Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoset omaan pihaan? Kokemuksia kiitos

Lähettäjä: Uutta tulossa 
Päivämäärä:   10.10.25 11:50:36

Tässä on oma pieni hevostila etsinnässä. Omia hevosia on ollut 15 vuoden ajan ja nyt on alkanut tuntua, että olisi aika tilanteelle oma tupa oma lupa. Tallitöitäkin on tullut tehtyä, joten heppoisalla ymmärryksellä en ole lähdössä projektiin. Ehkä siitä syystä tiedostan realiteetit vähän turhankin hyvin ja nyt on iskenyt epävarmuus.

Näillä näkymin joudumme muuttamaan täysin uudelle paikkakunnalle ja en tunne sieltä ketään = ei turvaverkkoja. Mitä jos sairastun? Puolisolla on pitkät työmatkat ja pitkät työpäivät, joten hänen varaansa ei voi laskea mitään. Te jotka olette olleet samassa tilanteessa, miten saitte apua tilan hoitoon mikäli sille tuli tarve? Vinkkejä? Tutustuitteko ihmisiin ja verkostuitteko uudella paikkakunnalla helposti?

Entä tuliko hevosten ottamisessa omaan pihaan eteen jotain mitä et ollut tajunnut ajatella? Olisi kiva kuulla näistä.

Re: Hevoset omaan pihaan? Kokemuksia kiitos

Lähettäjä: Java 
Päivämäärä:   10.10.25 11:59:43

Lantala ja lannan poisvienti / loppusijoituspaikka kannattaa selvittää etukäteen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.10.25 12:03:55

Hevoset olleet 14 vuotta omassa pihassa ja ei mulla koskaan oo ollut niille mitään hoitajaa, pari kertaa näiden vuosien aikana on joku tuttu käynyt heittämässä heinää mutta siinä se. Hevoset hoidetaan sairaanakin. Älä ota hevosia jos et halua sitoutua niihin joka ikinen päivä.
Tai sitten palkkaat hevostenhoitajan, ei kai siinä pitäisi olla ongelmaa.

Lähettäjä: parasta 
Päivämäärä:   10.10.25 12:05:36

Meille tuli hevoset omaan pihaan. Ja on ollut paras ratkaisu. Työtähän tämä on teettänyt ja kun hevoset ovat minun harrastukseni, hoidan kaiken pääasiassa itse. Meillä tietysti ero on siinä, että etätyöläisenä mieheni antaa kyllä heinät päivisin kun olen töissä. Muutoin vastuu on täysin minulla.

Tein myös tarhat lähes yksin, paalutin, langat yms. ja karsinoiden rakentamisen hoidin lähes yksin. Meillä ei ole ns. turvaverkostoa, hyvät suhteet naapureihin ja jos tarvitsee apua, voisin sitä kysyä lähitalleilta. Täällä on hyvä yhteishenki kyläläisten kesken. Mutta vielä ei ole ollut sellaista tilannetta, missä olisi juuri naapuriapua tarvittu.

Kaikkea ei voi kontrolloida ja elämä voi tuoda mukanaan yllätyksiä. Meillä on rahaa säästössä ja elämäntapahan tämä on. Ja hevosilta ei puutu mitään, rahaa jää yli, sitä on sijoitettuna eri kohteisiin. Jolloin jotain turvaa jos maailmantilanne muuttuu, mutta jos tulee isompia konflikteja, silloin ei ne sijoitukset taida juuri auttaa. Mutta muutoin tilanne tällä hetkellä vaikuttaa hyvältä ja olemme viihtyneet. Suosittelen. Työtä pelkäämättömälle parasta mitä voi olla. Itse tykkään juuri tehdä ja touhuta, suunnitella, korjata yms.

Kaikista parasta tässä oma viihtyvyys, saa tehdä kuten itse on aina halunnut hevoset hoitaa.

