Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuuman hevosen ratsastus

Lähettäjä: Ei kannata 
Päivämäärä:   21.9.25 14:32:21

Kuumaa hevosta ei kannata ratsastaa, sanoo yksi somettaja. Vaan pitäisi ensin löytää syy, kuulemma jokainen hevonen on rento ratsastaa... Mitäpä mieltä porukka on? Itse olen sitä mieltä että tämän somettajan kannattaisi keskittyä omaan istuntaan sekä löytää ratsuilleen sopivat satulat.

Re: Kuuman hevosen ratsastus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.25 14:41:46

Muuten en puutu aiheeseen, mutta kyllä sekin on totuus että melko moni "kuuma" hevonen on kipeä tai niillä on jotain muuta problematiikkaa. Omistajat vain laittavat luonteenpiirteiksi ja niille sen verran osaavat ratsastajat jotka ei sieltä tule yhtenään alas. Läheskään aina ei riitä avaimeksi "opettelemalla ratsastaa kuumaa".

Päivämäärä:   21.9.25 14:43:08

Aika moni tuttujen "kuuma" hevonen on tasoittunut kun ne on hoidettu kuntoon. On luonnostaan reippaampia hevosia, mutta sellainen höyryäminen kertoo yleensä jostain muusta

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   21.9.25 14:45:37

Kuuma hevonen voi olla sellainen, joka tottunut liikkumaan ja treenaamaan paljon ja uusi omistaja ei näin tee, jolloin se on liian energinen. Tai sitten ruokitaan liikaa väärällä tavalla ja energia purkautuu väärällä tavalla. Moni hevonen on myös ensimmäisten pakkasten aikaan tai talvisin muutenkin energisempi. Enpä ole koskaan ajatellut, että nää kaikki ovat tästä syystä jollain tavalla sairaita ;)

Päivämäärä:   21.9.25 14:46:53

Kuuma hevonen ` energinen hevonen

Päivämäärä:   21.9.25 14:47:25

Jaha merkit ei jäänyt mukaan, mutta kuuma hevonen ei ole yhtäkuin energinen hevonen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.9.25 14:52:31

Hevonen voi olla "kuuma" monesta syystä. Voi olla kipeä, ratsastaja tekee hevosesta kuuman (esim. epäselvät avut), jokin tietty ympäristö(tekijä) voi saada hevosen kuumaksi, tai sitten ihan luonnostaan touhukas elukka.

Jos kuumia hevosia ei pitäisi ratsastaa niin tippuisi moni huippuhevonen käytöstä kokonaan pois. Jos hevonen on tutkittu (ja hoidettu) terveeksi niin sitten ongelma on todennäköisimmin satulan päällä, ei suinkaan hevosessa itsessään. Kaikki hevoset ja ratsastajat eivät vain sovi toisilleen. Tämän on itsekin useasti huomannut kun sisareni kanssa koemme monet hevoset hyvin erilaisina.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   21.9.25 15:01:55

Hevosen kuuluu liikkua sillä omalla moottorilla eteenpäin. Mieluummin itse ratsastan reippaasti itse liikkuvaa hevosta, kuin aiheetta lyön raipalla tahmeaa hevosta. Sille tahmeudelle on myös aina syy.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   21.9.25 15:02:57

Hih Mulla oli aikoinaan tuntiponi joka oli tasaisella pientenkin ratsastettavissa mutta kun hypättiin varsinkin kilpailuissa oli HOT.

Päivämäärä:   21.9.25 15:14:15

Patalappu housuihin

Päivämäärä:   21.9.25 15:14:44

Kyllä noita kuumia poneja tai täykkäreitä on tullut vastaan. Eivät ole kipeitä, vaan kisaponin luonteella ja eteenpäinpyrkimyksellä (joskus myös reaktiivisuudella) olevia ratsuja. Shettis on yleistettynä tasainen, siihen verrattuna welshi tai arabi kuuma ja nopeasti reagoiva. En sanoisi, että kuuma on kipeä, vai tarkoitankohan kuumalla ratsulla jotain eri asiaa, kuin somettaja…? Minulle kuuma ei ole pukitteleva tai kipukäyttäytyvä, vaan eteenpäinpyrkivä, menevä ja suorittava, sellainen millä lapsi ehkä tarvitsee pelhamit maastoradalle, jotta poni pysyy käsissä. Ei sellainen poni silti kipeä ole.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.9.25 16:05:10

Itsellä on yksi projekti josta omistajat jaksavat toistaa että on niin kuuma hevonen ja itse jankutan takaisin että ei ole kuuma vaan jännittynyt ja kun rentoutuu on itseasiassa aika hidas avuille. En usko että on kipeä vaan ei vaan jännittyy vain kun joutuu olemaan yksin jossain.

Oman kokemuksen mukaan miellän herkän ja nopean hevosen kuumaksi, herkän ja hitaan saa ratsastettua nopeaksi, mutta silti siitä ei tulee kuumaa. Vaikein on varmaan tahmea ja nopea, sillä touhottavat kauheasti, mutta apuja ei juuri kuunnella.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   21.9.25 17:04:19

Oletko kokeillut ohjasajoa? Onko siinä kuuma?

Lähettäjä: Worldpeace 
Päivämäärä:   21.9.25 17:47:17

en ratsastanut monenlaisilla hevosilla, myös kuumilla. ymmärrän toki jos turvallisuus huolettaa. isoin ratsuni oli tamma nimeltä Kia.

Lähettäjä: Worldpeace 
Päivämäärä:   21.9.25 17:55:28

kaikki hevoset ei sovi kaikille. näin on. Kia oli siis 178 cm . ei kovin kuuma olen kuitenkin mennyt kuumalla hevosella.

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   21.9.25 17:55:56

Ehkä kyseinen somettaja ajattelee kuuman olevan sellanen joka lähtee lapasesta, keulii ja pukittelee.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   21.9.25 18:00:59

Hitaan kanssa pitää olla nopea ja selkeä. Kuumemman kanssa hidas ja tasainen. Lisäksi kuuma tarvitsee paljon jalkaa ja istuntaa kun hidas pitää jättää vähän enemmän yksin, ettei tule vain tahmeammaksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.