Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen ei keskity, nostaa pään keskenkaiken.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   25.9.25 18:09:31

Mitä tehdä kun hevonen nostaa yhtäkkiä päänsä ja katsoo vaan johonkin kaulajäykkänä kuuntelematta ratsastajaa? Tekee tätä kaikissa askellajeissa. Vaikka kuinka yrittää ennakoida, niin yhtäkkiä taas vaan lähtee avuilta ja tuijottaa jonnekkin mihin nyt on huomio kiinnittynyt...

Re: Hevonen ei keskity, nostaa pään keskenkaiken.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.9.25 18:10:51

No et ennakoi tarpeeksi ja ennen kaikkea, et keskity itse. Jos keskittyisit niin se ei pääsisi haahuilemaan. Töitä tehdään koko ajan ja jos alkaa pönttöillä niin niitä tehdään vielä enemmän.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   25.9.25 18:12:15

No kyllä varmasti keskityn. En vaan oikein tiedä miten tästä rangaista, että lopettaa moisen tavan. On todella iso ja vahva eikä mitenlään erityisen herkkä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.9.25 19:05:53

Mun hevonen on tällainen. Sitten vaan kovemmin hommiin. Ennalta arvaamattomia teitä, esim pienelle voltille jos ei keskity. Tai suunnanmuutoksia, kaaria jne. Jossain kohin hevosen koko aivokapasiteetti on työnteossa. Ei vaan saa päästää sluibailemaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.9.25 19:24:52

Hevonen tulisi saada alusta alkaen jo niin hyvin sivuille, ettei sille tulisi mieleenkään alkaa patsastelemaan mitään. Mutta sehän on helpommin sanottu kuin tehty... Käynnissä on helpoin työstää jäykkä kaula avuille, vauhdit kun kasvaa siinä jähmettyy helposti loputkin hevosesta.

Käynnissä pienentää ja suurentaa ympyrää väistättämällä, takaosan siirtely puolelta toiselle, tai ympyrällä takaosan väistätys ulos, sen verran kuin hevosen tasoon sopii. Toisille auttaa siirtymiset, 5-7 raviaskelta ja 3-4 käyntiaskelta.

Lähettäjä: Eppu 
Päivämäärä:   25.9.25 20:26:38

Hevonen ei ole avuilla ja kuuliainen. Ja ratsastuksenopettajanne neuvoo siitä eteenpäin.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   25.9.25 20:37:00

Et sä tuota rankaisemalla lopeta - tai voit tehdä niinkin, mutta eikö ratsastuksen tavoite ole yhteistyö ja harmonia, eikä se että hevonen tekee rangaistuksen pelossa?

Teetä monipuolisia, vaihtelevia ja yllättäviäkin tehtäviä. Koeta ennakoida ja pyytää tehtävää jo siinä vaiheessa, kun hevonen vasta meinaa nostaa pään. Jos pää nousee, älä jää tappelemaan vaan ratsasta vain tyynesti. Ratsastajan hätääntyminen ja suuttuminen ei rentouta hevosta, vaan lisää jännitystä. Ei ole maailmanloppu jos hevonen katsoo jotain, sitten todetaan vain että "jaa jaa" ja jatketaan hommia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.