Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten saan hevoselta otettua johtajuuden?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.25 15:42:18

Mulle tuli syksyn alussa nuori hevonen, joka pitää minua alimpana kastina. Jo talli käytävällä uhittelee joskus kun kävelen ohi. Ongelma erityisesti on hevosen siirtäminen. Kun esim karsinaan mennessä pyydän sitä ele kielellä ja sitten paineella väistämään, niin ei väistäkään vaan uhittelee ja louskauttelee leukoja kohti tai saattaa vaan tulla kohti painetta. Tällöin olen sitten raipalla tai riimun narulla läväyttänyt. Uskoo kyllä, mutta hetken päästä sama juttu.. Just sellaista että älä sä tuu mua komentelemaan, en pidä sua kuules juuri minään.

Re: Miten saan hevoselta otettua johtajuuden?

Lähettäjä: emmi 
Päivämäärä:   12.10.25 15:46:27

Johtaminen vaatii luottamusta eikä sitä voi ottaa, se pitää ansaita. Työstä suhdetta hevosen kanssa ja kerro sille, mitä sen odotetaan tekevän, mitä ei.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.10.25 15:49:47

Ihan ensin lakkaa kuvittelemasta että se hevonen on ihminen niin alat myös ymmärtää sen käytöstä.

Aggressiivisuus karsinassa on yleinen ongelma eikä liity johtajuuteen mitenkään. Hevosella ei ole omasta karsinassa tarpeeksi tilaa väistää joten se puolustaa vähäistä tilaansa ohikulkijoilta ja karsinaantulijoilta. Älä jää tappelemaan vaan karsinaan tullessa pyydä hevonen luokse ja laita riimusta kiinni niin loppuu ongelmat.

Päivämäärä:   12.10.25 15:54:57

huono trolli

Päivämäärä:   12.10.25 15:57:48

Tappelemalla saat vaan entistä enemmän tilaansa puolustavan hevosen. Se mitä sä haluat ei ole johtajuutta, vaan kommunikointia, ja siihen tarvitaan jonkin sortin luottamus. Hevonen kokee sut nyt tavalla tai toisella uhkana, kun tuntee tarvetta puolustautua.

Sun tarvii opetella kunnioittamaan hevosen henk.koht. tilaa. Jos sä et kunnioita hevosen tilaa, ei se tule kunnioittamaan myöskään sun tilaa. Anna hevosen kertoa sulle mitä se haluaa - jos se ei halua sua sen tilaan, anna sille hetki aikaa ja kokeile uudestaan. Palkitse, eli poista paine (eli itsesi hevosen tilasta) aina kun tulee hyvä hetki. Kysy lupa ensin, eli jos hevonen ei katso sua päin, se ei myöskään halua sua sen tilaan. Jos se katsoo sua kohti, palkitse pakittamalla kauemmas. Toista niin pitkään kun tarvii, älä mene väkisin iholle. Pikkuhiljaa voit kokeilla ojentaa kättä kohti, taas palkkiona se että sä poistut hevosen tilasta kun se osoittaa suhun positiivista kiinnostusta. Jos luimii, odotat muttet myöskään lisää painetta. Kun vähänkään rentoutuu, paine pois.

Päivämäärä:   12.10.25 16:35:17

Viiva: mutta mitä jos tulee se tilanne, että hevonen on otettava sieltä karsinasta ja mentävä sen tilaan? Esim. Kengitystä tai eläinlääkäriä varten? Ja ongelma ei ole muutenkaan se että hevonen ei antaisi karsinasta esim kiinni, se vaan ei väistä ja kun pyydän väistämään niin uhittelee.. kyllä se minulle kielii siitä, että hevonen nyt vaan ei kunnioita ja ärsyyntyy kun alempi arvoinen kehtaakin pyytää väistymään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.10.25 16:42:08

"kyllä se minulle kielii siitä, että hevonen nyt vaan ei kunnioita ja ärsyyntyy kun alempi arvoinen kehtaakin pyytää väistymään."

Jospa pyydät jotakuta osaavampaa neuvomaan ihan kädestä pitäen ja unohdat nuo kuvitelmasi.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.10.25 16:47:01

Tekeekö saman kaikille?
Pyydä joku joka on hyvin itsevarma hevosten kanssa tekemään samat jutut mitä sinä teet ja katso reaktio.
Äksyileekö muuten?

Päivämäärä:   12.10.25 17:12:06

Uhitteleeko se, kun pyydät väistämällä koskemalla johonkin tiettyyn kohtaa? Itse lähtisin tuollaisen kanssa aloittamalla vatsahaavalääkityksen kokeiluna väheneekö uhittelu ja maastakäsin treenaamalla tallissa ja tallin ulkopuolella ilman räväyttelyä. Rauhallinen mielentila ja isot selkeät palkinnot pienestäkin onnistumisesta esim juuri se, että poistut kauemmas.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   12.10.25 17:37:51

Saisin viettää 24h vuoden jokaisena päivänä jos tekisin kuin - kertoo. Ikäväkyllä ei voi jokakerta kysyä hevoselta saako tulla vai eikö saa ja haluaako se nyt harjauksen vai eikö jne.. silloin kun hevosten kanssa pitää touhuta niin sitten se vaan otetaan töihin ja piste. Tuostahan se oppii ihan varmasti enemmän kertomaan, että älä tule tilaani jos jäät karsinan ovelta tuijottelemaan että millähän moodilla kopukka taas on.
Ole määrätietoinen ja palkitse onnistumisesta. Tarkista ettei ole kipeä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.