Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsuvarsan liikutus 1-2v

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   10.10.25 11:40:04

Tiedän että otsikko vähän raflaa, mutta antakaas kun selitän heti alkuun.

Tutkimukset osoittaa ja uskon niihin vahvasti itse, että kestävin urheiluhevonen kasvaa varsasta, joka on pienestä pitäen liikkunut aktiivisesti, myös reippaasti. Monestihan tää toeutuu kun elää laumassa ja on tilaa liikkua. Vaan ei meillä. 4 päinen varsalauma ja iso tila näillä on (on metsätarhaa, laiduntarhaa ja hiekkatarhaa yhdistettynä) ja asuu pihatossa, mutta fakta on se että nää ei kyllä juokse tai paini sillain että siitä olis fysiikalle jotain hyötyä. Lähinnä näykkii ja ''painii paikallaan kyykkien''. Joskus harvoin intoutuu juoksentelemaan pari min mut oikeesti tosi harvoin. Melkoisen possulauman keräsin tähän itelleni. Mulla 24/7 kameravalvonta ja hevoset omassa pihassa joten aika hyvin olen perillä näiden liikunnasta. Olen siis oikeesti kytännyt pidempään jo nauhoitukset öiltäkin eli tiedän kyllä aika hyvin että ovat melko passiivinen lauma.

Varsani on siis 1,5v puoliverinen, tuleva ratsu ja koen että sen aktiivisuustaso kavreiden kanssa on niin vähäinen ettei sen kroppa saa minkäänlaista ''totutusta tai kehitystä'' kohti urheiluhevosen elämää.

Ajaa en voi, meillä niin vaaralliset nurkat isoine teineen. Kiipeilymäkiä ja epätasasisia polkuja löytyy metsästä. Maneesi käytössä.

Millaisella ''treenillä'' pitäisit tällaista varsaa? Tietenkään en ihan treenaa treenaa varsaa, siitä ei huolta, mutta uskon että näin passiiviselle yskilölle kera passiivisen lauman voisi jollain syklilä tehdä hyvää juokseminen maneesissa, kiipeily poluilla, irtohyppäys. Vaan en tiedä kuinka usein, millaisia määriä ja kuinka raskaasti (esim irtojuoksutus) kannattaa tehdä?

Re: Ratsuvarsan liikutus 1-2v

Lähettäjä: HS 
Päivämäärä:   10.10.25 12:05:26

Irtojuoksutus maneesissa vaikka kerran viikossa, taluttaen metsäkiipeilyä kerran, pari viikossa. Noin nuorta en ehkä irtohypyttäisi vielä kovin usein, ja esteet pieniä. Irtojuoksutusta itse olen tehnyt sen aikaa, kun varsa itse jaksaa hillua, en ole ajamalla ajanut juoksemaan. Ja kaverukset usein innostuvat juoksemaan pidempäänkin maneesiin tai kentälle päästessään, vaikka tarhassa ovatkin rauhallisia. Meillä siis myös orivarsaporukka vaihtelevassa tarhassa, mutta aika rauhallista eloa viettävät.

Lähettäjä: Migsu 
Päivämäärä:   10.10.25 12:16:51

Meillä tammavarsoja olen käyttänyt maneesissa noin kerran viikossa juoksemassa. Kokemus on osoittanut että 2-3 varsaa kerrallan on hyvä, innostavat toisiaan mutta ei synny kaaosta. Yksi eivät taas välttämättä oikein innostu juoksemaan. Olen vähän saattanut varsoja hoputtaakin, jos meinaa mennä vain nurkkien haisteluksi, mutta en kuitenkaan ajamalla ajanut juoksemaan. Jos ulkona on huonot pohjat, olen saattanut käyttää maneesissa useammankin kerran viikossa, jopa joka toinen päivä. Silloin ovat saaneet tutkia ja haistellakin, kun olen antanut olla hyvällä pohjalla liikkumassa pidempään.

Metsäkävelyt ovat tosi hyviä kasvavalle nuorelle! Niissä sanoisin, että sinun ehtiminen ja varsan mielenkiinto ovat enemmän rajaavia kuin rasitus. Kävely ei ole raskasta, mutta kaviot voivat kulua, jos hiekkatietä pitkin kävelee metsään monta kertaa viikossa.

Tuon ikäistä en oikeasti irtohypyttäisi vielä viikoittain, mutta irtohypytkin voi jo aloittaa pienillä ja tehdä jaksoissa läpi talven tasoa nostaen, varsinkin jos tähtää kevään kyvyt esiin -tapahtumiin.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   10.10.25 12:22:27

Jotkut ympäristöt eivät vain houkuttele liikkumaan.
Yksi syy voi olla myös vapaa heinäruokinta. Liikkuvatko enemmän, jos syötävää ei ole koko ajan tarjolla?