Lähettäjä: Aah 
Päivämäärä:   10.10.25 12:07:13

Katso että muutat "hevoskylälle". Jos on yksi hevostila ja ja jotain random omakotitaloja ympärillä, on riski että naapurit ahdistuvat hevosenhajusta tms. Jos taas vähän joka pihassa on hevosia, on naapurisopu ja naapuriapu hevosten kanssa paljon todennäköisempää.
Jos työvoimaa on vähän, suosittelen pihattoratkaisua ja heinäautomaatteja. Se on hevosille ja omistajille parempi. Heinäautomaatit helpottavat elämää, kun hevosten koko päivän ruokinnan voi toteuttaa periaatteessa yhdellä "iltatallilla". Meillä on ruokinta-automaatit sisällä ja ulkona ja illalla jaetaan heinät valmiiksi ulos ja sisälle. Aamulla viedään hevoset vain pihalle ja ne syövät siellä "aamuheinät" ja illalla otetaan sisälle. Heinäruokintaväli on silti vain 3-4h maksimissaan ilman mitään kommervenkkeja. Silti työtä on ihan tarpeeksi jso vertaa, että vuokralaisena vain ilmestyi paikalle ja alkoi harjailla ja satuloida. Halpaa hommaa tämä ei ole, pikkujuttuihin uppoaa isot summat. Nyt oli heinävuosi vähän huono ja heinää kuljetellaan nyt meille niin, että pelkkiin kuljetuksiin menee satasia. Sähkö on kalliimpaa ku
Kun hevoset ovat omassa pihassa, harrastetaan hevoselämää. Kun hevoset on vieraalla, harrastetaan ratsastusta tms. Jopa viikonloppureissut vaativat aika operaation, että hevosten hoito pelaa. Naapuriapu on tällä kylällä tosi toimivaa ja uskon että sairastuessani saisin naapurista yhdellä soitolla hätäapua ja monesti on saatukin.
En silti vaihtaisi pois enää

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   10.10.25 12:15:11

Haluaisin tietää, miten viiva hoitaisi hevoset esim teho-osastolta käsin.

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   10.10.25 12:24:18

Jotkut viivan kaltaiset eivät välitä ja elävät hälläväliä asenteella "ei se minua koske". Vastuullista on miettiä näitä asioita etukäteen jos pitää eläimiä kontollaan ja varautua sillä kenenkään elämälle ja varsinkaan terveydelle ei ole takuuta.

Lähettäjä: Kata
Päivämäärä: 10.10.25 12:15:11

Haluaisin tietää, miten viiva hoitaisi hevoset esim teho-osastolta käsin.

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   10.10.25 12:33:11

Onneksi oli tukiverkot kun sairastuin syöpään. Neljä kertaa viidesti viikossa taksilla yli 200 kilometrin päähän sairaalaan, päivä meni siihen ja ilta hämärässä huoneessa oksennellen. Voimat olivat vähissä kun ruoka ei pysynyt sisällä. Ja huonoa se olisi ollut leikkauksenkaan jälkeen ajella sieltä paskaa mättämään. Hatjnnosto viivalle, aika sissi olet.

Lähettäjä: 4i4 
Päivämäärä:   10.10.25 12:44:35

Kannattaa lukea esim. tätä ketjua. Moni sanoo, että jotta hevosten pito omassa pihassa on kivaa, pitää puittteiden olla kunnossa ja tehty alusta lähtien kunnolla. Ja se vaatii rahaa.

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=2&i=7050106&t=7045654

Jos rahaa ei ole ja koettaa nyhrätä jotain loskan ja moskan seassa, ei hevostenpito ole kivaa, kun ei ole missä liikuttaa eikä koskaan ehdi liikuttaa, kun koko ajan pitää koettaa pitää talli ja tarhat pystyssä. Myös säilytystilojen puute rassaa monia, loimet kuivatetaan hevosten selässä, rehusäkit on käytävällä, kuivikkeet taivasalla tai ne haetaan pikkupaaleissa henkilöautolla hankkijalta aina kun niitä tarvitsee lisätä, heinät on taivasalla, joka paikka moskaa ja loskaa täynnä, jne.

Eli panosta puitteisiin ja siihen, että hevostenpito on kivaa. Ei niin, että karsea työleiri vuorokauden ympäri vuoden ympäri. Myös apukäsiä jos itse sairastat tai reissaat. Joko lähipiiristä tai rahalla. Ja kun joku auttaa tallinpidossa, niin puitteiden tosiaan pitää olla hyvät niin, että apukäsi pääsee helpolla. Eli lähinnä ohimennen tekee hommat, eikä käytä tuntikausia raataen.

