Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ohjasajon aloituspaketti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.25 12:26:45

Olen ajatellut aloittaa hevosellani ohjasajon. Mitään kokemuksia ohjasajosta ei ole.
Millä varusteilla pääsen alkuun? Saa myös vinkata jos jossakin on varusteita tarjouksessa.
Kyseessä lv ex-ravuri mikä on kolme vuotta toiminut pelkkänä harrasteratsuna. Mietin vain olisiko tästä hevoselle (ja itselle) hyötyä pitkässä juoksussa.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista :)

Re: Ohjasajon aloituspaketti

Päivämäärä:   9.10.25 12:48:13

Ja heti lisäkysymys: Mitä kokoa hankin cob-kokoiselle 160cm normikunnossa olevalle hepalle? Kun näköjään löytyy vain full ja pony...

Lähettäjä: jii 
Päivämäärä:   9.10.25 13:18:35

Jos olet Instagramissa, niin katso Ratsastuskeskus Ainon tai Veljekset Walshtenin profiilista yhteistyössä toteutetut videot Håkan Walhmanin ohjasajokoulusta. Niistä saa jo hyvät vinkit millä pääsee jo aika pitkälle.

Lähettäjä: Diva 
Päivämäärä:   9.10.25 13:34:02

Säkätilallinen juoksutusvyö riittää hyvin alkuun, sellainen siis joka ei paina rankaa eli on muotoiltu. Ohjat voi valita monista eri pituisista, itse ohjasajan muistaakseni 16m ohjilla ja joku tykkää ohjasajaa melkein hevosen vieressä/takana lyhyemmillä.

Lähettäjä: Xxxxx 
Päivämäärä:   9.10.25 14:11:20

Mulla on käytössä ihan perus silat ja kaksi liinaa. Hyvin toimii. Ei apuohjia.

Lähettäjä: Aniit 
Päivämäärä:   9.10.25 14:16:07

Jotenkin veikkaan, että entinen ravuri ei hyödy mitään ohjasajosta. Hanki mieluummin valjaat ja kärryt ja ajelet ihan normaalisti vaan. Saattaa hevonenkin nauttia enemmän.

Lähettäjä: Ji 
Päivämäärä:   9.10.25 15:30:47

Ohjasajo on enemmän maastaratsastusta kuin ajamista ja ehdottomasti tuon tyyppinen hevonen siitä hyötyy. Ohjasajaessa on helppo harjoitella juttuja jota myöhemmin tehdään selästä ja siinä on hyvä hakea kantolihaksia ilman ihmisen ylimääräistä painoa selässä.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   9.10.25 19:24:08

Aniit : oma on entinen ravuri ja nimenomaan hyötynyt ohjasajosta, etenkin jos meinaa ratsun ominaisuuksia vahvistaa.

Päivämäärä:   10.10.25 09:37:50

Kiitos vastauksista. Osaako joku sanoa kumman hankin cob-kokoiselle, Full vai Pony?
En ole instassa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.10.25 11:07:07

Aina isompaa eli full.

Lähettäjä: reh 
Päivämäärä:   10.10.25 11:15:04

Ohjasajaa voi myös ihan ilman silaa

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   10.10.25 14:35:03

Ohjasajovarusteista: Full koko isoille poneille ja hevoskokoiselle hevoselle. Pony-koko sopii lähinnä pikkuponeille. Sellainen vyö on paras, että siihen kiinnitetään normaali satulavyö eli vastinhihnat on kummallakin puolella ja vyössä on säkätila eli leikkaus/tyhjä kohta sään alueella. Itse sorruin tuoreena hevosenomistajana ostamaan ensin sen halvimman kahvavyön jossa on muutama pyöreä rengas juoksutukseen ja kiinnitys vaan toisella puolella - painoi hevosta eikä pysynyt paikallaan. :)

Ohjista sen verran että ihmiset tykkää eri asioista. Jotkut ajaa kahdella juoksutusliinalla, toisella on kaupasta ostetut juoksutuksen kangasohjat, kolmas tykkää nahkaohjista koska ne on painavat. Ihmiset tykkää myös ohjasajaa vähän eri kohdissa, toinen kauempana ja toinen lähempänä. Ex-ravurilla en ehkä niitä kaikkein lyhyimpiä ohjia ottaisi, kun liike voi olla reipasta (ei koottua) ja ohjasajajan voi olla työlästä pysyä perässä.

Monet aloittaa ohjasajon juoksutuksen tapaan ympyrällä, niin että ulkopuolen ohja kiertää juoksutusvyön kautta ulompaan kuolainrenkaaseen ja sisempi ohja tulee suoraan sisempään kuolainrenkaaseen, ei kulje juoksutusvyön kautta. Näin saat "palkattua" ja hellitettyä paineen nopeammin pidätteen jälkeen. Ainut haitta tässä on se että kun vaihtaa suuntaa niin ohjatkin pitää korjata sen suunnan mukaiseksi.

