Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokrahevonen ei kunnioita sitten yhtään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.25 19:27:50

Ihan alkuun, olen kokenut, itsevarma ja peloton hevosten kanssa. En arka vellihousu, vaan hevoselle johtaja, jota täytyy kunnioittaa. Eli siitä ei ole kyse että arkailisin (vaikka omistaja niin väittää)

Vuokrahevoseni käytös Minua kohtaan on siis pahentunut vaan koko ajan. Meinaa tulla päälle, liiskata ja on muutenkin röyhkeä. Olen surutta antanut ryntäille/turvalle sillä mitä ikinä kädessä sattuukin olemaan, esim. riimunnarulla. Mutta tämä ei saa hevosta pitämään etäisyyttä. Kun siis komennan, alkaa usein vaan potkia. Ja sitten kun komennan potkimisesta esimerkiksi antamalla reipasta persuuksille, niin saattaa hyppiä pystyyn.. en ymmärrä. Omistajan mukaan minä kuitenkin muka pelkäisin hevosta, mutta kun siitä ei ole kyse. Olen monenlaisia kukkahattutätien sikailijoita aikaisemminkin laittanut kuriin eikä mitään ongelmaa ole ollut. Nyt on kyllä neuvoton olo tämän kaakin kanssa.

Re: Vuokrahevonen ei kunnioita sitten yhtään

Lähettäjä: :))) 
Päivämäärä:   24.9.25 19:33:34

Ootko nähnyt sitä muiden ihmisten kanssa? Onko ongelmia kaikilla vai vaan sun kanssa?

Päivämäärä:   24.9.25 19:34:55

^ ei ongelmia omistajan kanssa jostain syystä.. omistajan mukaan vaan testailee minua ja näin itsekin ajattelen, mutta sitten ei usko mitään komentoa. Tuntuu ärsyyntyvän vaan entisestään ja alkaa tosiaan esim. Potkimaan

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.9.25 19:39:19

No se hevonen puolustautuu kun hyökkäät sen kimppuun. Luuletko ettei se muista kaikkia noita räpsimisiä ja raipattamisia?

Älä tappele sen kanssa vaan käyttäydy kuin normaali täysjärkinen. Et voita tappelua 500 kg eläimen kanssa, joku päivä se potkaisee pahasti.

Ota nyt siis viimein järki käteen ja lopeta sen hevosen huitominen. Hevoset ovat rauhaa rakastavia eläimiä, hermoheikot tekevät ne hulluiksi.

Toivottavasti hevosen omistaja tajuaa ajoissa ettet ole sopiva vuokraamaan tätä(kään) hevosta vaan pilaat sen.

Päivämäärä:   24.9.25 19:40:34

Mitäpä jos pyytäisit sitä omistajaa sun kanssa tpuhuaana sen hevosen kanssa, kun ongelma on kuitenkin nyt sussa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.9.25 19:42:57

"Olen surutta antanut ryntäille/turvalle sillä mitä ikinä kädessä sattuukin olemaan, esim. riimunnarulla. Mutta tämä ei saa hevosta pitämään etäisyyttä. Kun siis komennan, alkaa usein vaan potkia. Ja sitten kun komennan potkimisesta esimerkiksi antamalla reipasta persuuksille, niin saattaa hyppiä pystyyn.. en ymmärrä."

Ton kun luet aloittaja uudelleen, niin löydät itsekin vastauksen käytökselle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.25 19:43:35

Sulla voi olla ajoitus pielessä ja tapa millä komennat saa hevosen vain puolustautumaan. Mitä pitempään tilanne jatkuu samana sitä epävarmemmaksi muuttuvat sekä hevonen, että sinä.

Jos olet väärässä tunnetilassa ja yrität "näyttää kaapin paikkaa" herkkä hevonen vaistoaa tämän ja puolustaa itseään. Mielentila ja kehonkieli kuntoon, eikä turhaa sanomista. Tulee löytää se tapa ja ajoitus että viesti menee hevoselle kerrasta perille. Vähän sinnepäin hevosen mielestä niin sitä vain ärsyttää. Saisitko omistajan mukaan muutamaksi kerraksi?

Päivämäärä:   24.9.25 19:50:09

Onko täällä jotkin kukkahattujen kokoontumisajot? Mielestäni ei ole hevosen kimppuun hyökkäämistä, jos osoitan sille ettei ole ok tulla päälle. Se on sitä kieltä mitä hevonen ymmärtää..

