Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallikiusaaminen

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.10.25 19:33:46

Toisesta aloituksesta spinoff...
Ilmeisen moni kokenut tallilla kiusaamista, huonoa kohtelua tai ulkopuolistamista.
Miten näihin on puututtu, oletteko kertoneet tallinpitäjille tai ratsastuksenopettajille valkuille tms vastuuhenkilöille? Onko asiat parantuneet? Lopetitko harrastuksen tai vaihdoitko tallia?
Ja lopuksi, onko teiltä pyydetty koskaan anteeksi?

Re: Tallikiusaaminen

Lähettäjä: Durra 
Päivämäärä:   12.10.25 20:57:09

Kävin nuorena ratsastuskoululla, jolla rupesi käymään myös itseäni hieman vanhempi tyttö. Hän rupesi olemaan omiva ja töykeä muille tallilaisille. Oli muunmuassa mennyt yhden hevosen karsinaan kun toinen tyttö harjasi hevosta, ottanut harjan pois ja todennut jotain, että "Polle ei ole tykkää kun sä harjaat sitä". Onneksi tallinomistajalla oli hyvä auktoriteetti ja töykeilijän tallilla käyminen loppui siihen.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   12.10.25 21:52:57

Olen monen hevosista ulkopuolisen kanssa jutellut mun harrastuksesta hevosten parissa, ja yksi kysymys on tullut joka kerta esiin; “miksi hevosihmiset ovat niin kamalia?”. Älyttömän hyvä kysymys, mihin en kuitenkaan ole osannut suoraan vastata.

Mun tallikiusaamisesta ovat vastanneet kaikenikäiset ihmiset, joiden kanssa minulla ei ole ollut minkäänlaisia yhdistäviä tekijöitä tallin ulkopuolella. Emme myöskään tallilla ole olleet samassa porukassa tai “vastakkaisissa kuppikunnissa”. Minä vain olen, ja se on ilmeisen hirveää.

Ikävimpiin kiusaamiskokemuksiin ovat kuuluneet ratsastuskouluaikoina tapaukset, joissa ratsuni varusteita yritettiin piilottaa minulta, jotta myöhästyisin tunnilta. Kun ratsastin todella säikkyä hevosta, tytöt piiloutuivat läheisen hiekkakummun taakse ja hyppivät sieltä sähisten ylös aina, kun olin säikyn hevosen kanssa heidän kohdalla. Kun taas ratsastin todella kuumuvaa hevosta, tultiin johonkin lähettyville huutamaan laukkaa, jotta hevonen lähtisi hanskasta. Yritettiin lavastaa tilanne, jossa olisin muka juoksuttanut hevosta tahallani laukassa kierrostolkulla, kun oikeasti minulla oli täysi työ pidellä hevosta, joka vain kuuli aidan takaa laukkakäskyjä.

Näiden kokemusten perusteella sanoisin, että yksi syy hevosihmisten epämiellyttävyyteen on puhdas idiotismi. Olen monesti näin aikuisiällä miettinyt, miten nämä tyttäret pärjäävät oikeassa elämässä. Uskoisin, että vaikeasti.

Kun minulla oli sitten teinityttönä vuokrahevonen, päätti aikuinen, vähän erikoisiin ratkaisuihin taipuva nainen haukkua minut ja hevosen kentällä. Kun en kuulemma mitään osaa ja hevonenkin on huono, lämminverinen kun sattui olemaan. Ihmeellistä, miten kelpasin hevosen omistajalle oikein hyvin, ja vuokrasin tätä hevosta monta vuotta. Mutta hän olisi tietysti tehnyt paremmin, kuin tuntematon teinityttö.

Tallikiusaaminen on myös vainonnut työpaikalla. Itseäni hieman nuorempi nainen koki minut järkyttävänä uhkana, joten hän koko työsuhteeni ajan pyrki sabotoimaan minua, ja sen jälkeen haukkumaan minut kokoajan maanrakoon asti. Jälleen kumma, että kaikki muut työnantajat ovat aina pitäneet minusta ja halunneet takaisin töihin, jos työsuhde on päättynyt tai ollut tauolla muista syistä.

Onko sitten ihan uskomattoman typeryyden lisäksi jotenkin egot koetuksella vai pelkästään itsetunto-ongelmista kyse, en tiedä. Mutta sen verran tiedän, että tulen jatkossa harrastamaan ratsastusta ihan omassa porukassa. Ystävällisyyteen täytyy kyetä aina, mutta kyllä minä lähipiirini muista kun hevosihmisistä vapaa-ajalleni rakennan.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   12.10.25 21:54:49

Ja käsittämätöntä on sekin että asialla on ihan aikuiset ihmiset.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   12.10.25 22:17:47

Erityisesti ihmetyttää aikuiset kiusaajat. Nuoret ja lapsetkin osaa käyttäytyä, kun sitä niiltä vaan vaaditaan. Usein vain on taipumus koetella rajoja.

Minua on kiusattu ja vähätelty jonkin verran, suoraa minulle ja selän takana. Sitten kun olen näpäyttänyt takaisin niin olen ollut aivan kamala ja todellakin se pahis. Sittemmin olen tullut siihen tulokseen, että on parempi hevosella itsekseen tai vain niin kokeneiden kanssa jotka ovat jo sinut myös itsensä kanssa. Elämä on paljon mukavampaa.

Lähettäjä: tatti 
Päivämäärä:   12.10.25 23:04:48

Oletteko kertoneet tallinpitäjille tms vastuuhenkilöille?
- Kyllä kerroin, tallin sääntöjen mukaan kiusaamisesta piti kertoa tallinpitäjälle.

Miten näihin on puututtu?
- Tallinpitäjä vastasi, että tallilla ei tarvita kavereita ja voin laittaa kiusaajalle some-eston.

Onko asiat parantuneet?
- Ei vaan pahentuneet. Kiusaaja oli luonnehäiriöinen narsisti, joka sai kaikki asiat täysin sekaisin syöttäessään omaa totuuttaan, joka oli varsin toisenlainen kuin muiden todellisuus. Hän mm. halusi minun uskovan, että tallinpitäjä sekä osa asiakkaista vihaa minua ja haluaa minut pois tallilta, vaikka tämä oli vain hänen oma toiveensa, ja johtui kateudesta minua kohtaan. Kyseessä oli aikuinen ihminen, nelikymppinen.

Lopetitko harrastuksen tai vaihdoitko tallia?
- Sairastuin kiusaamisesta ja lopetin harrastuksen, olen yrittänyt jatkaa toisella tallilla.

Ja lopuksi, onko teiltä pyydetty koskaan anteeksi?
- Tavallaan, koska kiusaaja itse lopulta myönsi, että oli syöttänyt minusta valheita tallinpitäjälle ja muulle talliporukalle. Tallinpitäjä ei koskaan pyytänyt anteeksi, että uskoi kiusaajaa eikä minua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.