En oikein osaa sanoa, mistä johtuu se, että joissain paikoissa liikutaan ja toisaalla ei. Oman 2v vein kesäksi laitumelle sillä ajatuksella, että se saisi ikäistään seuraa ja seurassa myös liikuntaa. Paikka oli tosi hyvä, isot hyvät laitumet ja myös iso katos jne. Hain elokuussa kotiin epäsporttisen pullukan, jolla ei ollut yhtään lihaksia. Selvästi oli käytetty 2,5kk hyvästä laitumesta nauttimiseen. :D Kotona se joutui aikuiseen laumaan ja kyllä se olikin ekat pari viikkoa väsynyt iltaisin! Maha lähti ja lihaksetkin on alkaneet palautumaan. Ovat olleet täällä päivät laitumella ilman lisäheinää, koska keli on hyvä ja syötävää on vielä. Laidun on kapea ja pitkä, pituutta lähes 500m. Siinä ne ottavat usein spurtin perältä portille, jos metsässä näkyy liikettä ja pikkuhiljaa hölkkäävät takaisin syömään. Tai sitten hölkkäävät portille juomaan tai katselemaan pihan tapahtumia.
Talveksi joudutaan tietysti ottamaan pienempiin tarhoihin, mutta toivoisin kelien jatkuvan pitkään hyvänä.

Sinulla on aika kiva tilanne, kun on maneesi käytössä. Itse päästäisin varmaan vähintään kerran viikossa hölkkäämään maneesiin, jos sellainen mahdollisuus on. En ehkä hakisi mitään villiä menoa vaan hölkkää. 1v "liikuttaisin" porukassa ja 2v tekee hyvää opetella olemaan töissä yksin ja ne voisivat jo irtohypätäkin.

Omalla kohdallani maneesiin on matkaa 20km, joten joka viikko ei riitä aika käydä nuorison kanssa kun myös ratsastusikäiset käy hallilla pari kertaa viikossa. Mutta pyrin käymään 2v kanssa 2krt/kk.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   10.10.25 12:54:23

Joo maneesi suoraa naapurissa on kyllä iso etu. Täytyy ottaa irtorallattelut virkeimmän kaverin kanssa joka viikko ohjelmaan kerran tai kaksi. Ja niitä narukävelyitä, lähinnä sen tasapinon ja koordinaation kehittymiseksi.

Meillä kyllä ei pitäisi olla ongelmana ettei tarha houkuta liikkumaan, on aika hyvät tilat ja vielä ''kujamaisia'' osioita missä pääsee painattaan kovaa eikä silti maistu rallittelu.

Vapaa heinä on joo, mutta siitä en luovu. Yhtä lukuunottamatta nää on kaikki luikkuja poikia ja en mitenkään pysty tarjoaan riittävän usein ruokaa että olisi terveellinen ruokintatahti varsalle. Varsinkin talven tullen se ruoka erittäin tärkeä energialähde varsalle lämpimänä pysymiseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.10.25 13:15:14

Meillä oli sama homma. Neljä alle 3-vuotiasta hevosta samassa tarhassa, ja suurimman osan ajasta ne vaan söi ja nuokkui tarhan metsäisessä päädyssä. Ehkä muutaman kerran viikossa oli joku 5 minuutin höpöttelysessio jossa intoutuivat vähän juoksemaankin. Leikkiminen oli korkeintaan riimujen ja loimien repimistä. Oma suomenhevoseni lihosi ja turposi tuossa porukassa niin pahasti että joutui eläinlääkärin määräyksestä laihdutuskuurille, vaikka ei ollut edes 3-vuotias.

Valitettava totuus on, että sopuisissa, toimivissa laumoissa sellaista yltiöpäistä juoksentelua ja riehumista ei yksinkertaisesti ole. Jos sitä on jatkuvasti, niin se ei yleensä ole mitään leikkiä, vaan merkki epätoimivasta laumasta jossa joku liikuttelee ja ajaa muita.
Hevonen on pakoeläin, joka pyrkii säästämään itseään, sille ei ole varsanakaan luonnollista juoksennella ja spurttailla jatkuvasti, korkeintaan ottaa pieniä pyrähdyksiä silloni tällöin. Pakoeläin ei juokse itseään väsyneeksi tarkoituksella oma-aloitteisesti, koska silloin se ei jaksa juosta pakoon oikeassa tilanteessa.

1,5 vuotiaan voi hyvin jo opettaa ohjasajoon ja ohjasajaa 1-2 kertaa viikossa. Tuossa vaiheessa on tärkeää, että ei pelkästään pyöri ympyrää, vaan hyödyntää koko kenttää/maneesia, tai miksikäs ei voisi lähteä sinne metsiin ja maastoonkin, kun ohjasajaessa voi liikkua ihan poluillakin.
Lisäksi voi irtojuoksuttaa. Varsoja ei yleensä tarvi irtojuoksuttaessa ajaa juoksemaan, vaan riittää että itse vähän hypähtelee ja spurttailee malliksi, niin nekin innostuu, tai vielä parempi jos ne voi irtojuoksuttaa kaverin kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.