Lähettäjä: entinen osaaja
Päivämäärä: 15.9.25 19:26:31
Nuorena olin osaava. Ratsukoulutin nuoria, kisasin kansallisella tasolla re 130 cm jopa voittaen. Oman hevosen koulutin parivuotiaasta rääpäleestä 8-vuotiaaksi, joka osasi VaA-asiat, muttei koskaan sillä tasolla ehditty kilpailla, kun ähky vei.
Sitten hevosharrastus lopahti. Aloin "täteillä", minulla oli nuori varsa ja sillä seurana pullaponi ja vanha eläkeläishevonen. Ratsastaminen höntsäilyä. Jo tuolloin paino alkoi nousta. Lopulta kyllästyin, möin kaikki pois ja aloin harrastaa muuta urheilulajia. Joskus harvoin höntsäilin kaverin hevosella.
Nyt olen ollut käytännössä useamman vuoden kokonaan pois hevosen selästä ja alkaa herätä kova kaipuu satulaan. Mutta olen kamalan lihava. Ei näillä kiloilla ole satulaan asiaa, kun iso maha ja reidet hankaloittaa istuntaa. Olen kyllä liikunnallinen, treenaan koiran kanssa ihan kilpaillen, lisäksi harrastan omaa urheilulajia siinä jo pari vuotta kisaten. Mutta ai kamala kun olen lihava. Olen alle 40 v, eli ihan vielä ei kai vaihdevuodet pukkaa päälle.
Jotenkin en saa itseäni motivoitua laihduttamaan, tai siis painonpudotus on hankalaa. Eikä sekään minua motivoi, että voisin mennä vain jollain rotevilla suokeilla.
En kaipaa haukkuja vaan lähinnä vertaistukea. Millähän sitä saisi itsensä laihtumaan? En asu yksin, minulla on myös alakoululainen lapsi, joten pitää muidenkin ruokavaliot ottaa huomioon. Päivät on täynnä jo nyt, joten liikuntaa en varmasti voi enää lisätä ja liikuntaa elämässäni jo on. En siis ole huonokuntoinen. Mutta hemmetti soikoon nämä kilot on tiukassa!
Pitääkö tässä lähteä hakemaan laihdutuslääkettä, että saan painon taas sellaisiin lukemiin, että ne eivät haittaa istuntaa ja voin tehdä satulassa muutakin kuin höntsäillä?
Ja kuitenkin kiinnostaa: 165 cm 98 kg. Ja ei, en ole menossa ratsastamaan ja turha sanoa "Kyllä joku iso ja roteva hevonen jaksaa sinut kantaa". Ei ole kyse siitä että luhistuuko hevonen alle vaan siitä, että minä en möhkäleenä aio enkä halua kiivetä ratsaille.
Muita, joilla tuli nyt mitta täyteen kilojensa kanssa ja aikoo päästä niistä eroon? Vertaistukea? Tai ehkä jo onnistuneita?
|