Minulla on hevoset pihassa. Sekä karsinatalli että pihatto, hevoset vähän vaihdellen niissä. Apukädet pääsee vähällä kun hommia ei tarvitse nyhertää. On kunnon työvälineet, talikot, lapiot, kottarit. Löytyy mönkijä ja traktori. Pohjat tehty kunnolla, ei loskaa ja lällyä. Kuiviketta niin reilusti, ettei kukaan kuole, jos joka päivä ei karsinoita/makuuhallia siivoa tai varsinkaan pissoja poista. Mutta halpaahan näiden puitteiden pystyttäminen ei ollut, ja täytyyhän nämä pitää kunnossa, eikä sekään ilmaista ole.

Todella tärkeää oli laittaa kulkuväylät, kenttä ja tarhat heti alussa kunnolla. Liikaa kuullut näitä, jotka tekevät vähän sinne päin melko isolla rahalla, kun ajattelevat, että kyllä tää kelpaa, ja sitten seuraavana vuonna laittavat kaiken uusiksi todella isolla rahalla, kun ei se kelvannutkaan. Olisi siis säästynyt paljon rahaa, kun olisi kerralla tehty kunnolla.

Ja kun apukädet käy tekemässä hommat, niin heidän ei tarvitse tehdä kaikkea priimasti. Kyllä minä sitten siivoan kunnolla ja puunaan paikat. Riittää, että apukädet ruokkii, juottaa, yms.

Päivämäärä:   10.10.25 12:50:31

Pelkkä "olen tehnyt tallitöitä" on todella heikko lähtötaso oman kotitallin pitämiseen. Kotitallin pito on muutakin kuin karsinan siivousta ja heinien jakamista.

Kun ne hevoset on sinulla kotona, ne on ihan oikeast sinulla kotona. Sinä itse olet vastuussa kaikesta. Kuka tekee lumityöt? Huoltaa pohjat? Huolehtii, että aidoissa on sähkö? Onko sinulla rahaa laittaa kulkuväylät siihen kuntoon, että kottikärryjä ei tarvi lykkiä polvia myöten mudassa, kun syksyllä tulee parin viikon sadejakso? Kuka hoitaa hevoset silloin, kun sinun täytyy olla kotoa pois pidempään kuin työpäivän verran - onko alueella esim. laskuttavia yrittäjiä, joilta palvelun voi ostaa?

Moni ajattelee, että hevosenpito kotona on halpaa. Joo, se voi olla halpaakin, mutta silloin se on lähes aina myös ihan perseestä.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   10.10.25 13:09:00

Silloin kun mä etsin omaa pikkutilaa, en nimenomaan halunnut muuttaa vieraalle paikkakunnalle, jotta tutut hevosihmiset eivät jää kauas. Mulla on nyt 10 vuoden aikana ollut sellaisia tilanteita, että en olisi pärjännyt yksin. Kerran jouduin muutamaksi päiväksi sairaalaan ja viime talvena oli keuhkokuume. Myös kesäisin on ihan mukava päästä edes pariksi päiväksi jonnekin lomalle.

Heinät ja kuivikkeet on tärkeät ja paskan määrä on vakio eli sen poissaanti tilalta on järjestettävä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.25 13:12:54

Mieti missä ratsastat. Hommaa on ihan hitosti enemmän kuin pelkkä hevosten hoito. Tee kaikki kunnolla valmiiksi ennen hevosten tuloa. Pohjat!!!

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   10.10.25 13:24:18

Millä meriiteillä mielestäsi hevoset otetaan pihaan? Jos ei edes riitä, että on ollut muilla talleilla palkollisena. Onko Suomessa jotain harjoitustiloja ennen kuin siirtyy kotitallin pitäjäksi?

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 10.10.25 12:50:31

Pelkkä "olen tehnyt tallitöitä" on todella heikko lähtötaso oman kotitallin pitämiseen. Kotitallin pito on muutakin kuin karsinan siivousta ja heinien jakamista.

Päivämäärä:   10.10.25 13:28:04

Pitää olla rakentamisesta kokemusta. Ymmärrystä myös maanrakennusasioista, piha-alueiden suunnittelusta. ja ilman muuta omakotitalossa asumisesta.

