Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsuvarsan ajolle opetus

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   8.10.25 09:40:51

Saattaisi olla ennemmin kasvatuspuolen topa, mutta se osasto on niin kuollut, että laitan tänne kysymyksen.

Missä iässä ja miten olette opettaneet ratsuvarsan ajolle? Oletteko jatkaneet ajoa aikuisena hevosenakin ratsastuksen ohessa.

Mulla on nyt 2-vuotiaaksi kääntyvä koulusukuinen joka tekisi mieli opettaa ajolle.

Re: Ratsuvarsan ajolle opetus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.10.25 09:44:00

2-vuotiaan kanssa on jo myöhässä, jos sen kanssa ei ole aiemmin tehty mitään järkevää. Ravivarsat aloitetaan yleensä 1v keväällä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.10.25 09:51:06

Nyt on yksivuotissyksy ja hyvä aika opettaa ajolle. Ei ollenkaan myöhäistä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.10.25 09:53:19

No ei ole yhtään myöhäistä. Meillä -24 varsa on nyt opetettu ohjasajoon eli kävellään perässä, ohjataan ohjilla, kääntyy, pysähtyy ja lähtee liikkeelle. Vähän kelien ja apukäsien mukaan laitetaan kevyet koppikset perään nyt syksyllä tai ensi keväänä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.10.25 10:02:51

Heh, opetin just 15-vuotiaan puoliverisen ajolle, että ei ole liian myöhäistä 2-vuotiaan kanssa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.10.25 10:05:12

Sitäpaitsi aloittajalla on vuotias, joka kääntyy vasta kakkoseksi. Ei tosiaan ole myöhäistä aloittaa ajo-opetusta 1- vuotissyksynä.

Lähettäjä: Diva 
Päivämäärä:   8.10.25 10:17:06

Ei ole myöhäistä, olen opettanut 1-26 -vuotiaita ajolle eikä ikä ole ongelma, tosin itse jättäisin aikuisen täysin tekemättömän silti ajo-opettamatta ihan oman turvallisuuteni takia.. Ottaisin ehdottomasti ammattilaisen avuksi kouluttamaan, ja osaava raviammattilainenkin voisi olla vaihtoehto.

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   8.10.25 10:29:15

Olen opettanut FWB:n ajolle 1v syksynä.
Ajan edelleen, hevonen nyt 5v.

Lähettäjä: Liih 
Päivämäärä:   8.10.25 10:32:17

Suokkivarsa (ratsusukuinen) opetettiin 2v. syksynä. Raviammattilainen opetti.

Monikaan ravi-ihminen ei suostu ottamaan puokkeja ajo-opetukseen. Suokit (ratsusukuisetkin) ovat ok ja jos on tarpeeksi pienet valjaat ja kärryt, ajo-opettavat myös poneja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.10.25 10:32:39

Lähettäjä: K
Päivämäärä: 8.10.25 10:02:51

Heh, opetin just 15-vuotiaan puoliverisen ajolle, että ei ole liian myöhäistä 2-vuotiaan kanssa.

On vähän eri asia opettaa 15-vuotias aikuinen hevonen jolla on luultavasti tehty jotain järkevää, kuin ratsuvarsa joiden lähtökohtaisesti annetaan "kasvaa rauhassa" eli elää puolivillinä täysin ilman käsittelyä.

Päivämäärä:   8.10.25 10:37:09

No mehän ei tiedetä mitä kaikkea tämän 2v kanssa tehty, mutta rauhassa opetus varusteisiin ja takaa ajoon ja sit kärryihin ensin itse opetin tallissa käytävällä aisoihin ja siihen että nostellaan ja lasketaan ja sit kyytiin menoa ja pois tuloa. Ääniä tms...

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   8.10.25 10:46:52

Jos sulla 2v kääntyvä niin nyt on oikea aika rueta opettamaa ajolle. Mitä myöhempään odotat sitä hankalampaa se sitten on,toki hevosissa eroja. Meillä ravia ja ratsuvarsat opetetaan 1v keväällä ennen laidunta ja laitumen jälkeen tehdään ns:viimeistely.Toki on poikkeuksia esim:super arkoja,joita ei keretä saada kärryjen eteen ennen laidunta,ne jatkaa eskaria sit näin syksyllä.Mutta ennen lumia on kaikki jo kärryjen edessä.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   8.10.25 10:52:46

Aloittaja lisää, että ei ole missään nimessä puolivilli tämä. Todella paljon (päivittäin) käsitelty ja erinomaisen järkevä varsa.

