Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka usein satula tulisi topata?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.25 07:27:38

Otsikossa kysymys.
Varmasti myös vaikuttaa se että kuinka usein satulaa käytetään ja minkä painoinen ratsastaja.

Jostain kuullut että vuosittain olisi hyvä tarkistaa ja usein myös silloin vaatii vähintään osatoppauksen. Mutta kuulostaa minusta hirmu usein, onko vain rahastusta?

Minulla oli juuri satula ekaa kertaa topattavana ja riitti vain osittain villojen vaihto ja käytössähän satula on ollut minulla 6 vuotta.
Satulaa käytetään 5krt/vko ja olen n.60kg joten ehkäpä satula ei sitten rasitu niin paljoa vai mistä voisi johtua että villat pysynyt pitkään hyvänä.

Millaisessa käytössä satulan toppaukset kuluu niin paljon että vaatii vuosittain huoltoa?

Re: Kuinka usein satula tulisi topata?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.10.25 08:20:48

Joskus luin jonkun jutun briteistä, jossa suositus oli tsekata satula ammattilaisella 6 kk välein. Toki vaikuttaa, osaako katsoa itse yhtään.

Lähettäjä: illis 
Päivämäärä:   2.10.25 08:24:43

Satulan tsekkaus ammattilaisella ei tarkoita samaa kuin toppaus. Satulasta voidaan katsoa istuvuus hevoselle ja muokata tarvittaessa tai vaihtaa sopivampaan.

Yleisesti ottaen uuden satulan villat kannattaa tarkistaa sen ensimmäisen 6kk jälkeen. Nyt markkinoilla myös satuloita, joissa villat painuu alle 1kk. Kallis hinta ei aina tarkoita laadukasta satulaa. Eli suositus, valitse tunnetusti laadukas satula, niin pääset vähemmällä säädöllä ja toppauksella.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   2.10.25 09:44:36

Itse toppautin kerran vuoteen silloin kun satula oli ainut millä ratsastin. Nykyään hieman harvemmin kun ratsastan 2 eri satulalla.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   2.10.25 09:50:14

Säädettävät ilmatoppaukset niin tuunataan kun tarvii.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.