Lähettäjä: Ohhoh 
Päivämäärä:   10.10.25 13:31:08

^ Mulle satasella samoja lääkkeitä kuin sulla. Sun todellisuus kuulostaa hauskalta

Lähettäjä: aino 
Päivämäärä:   10.10.25 13:37:30

Mikä minulle tuli "yllätyksenä", kun ostin hevostilan ja vein omat hevoset kotiin:

- Kulkureitit ja niiden pohjat. Niiden kanssa pitää elää vuosi, jotta näkee mitä niille pitää tehdä. Syksyn mutakausi ja kevään sulamisvedet, lumityöt (minne lumet voi kasata). Onko kulkureitit sellaiset, että joka paikkaan pääsee koneella, vai pitääkö lumitöitä tehdä kolalla. Onko omia koneita, joilla saa tehtyä lumityöt ja lanattua pohjat, pitääkö ne ostaa, vai hankkiiko palvelun joltain muulta - ja mistä löydät sellaisen urakoitsijan, joka oikeasti pääsee hoitamaan ne lumityöt aamulla niin aikaisin, että saat hevoset ulos ja kottikärryt lykittyä lantalaan ennen töihin lähtöä.

- Tarhojen pohjat. Metsä- ja peltopohjalla olevat tarhat on yhtä mutalillua portilta ja ruokintapaikoilta syyskuusta marraskuulle ja maaliskuulta toukokuulle. Jos on pakkasta, niin ne on koppuraista mutalillua. Ja ne tarhat pitää oikeasti siivota säännöllisesti, jos haluaa että mutalillun lisäksi siellä ei ole paskalillua - ja se siivoaminen ei ole mitään herkkua mutalillukautena.

- Yleinen kiinteistönhuolto. Milloin on mikäkin ovi turvoksissa, miten pidät tallin vesiputket ja viemärit sulana talvella, miten hanskaat syys- ja talvikaudella kosteuden...

- Lantalan tyhjennys ja kuivikevalinta. Et voi päättää mitä kuiviketta käytät ennen kuin tiedät, miten tyhjennät lantalan.

- Heinän saatavuus ja sen varastointi. Mahtuuko pihaan koko vuoden pyöröpaalit, mistä löytyy luotettava heinäntuottaja, joudutko pellolle kilpajuoksuun keräilemään pikkupaalit suoraan pellolta, miten suojaat ulkona säilytettävät pyöröpaalit eläimiltä ja ilkivallalta

- Kuivikkeen säilytys. Tulee ihan pirun kalliiksi kantaa kotiin säkki tai paali kerrallaan, vaan missä säilytät kokonaista lavaa?

- Roskien hävitys. Kodin roskapönttö on aika äkkiä täynnä kun sinne vie paalimuovit. Tallilta tulee muutenkin paljon isoa roskaa - särkyneitä ämpäreitä ja saaveja, aitalankaa, kuormalavoja jne - niitä ei kannata kasata nurkkiin

- Aika usein pitää oikeasti valita, että ratsastaako, hoitaako hevoset kunnolla, meneekö sukujuhliin vai tekeekö jonkun välttämättömän huoltotoimen. Esimerkiksi jos sadejakson jälkeen pakastuu syksyllä, niin kenttää pitää olla lanaamassa juuri oikeaan aikaan tai se on jopa viikkoja ihan käyttökelvoton

- Naapurit - sietävätkö hevosia vai tehtailevatko eläinsuojeluilmoituksia. Edes "hevoskylälle" muuttaminen ei suojaa tältä, koska yhden tallin hölmöily esimerkiksi tielle paskattamisen vuoksi voi aiheuttaa huonon asenteen kaikkia alueen talleja kohtaan

Päivämäärä:   10.10.25 13:49:09

Lähettäjä: Näin
Päivämäärä: 10.10.25 13:24:18

Millä meriiteillä mielestäsi hevoset otetaan pihaan? Jos ei edes riitä, että on ollut muilla talleilla palkollisena. Onko Suomessa jotain harjoitustiloja ennen kuin siirtyy kotitallin pitäjäksi?

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 10.10.25 12:50:31

Ei siihen mitään meriittejä tai koulutusta tarvi, mutta pitää ymmärtää että se kotitallin pito on muutakin kuin paskan lappamista ja käytävän lakaisua. Se on sitä "infran" ylläpitoa, kiinteistönhuoltoa. Onko kokemusta esimerkiksi omakotitaloasumisesta vai onko elellyt kiinteistöhuollon varassa kerrostaloissa ja rivareissa, ymmärtääkö paljonko lumitöiden teettäminen urakoitsijalla maksaa, paljonko oman traktorin ylläpito ja polttoaine maksaa, tietääkö mikä on sulake, miten toimia jos putket korkkaa, pysyykö vasara tai porakone kädessä. Kotitallilla ei ole whatsappiryhmää, johon voi valittaa kun joku ei toimi tai joku on rikki.
Kokemus tallitöistä ei millään tavalla takaa sitä, että tietäisi edes miten porakoneeseen vaihdetaan kärki.