Päivämäärä:   24.9.25 20:00:21

Täytyy ehkä pyytää omistajaa katsomaan missä vika. Mutta vuokraan hevosta just sillon kun hänellä on muuta tekemistä eikä hän siis ole silloin paikan päällä. Ja tää hevonen on kyllä saanut minut uskomaan, ettei hevoset todellakaan ole aina mitään rauhaa rakastavia eläimiä.. Tuntuu että ihan kaikesta tämä haluaa vääntää kanssani ja kiusata ja hyppiä varpaille (kirjaimellisesti)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.9.25 20:00:22

Vähän aiheeseen liittyen, mitä tekisitte hevosen kanssa, joka yrittää tulla tarhassa päälle (juoksee kohti ja kohdalla kääntyy potkimaan/uhkailemaan) ja tulee kaikkea painetta vastaan? Hoitaessa ja muuten käsitellessä kiltti, ainoa ongelma on tarhassa. Ja joo, tarhaan on pakko mennä koska siellä on muitakin hevosia, joita täytyy hakea töihin.

Päivämäärä:   24.9.25 20:05:41

Tai hevonen on sairas

Tiedän hevosen joka on todella rikki, omistajasta se on vain ku*pää ämmä. Ja hakkaa sitä menemään :)

Yksikään terve hevonen ei ole ihmistä kohtaan agressiivinen.

Päivämäärä:   24.9.25 20:09:18

Minun mielestäni hevonen voi olla aggressiivinen todellakin, jos sitä käsitellään epäjohdonmukaisesti tai jos se pääsee niskan päälle. Tiedän monia hevosia joista on namittamalla ja liialla lässytyksellä tehty vihaisia. Mutta ei kipukaan varmasti poissuljettua ole. Tosin sitten tuskin omistajaakaan kunnioittaisi

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   24.9.25 20:12:31

Sun käytös on kovaa ja aggressiivista. On sellaisia hevosia, joita tuollainen käytös triggeröi vastaavan hevosessa itsessään. Vähän kuulostaa, että sun peli on menetetty, katso peiliin

Päivämäärä:   24.9.25 20:18:45

Hei: Mistä tulkitset näin? Olen rauhallinen ja johdonmukainen. Ja sitten vasta jos hevonen tunkee tilaani, uhittelee, potkii kohti.. niin todellakin kerron, ettei se ole ok.

Päivämäärä:   24.9.25 20:20:21

., ihan sun alotuksesta saa sen vaikutelman.

Päivämäärä:   24.9.25 20:21:50

Eli sun tulisi reagoida jo siinä vaiheessa kun hevonen ajattelee siirtymistä sun tilaan, oot myöhässä jos reagoit vasta sitten kun hevonen on siellä. Hevonen on pyytänyt jo aiemmin lupaa siirtyä tilaasi, et silloin reagoinut, ja sitten kun se sinne siirtyy ja komennat sitä, syntyy hevoselle ristiriita.

Lähettäjä: Kelkka 
Päivämäärä:   24.9.25 20:23:35

Kuulostaa siltä, että teillä on vähän "riita päällä". Kaapin paikkaa selvitellään, eikä kummallakaan ole kivaa.

Hevoset pitävät rauhallisista, selkeistä johtajista. Hevosta saa komentaa selkeästi, mutta sitten antaa sen myös olla. Nuorista oreista saa esim. kamalia, jos jatkuvasti läpsii ja räpsii. Saa edelleen komentaa, mutta kunnioitusta pitää olla molemmin puolin.

Yritä mieluummin olla rauhallinen johtaja, kuin yrittää "näyttää kaapin paikka". Tuo toimii osaan, mutta osa vain provosoituu.

Tsemppiä!

Päivämäärä:   24.9.25 20:27:22

Hevonen ei kyllä paljoa kysele tuleeko tilaani. Saattaa korvat luimussa syöksyä vastaan kun avaan karsinan oven. En myöskään tiedä, kuinka olla tuossa tilanteessa rauhallinen johtaja kun kyllä siinä on pakko hyödyntää kättä pidempää, jos ei halua liiskatuksi tulla.

Lähettäjä: Kelkka 
Päivämäärä:   24.9.25 20:30:13

Ehkä tyhmä kysymys, mutta oletko yrittänyt silittää tai rapsuttaa sitä? Niin että näkisi, että olet myös ihan hyvä tyyppi.

Päivämäärä:   24.9.25 20:32:16

., no mitäpä jos oyytäisit sen omistajan apua? Jostain syystä hevonen näkee sut sellaisena jota vastan pitää ensi töikseen puolustautua

Päivämäärä:   24.9.25 20:35:00

Kelkka: juu varsinkin alkuun on silitelty ja harjailtu mutta hevosta tuntui vaan ärsyttävän sellainen joten jätin hyvin minimiin. On sellainen äärimmäisen kovaluontoinen johtajatamma, suokki.

