Lähettäjä: -
Päivämäärä: 10.10.25 15:33:16
Kotitallissa on parasta kun saa tehdä just oman mielen mukaan, ja fasiliteetit omaa tarpeeseen, tallihommat omien aikataulujen puitteissa.
Ylempänä esim yksi kommentoi, että lumi-infernossa jos ei auraajaurakoitsija ole päässyt aamulla että pääsisi kottareita tyhjentämään ennen töihin lähtöä, niin mikä ihmeen pakko se on ensinnäkään juuri sinä päivänä siivota ne karsinat heti aamusta? Siivoaa kun tulee töistä, ei sitä lunta tule valtavasti edes joka vuosi ainakaan etelässä. Ylipäänsä voi valita, että jos omaan aikatauluun sopii paremmin, niin siivoaa tallin vasta iltapäivällä, tallissa ei haise ammoniakki, jos kuvitus on riittävä ja ilmanvaihto kunnossa. Voi myös omassa tallissa järjestää kulun lantalaan sisäkautta, toki saattaa maksaa paljonkin riippuen olemassa olevista tiloista, mutta onpahan kivempi toimia myös kurjalla kelillä. Tai hommaa lumilingon, jos just sillä sekunnilla haluaa ne kottarit lykkiä lantalaan kun lunta tullut puoli metriä yön aikana.
Siis pointti se, että koska on oma, voi tehdä ne ratkaisut ja olosuhteet, eikä nitistä kun asia X on tavalla Y. Mulla on vaatimaton talli, mutta kaikki tallitoimet tarhojen siivousta lukuunottamatta voin tehdä sisällä. Hevosten tarhakatokseen pääsee tallista, sinne vien heinät ja vedet, ei ole ruokintapaikka kurainen ikinä. Hyvällä suunnittelulla tiloista saa toimivat ja päivittäisestä hommasta nopeaa ja helppoa. Rahaa tähän hulluuteen menee aina, mutta tosiaan kannattaa elää hetki sitä arkea (jos siis ostaa jonkinlaiset olemassa olevat puitteet) ja tehdessä niitä hommia miettii sitten, miten asiat hoituisi mukavammin. Mitä vähemmän tarvitsee askelia, on yksi hyvä mittari. Esim onko mahdollista laittaa tarhat kiinni talliin niin että hevoset voi laskea suoraan ovesta, lantala myös, heinät tallissa, vähintään paali kerrallaan jos kaikki ei mahdu, kuivikkeet jos ne ei mahdu talliin niin ne voi olla vähän erillään koska niitä ei tarvita päivittäin eikä useita kertoja päivässä vs heinää. Eli ota huomioon, mitä toimintoja hyvä olla ihan käden ulottuvilla, mitä teet useita kertoja päivässä, mitä joka päivä ja mitä harvemmin. Siinä järjestyksessä alat miettiä toimintojen sijoittelua. Hevosenpidosta saa raskasta, mutta esim mulla päivittäisiin hommiin menee vähemmän aikaa kuin mitä käytin auton ratissa vieraalle ajamiseen. Toki sitten on aina kunnostustöitä, mutta ei niitä joka päivä ole, ei edes joka viikko, teen vapaapäivinä. Akuutteja korjaus tarpeita esim aita rikki, niin tulee harvoin. Jos vedet jäätyy, niin korjaa ne sitten sellaiseksi, ettei pääse enää jäätymään. Typeryyttä hakata päätä seinään samojen ongelmien kanssa vuodesta toiseen. Itse sanoisin, että hevosmäärä kannattaa pitää kohtuullisena, jolloin työmääräkin on maltillinen.
Ja mitä vieraalla paikkakunnalla asumiseen, niin mulle ainakin on tultu ihan tarjoamaan apukäsiä. Kontakteja voi luoda itse, on avoin ja ystävällinen, kysyy naapureilta mietityttääkö heitä joku hevosenpidossa. Ylimielisyys johtaa äkkiä eripuraan ja anteeksi pyytäminen mieluummin liian usein kuin harvoin auttaa myös. Itse en enää voisi kuvitella siirtyväni täysihoitoon vakituisesti, se aiheutti valtavasti enemmän stressiä. Nyt tiedän tasan tarkkaan paljonko hevoseni syövät, juovat ja ulkoilevat, näen heti onko jotain poikkeavaa terveydessä ja voin tehdä juuri niin isot tarhat kuin kukkaro antaa myöden.
Ja mitä lomailuun tulee, niin sekin on ihmisestä riippuvaista, tykkäätkö reissata. Itse en, mutta jos olen ollut reissussa, niin yhden yön reissut menee kotona kameravalvonnalla ja siten että joku heittää heinää, pidemmäksi ajaksi vien vieraalle hoitoon.
Aloittajalle sanoisin, että täällä halutaan liioitella oman tallin pitoa. Riippuu ihmisestä, haluaako harrastaa hevosia vai vaan ratsastusta. Jos haluaa vain ratsastaa, ei tietenkään kannata ottaa omaan pihaan. Jos kokonaisvaltainen hevoselämä on oma juttu, niin silloin ehdottomasti kannattaa. Tekemällä oppii, kukaan ei ole syntynyt tietotaitojen kanssa. Hevoset on vähään tyytyväisiä lopulta (lauma, ruokaa, kuivat makuupaikat, ulkoilua ja vettä) oman jaksamisen ja viihtyvyyden kannalta sitten laittaa paikkoja kuntoon.
|