Päivämäärä:   10.10.25 13:54:46

"Mulle satasella samoja lääkkeitä kuin sulla. Sun todellisuus kuulostaa hauskalta"

Niin se onkin, ja nämä mun vinkit on 15 vuoden kotitallin pidon kokemuksella jaettuja. Tässä on vuosien mittaan jos jonkunlaista projektia ja paikat ainakin me halutaan pitää hyvässä kunnossa joten ylläpitotyötä on paljon. Jos olisin muualla töissä 8-16 niin en jaksaisi, onneksi teen etätöitä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.10.25 14:03:46

Kyllä se vähän niin on, että joko pitää olla niin paljon rahaa että voi teettää kaiken ammattilaisilla tai sitten pitää osata itse. Rakentamisesta lähtien.

Päivämäärä:   10.10.25 15:33:16

Kotitallissa on parasta kun saa tehdä just oman mielen mukaan, ja fasiliteetit omaa tarpeeseen, tallihommat omien aikataulujen puitteissa.

Ylempänä esim yksi kommentoi, että lumi-infernossa jos ei auraajaurakoitsija ole päässyt aamulla että pääsisi kottareita tyhjentämään ennen töihin lähtöä, niin mikä ihmeen pakko se on ensinnäkään juuri sinä päivänä siivota ne karsinat heti aamusta? Siivoaa kun tulee töistä, ei sitä lunta tule valtavasti edes joka vuosi ainakaan etelässä. Ylipäänsä voi valita, että jos omaan aikatauluun sopii paremmin, niin siivoaa tallin vasta iltapäivällä, tallissa ei haise ammoniakki, jos kuvitus on riittävä ja ilmanvaihto kunnossa. Voi myös omassa tallissa järjestää kulun lantalaan sisäkautta, toki saattaa maksaa paljonkin riippuen olemassa olevista tiloista, mutta onpahan kivempi toimia myös kurjalla kelillä. Tai hommaa lumilingon, jos just sillä sekunnilla haluaa ne kottarit lykkiä lantalaan kun lunta tullut puoli metriä yön aikana.

Siis pointti se, että koska on oma, voi tehdä ne ratkaisut ja olosuhteet, eikä nitistä kun asia X on tavalla Y. Mulla on vaatimaton talli, mutta kaikki tallitoimet tarhojen siivousta lukuunottamatta voin tehdä sisällä. Hevosten tarhakatokseen pääsee tallista, sinne vien heinät ja vedet, ei ole ruokintapaikka kurainen ikinä. Hyvällä suunnittelulla tiloista saa toimivat ja päivittäisestä hommasta nopeaa ja helppoa. Rahaa tähän hulluuteen menee aina, mutta tosiaan kannattaa elää hetki sitä arkea (jos siis ostaa jonkinlaiset olemassa olevat puitteet) ja tehdessä niitä hommia miettii sitten, miten asiat hoituisi mukavammin. Mitä vähemmän tarvitsee askelia, on yksi hyvä mittari. Esim onko mahdollista laittaa tarhat kiinni talliin niin että hevoset voi laskea suoraan ovesta, lantala myös, heinät tallissa, vähintään paali kerrallaan jos kaikki ei mahdu, kuivikkeet jos ne ei mahdu talliin niin ne voi olla vähän erillään koska niitä ei tarvita päivittäin eikä useita kertoja päivässä vs heinää. Eli ota huomioon, mitä toimintoja hyvä olla ihan käden ulottuvilla, mitä teet useita kertoja päivässä, mitä joka päivä ja mitä harvemmin. Siinä järjestyksessä alat miettiä toimintojen sijoittelua. Hevosenpidosta saa raskasta, mutta esim mulla päivittäisiin hommiin menee vähemmän aikaa kuin mitä käytin auton ratissa vieraalle ajamiseen. Toki sitten on aina kunnostustöitä, mutta ei niitä joka päivä ole, ei edes joka viikko, teen vapaapäivinä. Akuutteja korjaus tarpeita esim aita rikki, niin tulee harvoin. Jos vedet jäätyy, niin korjaa ne sitten sellaiseksi, ettei pääse enää jäätymään. Typeryyttä hakata päätä seinään samojen ongelmien kanssa vuodesta toiseen. Itse sanoisin, että hevosmäärä kannattaa pitää kohtuullisena, jolloin työmääräkin on maltillinen.

