämäärä:   15.10.25 16:28:35

Hyvä -,

enhän minä puhunut mistään sponsoroinnista yhtään mitään vasta kuin Suomenratsujen kohdalla. Luetunymmärtäminen haloo!

Vielä selvennykseksi sinulle -, minä kysyin, että millainen käytäntö kisoissa yleisesti on, eli onko yleistä, että kisojen järjestäjä "ostaa" luokkiin palkinnot vaikka joltain yrittäjältä/yritykseltä vai tarjoutuuko he itse yleensä sponsoroimaan nämä? Kyllähän käytäntöjä voi olla monia.

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   15.10.25 16:32:01

Jos on nimikkoluokka niin se on sponsoroitu. Ei kisajärjestäjä nimeä luokkaa jonkun firman mukaan jos järjestäjä itse maksaa palkinnot.

Jonkin hevosen mukaan nimetyt luokat voivat sitten olla asia erikseen.

Lähettäjä: fgerg 
Päivämäärä:   15.10.25 16:37:37

Kun kisat järjestetään, saattaa olla säännöissä merkittynä (eli kilpailun tasosta riippuen) tarjotaanko palkinnoksi x summa rahaa tai x summan arvoiset palkinnot. Pienimmissä kisoissa joissa näihin ei ole voi olla vaikka pelkät ruusukkeet ellei erillistä luokkasponsoria ole.

Nämä nimikkoluokkien yhteistyökumppanit on siis luokkasponsoreita. He saavat kilpailujärjestäjältä sovittua näkyvyyttä jne. (riippuen järjestäjästä ja kilpailusta) ja puolestaan järjestävät palkinnon luokkaan sovitun mukana – rahana, lahjakorttina tai tuotteena.

Useimmiten nämä mukana olevat yritykset on kilpailujärjestäjän tuttuja pienellä puskaradiolla kerättynä. Itse olen joskus hankkinut sponsoreita/yhteistyökumppaneita SM-kisoihin, jolloin kontaktoin hevosalan yrityksiä ympäri Suomen ja paikallisia yrityksiä joiden uskoin hyötyvän jollain tavalla yhteistyöstä.

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   15.10.25 16:45:39

Tässähän nimenomaan puhut sponsoroinnista tai sen puutteesta tuossa alkuperäisessä kysymyksessäsi. Ja viiva vastasi sinulle ihan oikeutetusti. Ei tietenkään järjestäjä maksa palkintoja, jos luokalla on sponsori. En ole kuullut mitään noin outoa tapahtuvan.

"Vielä selvennykseksi sinulle -, minä kysyin, että millainen käytäntö kisoissa yleisesti on, eli onko yleistä, että kisojen järjestäjä "ostaa" luokkiin palkinnot vaikka joltain yrittäjältä/yritykseltä vai tarjoutuuko he itse yleensä sponsoroimaan nämä? Kyllähän käytäntöjä voi olla monia."

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.10.25 16:49:20

Järjestäjä ostaa korkeintaan jonkun harjan tai namipussin palkinnoksi, ruusukkeetkin mielellään otetaan sponssina. Mitään lahjakorttia valmentajalle ei todellakaan ole budjetissa.

Lähettäjä: 2 
Päivämäärä:   15.10.25 16:52:54

"Mutta etsivätkö myös kilpailuiden järjestäjät eri yrityksiä jne. tarjoamaan palkintoja kilpailuihin ja maksavat siitä yritykselle, että yritys tarjoaa palkinnot? Esim. voiko kilpailun järjestäjä ostaa lahjakorttipalkinnon vaikka valmennustunnille, vai tarjoaako valmennuksia pitävä yleensä itse palveluitaan palkinnoiksi mainosta vastaan? Miten yleistä nuo käytännöt ovat?"

Idea on nimenomaan se, että yritys saa nimensä luokkaan tarjoamalla palkinnon ko. luokkaan rahana tai tuotteena (esim. lahjakorttina).

