Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen liiallinen juoksuttaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.9.25 11:40:52

Tallilla on henkilö joka juoksuttaa hevostaan ennen ratsastusta (jos ratsastaa edes) lähemmäs tunnin. En ole ikinä katsonut kellosta aikaa. Hyvä että juoksuttaa koska lentäisi sieltä varmana alas ilman sitä, mutta tuo juoksutus..
Juoksuttaa myös aina yhteen suuntaan todella kauan yli 10 min (tiedän koska olin kentällä kerran samaan aikaan).
Ja hevosella alkanut ilmetä ongelmia, en väitä että juoksutus syynä, pikemminkin monen asian summa.
Mutta eikö juoksutusta opeteta enää missään?

Re: Hevosen liiallinen juoksuttaminen

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.9.25 11:43:50

En ole koskaan kuullut suositeltavan kuin max jotain 15 minuutin juoksutusta, saati sitten yhteen suuntaan. Ei tee hevoselle hyvää liikkua pehmeällä pohjalla pikku rinkiä.

Lähettäjä: Heikku 
Päivämäärä:   29.9.25 11:44:57

Tämähän se perusongelma on tuon ratsastusta edeltävän juoksutuksen kanssa: vaatii aina vaan lisää sitä juoksutusta alle. Eikä todellakaan tee hyvää nivelille jatkuva ympyrällä juokseminen, mutta sen varmasti tiesitkin jo kysyessäsi.

Päivämäärä:   29.9.25 11:46:47

Juoksutus ennen ratsastusta itseasiassa pidemmän päälle pahentaa tilannetta. Ensinnäkin moni opettaa hevosen riehumaan narun päässä, siitä tulee tapa. Toisekseen, kun hevosta juoksutetaan aina ja pitkäkestoisesti sen kunto kasvaa.

Päivämäärä:   29.9.25 11:52:00

Ja nämä samat ihmiset yleensä ratsainkin hinkuttavat sitä yhtä ja samaa pääty-ympyrää...

Päivämäärä:   29.9.25 12:03:39

Tyypille voisi sanoa, että alkaisi ratsastaa hevostaan sen verran tehokkaasti, ettei tarvitse juoksuttamalla laskea pöllövirtoja uskaltautuakseen selkään. Tai jos ei ratsastaja itse uskalla ratsastaa kunnolla, niin ottaa ratsuttajan muutaman kerran viikkoon.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.9.25 12:09:22

Usein tällaisissa tapauksissa se juoksuttaminen ei ole ongelman juurisyy. Taustalla on tyypillisesti omistajan puutteelliset taidot suhteessa hevoseen - on esim. säästösyistä ostettu nuori hevonen eikä vanhempaa opetusmestaria, lisäksi sitä hevosta yleensä ruokitaan aivan liikaa ja aivan liian väkevillä rehuilla, sitä liikutetaan liian vähän ja liian yksipuolisesti, se seisoo päivän virikkeettömässä tarhassa jne. Sitten sen kuntoa vielä kasvatetaan juoksuttamalla ja irtojuoksuttamalla siitä "pöllövirtaa" pois.

Päivämäärä:   29.9.25 12:11:43

Hevonen on liian vaikea henkilölle eikä meinaa pärjätä sen kanssa, ja hevoselle ei osata pitää mitään rajoja. Jos ei halua tehdä jotain niin sitten sitä ei tehdä..

Päivämäärä:   29.9.25 12:43:25

Kuulostaa niin tutulta.. Erään tälläisen kikkailijan hevosella on jänteet paukkuneet jo useamman kerran tästä syystä ja silti vain jatkaa. Eihän ole etelästä tämä sankari? :D

Päivämäärä:   29.9.25 13:15:07

Minä olen juoksuttanut irtona joskus melkeen vuoden (5-15min) joko ennen tai jälkeen kun toivuin selkäleikkauksesta ja hevonen hyvin virrakas ja pompoufiiliksellä.... En selästä pystynyt tarjoamaan hypyttämistä tai edes kunnon kovempia laukkoja. Hevonen pysyi kyllä näin kunnossa vaikka itse ratsastus oli suurimmaksi osaksi käynti työskentelyä ja maastokävelyä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.9.25 13:18:57

., irtona juoksutus hieman eri asia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.