Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallipaikan tarha mudalla, mitä voi itse tehdä?

Lähettäjä: Tilli 
Päivämäärä:   16.9.25 13:10:34

Tulisiko täältä ideoita: oma hevonen siis uudella tallipaikalla, jossa ei tehtyjä tarhanpohjia vaan ihan peltopohja. Ihanan isot tarhat, mutta portin edusta ja heinien syöttöpaikka on nyt jo alkusyksystä mudalla. Heinälaatikon jo hommasin, mutta onko mitään tehtävissä mutamaalle pienellä budjetilla? Koska ei ole oma tarha, ei voi suuria maatöitä tehdä. Jotain laattoja?

Re: Tallipaikan tarha mudalla, mitä voi itse tehdä?

Lähettäjä: 0600 
Päivämäärä:   16.9.25 13:23:56

Nuppikuorma esim. kivitukaa päälle. Ajaa asiansa kyllä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   16.9.25 13:24:55

Tämmöset mudcontrol laatat on tosi hyviä ja painavia niin näppärät just ku laittaa vaikka vaan muutaman portille ja heinälaatikolle niin auttaa jo paljon. Myös nää vastaavat mitä leikkikentillä on keinujen alla, ei toki niin kestäviä. Me ollaan samasta syystä kuskattu pienimäärä hiekkaa portille ja heinäalueelle tallinpitäjän luvalla ja sekin kyllä ihan toimiva, ei toki toimi välttämättä koko syksyä ilman lisäilyä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   16.9.25 13:26:49

Myös helppo taktiikka on että siirtää yksinkertaisesti portin paikkaa parilla tolpan välillä. Ei ole vaikeaa tai haittaa usein tallinpitäjiä jos osaa yhdistää langat oikein.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.9.25 13:35:35

Itse tilasin kuorman mursketta. Siivoan päivittäin. En todellakaan seisota hevostani kuraliejussa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.9.25 13:54:07

Selvitä etukäteen, saako peltoon kipata mursketta tai hiekkaa. Esim. naapuritallilla pellot vuokramaalla eikä saa, tulisi liian kalliiksi poistaa siinä kohtaa kun vuokra-aika loppuu. Siellä ne kahlaa taas kohtaa puoleen sääreen kurassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.25 14:16:53

Uusi hevosten hyvinvointiasetus sisältää myös tarhojen kuntoa koskevat vaatimukset

Asetus asettaa tarkempia vaatimuksia tarhojen rakenteille ja pohjalle. Tärkeimpiä uusia säädöksiä ovat:

Pitävä pohja: Tarhan pohjan on oltava turvallinen ja pitävä. Hevosen on voitava seistä siellä keliolosuhteista riippumatta niin, ettei sen kaviot uppoa mutaan. Tämä pykälä korostaa tarhan säännöllisen kunnossapidon ja lannanpoiston merkitystä.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   16.9.25 14:20:29

Seisotat sisällä niin ei kastu kaviot. Oikein hyvinvointia kun haluat vaalia niin liikutat hevosta min 3 x päässä mielellään monipuolisesti ja varsinkin maastossa.

Päivämäärä:   16.9.25 14:27:05

Lähettäjä&€#? Voi kokeilla seisoisiko omat kopukat mielummin mudassa vai kuivilla pohjilla jos annat niille vaihtoehdon.

Lähettäjä: Tilli 
Päivämäärä:   16.9.25 14:43:55

Mikä maa-aines on paras jo mutaiseen maahan?

Päivämäärä:   16.9.25 14:44:49

Muta pitää ensin kaapia alta pois, sitten kangas ja kunnon murskeet päälle. Muuten uppoaa vähitellen sinne mutaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.25 15:11:47

Saanen muistuttaa, että hyvinvointiasetus ei vaadi koko tarhaa mudattomaksi, vaan siellä pitää voida seistä uppoamatta mutaan.

Ei vastannut aloittajan ongelmaan, mutta muuten

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   16.9.25 15:19:51

Halvimmalla pääset kun teet niinkuin . kirjoittaa.

Lähettäjä: Kokeile 
Päivämäärä:   16.9.25 15:22:56

Mutakontrollilaatat ehkä nokkelin vaihtoehto, saat mukaasi jos lähdet joskus, ja Piste voisi opetella lukemaan / ymmärtämään lukemaansa ennenkuin alkaa muita opastamaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.9.25 15:28:08

Mä laitatin nuppikuorman kivituhkaa kahteen mutatarhaan, edustalta varmaan alle 10metriä, edelliskesänä. Edelleen ovat kuivat, nyt kolmas syksy alkamassa, ei puske mutaa mistään. Toki ymmärrän että aikaa myöten ei pysyvä ratkaisu, mutta budjettiratkaisuna tilanteeseen sopiva.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   16.9.25 15:29:34

Ilman lupaa ei mitään kivituhkia tai muita tarhaan laitella.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.9.25 15:34:55

Joo ja läksyt pitää tehdä heti kun tullaan koulusta ja kädet pestä ennen kuin mennään ruokapöytään.
Oliko muita itsestäänselvyyksiä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.