Päivämäärä:   24.9.25 20:35:17

Olet tosi paljon myöhässä, jos jatkuvasti joudut käyttämään sellaista komennusta, joka fyysisesti osuu hevoseen ja joku ajoituksessa ja tavassa on pielessä kun et saa aikaan haluttua lopputulosta.
Tekstistäsi tulee mielikuva, että komennat liian aggressiivisesti ja menet liikaa iholle, mutta näkemättä on mahdotonta sanoa.
Ei minua yksikään hevonen liiskaa mihinkään eikä tule päälle, kyse ei ole siitä että pitäisi sallia mikä vaan käytös. Mutta jos asiat ei toimi niin valitettavasti hevosten kanssa et voi katsoa muualle kuin peiliin ja miettiä, mitä voisit tehdä toisin.

Päivämäärä:   24.9.25 20:43:51

"
Hevonen ei kyllä paljoa kysele tuleeko tilaani. Saattaa korvat luimussa syöksyä vastaan kun avaan karsinan oven. En myöskään tiedä, kuinka olla tuossa tilanteessa rauhallinen johtaja"

Tällaisessa tilanteessa pidetään oma paikka, ei väistetä hevosta, mutta ei myöskään hyökätä sitä kohti. Nostetaan kädet, mahdollisesti naru tmv ylös. Jos hevonen itse siinä kohtaa juoksee naruun/käsiin niin siihen osuu. Jos se pysähtyy ajoissa, siihen ei osu. Omaa tilaansa puolustavaa hevosta ei lähdetä komentamaan sitä kohti, hakkaamaan sitä karsinaan tmv, siitä saat vain riidan jossa jäät itse kakkoseksi. Jos tilanne on paha niin aloita ovi kiinni ettei hevonen pääse päälle asti. Etene karsinaan vasta kun tilanne on rauhallinen.

Päivämäärä:   24.9.25 20:44:49

Niin no, olen saanut muut röyhkeät ja pilalle namitetut hevoset toimimaan ihan samoilla metodeilla..

"Mutta jos asiat ei toimi niin valitettavasti hevosten kanssa et voi katsoa muualle kuin peiliin ja miettiä, mitä voisit tehdä toisin."

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.9.25 20:53:34

Aloittaja tapa toimia voi johtaa pahempiin hyökkäyksiin.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   24.9.25 20:56:49

Arvasin, että kyseessä kovaluonteinen suokkitamma. Tuollainen simputus ei tosiaan toimi sellaisten kanssa. Pitää luovia ja sumplia niin, että asialliset hommat hoituu eikä komentaa yhtään turhaan. Tuo, että tulee karsinassa heti päälle ei kuitenkaan kuulosta normaalilta, onkohan hevonen kipeä tms.

Mulla on tuollainen, poislukien aggressio. Mutta jos joskus mennyt liiaksi komentamaan niin herne menee syvälle nenään. Oon opettanut maastakäsin kuuntelemaan mua ja kunnioittamaan omaa tilaani TRT-metodilla. Siinä painetta ei suunnata hevoseen kuten esim. Vepsä tekee vaan siihen tilaan, mistä hevonen halutaan pois. Hevosta ei huiskita millään. Toimii.

Lähettäjä: Hj 
Päivämäärä:   24.9.25 21:14:39

Tunnen samanlaisen tulisen suokkitamman. Tämä hevonen on herkkä, ja jos sitä erehtyy läpsäisemään esim kun hakee tarhasta, suivaantuu toden teolla. Montaa kertaa ei tarvitse läpsäistä, kun sulla ei oo enää mitään asiaan tarhaan. Tämän kanssa pärjää varsin hyvin kun pysyy itse rauhallisena, eikä itse ole alkujaankaan uhkaava.

Kuulostaa siltä että teidän tilanne on nyt siinä pisteessä, että hevonen sut nähdessään suuttuu heti ja kerää kierroksia kun muistaa kuinka oot sitä läpsinyt(ei merkitystä vaikka läpsäisy olisi tullut aiheestakin). Tilanne ei parane sillä että läpsit lisää, pian voi olla että hevonen potkaisee viimeisen kerran. Kannattaa joko etsiä uusi vuokrahevonen, tai tutustua muihin koulutusmetodeihin.

Päivämäärä:   24.9.25 21:26:21

#: miten tuo TRT toimii?

