Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen haluton ravaamaan

Lähettäjä: sini 
Päivämäärä:   23.9.25 12:24:11

Hevonen ei ole oma, vaan liikutushevonen.

Hevosella on ollut sädemätävaivaa ajoittain, mutta tällä hetkellä ok. On melko huonokuntoinen, hieman tuhdissa kunnossa.

On todella haluton ravaamaan kentällä. Ei auta napakasti yrittää liikkeelle, ei jäädä potkimaan. Hevonen tietysti hermostuu, jos jää pidemmäksi aikaa pyytämään, nakkelee niskoja. Lopulta jos vähän saa ravaamaan, menee muutaman askeleen. Kun olen omistajalta kysynyt asiasta, sanoo vaan että menee vaan, ei siinä mitään vikaa ole.

Maastossa on välillä sama ongelma, välillä niskuroiden pukitellen saattaa ravata, eli jos ravaa, menee homma vähän niinkuin "yli". Nyt maastot ovat huonossa kunnossa sateiden takia, joten ollaan vaan kentällä.

Mielestäni haluttomuus viittaa, että jotain on vialla, mutta en halua lähteä haastamaan omistajan mielipidettä, sillä hevonen osaa mennä sieltä mistä aita on matalin, ja ärsyyntyy helposti, esimerkiksi jos taluttaessa kieltää menemästä ruohotupsulle, tulee heti palautetta. Saa kyllä tarpeeksi ruokaa, siitä ei ole kiinni.
En siis voi olla täysin varma, ettei haluttomuus johdu vain siitä, että ravi on nyt hevoselle hankalaa, kun se ei ole hyvässä kunnossa.

Olen yrittänyt "väkisin" tehdä pitkille sivuille ravisiirtymisiä, että ravattaisiin edes vähän suorana hyvässä tasapainossa ja tulisi tehtyä useita käynnistä siirtymisiä raviin, mutta harjoitus tuntuu niin nihkeältä tehdä, kun hevonen ei selvästi halua ravata, vaan pitkän pyytämisen jälkeen laahustaa vähän sinnepäin. En jää pyytämään, vaan myötään ja kehun heti..

Mitähän tekisin..?

Re: Hevonen haluton ravaamaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.25 12:27:34

Liikkuuko hevonen omistajalla normaalisti? Entä jollain muulla, jos kyllä vika on sinussa jos ei niin lopetat sillä hevosella käymisen. Omistajaa ei kiinnosta. Älä kipeällä hevosella mene ja mahdollista omistajan huonoa hevosen pitoa.

Re: Hevonen haluton ravaamaan

Lähettäjä: sini 
Päivämäärä:   23.9.25 12:31:43

Omistaja maastoilee käynnissä.. Mutta hänenhän se hevonen pitäisi tuntea parhaiten, jos sillä on jotain kipua ja liikkumista vaivaavaa vikaa. On sanonut, että liikkeelle vaan. Mutta itse epäröin, kun liikkuminen on niin epämieluisaa. En halua jäädä potkimaan liikkeelle. Ongelma on, kun en voi itse sanoa, johtuuko tahmeus vaan siitä, ettei hevonen muuten joudu liikkumaan reippaasti, niin yrittää vain päästä helpolla minun kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.