Mutta tuo on totta mitä ylhäällä sanottiin, että hevosilla voi kärrytellä moninlaisin varustein ja esim valjakkohevoset kasvattavat samanlaisia lihaksia kuin ratsutkin. Jos sinun ravuri on tottunut kärryttelyyn, ja sinulla olisi tilaa ajaa sitä kärryillä, pääset ehkä tekemään monipuolisimmin kun hankit kärryttelyvarusteet (niillä voi myös ohjasajaa huom, mutta ohjasajovälineet ei käy kärryttelyyn). Ja kärrytellessä ei tarvitse hikoillen hiihtää hevosen perässä. :)

Lähettäjä: Ruutu 
Päivämäärä:   13.10.25 15:28:15

Jos ei ole mitään kokemusta ohjasajosta suosittelisin ottamaan muutaman valmennustunnin osaavalta valjakko/ohjasajo-opettajalta. Ohjasajo on vaikeampaa kuin luulisi ja alussa hyvät neuvot ovat tarpeen, ja sen jälkeen on helpompi tehdä itse, kun saanut tietoa edes perusperiaatteista.
Itse laitan aina ohjat suoraan vyön läpi kuolaimeen, jotkut käyttävät niin, että ensin laitetaan vyöhön, sieltä kuolaimeen ja käteen, jolloin vaikutus on kovempi ja hiukan graamanityyppinen. Sen sijaan suoraan kuolaimesta vyön läpi käteen on samanlainen tuntuma, kuin jos ratsastaisit, ja pystyt myös helposti vaihtamaan suuntaa ym.
Varusteista, itse satsaisin myös samantien kunnolliseen nahkavyöhön ja -ohjiin, sekä kevyeeseen ajopiiskaan. Oman kokemuksen mukaan halpisvarusteilla ei juuri tee mitään. Myös siksi kannattaa ottaa aluksia valmennusta, sillä silloin saat heti aluksi kokeilla lajia laadukkailla varusteilla, ainakin niillä joilta itse olen ottanut valmennusta, on ollut varusteet mukana lainattavaksi.
Jos kuitenkin itse aloitat, suosittelisin aloittamaan niin, että hevosella on taluttaja ja itse totuttelet pitkiin ohjiin. Kun käynnissä hevonen on rento, pysähtyy ja lähtee liikkeelle, tekee ympyröitä ja pohkeenväistöjä, saat suunnan vaihdettua rauhallisesti diagonaalilla, voit aloittaa ravivoltit, eli suoralla käyntiä, käännä voltille ja pyydä ravia. Suoralla taas käyntiin.
Itse en kahdella ohjalla juoksuttaisi ennen kuin suorilla linjoilla toimii hyvin.
Pääperiaatteena on aina se, että perässä/sivulla ei juosta, vaan aina kävellään. Hevosen ravit ja myöhemmin laukat sitten aina volteilla, välillä voi mennä taas suoraan.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.10.25 19:50:19

Normi silat, 16-metriset ohjat ja 140 cm pitkä ajopiiska alle metrin narulla on toiminut itsellä.

Lähettäjä: Rem 
Päivämäärä:   13.10.25 22:21:35

Löytyy myös FB:stä tuo videosarja

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   14.10.25 23:25:48

Minä olen mieltänyt cob-koon sopivaksi n. 140-säkäisille poneille.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.10.25 02:03:09

Osta ajovaljaat ja kärrit. Turha lähteä leikkimään ohjasajoa ex-ravurin kanssa. Ihan humppaa .Kumpikaan ei siitä tykkää. Kärrylenkille ja avot!

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.10.25 02:50:37

"Jos ei ole mitään kokemusta ohjasajosta suosittelisin ottamaan muutaman valmennustunnin osaavalta valjakko/ohjasajo-opettajalta. Ohjasajo on vaikeampaa kuin luulisi ja alussa hyvät neuvot ovat tarpeen, ja sen jälkeen on helpompi tehdä itse, kun saanut tietoa edes perusperiaatteista."

Tämä! Ajoitus ja sijoittuminen kannattaa ensin kokeilla ja opetella hevosella joka jo osaa. Muuten meno voi mennä silmänräpäyksessä vaaralliseksi.

Päivämäärä:   7.11.25 09:27:20

"Kun käynnissä hevonen on rento, pysähtyy ja lähtee liikkeelle, tekee ympyröitä ja pohkeenväistöjä, saat suunnan vaihdettua rauhallisesti diagonaalilla, voit aloittaa ravivoltit, eli suoralla käyntiä, käännä voltille ja pyydä ravia. Suoralla taas käyntiin."

Miten saan hevosen tekemään pohkeenväistöä ohjasajossa? Osaako joku selittää mulle kuinka aloitan tällä? Selästä menee käynnissä vähän pohkeenväistöä, paremmin vasemmalle kuin oikealle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.11.25 09:36:53

Pohkeenväistö ohjasajaen tehdään niillä avuilla, mitkä hevoselle on opetettu. Et voi olettaa, että hevonen osaa sen itsestään, vaan se pitää opettaa hevoselle. Yleensä opettaminen kannattaa aloittaa esim. avustajan kanssa niin, että avustaja auttaa kädellä hevosen kyljestä samalla kun ohjasajaja antaa omat apunsa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.