Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kivoimmat ja kamalimmat hevosrodut?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.25 15:53:23

Tapaamani lämppärit ovat useimmiten olleet varsin kilttejä ja mutkattomia. Samaten eestinhevoset.

Sen sijaan islanninhevoset..Jotenkin niin huonolla ja veemäisellä asenteella varustettuja. Aina pitää vaan testailla. En voi sietää varsinkaan sellaisia luontekkaita ja vinkuvia diivatammoja, huoh. Näitä tullut issikoissa paljon vastaan.

Re: Kivoimmat ja kamalimmat hevosrodut?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.10.25 16:00:28

Olen puoliveri-ihminen henkeen ja vereen. Ärsyttävimpiä ovat alkuperäisrodut (issikat kärjessä), monet juntit ponirodut (welsh cobit muun muassa).

Lähettäjä: Muistelo 
Päivämäärä:   2.10.25 16:26:45

Suomenhevosia ei tule enää meidän talliin tallipaikkaan. Hajottavat kaiken ja ovat pelkkiä jyriä. Yksi hajotti kaiken tarhassa ja myös karsinassa, moneen otteeseen. Ulkotarhassa oli katos, jonka peltikatonkin pisti ajankulukseen solmuun. Muita rotuja ei ole kiinnostanut purkutyöt.

Perus pv on yleensä mukavin ja tasainen, varsinkin ruunat.

Shettiksiäkin moni haukkuu, minä olen käsitellyt vain mukavia.

Lähettäjä: Kisko 
Päivämäärä:   2.10.25 16:30:50

Omia suosikkeja ovat monet alkukantaiset ponirodut. Shettikset, vuonohevoset, russit esimerkiksi.

Vähiten pidän suomenhevosista ja irlannincobeista.

Päivämäärä:   2.10.25 16:33:27

Irlannincobit jäi mainitsematta aloituksessa myös. Ärsyttäviä diivoja ovat nekin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.10.25 16:37:17

Paljon erilaisia rotuja tullut vastaan ja tuhansia yksilöitä. Mutta en voi sanoa, että yhdenkään niistä kivuus tai kamaluus johtuisi rodusta. Mulle ne on olleet yksilöitä. Jotkut on olleet rakenteeltaan kamalia, mutta ei sekään ole ollut rotumääritelmä vaan yksilön ominaisuus. Toiset kovia tekeen töitä ja toiset laiskoja.

Sitten on tietysti ihan eri asia, jos hevonen on rodultaan soveltumaton käyttötarkoitukseensa. Siis että olis vaikka ostettu friisiläinen ja halutaan kisata kenttää vaativalla tasolla. Vaikka tässäkin sitten tulee se yksilö esiin, eli joku yksittäinen rotunsa (epätavallinen) edustaja voikin olla ihan hyvä siinä tehtävässään, missä suurin osa rodun edustajia ei pysty toimimaan.

Tai se yleisin, että hevosta ei ole koulutettu tehtävään x, joten se ei siitä suoriudu "kivasti" vaan on "ihan kamala".

Mutta jokaisella on tietysti ne omat tavoitteet. Joten ymmärrän kyllä että vannoutunut puoliveri-ihminen ei halua issikkaa tai suomenhevosta. Eihän siitä tulisi mitään. Mutta ei se issikkarotu silti ole kamala ja FWB kiva. Tai päinvastoin.

Päivämäärä:   2.10.25 16:54:27

^ enemmän meinasin aloituksessa, että mitkä ovat luonteeltaan miellyttävimpiä ja ärsyttävimpiä rotuja. Koska itse ainakin selvästi olen havainnut, että jotkut rodut ovat keskivertoa helpompia jne

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   2.10.25 16:54:31

En henkilökohtaisesti tykkää friiseistä enkä irlannincobeista ratsuna. Enkä issikoista.

Parhaita on suokit, eestiläiset ja kaikki alkukantaiset ponit. Myös lämppärit ja puoliveriset on kivoja.

Päivämäärä:   2.10.25 17:07:08

Pari omistettuani en ikinä hankkisi PRE hevosta. Kuuma ja vittumainen luonne joilla ei yhtään paineensietokykyä tai miellyttämishalua. Lisäksi vanhetessaan tuli molemmille paljon terveysongelmia(moniallergisia, kaularankaan nivelrikkoa, allergiaperäinen ibd)

Päivämäärä:   2.10.25 17:12:26

Teinin aloitus. Aloittaja on ärsyttävä teini.