Eihän siinä olisi mitään järkeä, että kisajärjestäjä ostaisi palkinnot itse ja antaisi vielä näkyvyyttä päälle. Se näkyvyys on mainontaa ja yrittäjänä varmasti tiedät että se on rahanarvoista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.25 16:56:00

"Ei tietenkään järjestäjä maksa palkintoja, jos luokalla on sponsori. En ole kuullut mitään noin outoa tapahtuvan."

Juu, sitten kannattaa pitää korvat auki, niin voi kuullakin jotain :) Yritykseni on sponsoroinut kisoja (myös luokkia) ja samalla olen myynyt palveluita kisajärjestäjälle. Eli win-win tilanne.

Aloittajalle: Eli kaikki on ihan neuvoteltavissa! Ei ole mitään kaavaa joka toimisi kaikissa kisoissa tai sponsoroinnissa.

Lähettäjä: Lui 
Päivämäärä:   15.10.25 16:57:25

Jos ymmärsin kysymyksen oikein:

Kisoissa voi olla ns. ruuskeluokkia, jolloin ainut palkinto on ruusuke. Yleensä ruusukeluokkia on seurakisoissa ja aluetasolla estekisoissa alle 95 cm luokissa, joissa clear round arvostelu.

Alue- ja kansallisella tasolla on raha- tai esinepalkintoja.

Rahapalkinnot menevät joko kisajärjestäjän omasta kassasta (lähtömaksut, kanttiinin tuotot jne) tai sitten sponsori maksaa rahaa, jota kisajärjestäjä jakaa palkintona.

Esinepalkinnot ovat yleensä myös sponsorin lahjoittamia. Esim. jos Hööks sponsori luokkaa, Hööks lahjoittaa esinepalkinnot sijoittuneille.

Kisajärjestäjä voi myös ostaa itse esinepalkintoja ja jakaa niitä sijoittuneille, mutta koska on vaikea keksiä ”kaikille sopivaa” esinepalkintoa (kisaajien ikä vauvasta vaariin, osa kisaajista rats.koululaisia joilla ei ole omaa hevosta, osalla kisaajista on oma hevonen, luokassa voi olla osallistujia shettiksistä 180 cm puokkeihin) kisajärjestäjä mieluiten maksaa ne rahapalkinnot, kun raha ”sopii kaikille”. Lisäksi esinepalkinnoissa on se ongelma, että jos tulee jaettuja sijoja (yleistä taitoarvostelussa ja koulukisoissa), niin ei välttämättä ole samanarvoista palkintoa kahdelle. Tai jos luokassa sijoittuisi 5 ratsukkoa, mutta kisapäivänä tulee sen verran monta jälki-ilmoittautumista, että luokassa sijoittuukin 6 tai 7 ratsukkoa, tulee ongelmaksi, mistä saada äkkiä lopuille sijoittuneille palkinnot.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.10.25 17:20:54

"Yritykseni on sponsoroinut kisoja (myös luokkia) ja samalla olen myynyt palveluita kisajärjestäjälle"

Siis ostiko kilpailu sinulta jotain palkinnoksi tai kilpailun järjestämistä varten, vai ostiko joku kilpailua järjestävä yksityishenkilö sinulta samassa yhteydessä palveluita omaan käyttöönsä?

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   15.10.25 17:40:58

Sponsorointi on omien tuotteiden markkinointia myös järjestäjälle. Jos yritys sponsoroi jonkun luokan, vaikka he C prix de Sirpan yritys, ja sitten järjestäjä tarvitseekin kisoihin sellaista palvelua jonka voi ostaa Sirpan yritykseltä, niin varmasti moni järjestäjä sen mielellään ostaa Sirpalta. Tämä on kuitenkin eri asia kuin se, että luokka nimettäisiin prix de Sirpan yritykseksi siitä huolimatta, että yritys ei sponsoroisi sitä. Puhumattakaan siitä, että luokka nimettäisiin prix de Sirpan yritykseksi JA järjestäjä ostaisi vielä palkinnot Sirpalta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.