|
Lähettäjä: Ruutu
Päivämäärä: 13.10.25 15:28:15
Jos ei ole mitään kokemusta ohjasajosta suosittelisin ottamaan muutaman valmennustunnin osaavalta valjakko/ohjasajo-opettajalta. Ohjasajo on vaikeampaa kuin luulisi ja alussa hyvät neuvot ovat tarpeen, ja sen jälkeen on helpompi tehdä itse, kun saanut tietoa edes perusperiaatteista.
Itse laitan aina ohjat suoraan vyön läpi kuolaimeen, jotkut käyttävät niin, että ensin laitetaan vyöhön, sieltä kuolaimeen ja käteen, jolloin vaikutus on kovempi ja hiukan graamanityyppinen. Sen sijaan suoraan kuolaimesta vyön läpi käteen on samanlainen tuntuma, kuin jos ratsastaisit, ja pystyt myös helposti vaihtamaan suuntaa ym.
Varusteista, itse satsaisin myös samantien kunnolliseen nahkavyöhön ja -ohjiin, sekä kevyeeseen ajopiiskaan. Oman kokemuksen mukaan halpisvarusteilla ei juuri tee mitään. Myös siksi kannattaa ottaa aluksia valmennusta, sillä silloin saat heti aluksi kokeilla lajia laadukkailla varusteilla, ainakin niillä joilta itse olen ottanut valmennusta, on ollut varusteet mukana lainattavaksi.
Jos kuitenkin itse aloitat, suosittelisin aloittamaan niin, että hevosella on taluttaja ja itse totuttelet pitkiin ohjiin. Kun käynnissä hevonen on rento, pysähtyy ja lähtee liikkeelle, tekee ympyröitä ja pohkeenväistöjä, saat suunnan vaihdettua rauhallisesti diagonaalilla, voit aloittaa ravivoltit, eli suoralla käyntiä, käännä voltille ja pyydä ravia. Suoralla taas käyntiin.
Itse en kahdella ohjalla juoksuttaisi ennen kuin suorilla linjoilla toimii hyvin.
Pääperiaatteena on aina se, että perässä/sivulla ei juosta, vaan aina kävellään. Hevosen ravit ja myöhemmin laukat sitten aina volteilla, välillä voi mennä taas suoraan.
|