Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun hevosen omistaja ei käy

Lähettäjä: Kaali 
Päivämäärä:   1.10.25 18:22:00

Mulla on kotitallissa ollut asiakkaan hevonen jo useampia vuosia. Koskaan omistaja ei ole ollut ahkera tallilla kävijä, mutta vuosi toisensa jälkeen käynnit ovat harventuneet muutamaan kertaan vuodessa. Viime käynnistä on nyt aikaa jo 4 kk. Mistään tällaisesta ei olla koskaan sovittu, että hevonen vaan dumpataan tänne. Olen yrittänyt ottaa asiaa puheeksi, mutta aina on uusia syitä miksi ei ehdi tulla. Ei edes silloin, jos hevosella on ollut terveysmurheita. Ell, kengittäjä, madotukset, rokotukset ym. hoidetaan tallin puolesta, koska muuten siitä ei tulisi mitään. Tiedän yhteisten tuttujen kautta, että ajanpuutteesta ei ole kysymys. Matkakin hänellä on 15 min suunta ja muihin ajanvietteisiin tuntuu riittävän aikaa. Huvittavaa tässä on sekin, että ihmiset luulee hänen kertomansa perusteella, että hän on ahkera tallilla kävijä ja hän postailee someen tasaisin väliajoin vanhoja kuvia hevosesta ja tekee päivityksiä siitä, miten tärkeä hevonen on hänelle. Kummastuttaa, kun hän ei käy sitä juuri koskaan edes katsomassa. Joskus tallivuokran maksamisessa oli haasteita, mutta viime aikoina ne ovat tulleet ajallaan, joten ei kai tässä auta valittaa... Hiukan sääliksi käy hevonen vaikka se taitaa olla ihan tyytyväinen elämäänsä tyhjän panttina, saa ruokaa ja pääsee ulos :D Joskus se ansaitsisi edes kunnon harjauksen ja rapsutuksia, eikä vain tallinpitäjän pikaista huiskaisua.

Re: Kun hevosen omistaja ei käy

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.10.25 18:24:07

Irtisano sopimus

Päivämäärä:   1.10.25 18:32:10

Oletteko millaisissa väleissä, voisitko ihan kysyä, onko omistajalla kaikki hyvin? Esim masentunut ihminen ei välttämättä saa aikaiseksi tehtyä kivojakaan asioita, ja peittelee ongelmaa esittämällä että kaikki hyvin mm postailemalla hevosesta, jottei kukaan erehdy kysymään, missä Polle. Jos tästä ei ole kyse, tai vaikka olisikin, voisitko ehdottaa, että ottaisi hevoselle hoitajan ja liikuttajan, tai vaikka vuokraajan. Toki ymmärrän senkin, jos itse et halua tallillesi ulkopuolisia. Eipä tuossa kauheasti voi tehdä, jos et ole vaatinut omistajaa olemaan paikalla edes kun hevosella on kengitys tai ell niin vaikea sitäkään muuttaa kesken kaiken ilman syytä. Entä osallistuisiko omistaja johonkin yhteiseen tekemiseen, löytäisi taas talliyhteisön ja innostuisi käymään? Et voi tietää kuulopuheiden perusteella, miten omistajalla oikeasti menee, jos et kysy, tai jos hän ei kysymykseen halua vastata.

Päivämäärä:   1.10.25 18:35:53

"Eipä tuossa kauheasti voi tehdä, jos et ole vaatinut omistajaa olemaan paikalla edes kun hevosella on kengitys tai ell niin vaikea sitäkään muuttaa kesken kaiken ilman syytä. "

Ei ole vaikeaa. Ihan ilmoitusluontoinen asia. Eikä tarvi olla mitään "syytä", hevonen on omistajansa. Sanoo että hei, olen nyt hoitanut pollen terveysasiat ja kengitykset pitkän aikaa mutta tämä ei käy enää päinsä, sinun pitää alkaa hoitaa ne. Tai ne hoituu hinnalla 100e/alkava h. Samoin harjaus ja muu tallisopimuksen ulkopuolinen huolenpito 50e/kerta.