Päivämäärä:   2.10.25 17:14:37

Minun tuntemat issikat on sitten taas ihan huippuja :D (valtaosa, on tietty poikkeuksia). Miellyttämisenhaluisia ja kohteliaita, kylmähermoisia ja järkeviä vaikeissakin paikoissa ja kevyitä ratsastaa, nopeat reaktiot. Ei varmasti päde asiakashevosiin. Useamman yksityiskäytössä olevan ja aikuisten käsittelemän shettiksen tiedän ja ne ovat kaikki olleet ihan mahtavia, huumorintajuisia mutta kilttejä, pikkutyyppejä. Ratsastukouluissa on lähinnä niiden vastakohtia.

Suokit on omaan mieltymykseeni liian vahvoja (fyysisesti, henkisesti voivat olla herkkiäkin), enkä voi sietää sitä, että ensimmäisenä vaikeassa paikassa painetaan voimalla kaikesta läpi. Tähän samaan kategoriaan menee valitettavasti myös irlannin cobit ja vuonohevoset, vaikka molemmat ovat mielestäni valtavan kauniita.

Lv:t ovat mielestäni käyttöominaisuuksiltaan itselleni täysin sopimattomia, terveydentila on todella heikko ja lisäksi ovat rumia. Aivan sama, jos sinulla on 38v ratsu lv, jolla ei koskaan ole ollut karvakaan vinossa, tunnen ainakin 10 kappaletta, joilla on ollut pahoja vikoja.

Päivämäärä:   2.10.25 17:17:38

Irlannin cob joka on kukkahattuilijoiden ja kkk tyyppien suosikki.

Päivämäärä:   2.10.25 17:42:41

Pari omistettuani en ikinä hankkisi PRE hevosta. Kuuma ja vittumainen luonne joilla ei yhtään paineensietokykyä tai miellyttämishalua. Lisäksi vanhetessaan tuli molemmille paljon terveysongelmia(moniallergisia, kaularankaan nivelrikkoa, allergiaperäinen ibd)"

Mielenkiintoista, luulin että PRE:t olisivat todella miellyttämisenhaluisia ja lempeitä. Issikan espanjalainen vastine??:D koska kuvaus pätee myös niihin. Mutta kiva jos jollain on myös hyviä kokemuksia niistä. Ehkä niitä on niin paljon, että on monella luonteella varustettuja ja just itse törmännyt niihin diivoihin...

Knabstrup taitaa olla toisen topan perusteella ilmeisen mukava rotu?

Lähettäjä: Ppppoo 
Päivämäärä:   2.10.25 17:49:18

Isohevoskoulussa ja issikkakoulussa ratsastaneena - onhan ne issikat aivan mielettömän kilttejä ja helppoja. Ei pure, ei potki, ei pukittele. Keskimäärin paljon turvallisempia.

Päivämäärä:   2.10.25 17:55:06

Musta taas pv:t on aivottomia propellikorvia jotka pelkää pihan toisella puolella olevaa kissaa niin paljon että pyörivillä korvilla lähtevät lentoon.

Lähettäjä: oel 
Päivämäärä:   2.10.25 18:17:51

Issikat on vähän tylsiä. Ratsastanut monella jota omistaja kutsuu nopeaksi ja reaktiiviseksi. Samanlaisista puoliverisistä olisin sanonut että diesel ;)

Lähettäjä: huips 
Päivämäärä:   2.10.25 18:21:14

Minä olen niin heppatyttö että rakastan kaikki rotuja aika tasaisesti, mutta tiettyjen rotujen harrastajat on yleistettynä.. aika erikoisia.

Issikkaihmiset suuttuvat painorajoista ja poniksi kutsumisesta.

Barokkiharrastajat tuntuvat olevan henkeen ja vereen "klassisen" harrastajia eli todennäköisesti sipsuttavat pohkeen takana ja pelkäävät hevosiaan.

Tinkerit on pahimpien kukkahattujen hevosia.

Arabiväki taas sanoo jokaiseen poikkipuoliseen mielipiteeseen että "arabi on sinulle vaan liian viisas"

Täykkäriväki ainakin Jenkeissä asuessa tuntui olevan sitä mieltä että täykkäri on niille jotka osaa ratsastaa - pv niille jotka tarvii valmiin hevosen.

Onhan näitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.