Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen lopetus ja omistajan vaihdos kesken

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   17.9.25 09:28:07

Uusi omistaja ei ole ottanut nimilleen/maksanut ja hippoksessa näkyy omistajan vaihdos kesken. Tuli tässä mieleen, mites sitten, jos jouduttas lopettaa? Heppa myyty "vaivasena" seurakäyttöön.
Tuli tällänen tieto :Jos hevosen omistajanvaihdos on kesken, kun hevonen lopetetaan, nykyinen omistaja on vastuussa lopettamisesta ja siihen liittyvistä toimenpiteistä ja kustannuksista, sillä omistusoikeus ei ole vielä siirtynyt lopullisesti uudelle omistajalle.

Siis voiko kustannukset tulla mulle, jos uusi omistaja (omistanut yli vuoden) jättää maksamatta?

Re: Hevosen lopetus ja omistajan vaihdos kesken

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.25 09:31:53

Ei se ole hippoksen rekisteri joka sen lopulta määrittää vaan kauppakirja. Sulla on toivottavasti oma kappaleesi olemassa ja sillä voit osoittaa että hevonen on pois omistuksestasi.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   17.9.25 09:33:00

Löytyykö kauppakirja tai kuitti? Hipposhan ei omistajaan määritä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.9.25 09:33:34

Omistusoikeudella ei ole mitään tekemistä jonkun yhdistyksen rekisterin kanssa.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   17.9.25 09:46:38

Hevosen omistajanvaihdos löytyy paperisena allekirjoituksineen. Eikö se myös toimi todisteena kaupasta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.25 09:52:27

Kaupan todiste on kauppakirja.

Lähettäjä: Tyra 
Päivämäärä:   17.9.25 09:53:01

Mä en saa ostamaani hevosta omiin nimiini hippoksessa, koska myyjä ei ole toimittanut minulle tai hippokseen valtakirjaa hevosen toisen ex-omistajan huoltajan puolesta, kun toinen ex-omistaja on alaikäinen. Ihan täysin random pyyntö hippoksesta, enkä voi mitään, kun myyjä ei valtakirjaa toimita.

Päivämäärä:   17.9.25 14:42:17

Joka toinen päivä täällä on jotain vastaavaa!

Vielä kerran: Hippoksen omistajuudella ei ole minkään sortin merkitystä, ei sitten yhtään mihinkään asiaan! Eikä yksikään viranomainen kauan käytä hipposta tietolähteenä.

Ainoastaan ravikilpailupalkinnot tulevat omistajana olevan henkilön tilille, muuten siellä voi lukea vaikka Aku ankka.

Lähettäjä: Nuoret hevoset 
Päivämäärä:   17.9.25 15:10:16

^ Hippoksen omistajatiedot tulevat Kipaan ja näkyvät Equipessa. Nuorten hevosten luokissa pitää sääntöjen mukaan kuuluttajan kertoa hevosen kasvattaja ja omistaja (jos ne on mainittu Equipessa). Todella ärsyttävää, kun kunnian hevosen menestyksestä saa Hippoksessa näkyvä omistaja A, koska omistaja B ei ole koskaan rekisteröinyt hevosta Hippokseen itselleen eikä nykyinen omistaja C (joka osti hevosen B:ltä) saa hevosta Hippoksessa omalle nimelleen.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   17.9.25 15:13:34

Täällä ilmeisesti ei kukaan tammansa astuttava ja varsottava ole siirtänyt tammaa omiin nimiinsä, jos Hippoksen rekisterillä ei ole väliä..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.25 16:35:24

"Todella ärsyttävää, kun kunnian hevosen menestyksestä saa Hippoksessa näkyvä omistaja A, koska omistaja B ei ole koskaan rekisteröinyt hevosta Hippokseen itselleen eikä nykyinen omistaja C (joka osti hevosen B:ltä) saa hevosta Hippoksessa omalle nimelleen."

Omistaja C voisi ottaa omistajaan A yhteyttä ja pyytää suoraan häneltä omistajanvaihdosta C:lle, jolloin B jää kokonaan välistä. Jos taas B:llä on maksamatta omistajanvaihdos Hippokselle, niin Hippokseen yhteys, voivat laittaa tuosta omvaihdoksesta laskun C:lle ja C maksaa sen kiltisti + uuden omvaihdoksen niin saa C:n nimiin.

