Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä motivaatio epäsopivan open tunneille?

Lähettäjä: ann 
Päivämäärä:   16.9.25 18:28:43

Olen jo jonkin aikaa kärsinyt motivaation puutteesta ratsastuskoulun tunnilla, jolla käyn kerran viikkoon. Ongelmana on, että opettajani opetustyyli ei ole itselleni sopiva ja hänen ohjeensa tuntuvat jumiutuneet -80-luvulle muun muassa istunnan osalta. Hän opettaa ratsastamaan hyvin käsivoittoisesti eikä ymmärrä ihmiskehon toiminnasta tuon taivaallista. Olen sitoutunut ratsastamaan tuntipaikalla tämän kauden loppuun eikä vapaita paikkoja itselleni sopivilla muilla tunneilla ole.

Tähän mennessä olen koittanut hokea itselleni, että kun opettaja sanoo asiasta x, käännän sen mielessäni toisten opettajien tunneilla havaittuun, itselleni toimivaan tapaan tehdä asian. Ratsastustuntejani paljon seurannut ystäväni on ollut tässä apuna ja kuvannut sekä kertonut, miltä ulospäin näyttää niillä hetkillä, kun opettaja esim. istuntaani korjaa. Aiemmin tämä tapa toimi ja sain onnistuneita tuntikokemuksia.

Nyt opettaja on kuitenkin muuttanut opetustaan kohdallani tiukempaan suuntaan ja vaatii entistä kovasanaisemmin minua tekemään hänen tahtomallaan tavalla. Tiedän, etten pysty neuvoja noudattamaan, sillä ne aiheuttavat mm. kipua selässäni ja jännittymistä, minkä seurauksena en ainakaan pärjää tunnilla yhtään paremmin. Olen asiasta maininnut opettajalle, mutta hän ei vaikuta ottavan asiaa vakavasti tai ymmärtävän minua. En jaksa inttää hänelle asiasta ja motivaationi käydä tunneilla on tämän vuoksi laskenut huomattavasti. En saa onnistumisen kokemuksia ja tunnen vaan hukkaavani aikaa ja rahaa. Kaksi viimeistä tuntia on päättynyt siihen, että pidättelen itkua, koska tunnen niin suurta turhautumista asiasta.

Miten toimisitte tässä tilanteessa? Onko muita vaihtoehtoja, kuin purra hammasta kauden loppuun? Olin ennen kautta ratsastanut jo hänen tunneillaan, mutta jostain syystä hän vaikuttaa muuttaneen tyyliä entistä ankarampaan suuntaan.

Re: Mistä motivaatio epäsopivan open tunneille?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.25 19:11:05

Kuinka pitkästä ajasta on kyse ja maksetuista tunneista?

Lähtökohtaisesti sen opettajan neuvoja toteutetaan kenen tunneilla käydään, muuten homma käy todella turhauttavaksi myös opettajalle joka yrittää saada asian X aikaiseksi ja huomaa kyllä että et pistä mitään arvoa hänen neuvoilleen. Vaikkakin neuvoo sinulle väärillä mielikuvilla ja mahdollisesti vanhanaikaisin keinoin, se ei poista sitä että hän on lähtökohtaisesti tuntilaisiaan parempi ratsastaja jolla on visio siitä millä tavalla lähtee kehittämään ratsastustasi omasta mielestään parempaan suuntaan. Jos tämä ei oppilasta miellytä tai kemiat ei muuten vaan kohtaa niin tuossa ei ole kummallekaan osapuolelle muuta järkevää vaihtoehtoa kuin että jätät kauden käyttämättä ja vaihdat opea.
Toinen vaihtoehto on löytää se motivaatio vaikka siitä että yrität ymmärtää (ja kysyt!) miksi joku asia halutaan tehdä juuri tietyllä tavalla, ja yrität toteuttaa ne niin kuin on pyydetty. Kenties kauden päätteeksi se on johtanut haluttuun lopputulokseen tai sitten ei. Se ei valitettavasti usein ole toteuttamiskelpoinen idea sooloilla tunneilla omiaan.