Päivämäärä:   1.10.25 18:38:11

Olen ehdottanut hoitajaa ja tässä vuosien varrella on sellaisia pari käynytkin (jotka minä olen järjestänyt), mutta omistaja on jotenkin mustasukkainen hevosestaan ja niistäkään kokeiluista ei sen takia tullut mitään. Tätä on siis jatkunut jo vuosia.

Päivämäärä:   1.10.25 18:43:11

Ja olen pyytänyt häntä osallistumaan ja auttamaan. Lupaa tulla "heti kun kiireet helpottaa", mutta ei koskaan tule. Aina tulee uusia kiireitä ja uusia syitä. Meillä on niin läheisiä yhteisiä tuttuja, että tiedän etteivät ne syyt pidä paikkaansa. Tää on niin outoa. Olen joskus jopa miettinyt että jos hän ei tykkää käydä täällä mutta miksi hän pitäisi hevostaan 7 vuotta tallilla, jossa ei itse halua käydä? En ymmärrä. Ehkä otan vaan kylmästi nuo veloitukset käyttöön, olen nimittäin käyttänyt siihen hevoseen niin paljon omaa aikaani.

Lähettäjä: läwkefn 
Päivämäärä:   1.10.25 18:53:55

No irtisano se! Haloo!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.10.25 18:55:54

En vaan ymmärrä tämmöisiä omistajia... miksi olla hevonen jos sitä ei hoida.

Lähettäjä: Halla 
Päivämäärä:   1.10.25 18:59:56

Tilanne ei pyytelemällä muutu, kuten olet itse huomannut. Kerro, että kengitykset ja eläinlääkärit ym. pitää jatkossa hoitaa itse. Muuten on varmaan hankala saada hänet käymään, ellet muuta sopimusta. Yksi vaihtoehto on tietysti irtisanominen.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   1.10.25 19:05:27

Tollaiset omistajat on niin outoja! Yks tuollainen oli tallikaverina. Alussa kävi normaalisti. Sitten väheni käynnit. Silti yritti pelastella muiden hevosia ja syytti milloin ketäkin hevosen huonosta pidosta. Itse ei ees harjannut hevostaan, kengitykset unohtui jne. huoh…

Päivämäärä:   1.10.25 19:46:57

tuollainen oli meidän edellisellä tallilla. ei omistaja koskaan käynyt joka päivä tallilla, mutta monta vuotta kävi 3-4krt viikossa ja pari päivää meni vuokraaja. teki paljon töitä, työmatkoja ja alle kouluikäinen lapsi niin ihan ymmärrettävää. no sitten erosi miehestään ja löysi uuden ja siihen se tallilla käyminen loppui. oli viikko kausia poissa tai onnistui käydä kerran viikossa parin viikon ajan. oli sentään se vuokraaja, joka hevosen hoiti joinain päivinä. mutta ei se hevonen vaan missään kohtaa sopinut enää elämään. olisko kolme vuotta tätä jo mennyt. mikäs siinä, jos on niin paljon rahaa, että voi hevosen kuluja maksaa turhan takia. nyt on kuulemma raskaana, että se siitä toivosta, että enää koskaan talleilisi. nykyään ylläpidossa vuokraajilla, eli ei onneksi yksin jää. mutta onhan se outoa ettei voi hevosesta luopua, jos se on noin epäsovia elämäntilanteeseen eikä se muutenkaan kiinnosta yhtään

Lähettäjä: vopa 
Päivämäärä:   1.10.25 20:09:53

Jos tallivuokra maksettu, niin ihan ok mulle. Ei tarvitse kengitystä tarhassa.

