Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haluan vain harrastella

Lähettäjä: Täti Moonika 
Päivämäärä:   12.10.25 18:52:21

Olen viidennelläkymmenennellä oleva täti, jolla on pitkä hevostausta: hoitohepoja, ratsastuskoulutunteja, vuokriksia ja omiakin on ollut. Nyt olen tullut harrastuksessani siihen vaiheeseen, että haluan harrastaa mukavasti, turvallisesti ja laadukkaasti. Vuokriksia valmennusmahdollisuudella ei tunnu olevan saatavilla, joten olen kysellyt mahdollisuutta aloittaa säännöllisen harrastuksen ratsastuskoulun pienryhmässä tai yksityistunneilla. Kyseisellä tallilla on pari hyvin osaavaa ja suosittua hevosta ja olen sanonut, että haluan harrastaa niillä ja jos tunneille ei voi samalle ihmiselle antaa aina tiettyä hevosta, niin voin kyllä maksaa sitten siitä yksityistunnista. Tätä ei tunnuta ymmärtävän ollenkaan. "On hyvä ratsastaa erilaisilla hevosilla". No niin varmasti on ainakin silloin, kun harrastus on vielä alussa. Mutta minä olen epäilemättä jo tämän harrastusuran ehtoopuolella. "Haluan nähdä sinut erilaisten hevosten selässä ". Miksi? Jos hevonen on sopivan kokoinen ja sen kanssa menee myös opettajan mielestä hyvin, niin miksi opettaja haluaa nähdä minut eri hevosten selässä.

Missä vaiheessa sitä voi vain harrastella ilman sen erityisempiä tavoitteita? Minä osaan ratsastaa hevosystävällisesti ja olen heB- hyvänä päivänä jopa lähes heA. Se riittää minulle. Luulisi yrittäjän olevan vain tyytyväinen, jos joku maksaa yksityistunnista, hoitaa hevosen hyvin, liikuttaa sen niin, että se liikkuu oikein JA vieläpä tekee sen kaiken tyytyväisenä ja hymyillen. Mutta ei, ei ole ainakaan täällä maan kolkassa tähän mahdollisuutta ilman säännöllisesti toistuvaa keskustelua siitä, että "pitää mennä erilaisilla hevosilla"...

Re: Haluan vain harrastella

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.10.25 19:01:44

Sulle voisi sopia omahevospaketti

Lähettäjä: Sara 
Päivämäärä:   12.10.25 19:03:14

Mä olen aina inhonnut tota erilaisilla menemisestä jankuttamista. Moni nuorena oman ponin ja sitten kilpahevosen saanut ikäluokkaratsastaja ei ole mennyt kuin niillä omillaan ja joskus ja jouluna valkun hevosella. Ja kas kummaa kun kv kisoissa käydään. Mihin se ikääntyvä täti niitä eri hevosia tarvii.

Olen arka uusien hevosten suhteen ja menen mieluiten vain omalla tutulla hevosella. Minusta ei koskaan tule olympiaratsastajaa, edes kilparatsastajaa. Tunnen omani ja sen reaktiot, yhteinen aika on kivaa ja saadaan harrastella rauhassa mitä huvittaa. Ratsastuksenopettajakoulutus on kaavamaista yhden näkemyksen tekemistä. Aina samat ratkaisut kaikille ja kaikkeen. Tämä oli hyvänesimerkki. Toinen on vaikka tietyn kuolaimen määrääminen tiettyyn ongelmaan. No, osaava ratsasti sen hevosen toimimaan ihan tavan kuolaimella :D mutta kun kaavamaisesti haetaan aina sama sata vuotta vanha ratkaisu, kuten ohjaa vetävälle kuparirolleri. Ja sitten ollaan niin ammattilaisia 9_9

Lähettäjä: kjf 
Päivämäärä:   12.10.25 19:30:15

Hakeudu kouluun joss yklsärit ovat mahdollisia. Monessa koulussa onnistuu.

Lähettäjä: Ikivanha 
Päivämäärä:   12.10.25 19:47:28

Olen Täti Moonikan kanssa samaa mieltä.
Ollaan jo kokeiltu ihan riittävästi erilaisia hevosia.
Varsinkin oman hevosen jälkeen ei kyllä enää maistu joka tunnilla (joita maksoin useita viikossa) eri kopukka.

Onneksi meidän tallilla tämä onnistui.

