Lähettäjä: P
Päivämäärä: 22.9.25 12:28:09
"Jokainen saa lopettaa hevosensa, eihän siihen muilla ole mitään sanottavaa, se on selvä. Naurettavaa on tuo sama kaava: pelastin hevosen, se liikkuu nyt erinomaisesti, yhtäkkiä tuli intuitio että kaikki ei ole kunnossa, puhutaan jotain p**a sairauksista, ollaan menossa eläinlääkäriin, ei mennäkään kun tein diagnoosin itse ja hevonen oli ihan monttukamaa."
Tämä! Itse olen aiemmin suhtautunut KK:n touhuihin pääosin ihan myötämielisesti. Ne lämppärit oli oikeasti aivan risoja ja kuuluivatkin monttuun. Mutta nyt en oikein enää tiedä, mitä tästä pitäisi ajatella, kun tässä nyt tosiaan tuntuu olevan jo selkeä kaava: "pelastetaan" ilmainen/halpa hevonen, kehutaan, miten hienosti on kuntoutunut ja oppinut kaikenlaista ja miten upeassa kunnossa on nyt ja miten hyvin liikkuu, sitten ihan yhtäkkiä intuitio sanoo, että jokin on vialla, ja aletaan keksiä kaikenlaisia oireita ja tehdä omia diagnooseja, ja sitten se äsken vielä niin hienossa kunnossa ollut ja hyvin liikkunut hevonen onkin yhtäkkiä välittömästi monttukamaa. Eli kun tulee vähänkin jotain vastoinkäymisiä, rahat tai aika loppuu tai kyseinen hevonen ei vain ole tarpeeksi "kiinnostava", sille tehdään jokin oma diagnoosi ja se lopetetaan. Ja sitten taas äkkiä tilalle uusi, joka on usein jo katsottu valmiiksi siinä vaiheessa, kun edellisen lopetusta on pedattu. Nytkin on ihan päivänselvää, että kun kehitti pakkomielteen siitä, että on saatava varsa, epäkiinnostavin hevonen sai lähteä sen tieltä.
En myöskään ihan ymmärrä sitä, että miksi tällainen lajityypillisen elämän puolestapuhuja ostaa varsan ja ottaa sen omaan pihaansa ilman varsaseuraa. Se, että alle vuoden ikäinen varsa vieroitetaan emästä ja viedään täysin vieraaseen paikkaan ilman varsaseuraa, on kyllä kaikkea muuta kuin lajityypillistä. Itse en ikinä veisi enkä myöskään antaisi alle 3-vuotiasta paikkaan, jossa ei ole saman ikäistä seuraa. Mutta sehän nyt ei ilmeisesti tätä somettajaa kiinnosta, koska hän nyt vain haluaa varsan oman pihaan ja sillä hyvä. Tai ehkä keksii kohta jonkin diagnoosin syyn jonkun toisen hevosen lopettamiselle, että voi sitten hankkia toisenkin varsan.
|