Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Issikka: Painoraja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.25 07:36:09

Paljonko issikoilla on painoraja? Vieläkö niillä menee 90-100kg ratsastajat?

Re: Issikka: Painoraja?

Lähettäjä: Diva 
Päivämäärä:   25.9.25 09:16:58

Eiköhän painoraja ole rodusta riippumatta hevosen omistajasta kiinni. On myös ratsastajan vastuulla katsoa, ettei kiipeä sellaisen hevosen selkään, joka näyttää selvästi liian pieneltä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.9.25 09:20:15

Omallani 60

Päivämäärä:   25.9.25 09:32:13

Sanoisin että max.70kg keskiverto issikalla joka on normaalissa lihavuus kunnossa.

Itse miellän ne poneiksi jotka jaksavat hieman enemmän kantaa painoa rakenteensa vuoksi. mm.yleensä lyhyempi selkä joka on pitkää selkää vahvempi luonnostaan. Säkä näillä yleensä siinä 135-145cm hujakoilla eikä tulisi mieleenkään laittaa 100kg selkään, huh huh.

Paljon on myös issikat muuttuneet rakenteensa puolesta, osa hirmu kaposia ja pitkät sirot jalat. Tämä vaikuttaa kantavuuden.

Päivämäärä:   25.9.25 09:41:14

Paljonkohan issikat keskimäärin painaa? Onko joku punninnut issikkansa? Joistain lähteistä olen lukenut että issikoiden keskipaino on n. 370 kg.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.9.25 09:51:15

370kg on jo aika iso issikka. Minulla on sellainen vanhanmallinen eli roteva ja työhevosmallinen, ehkä vähän alle 145cm ja painaa mittanauhan mukaan 386kg. Keväällä talven jäljiltä kun laidunmaha on kokonaan mennyttä, niin ehkä jotain 370kg. Pienin yksilö meillä on 310 kg. Tämä pienin on oikeasti tosi siro rakenteeltaan, korkeutta sanoisin olevan alle 140cm. Muut on aika keskikokoisia, ei lihavia ja painot on 320-350 väliltä.

Lähettäjä: Röst 
Päivämäärä:   25.9.25 09:57:09

^^ No ponejahan nuo silloin on ja selkään max.60 kg.
Muistan kun kävin issikkaleirillä vajaa 30 vuotta sitten ja minulla oli 130 cm tamma leirihevosena. Painoin silloin n.59 kg ja hyvin jaksoi tamma minua kantaa. Satulan paino tietenkin lisänä :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.