Päivämäärä:   24.9.25 21:31:55

Nyt vaan rauhaa rakentamaan. Hevonen ylireagoi sinuun aiempien kokemusten perusteella, joten sinun on nyt luotava sille uusia, parempia kokemuksia. Omistaja voi toimia liennyttäjänä tilanteessa.

Päivämäärä:   24.9.25 21:41:32

Parempi olisi lopettaa tuon hevosen vuokraus.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   24.9.25 21:46:04

TRT:stä paljon videoita Youtubessa, joista saa vähän käsitystä.

Päivämäärä:   24.9.25 21:50:15

"Ihan alkuun, olen kokenut, itsevarma ja peloton hevosten kanssa."

Trolli. Ja et ole, hevonen taitaa nähdä että olet pelokas ja arka, osaamaton hevosenkäsittelijä joka yrittää räyhäämällä todistaa toista.

Päivämäärä:   24.9.25 21:54:30

^ väitä mitä väität, olen monia röyhkeitä hevosia opettanut tavoille aiemminkin "räyhäämällä." ;) sinä se taidat tässä se arka olla.

Päivämäärä:   24.9.25 21:56:27

Älkää ruokkiko (osaamatonta) trollia.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   24.9.25 22:10:17

Mun suokki oli alkuun tuollainen ja on edelleen jos sitä simputtaa. Oli oikeasti aika pelottavaa kun 600kg eläin tulee korvat niskassa täysillä päin. Tein alkuun sen virheen että komensin sitä joka asiasta ja joka päivä meillä oli riita. Jossain kohtaa kyllästyin riitelyyn ja lopetin. Kun se tuli karsinassa päälle, olin paikallani. Kun se rauhoittui, poistuin sen tilasta. Lopetimme kaikenlaiset "ei, ei ei saa, älä, ole paikalla" yms simputukset. Jos hevonen pyöri karsinassa, pyörikööt, harjaus ei lopu. Kavioita pidettiin niin kauan kunnes minä laskin sen alas vaikka piti nostaa viisikymmentä kertaa sama jalka. Ratsastuksesta tehtiin kivaa. Maastoiltiin, laskettiin kentällä vaatimus ihan minimiin, opeteltiin maasta käsin kaikkia turhia temppuja. Matolääkkeet menee omenakikalla, en jaksa tapella. Nykyään elämä on varsin leppoista kun hevonen saa olla kuka on ja minä valitsen taisteluni harkiten (rajathan on tietysti oltava). Tulee korvat hörössä vastaan, rapsuttaa takaisin, hamuaa kuolaimet suuhun jne. Ei ole hyökännyt kimppuuni vuosiin.

Tiivistetysti lopeta välittämästä. Ota sinne karsinaan mukaan vaikka joku lumilapio yms johon hevonen törmää ennen sinua jos oikeasti käy päälle jos pääsee luoksesi, mutta älä huido, häärää, karju, ole epämääräinen tai hätäinen. Toimi ennakoitavasti ja rauhallisesti. Lopeta simputtaminen. Minun hevoseni stressitasot nousevat heti kun ystäväni, jonka hevoset elävät äärimmäisessä kurissa ja nuhteessa, yrittää sitä varustaa. Kaikki hevoset eivät ole samanlaisia eivätkä kaikki siedä sellaisia rajoja joita 80-90-luvuilla opetettiin.

Päivämäärä:   24.9.25 22:10:51

"Onko täällä jotkin kukkahattujen kokoontumisajot? Mielestäni ei ole hevosen kimppuun hyökkäämistä, jos osoitan sille ettei ole ok tulla päälle. Se on sitä kieltä mitä hevonen ymmärtää.."

Selvästikään ei ole sitä kieltä mitä hevonen ymmärtää. Moneen kymmeneen vuoteen ei ole tarvinnut yhtäkään hevosta lyödä ja sitäkin ennen ne tilanteet johtui aina siitä etten muilla tavoin osannut toimia. Jos hevonen on omistajansa ja kaikkien muiden kanssa asiallinen, ongelma on kerta kaikkiaan vain sinussa. Haluat näyttää hevoselle sen paikan kohtelemalla sitä kovasti ja epäreilusti. Jotkut eivät sitä siedä ja puolustautuvat hyökkäämällä. Aloitat siitä, että karsinaan mennessä (tietenkin huolehdit ettei se päälle tule vaikka narua heiluttamalla) odotat, niin kauan, että se edes vilauttaa neutraalia ilmettä tai alkuun riittää mikä tahansa muu kuin naama kurtussa luimiminen ja palkkaat siitä namilla. Namin voit heittää ruokakippoon, jos sellainen on tai voit asettaa sellaisen maahan hevosen eteen palkkaamista varten, jos epäilet että se syö sormet. Hoidat kiinni sidottuna ja ennalta ehkäiset joka ikisen tilanteen, jossa voisit joutua sitä nyrkillä komentamaan, koska sitä et jatkosssa enää tee. Jos täytyy pyytää väistämään, teet sen rauhallisin liikkein riimun paineella. Teet toistoja karsinaan menossa palkaten ja tuskin menee montaa kertaa, että onkin hörökorvat vastassa. Aivan sama mitä mieltä olet "namittamisesta", tämä on helpoin, paras ja mahdolliset myös ainoa tapa, jolla saat hevosen suhtautumaan itseesi paremmin.