Ja mitä vieraalla paikkakunnalla asumiseen, niin mulle ainakin on tultu ihan tarjoamaan apukäsiä. Kontakteja voi luoda itse, on avoin ja ystävällinen, kysyy naapureilta mietityttääkö heitä joku hevosenpidossa. Ylimielisyys johtaa äkkiä eripuraan ja anteeksi pyytäminen mieluummin liian usein kuin harvoin auttaa myös. Itse en enää voisi kuvitella siirtyväni täysihoitoon vakituisesti, se aiheutti valtavasti enemmän stressiä. Nyt tiedän tasan tarkkaan paljonko hevoseni syövät, juovat ja ulkoilevat, näen heti onko jotain poikkeavaa terveydessä ja voin tehdä juuri niin isot tarhat kuin kukkaro antaa myöden.

Ja mitä lomailuun tulee, niin sekin on ihmisestä riippuvaista, tykkäätkö reissata. Itse en, mutta jos olen ollut reissussa, niin yhden yön reissut menee kotona kameravalvonnalla ja siten että joku heittää heinää, pidemmäksi ajaksi vien vieraalle hoitoon.

Aloittajalle sanoisin, että täällä halutaan liioitella oman tallin pitoa. Riippuu ihmisestä, haluaako harrastaa hevosia vai vaan ratsastusta. Jos haluaa vain ratsastaa, ei tietenkään kannata ottaa omaan pihaan. Jos kokonaisvaltainen hevoselämä on oma juttu, niin silloin ehdottomasti kannattaa. Tekemällä oppii, kukaan ei ole syntynyt tietotaitojen kanssa. Hevoset on vähään tyytyväisiä lopulta (lauma, ruokaa, kuivat makuupaikat, ulkoilua ja vettä) oman jaksamisen ja viihtyvyyden kannalta sitten laittaa paikkoja kuntoon.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.10.25 15:45:26

ainolla hyvä lista. Noihin kaikkiin pitää varautua.

Itsellä lisäksi oli yllätys se, miten hermona sitä alkuun oli, kun hevoset tuli omaan pihaan. Kirjaimellisesti silmien alle. Niitä piti alkuun kytätä koko ajan, ylitulkita jokainen hännänheilautus ja katse. Siinä meinasi mennä hermot sekä ihmiseltä että hevosilta. Nimittäin niitäkin alkoi ahdistaa se jokahetkinen tarkkailu ja hössötys.

Onneksi pikkuhiljaa tuo vaihe meni ohi. Nyt osaa suhtautua vähän järkevämmin. Jos jotain on tullakseen, se tulee, vaikka hoitaisit kuinka hyvin. Turha murehtia asioita moneen kertaan, etukäteen sekä sitten kun ne oikeasti tapahtuvat.

Toisaalta, kotitalliaikana on selvitty muutamasta tilanteesta sillä, että on päästy reagoimaan heti. Eikä vasta sitten kun tallityöntekijä olis soittanut iltatallista. Kun itse siivoat karsinat ja tarhan joka päivä, ruokit ja juotat (ämpärijuotto on paras!), tiedät miten sun hevonen syö, juo, nukkuu ja etenkin paskoo. Joskus ne on niin helkkarin taitavia peittämään vaivojaan. Tai reagoivat x tavalla, josta ei ikinä voisi päätellä asian johtuvan asiasta y, jollet näkisi sitä hevostasi joka päivä aamuin illoin.

Jonkinlainen tuurausverkko on hyvä olla olemassa hätätilanteita varten. Rahalla tai vaihtokaupoilla. Meillä on onneksi luotettava hevosihminen naapurikylässä. Puolin ja toisin autamme. Ja kyläläiset ottivat hevoset todella hienosti vastaan. Kyllä tunnistaa liikenteessä oman kylän autoilijat, verrattuna satunnaisiin mökkiläisiin... Toisaalta, meidän jäljiltä ei ole yhtään pskakasaa tiellä ja meidän hevosten takia ei tarvitse liikennettä pysäyttää.

Näin jälkikäteen ajateltuna tän päätöksen olisi voinut tehdä jo pari vuotta aikaisemmin.