Kumpaakin olen tehnyt tarvittaessa. Lisäksi jos hevonen on jäänyt roikkumaan minun nimelle ja paperinen omvaihdos tietenkin on minulla myös, niin olen laittanu sen Hippokselle ja taas homma pelittää, kun laittavat laskun uudelle omistajalle.

Lähettäjä: Molly 
Päivämäärä:   17.9.25 17:15:19

Jos (ja kun oletettavasti & toivottavasti) sulla on kauppakirja, niin ei mitään huolta moisesta.

Lähettäjä: Omppu 
Päivämäärä:   17.9.25 18:40:52

Paperisen omistajanvaihdoksen voi toimittaa Hippokseen,jolloin ottavat hevosen pois nimistäsi. Hevosella ei ole rekisterissä omistajaa jos nykyinen omistaja ei maksa omistajanvaihdosta.

Päivämäärä:   17.9.25 21:06:13

"Mä en saa ostamaani hevosta omiin nimiini hippoksessa, koska myyjä ei ole toimittanut minulle tai hippokseen valtakirjaa hevosen toisen ex-omistajan huoltajan puolesta, kun toinen ex-omistaja on alaikäinen. Ihan täysin random pyyntö hippoksesta, enkä voi mitään, kun myyjä ei valtakirjaa toimita."

No kai sulla on pätevä kauppakirja, jossa myyjänä on kaikki hevosen omistaneet? Laitat sen ja mahdollisen paperisen omistajanvaihdosilmoituksen Hippokseen niin pitäisi hevosen siirtyä sulle (laskun kanssa toki). Eihän jollain valtakirjalla ole mitään merkitystä, jos on pätevä kauppakirja olemassa, se joka tapauksessa on se oikea tae hevosen omistajasta.

Lähettäjä: Tyra 
Päivämäärä:   18.9.25 10:14:37

No kai sulla on pätevä kauppakirja, jossa myyjänä on kaikki hevosen omistaneet? Laitat sen ja mahdollisen paperisen omistajanvaihdosilmoituksen Hippokseen niin pitäisi hevosen siirtyä sulle (laskun kanssa toki). Eihän jollain valtakirjalla ole mitään merkitystä, jos on pätevä kauppakirja olemassa, se joka tapauksessa on se oikea tae hevosen omistajasta.

Totta kai olen tehnyt näin. Hippos haluaa valtakirjan, entinen omistaja ei lähetä sitä.

Päivämäärä:   18.9.25 10:36:41

Ootko kysynyt Hippokselta miksi laillisesti pätevä kauppakirja ei kelpaa?

Eikös liitolla ole joku juristi? SRL ja Hippos on eri organisaatioita niin liiton juristille kysymys, että meneekö nyt ihan pykälien mukaan jos juridisesti pätevä kauppakirja ei kelpaa todisteeksi hevosen myynnistä.

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   18.9.25 10:48:39

Miten aloittaja ajattelit käytännössä toimivan sen tilanteen, että uusi omistaja saisi maksut menemään vanhalle omistajalle, vaan hippoksen merkinnän perusteella? Klinikalla maksaa kaiken muuten mutta lopetuksen pyytääkin laskuttamaan toiselta ihmiseltä? Tilaa raatoauton ja eläinlääkärin kotitallille ja ihan vaan sanomalla että laskun maksaa Reija Reikäpää niin kaikki kulut vaan tupsahtaa tälle ex omistaja Reijalle? Jättää maksamatta ja eläinlääkäri jonkun hipposmerkinnän perusteella alkaa karhuamaan niitä ihmiseltä joka ei ehkä ole kuullut koko hevosesta pitkään aikaan?

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   18.9.25 19:07:52

Kauppakirjan kanssa Hippoksen toimistoon. Näin minä olen toiminut, ei ole todellakaan ollut mitään ongelmaa. Auton myynnin kanssa sama juttu, jos sulla on kauppakirja niin Trafissa saa auton pois sinun nimistä vaikkei uusi omistaja rekistöröi sitä omiin nimiinsä. Eikä sulle kyllä kukaan mitään laskuja voi laittaa vaikka siellä Hippoksen rekisterissä roikkuisitkin omistajana.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   31.10.25 15:20:45

Miksette tee niitä omistajanvaihdos papereita siinä samalla, kun ostatte hevosen, ni ei tarvi jälkikäteen tapella .

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.