Päivämäärä:   16.9.25 19:22:14

Sehän se, että olen yrittänyt myös kysyä häneltä, mitä ohjeillaan tarkoittaa! Vastaukseksi saan epämääräisiä latteuksia ratsastuksen abc-kirjoista, en mitään syvällisempää tai oikeasti järkevältä kuulostavaa selitystä tunnin aiheesta tai ongelmakohdistani. Olen todella yrittänyt ymmärtää häntä, mutta hankalaksi se on nyt etenkin viime aikoina käynyt.

Kai pitää sitten yrittää vielä selvittää tunnin vaihtoa tai kauden kesken jättämistä. Kausi jatkuu jouluun asti, että on tässä vielä useamman satasen verran kiinni rahaa, jota ei ole varaa heittää kankkulan kaivoon.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   16.9.25 19:43:48

Omistaako ope koulun?

Jos ei, niin yritä vielä kysyä, jos voit vaihtaa ryhmää.

Lähettäjä: Miiru 
Päivämäärä:   16.9.25 19:48:51

Voiko tunnit perua ja rästiä muualla?
Tai juttele koulun omistajan kanssa jos keksisi jotain

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   16.9.25 19:52:48

Oletko seurannut muita ratsastajia, jotka ovat hänen opetuksessaan? Eli onko muut kehittyneet hänen opissa?

Kerran viikossa ratsastaminen muutenkin on hirveän vähän, jos haluaa kehittyä. Etenkin jos on vielä huono opetus. Oletko miettinyt, että voisit ottaa lisäksi toiselta ratsastuskoululta tuntipaikan ja hyödyntää sieltä oppimaasi näillä tunneilla ja kauden loputtua jatkaa vain toisella tallilla? Jouluun asti ei ole kumminkaan kovin pitkä aika, joten en jättäisi kokonaan kesken.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.9.25 19:52:48

Miksi menet tunneille jos osaat itse paremmin ja tiedät paremmin mitä sinun pitäisi tehdä?

Näitä netissä oppineita on nykyään viljalti.

Päivämäärä:   16.9.25 20:02:58

---- Jotkut ovat, mutta ihan valtavia harppauksia en ole nähnyt kenenkään tekevän. Ymmärrän tosi hyvin, että yksi tunti on vähän, mutta harmittaa vaan kun olisin kiinnostunut oppimaan ja ymmärtämään ratsastuksesta lisää, mutta me ei opettajan kanssa selvästi ymmärretä vaan toisiamme. Rahatilanne on tällä hetkellä sen verran tiukka, että toiseen tuntipaikkaan ei ole juuri nyt varaa.

Hmm: en ole väittänyt tietäväni paremmin, vaan kertonut saaneeni hyviä oppimisen elämyksiä ja oivalluksia toisten opettajien tunneilla. Olen pyrkinyt myös tätä opettajaa ymmärtämään, mutta tarkentavista kysymyksistä huolimatta hän ei ole osannut asioista kertoa niin, että ymmärtäisin, toisilla sanoilla tai mielikuvilla tms. Mielestäni opettajan ammattitaitoon kuuluu, että jos ratsastaja ei ymmärrä, pitäisi pyrkiä kertomaan asia niin, että hän ymmärtää. Sen vuoksi hän on kai siellä töissä?

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   16.9.25 20:22:19

Aloittaja ottaa yksäreitä silloin tällöin niin opellakin on aikaa selittää asioita paremmin.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   16.9.25 20:33:46

Oppilaana et voi muuttaa opettajan tapaa opettaa. Se mitä voit tehdä, on joko jatkaa ja tehdä niin kuin pyydetään, tai siirtyä käymään tunneilla jossain muualla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.