Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten opettaa varsalle suitsien laitto?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.25 20:49:53

Ekat kerrat keväällä ja kesällä sujuneet hyvin, pää pysynyt alhaalla ja varsa (reilu 1v) otti itse kuolaimet suuhun. Ihan kuin olisi ennenkin suitsia käyttänyt.

Nyt muutaman viikon tauko suitsista ja nyt pää nousikin ylös kun olin niitä laittamassa. Ja ihan kunnolla ylös, että sai oikein varpustaa. Sain ne kuitenkin ihan suht. hyvin laitettua mutta en haluasi suitsien pukemisesta kuitenkaan tulevan sellaista jatkossa. Jo ihan sen takia hevosesta kasvaa iso joten haluan opettaa että pää pysyy alhaalla kun suitset laitetaan.
Pää nousee siinä vaiheessa ylös kun otan suitsista kaksin käsin kiinni, toinen käsi toisella puolella ja toinen toisella ja olen niitä laittamassa päähän.
Suitsien heiluttelu ja naaman edessä ylhäällä pitäminen ei aiheuta pään nostoa ylös vaan nimenomaan tuo hetki kun olen niitä oikeasti laittamassa.

Alkuun tosiaan meni hämmästyttävän hyvin että tosiaan otti itse kuolaimet suuhun ja pääkin pysyi sopivalla korkeudella. Jos nyt ei tähän samaan päästä niin ainakin siihen että se pää ei nouse.

Vinkkejä että miten lähteä opettamaan? Missä vaiheessa palkkio? Jotenkin minusta hieman hankala tilanne ajoittaa palkkio oikeaan aikaan kun samalla pitäisi hevoselle laittaa suuhun jotain.
Ja suitsissakin pitäisi kaksi kättä olla käytössä ja pysytä vielä sitten palkkio antamaan. Ehkä joku muu sitten palkkaamaan

Re: Miten opettaa varsalle suitsien laitto?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   28.9.25 21:14:22

Kyllä se palkkaus onnistuu kunhan teet onnistumisesta helppoa. Naurettavan pienin askelin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.9.25 21:45:21

En ymmärrä miten ratsuihmiset saa laitettu suittet noin vaikeasti, että tarvii kaks kättä ja apukädetki vielä? Olen tätä miettinyt oikeasti paljon, koska helpompiakin tapoja on.

Itsellä on aina suittet niin, että toinen käsi niskahihnassa ja toinen kuolaimissa. Kuolainkädessä voi olla herkku ja nuoret opetankin tosi pitkään porkkanan palan kanssa ja samoin vanhemmatkin, jos on hampaat liimautuneet yhteen tms.. Äkkiä oppivat, että kun kuolaimet ottaa suuhun niin porkkana sujahtaa samalla sinne myös. Kun kuolaimet suussa, rouskuttelee porkkanaa samalla, niin sitten vaan toisella kädellä ensin toinen korva eteen ja niskaremmi sen yli, sitten vaihdan itse puolta ja toinen korva eteen ja niskaremmi senkin yli. Monesti näkee, että niskaremmi kiskotaan korvien yli, mutta silloin kuolaimet kiskoo suupieliä ja kolisee hampaisiin niin korvien kääntö eteenpäin estää tämän. Vaikeatkin tapaukset yleensä tällä tavalla muuttuvat helpoiksi suitsia.

Varsalla myös saattaa hampaat olla kipeät, sudenhampaat puhkeamassa tms, niin varsinkin tuo korvien yli kiskominen voi aiheuttaa ärtymistä. Näille voi myös avata toisen poskiremmin, laittaa päältä päin suitset paikoilleen ja sitten ujuttaa kuolaimen suuhun ja poskiremmiin kiinni.

Päivämäärä:   28.9.25 22:14:32

Sudenhampaat täytyy olla poistettu ennen kuolainten suuhun laittoa!

Sitten kun suu on hoidettu, voidaan vasta suitsia. Turvota varsan väkkärit, dippaa kuolaimet mössöön ja laita suuhun. Haluavat itse ottaa kuolaimet, kun haistavat ja maistavat tutun rehun.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.9.25 22:15:13

Meillä varsa tekee vähän samoin. Olen yrittänyt makupaloilla/porkkanoilla, mutta varsa on vähän nirso ja Makupalat ei toimi, pukeltaa ne pois. Mutta nyt keksin, että pistän riimun kaulalle ja rauhassa odottelen pään asettumista ja sen jälkeen otan oikealla kädellä (seisoen varsan vasemmalla puolen) turvasta vähän kiinni ja ohjaan pään oikeaan kohtaan, sen jälkeen vas . Kädellä suitsista kiinni pitäen ja oik. Kädellä kuolaimet suuhun. Muutaman kerran näin ja nyt antaa jo aika hyvin laittaa. Mutta meillä ei Makupalat toiminu.
Ja ennenkuin joku sanoo hampaista, niin kuukausi sitten käynyt Tampereen klinikalla hammashoidossa ja sudareitten poistossa. Hampaat ok olleet aina.

Päivämäärä:   28.9.25 22:18:30

Sudenhampaat kesällä poistettu, ei huolta siis.

Täytynee yrittää tuota että suitset yhdessä kädessä ja toisessa kuolaimet missä myös herkku.
Tai sitten tuo että dippaa kuolaimet rehussa, sekin hyvä vinkki.

Lähettäjä: Luy 
Päivämäärä:   28.9.25 22:22:08

Perusasia laittaa kuolaimiin hyvää makua, vaikka siirappia. Miten tätäkään ei ymmärrä

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.9.25 22:29:06

Olen opettanut aina hevostikkarin, eli sen nuolupurkin kanssa. Näin hevonen oppii imemään kuolainta sen sijaan, että pyrkisi puremaan sitä ja järjestelemään sitä kielellä kuin ruokaa. Näin taipumus kielen heittämiseen sijaistoimintona vähenee.
Suitsia voi pukea monta kertaa peräkkäin ja purkki on turvan alla vain silloin, kun kuolain on suussa. Opeta heppa ensin tykkäämään purkista. Muutoin palkkio ei toimi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.