Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ylläpito, kysymyksiä vastuista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.25 08:49:29

Miten olette sopineet ylläpidon vastuista esim. tilanteessa, jossa hevonen loukkaantuu tai saa vaikka vatsahaavaoireita? Kuka vastaa tutkimus- ja hoitokuluista? Entä kuka päättää kuinka pitkälle tutkitaan?

Entä vakuutusasiat? Kuka vakuutuksen maksaa ja entä kuka on edunsaajana?

Esimerkiksi tilanne, jossa hevonen sairastuu vaikka ähkyyn. Jos ylläpitäjä on maksanut vakuutuksen, omistaja päättää, että ähkyleikataan, ylläpitäjä maksaa ähkyleikkauksen omavastuuosuuden, hevonen kuolee kaikesta huolimatta, omistaja saa vakuutuksen kuolinkorvauksen?

Re: Ylläpito, kysymyksiä vastuista

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.9.25 09:25:50

Kuka vastaa tutkimus- ja hoitokuluista?
- Ylläpitäjä
Entä kuka päättää kuinka pitkälle tutkitaan?
- Viime kädessä omistaja, mutta jo ennen ylläpidon aloittamista on käyty keskustelu että ollaan samoilla linjoilla "hoitotahdosta" - jos en (omistajana) itsekään lähtisi ähkyleikkaukseen, en voi sitä ylläpitäjältäkään edellyttää. Omistajana minulla on viimeinen sana, mutta myös viimeinen vastuu - siinä vaiheessa jos kulut nousevat tuhansiin ja yp kieltäytyy maksamasta tai on varaton, on ihan sama mitä sopimuspapereissa lukee kun jonkun pitää kuitenkin maksaa ne rahat NYT.

Entä vakuutusasiat? Kuka vakuutuksen maksaa ja entä kuka on edunsaajana
- Omistajana maksan vakuutuksen koska se on hevosella ollut koko sen elämän muutenkin. Yp saa käyttää eläinlääkärikulu- ja vastuuvakuutusta (maksaa omavastuuosuudet), henkivakuutuksen korvaus tulisi luonnollisesti minulle koska hevonen on minun omaisuuttani.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.25 10:38:32

Nämä on täysin sopimuskohtaisia, mutta taitaa olla yleisintä että eläinlääkärikulut maksaa ylläpitäjä. Omistaja on se, joka päättää kuinka pitkälle hoidetaan, meillä on esimerkiksi sopimukseen jo kirjattu että esim. ähkyleikkausta ei tulla hevoselle suorittamaan. Meillä on myös sovittu, että minun kukkaroa ei turhaan imetä kuivaksi, jos esimerkiksi samaa vaivaa oltaisiin tutkittu ja hoidettu jo useasti eikä mitään apua olisi löytynyt, minulla on mahdollisuus sanoa, että en halua enää hoidattaa ja maksaa. Tällöin omistaja päättää, olivatko hevosen päivät sitten siinä vai haluaako hän itse maksaa.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   19.9.25 10:48:10

Ei koskaan ylläpitoon. Jos on rahaa pitää hevosta, ostaa oman. Mikään sopimus ei kata kaikkia riskejä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.9.25 10:54:58

Ihan miten sovitaan! Mutta kannattaa laittaa kaikki paperille, mitä tulee mieleen ja sopia niistä kirjallisesti, summia myöten. Ja pahimman skenaarion mukaan :)
Ainahan voi sitten tapauskohtaisesti joustaa jompikumpi jos tarpeen ja niin erikseen sovitaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.