Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yli 12h ruokintaväli öisin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.10.25 13:16:23

Miten jakaisitte yöheinät, jos ajatuksena on että osa on lattialla ja osa verkossa, yhteensä noin 5kg?

Tallinpitäjä ei anna ostaa omia lisäheiniä että heppa voisi olla ns. vapaalla heinällä yön, enkä haluaisi että hevonen jouduu nyhtämään verkosta puolet vuorokaudesta.

Re: Yli 12h ruokintaväli öisin.

Lähettäjä: Automaatti 
Päivämäärä:   4.10.25 13:33:32

Vaihtoehtoja:

-Hanki karsinaan heinäautomaatti.

- Osta lisäheinät joltain toiselta heinäntuottajalta, jos tallinpitäjä ei myy omistaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.10.25 13:33:47

"Tallinpitäjä ei anna ostaa omia lisäheiniä että heppa voisi olla ns. vapaalla heinällä yön"

Miksi ei? Jos säilytät esimerkiksi lisäheinät trailerissasi ja viet karsinasta jämäheinät muualle kuin tallin lantalaan? Tämä säilytys- ja lantalaongelma on yleensä syynä siihen ettei saa tuoda lisäheiniä tallille.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.10.25 13:35:49

Minä käyn iltaisin antamassa yöheinät itse, olen käynyt viimeiset 5 vuotta (jos tallinpitäjä kieltäisi, vaihtaisin tallia). Sen vuoksi tarkoituksena on ottaa hevoset omaan pihaan heti kun se vaan on mahdollista, mutta hankalaa on tässä taloudellisessa tilanteessa ja vuokrapaikkoja ei oikeastaan ole tarjolla sopivia. Ja toisaalta niissä on se, juuri kun on voinut saada järjestymään esim. automaatit talliin, niin saattaa tulla lähtö. Oman budjetin myytävissä paikoissa on lähestulkoon aina hometaloa tarjolla.. Säästökuurilla mennään ja kerrytän omaa pääomaa että saisi edes riittävät rempparahat kasaan. Aika raskasta järjestää kaikki elämä sen mukaan että voi käydä iltaisin ruokkimassa, kun parempi vaihtoehtokin olisi..

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.10.25 13:39:13

Meillä tallinpitäjä antaa iltaheinät kello 21 ja aamuheinät 06. Jos poni/hevonen syö iltaheiniä vähemmän kuin 6kg niin tallinpitäjä vaatii hevosenomistajaa hankkimaan slowfeedingia hevoselleen (verkko/heinätyyny/automaatti).

Päivämäärä:   4.10.25 13:47:15

Ei ole traileria jossa voisin säilyttää heiniä. Syy lisäheinäkieltoon on myös se, että karsinoita on kamala siivota jos siellä on heiniä jäljellä, tai liikaa (=normaali) määrä kuiviketta.

Olen oikeasti ihan suoraan sanonut, että nosta mun tallivuokraa niin voin antaa vapaasti yöksi heinää ja saada hepalle enemmän kuiviketta, mutta ei.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.10.25 14:00:22

Oikeasti luulen, että teet nyt vähän turhaan asiasta ongelmaa. Meillä tallilla ruokintaväli myös yli 12h, 20 hevosta tallissa ja ei ongelmia.

Ei ole mitään syytä syöttää heinää niin paljon, että sitä jää karsinoihin siivottavaksi.

Enkä tiedä onko mitään järkeä hevosen suolistonkaan kannalta mättää hemmetin isoa määrää heinää yhdelle ruokintakerralle.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   4.10.25 14:01:27

Vaihda tallia jos kerran mikään järjestely ei onnistu. Hevosen hyvinvointi on joka tapauksessa sinun vastuullasi ja jos et saa sitä järjestymään riittävällä tasolla nykyisellä tallilla, oikea liike on siirtää hevonen sellaiseen paikkaan, jossa se järjestyy.

Päivämäärä:   4.10.25 14:05:28

-, hevosellani on mahahaavataustaa, sen takia haluan että sen ruokintaväli ei veny turhan pitkäksi.

Viettävät aikaa karsinoissaan pahimmillaan 18.30-7.30, ja 5kg heiniä syödään pari-kolme tuntia jos ei ole verkkoa.

Pitkät ruokintavälit eivät ole nykyaikaista hevosenpitoa. Sen takia olen valmis ostamaan lisäheiniä, että voin sitten lapata "omaa rahaani" lantalaan.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   4.10.25 14:30:57

Pist olkea verkkoon niin saa vähän pureskeltavaa. Mulla on mahahaavainen hevoone ja yöheinät annetaan 18-19 aamuheinät 6-7
Olkea verkossa kokoajan. Ei ongelmaa:)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.