Tähän mieluusti hyvällä hevosella hyvällä (yksityis/pienryhmä)tunnilla maksavaan asiakkaaseen kannattaisi panostaa.
Meitä nimittäin on, paljon. Pitkä ratsastusura takana, usein ollut omia hevosia, tunnollisia ja opetusta vastaanottavia. Pinkka riittää, mutta omaan ei enää hinkuja.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.10.25 20:26:51

Jep, niin samaa mieltä. Yksi oma on tuossa vielä pitkällä saikulla, tuskin käyttöön kuntoutuu ja uutta ei tee mieli. Mieluummin suuntaisin pari kertaa viikkoon yksärille/pienryhmään niin, että olisi tuttu hevonen. Ei tarvitse olla yksi ja sama, kelpaisi myös 2 max 3 joista aina joku.

Omahevospaketit ei houkuta, kun ei se hevosenomistajan leikkiminen kiinnosta, ja mieluummin maksan ohjatusta ratsastuksesta. Tutuilla on ihan riittävästi hevosia, joilla höntsiä menemään palauttelupäivinä ilmaiseksi. Laiskaa juu, ja ehkä rusinat pullasta, mutta tässä iässä jo vähän saa ollakin

Lähettäjä: Täti Moonika 
Päivämäärä:   12.10.25 20:35:05

Itseäni voisi omahevospaketti kiinnostaa, mutta tämän kylän kahdella ratsastuskoululla niitä ei tietääkseni ole tarjolla. Ja minullakin tosiaan on pari suosikkia, joilla haluaisin mennä.

Meitä maksukykyisiä ja ok ratsastustaidolla varustettuja harrastajia siis olisi, mutta tarjontaa meille ei. Liekö syynä se, että ne meidän suosikkihevoset ovat usein niitä muidenkin suosikkeja, eikä hevosta voi raskaamman yksityistunnin jälkeen laittaa sinä päivänä kuin korkeintaan kevyelle käyntivoittoiselle tunnille. Vaiko se, että yksäristä tulee selvästi vähemmän rahaa kuin vaikka 7 hengen ryhmätunnista á35€? Mutta hassua on.

Vähän kuin menisi ravintolaan ja kertoisi, että haluaa syödä ravintolassa pelkästään kalaruokia, ja sitten joka kerta tarjoilija alkaisi kertoa, miten "sun pitää rohkeasti maistella erilaisia ruokia".

Lähettäjä: Diarafo 
Päivämäärä:   12.10.25 20:57:09

Yksityistunnit onnistuu harvoin Prime time aikaan eli sitten tädin pitää myös joustaa omien aikataulujensa kanssa. Omahevospaketteja on myös sellaisia joissa kaikki ratsastaminen tapahtuu valvovan silmän alla eli vaihtoehtoja löytyy. Sitten on toki ne muut asiakkaat. Jos kerran nämä suosikit löytyvät kaikkien listoilta niin yksäritunti vie yhden harrastuskerran sitten joltain muulta pois suosikin selässä.

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   12.10.25 21:03:02

Ratsatuskoulusta ostettu palvelu on ratsastustunti - ei jokin tietty hevonen.

Mun kokemus on, että ratsastajien toiveita kyllä kuunnellaan tiettyyn rajaan asti, mutta kaikkia ei voida tai haluta toteuttaa, ja usein ihan hyvistä syistä. Aloittajan kuvaamassa tapauksessa syy voisi olla juurikin se, ettei suosittua ja taitavaa tuntiratsua haluta "uhrata" yksityistunnille, koska se aiheuttaa hevosvajeen ryhmätunneille. Luultavasti vielä juuri niille edistyneempien tunneille, joille ei välttämättä muutenkaan helposti löydy laadukkaita ratsuja.

Lähettäjä: Ikivanha 
Päivämäärä:   12.10.25 21:05:00

Mun suosikit ei yleensä edes olleet kaikkien lemppareita. Saattoivat olla haastavampia kokemattomampien ratsastaa. Siksikin oli hevoselle hyvä, että se joskus joutui työskentelemään oikein (vaikka ai niin, hötölän mukaanhan kukaan ratsastuskoulussa ratsastava ei voi osata).
Tosi Tädeillä usein on mahdollisuus ratsastaa prime timen ulkopuolella - kas kun meillä sen lompakon lisäksi on joustoa työajoissa.
Omahevospaketti ei kiinnostanut täälläkään, koska Ikioma Hevonen oli jo ollut, vain minulla.

Lähettäjä: Täti 51 
Päivämäärä:   12.10.25 21:09:35

En halua mennä eri hevosilla vaan yhdellä joka on minulle sopiva ja sillä on mm. mahdollisimman matalat ja tasaiset liikkeet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.