Lähettäjä: Sh tamma 
Päivämäärä:   10.10.25 15:50:26

Minä liityin heti tilakaupan varmistuttua oman kylän ja myös naapurikuntien hevosseuroihin. Ne tuommoiset ovat katoavia perinteitä, joten uusi seuran jäsen otettiin suurella ilolla vastaan ja löysin sieltä myös hyviä ystäviä!
Eli jos sairastun, niin on muutamakin ystävä jolta voi pyytää apua.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   10.10.25 15:57:36

Mä otin hevoset omaan pihaan yksin, ilman puolisoa. Yksi kaveri pystyy tarvittaessa käymään kerran päivässä, ja sen verran sun puolisokin varmasti pystyy hätätilanteessa auttamaan pitkistä työmatkoista huolimatta, että selviit. Automaatit on must, jos ei pysty edes tiukan paikan tullen laittamaan vapaalle heinälle. Heinityksethän ne tärkeimmät ja pakollisimmat on, ei kukaan kuole jos jää parina päivänä siivoomatta, kun makaat kuumeessa. Mulla ei edes ollut tallitöistä mitään kokemusta ennen muuttoa :D

Päivämäärä:   10.10.25 15:59:22

Ai niin ja siis joo pihatto tietenkin, niin pääsee helpommalla, jos sairastuu.

Päivämäärä:   10.10.25 16:03:01

Luin vasta nyt muita kommentteja, ja vakavampaan sairasteluun: itse todennäköisesti veisin nämä täysihoitoon siksi aikaa, jos sairastuisin useammaksi kuukaudeksi.

Päivämäärä:   10.10.25 16:07:39

"Pelkkä "olen tehnyt tallitöitä" on todella heikko lähtötaso oman kotitallin pitämiseen."

Nojaaaa. Itse en ollut tehnyt tallitöitäkään, enkä ikinä huolehtinut kiinteistöstä. Jotenkin tässä vaan on yli viisi vuotta pärjätty, ja opeteltu tooooodella paljon kaikkea uutta. Lähtötaso oli oikeasti nolla.

Päivämäärä:   10.10.25 16:15:10

Vielä yksi kommentti ;)
Tosiaan siis kaikenlaista pitää hevostilalla osata, mutta sitä en ymmärrä, miksi kaikki pitäisi osata etukäteen? Ihan hyvin on sujunut niinkin, että opettelee ongelma/asia kerrallaan. Pelkästään omakotitalossa asuminen (enemmän melkeinpä se, kun mikään mikä liittyy hevosiin) toi mukanaan pitkän listan asioita, joita ei kerros- ja rivitaloasujana ole tarvinnut ikinä miettiä.

Päivämäärä:   10.10.25 16:20:09

Omakotitalossa asuessa oma hölmöily ja osaamattomuus vaikuttaa vain omaan asumiseen, kotitallia pitäessä siitä kärsii eläimet. Siksi pitää olla jonkinlainen ymmärrys ja kyky hoitaa asioita.

Lähettäjä: parasta 
Päivämäärä:   10.10.25 16:45:21

Ei tämä kotitallinpito nyt niin vaikeata ole, kuten moni yllä nyt yrittää maalailla. Sanoisin, että asenne ratkaisee. Jos pidät siitä, että aikaa ei aina riitä Kauniisiin ja rohkeiden yms. ohjelmien katsomiseen, mutta hyvin organisoitu talli on jo paljon. Kysymys onkin haluatko vain omat vai otatko vieraita. Mulla on ollut sekä että. Ja olen tullut siihen tulokseen, että paras ratkaisu on pitää vain omat. Minulla jää vapaa-aikaa myös muihin harrastuksiin.

Tärkeintä mielestäni tallin pidossa on perusedellytykset hevosenpidolle ja ymmärrys ruokinnasta. Sillä tässä ne ongelmat tulevat jos ei osaamista ole. Se ei ole pelkästään sitä, että lykätään heinää hevosen eteen vaan minkälaista heinää se hevonen tarvitsee, tarvitseeko lisää, onko erityistarpeita, loimitukset. Juotto talvella, onko lämmitettävä vesiasia ulkona vai ei. Kaikki nämä riippuvat tallisi varustetasosta.