Päivämäärä:   8.10.25 10:57:31

Rauhassa vaan ja paljon toistoja, enemmän vei aikaa tämä FWB entä Suokki varsa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   8.10.25 11:16:52

Mulla 2v oli just ajo-opetuksessa

Lähettäjä: Moll 
Päivämäärä:   8.10.25 11:23:55

Joo höpöhöpö mitään myöhässä ole. Mulla 1v ja 2v puokit, molemmat ohjasajossa nyt ja aletaan laittaa aisoja perään seuraavaksi. Yksi opetettiin vasta 8-vuotiaana mutta kyllä parempi on mielestäni 1-3v.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.10.25 12:49:54

Miksi ratsulle pitää ylipäätään opettaa ajo?

Lähettäjä: MV 
Päivämäärä:   8.10.25 12:53:29

Kaikki suokit (ratsut) on opetettu ajolle 1-vuotissyksynä ja jos meille jääneet niin ajettu sen jälkeen säännöllisesti. Olleet ihan superhelppoja sisäänratsastaa ja lihaksikkaampi, hyväkuntoisempia ja tasapainoisempia kuin lähipiirin ajamattomat varsat.

Monet ravipuolen ammattilaiset eivät ota puoliverivarsoja ajo-opetukseen, koska nykypuoliset ovat ajohevosiksi usein liian reaktiivisia tai lennokkaita. Kaikista hevosista ei ole ajohevosiksi, eikä tarvitsekaan olla. Ohjasajoon kannattaa ehdottomasti kuitenkin puoliverinenkin opettaa ja voihan sitä sitten hevosen mukaan katsoa saisiko siitä myös turvallisen ajohevosen. Onhan niitä valjakkoajohevosinakin. Olen pari puoliveristä ajolle opettanut ja omasta mielestäni hyötyä siitä on niillekin, vaikka aikuisena ei kummallakaan tietääkseni ole enää ajettu.

Lähettäjä: MV 
Päivämäärä:   8.10.25 12:59:19

Vastaan nyt vielä tähän viestiin:

---
Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 8.10.25 12:49:54

Miksi ratsulle pitää ylipäätään opettaa ajo?
---

Ei ratsulle pidä opettaa ajoa, mutta voi halutessaan opettaa. Ajamaan pääsee 1-vuotiaana, ratsastamaan kaksi vuotta myöhemmin. Ajamalla varsalle voi jo rakentaa kuntoa, vahvistaa sitä kautta liikkumiseniloa ja työmotivaatiota. Ajamalla saatava liikunta on siinä mielessä terveellistä, että siinä on vähän käännöksiä (vrt. vaikka liinassa juoksutus tai pienessä tilassa irtojuoksutus), ja tutkimusten mukaan säännöllisten askeliskujen saaminen varsana vahvistaa luustoa sekä jänteitä. Ajaminen opettaa samalla pihan ulkopuolella kulkemista ilman että kukaan on vieressä taluttamassa eli valmistelee sitä kautta myös maastoiluun ratsain. Oppii lähtemään töihin ilman kaveria. Ohjasavut ja tuntuma tulevat siinä samalla opetettua. Varsa tottuu valjaisiin ja kärryihin, minkä jälkeen satula ja ratsastaja harvoin herättävät enää mitään sen kummempaa ihmetystä.

Lisäksi minun kokemuksen mukaan moni varsa myös tykkää ajo-opetuksesta ja tulevat tosi mielellään opetettaviksi. Tulkitsen sen niin, että varsa on utelias kuten lapsikin ja ajo-opetus on ikään kuin hauska leikki. Edellyttää toki sen, että opetus tehdään varsan tahtiin ja pidetään sopivan lyhyinä eikä varsaa väsytetä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.