Lähettäjä: Mina 
Päivämäärä:   1.10.25 20:11:07

Minäkin olen nähnyt noita hevosenomistajia, joilla kiinnostus hiipuu, mutta eivät halua tai osaa luopua hevosesta. Yksi tyttö ei enää käynyt muutamaan vuoteen, mutta vanhemmat maksoivat hevosen tallipaikan ja kävivät muutaman kerran vuodessa katsomassa. Vanha hevonen, joka pärjäsi joutilaanakin ja tallinpitäjä hoiti tarpeen mukaan. Toinen oli kahden tytön hevonen, jonka omistajista toinen ei tykännyt tallista, eikä sitten käynyt ollenkaan, vaikka rahallisesti kai hoiti osuutensa. Vuoden verran hevonen oli vain toisen hoidossa ja sitten muuttivat muualle.

Päivämäärä:   1.10.25 20:22:28

Aloittajalle ei kuulu asiakkaan ajankäyttö tai somepostaukset tipan vertaa. Tuollainenhan on tallin omistajan näkökulmasta unelma-asiakas: maksut tulee ajallaan mutta tyyppi ei käy paikan päällä kuluttamassa paikkoja. Voit toki irtisanoa jos ei enää nappaa mutta tuskinpa saat uutta mieleistä tuosta vaan tilalle. Tuttu hevonen, tutut rutiinit. Olisit vaan tyytyväinen. Jos tähän asti olet hoitanut ilmaiseksi hevosen kengitykset ja eläinlääkärit tms. ylimääräistä joka ei tallivuokraan kuulu niin voithan kokeilla alkaa niistä laskuttamaan. Mikä siinä alkoi seitsemän vuoden jälkeen mättämään niin että koit tarvettaan alkaa stalkkaamaan asiakkaan somea?

Lähettäjä: Joskus 
Päivämäärä:   1.10.25 20:25:44

Noo meillä asuu yksi..tämmöinen. omistaja maksaa vuokrat,kengityksen.käyny huhtikuussa viimeksi.
Tallinpitäjänä hoidan hepan ilman sen ihmeellisyyksiä.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   1.10.25 20:28:53

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 1.10.25 18:24:07

Irtisano sopimus

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   1.10.25 20:48:59

Minunkin kotitallilta löytyy tällainen. Meillä on kaksi omaa ja kaksi vuokralla, joten järjestän muutenkin aina kengitykseen ja ell. Siitä ei siis ole "ylimääräistä" vaivaa. Omistaja on käynyt itse viimeksi keväällä. Hevonen on jo eläkeläinen ja sillä käy vuokraaja 2x viikossa. Minä ratsastan sen kerran viikossa "läpi" maksusta ja mieheni käy sillä maastossa satunnaisesti kun omamme ovat vähän turhan virilejä vielä hänelle. Heppa on ihan kiva ja omistaja maksaa laskut ajallaan niin mikäs tässä :D

Lähettäjä: Tyy 
Päivämäärä:   1.10.25 20:57:10

Mä voisin ottaa mulle asiakkaaksi! Nytkin on yks joka käy pari kertaa kuussa ja yks pari kertaa vuodessa. Hevosilla sellaiset tarhat ja kaverit että ei ne niin ihmistä kaipaa.

Päivämäärä:   1.10.25 20:57:25

"Esim masentunut ihminen ei välttämättä saa aikaiseksi tehtyä kivojakaan asioita, ja peittelee ongelmaa esittämällä että kaikki hyvin mm postailemalla hevosesta, jottei kukaan erehdy kysymään, missä Polle."

Tämän tunnistan itsestäni. Rakastan hevostani enemmän kuin mitään muuta, mutta pahimpina masennuskausina en pysty kun makaamaan ja hengittämään. Ja teeskentelen että kaikki on hyvin, sillä en halua vaikuttaa "heikolta" tai "epänormaalilta".

Kutsu kahville ja jutelkaa mukavia.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   1.10.25 20:59:24

Miten tämmösen voisi huomioida sopimuksessa? Toki varmaan se riittäisi, että kengittäjän ja lääkitysten hoito tallin puolesta maksaisi reippaammin extraa, niin saisi ainakin korvausta niistä.