Jokainen tekevä ihminen pärjää, kukaan ei välty virheiltä, mutta jos niistä ottaa opikseen, niin ei tämä kotitallinpito mitään ydinfysiikkaa ole. Lantala on tietysti yksi suuri tekijä tallinpidossa ja etenkin se, että saat sopimuksen, mikä on loppusijoituspaikka lannalle, ei vain pihan perälle. Tosin en usko, että moni näin toimii, mutta tiedän kyllä muutamia, jotka lykkää omaan mettään kun kukaan ei kuitenkaan näe. Tämä nyt näin sivuhuomautuksena. Ei yleistäen.

Päivämäärä:   10.10.25 17:13:15

"Omakotitalossa asuessa oma hölmöily ja osaamattomuus vaikuttaa vain omaan asumiseen, kotitallia pitäessä siitä kärsii eläimet. Siksi pitää olla jonkinlainen ymmärrys ja kyky hoitaa asioita."

Jos ihminen oppii ensikertalaisena asumaan omakotitalossa, niin mikä on se konkreettinen esimerkki, mikä siellä pihan toisella puolella hevosten luona on niin paljon vaikeampaa, ettei sitä kykene oppimaan?

Päivämäärä:   10.10.25 17:19:09

"Omakotitalossa asuessa oma hölmöily ja osaamattomuus vaikuttaa vain omaan asumiseen, kotitallia pitäessä siitä kärsii eläimet. Siksi pitää olla jonkinlainen ymmärrys ja kyky hoitaa asioita."

Itseasiassa tekisi mieli ihan kysyä, että jos olet itse ollut aikoinaan niin uusavuton, että et olisi pystynyt pyörittämään hevostallia asioita siinä sivussa itsekseen opetellen, niin miten olet tullut siihen tulokseen, että kukaan muukaan ei pysty? Mä tosiaan aivan pyöreällä nollakokemuksella tähän ryhdyin, ja kenenkään elämänlaatu ei ole siitä kärsinyt, että asioita on opetellut niiden eteen tullessa. Vai väitätkö sitten vaan ihan pokalla, että ei ole mahdollista, en ole voinut tähän kyetä, ja kaikki täällä kärsitään?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   10.10.25 17:59:28

Aika usein aloittalijoita moittivat heikkoitsetuntoiset ihmiset, jotka kokevat huonommuutta ja ovat ehkä sen verran lahjattomia etteivät selviä perusasioista ilman, että joku opettaa ensin. Tunnen tällaisia ihmisiä, ja heitä leimaa enimmäkseen hyvin pinnallinen "mahtaileva" luonne, ja joilla on taito vakuuttaa muut ihmiset hienoudestaan, vaikka olisivat aivan tavallisia taidoiltaan tai korkeintaan keskimääräisiä.

Samaan kastiin menee ihmiset, jotka haukkuu vaikkapa ratsastuksessa aloitteilijoita, jotka eivät tosiaan vielä osaa kaikkea mahdollista, kun vasta opettelevat. Silti joillain on tarve tulla kentän laidalle heitä haukkumaan.

Lähettäjä: Päivää 
Päivämäärä:   10.10.25 18:03:34

Ite juttelin muutamien kanssa ennen kuin otin omaan pihaan, monella vähentynyt rautsastaminen silloin tällöin köpöttelyyn.
Päätin siis itse että ratsastan aina ne mitä haluan ja teen sitten vasta muut hommat. Toki ne pitää ruokkia, siivota ja juottaa, mutta siihen pystyy väsyneempänäkin.
Mulla oli aluksi pari vieraitakin, mutta joistain oli harmia, jotkut kivoja. Enää en ole uskaltanut ottaa.

Päivämäärä:   10.10.25 18:24:09

Ei ole mitään rakettitiedettä pitää hevoset omassa pihassa mutta ehkä jos on ihan umpitollo voi siitäkin saada vaikeaa.

Pihatto ja hyvä tarhan pohja on jees ja lämmitettävä uimurikuppi. Mulla on tässä 15v aikana ollut joskus jalka paketissa joskus käsi paketissa ja joskus ollut kova influenssa mutta kipulääkkeiden voimalla oon aina saanut välttämättömät tehtyä. Olkikuivitus niin hätätilassa lisännyt vaan olkea pihattoon ja heittänyt heinää niin paljon että riittää pitkäksi aikaa. Jos joutuisin pitemmäksi aikaa sairaalaan on backup olemassa. Vielä en ole tarvinnut

Päivämäärä:   10.10.25 18:33:04

ÄLÄ OTA

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.