Päivämäärä:   24.9.25 22:16:40

"
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 24.9.25 20:44:49

Niin no, olen saanut muut röyhkeät ja pilalle namitetut hevoset toimimaan ihan samoilla metodeilla.."

^ Näin käy kun vihainen, väkivaltaa hevosmiestaidot täynnä oleva "röyhkeät ruotuun saaneet" juntit kohtaavat ensimmäistä kertaa hevosen, joka ei ole niin pehmeä vässykkä että väistää ensimmäistä kiukkuista kirosanaa.

Olen itse todella rohkea, mutta kumma vain että ei ole tarvinnut räyhätä tai piestä yhtäkään hevosta. Sen sijaan ne samat "vaaralliset" hevoset jotka koittavat käydä vihaisten raippa kädessä kulkevien tyttöjen päälle ovat oikein nätisti mun kanssa. Liekö johtuu siitä että hevoset voivat luottaa siihen että en käy päälle kuin yleinen syyttäjä.

Juuri julkaistiin tutkimus mm. siitä että hevonen muistaa ihmisen kasvot pelkästä valokuvasta, ja osaa tulkita ihmisen mielentilaa jo pelkästä kuvasta.
Tutkimuksen hevoset olivat varautuneempia ja jännittyneempiä ja niiden syke oli korkeampi silloin kun ne ihmiset lähestyivät hevosta tarhassa, josta hevonen oli juuri nähnyt pelkän valokuvan saman ihmisen kasvoista vihaisen ilmeen kera. Huomattakoon että hevoset eivät olleet koskaan ennen näitä ihmisiä tavanneet.

Hevonen ei edes tarvitse huonoja kokemuksia ihmisestä, vaan tunnistaa kyllä vihaisen ilmeen ja päällekäyvän, aggressiivisen energian. Ja muistaa sen hyvin. Aloittaja voi taputtaa itseään selälle tietäen että tallin muutkin hevoset ovat yhtä varuillaan kanssasi kun ovat nähneet millainen mielipuoli olet.

Päivämäärä:   24.9.25 22:24:01

"Olen monenlaisia kukkahattutätien sikailijoita aikaisemminkin laittanut kuriin eikä mitään ongelmaa ole ollut."

^ Olen myös varsin vakuuttunut että kaikki nämä oman elämänsä "nameilla pilattujen hevosten kurinpalauttajat" ovat ihan itse luoneet ongelman niiden(kin) hevosten kanssa, ihan vain siksi koska kiukkuinen, autoritäärinen raipanhuitoja ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena ja kunnioituksen puutteena, kun kohtaa hevosen joka ei ole ehdollistunut pelkäämään ihmisen aggressiivista huidontaa ja räyhäämistä.

Jos osaisitte asettaa rajat ilman että näät punaista ja tunnet tarvetta käydä hevosen päälle, turha syyttää hevosta joka on oppinut toimimaan ihmisen kanssa yhteistyön ja selkeiden rajojen kautta, ja joka hämmentyy kun yhtäkkiä räpsitään ties millä naamalle ja puolustautuu niin kuin hevonen, hevosen kielellä puolustautuisi vi*tumaiselta laumatoverilta. :D

Älkää olko vit*umaisia hevosille, niin ne ei ole vit*umaisia sinulle. Ihan oikeasti, koska vaikka kuinka kuvittelette olevanne joku johtajahevonen hevosen silmissä, niin hevoselle se on vain veemäistä käytöstä ja jotkut hevoset vastaavat siihen samalla mitalla. Kurja vaan että hevonen vit*umainen käytös on hengenvaarallista sinulle.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   24.9.25 22:32:51

Aloittaja ei kyllä koskisi minun hevosta. Noin aggressiivista ihmistä en sietäisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.