Sinänsä vaivatonta ettei vuokralainen pyöri tiellä ja sotke paikkoja, mutta tosiaan kävisi kyllä sääliksi sitä hevosta. Joudut varmaan sen ruokinnatkin suunnittelemaan omistajan puolesta? Entä loimet ja niiden pesu sun muu?

Olisikohan sellaisella kysyntää, että suht kovalla hinnalla tuollaiset sisältyisi ihan tallivuokraan, suunnilleen pestäisi ja hoidettaisi hevonenkin ratsastuksen jälkeen.. Sopivaan hintaan, esim. 1000 euroa kuussa :D

Päivämäärä:   1.10.25 21:18:06

Ei mun tarvitse stalkata häntä somessa, koska olemme esim. fb-kavereita...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.10.25 21:20:40

Voi muuttaa meille tuollainen vuokralainen. Ihan parhaita asiakkaita, kun maksaa ajallaan ja eivät käy koskaan. Siitä ilosta mielelläni otan hevosen vuoltavaksi, ell varten ja välillä harjailen, kun ei tarvi omistajaa kattoa joka päivä tallissa. Ihan ilman lisämaksuja, kunhan vaan maksavat ell ja kengityslaskut.

Päivämäärä:   1.10.25 21:25:39

Olen joskus pyytänyt häneltä vastapalvelusta niistä kymmenistä kerroista, kun olen toimittanut myös hänen hevosensa paskanäyttet, päivystänyt elliä tai kengittäjää, lääkinnyt, madottanut, harjannut ym ym. Itse olin viime keväänä leikkauksessa ja kysyin jos voisi auttaa jossain talliaskareessa vaikka yhtenä päivänä. Arvatkaa auttoiko? Lupasi kyllä, mutta ei tullut, enkä kuullut hänestä sen koommin. Ei koskaan kysy hevosensa kuulumisia. Mitä jos se hevonen vaikka kuolee ensi yönä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.10.25 21:40:25

Lähettäjä: -.-
Päivämäärä: 1.10.25 20:28:53

Irtisano sopimus

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   1.10.25 21:56:49

Mulle kans tuollainen asiakas!:D

Päivämäärä:   1.10.25 21:57:02

Pesen siis myös loimet, riimut ja siis teen ihan kaikki. Omistaja ei ikinä ole tarjoutunut tekemään mitään, eikä osallistu mihinkään. Ja tää ei ole se mistä alussa sovittiin. Hänen piti mm. auttaa tallitöissä. Ymmärrän että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, niin on mullakin, mutta mun on silti "pakko" hoitaa hänen hevonen joka ikinen päivä.

Päivämäärä:   1.10.25 21:58:42

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 1.10.25 21:40:25

Lähettäjä: -.-
Päivämäärä: 1.10.25 20:28:53

Irtisano sopimus

Päivämäärä:   1.10.25 22:05:54

Ei ole mikään ”pakko hoitaa” hevosta. Annat ruokaa ja vettä, viet ulos ja sisään sekä siivoat karsinan. Siitä se omistaja maksaa. Mitä ihmeen ”alunperin ei sovittu”. Jos olet tämän kaiken tosiasiallisesti ja vapaaehtoisesti tehnyt SEITSEMÄN vuotta niin mitä ihmettä nyt taas. Taatusti se ihminen ei edes tiedä että sä peset sen hevosen riimua ja uhriudut sitten nimettömällä keskustelupalstalla.

Jos et halua enää pitää asiakasta irtisanot. Jos haluat jatkaa niin kuin ennenkin sitten jatkat. Et sä sitä tarvitse että jotkut tuntemattomat täällä huutaa että onpa hirveä ihminen kun ei käy harjaamaassa hevostaan ja pesemässä sen riimua.

Lähettäjä: kis 
Päivämäärä:   1.10.25 22:30:42

Hevosenomistaja voi kyllä hylätä hevosensa toisen tallille, mutta tallinpitäjän on pakko hoitaa se hevonen tai saa elsun. Niin se ikävä kyllä menee :(

Päivämäärä:   1.10.25 22:43:54

Jos hevosella on kaikki hyvin, kuten kerrot, antaisin olla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.