Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen liian lihava ratsaille

Lähettäjä: entinen osaaja 
Päivämäärä:   15.9.25 19:26:31

Nuorena olin osaava. Ratsukoulutin nuoria, kisasin kansallisella tasolla re 130 cm jopa voittaen. Oman hevosen koulutin parivuotiaasta rääpäleestä 8-vuotiaaksi, joka osasi VaA-asiat, muttei koskaan sillä tasolla ehditty kilpailla, kun ähky vei.

Sitten hevosharrastus lopahti. Aloin "täteillä", minulla oli nuori varsa ja sillä seurana pullaponi ja vanha eläkeläishevonen. Ratsastaminen höntsäilyä. Jo tuolloin paino alkoi nousta. Lopulta kyllästyin, möin kaikki pois ja aloin harrastaa muuta urheilulajia. Joskus harvoin höntsäilin kaverin hevosella.

Nyt olen ollut käytännössä useamman vuoden kokonaan pois hevosen selästä ja alkaa herätä kova kaipuu satulaan. Mutta olen kamalan lihava. Ei näillä kiloilla ole satulaan asiaa, kun iso maha ja reidet hankaloittaa istuntaa. Olen kyllä liikunnallinen, treenaan koiran kanssa ihan kilpaillen, lisäksi harrastan omaa urheilulajia siinä jo pari vuotta kisaten. Mutta ai kamala kun olen lihava. Olen alle 40 v, eli ihan vielä ei kai vaihdevuodet pukkaa päälle.

Jotenkin en saa itseäni motivoitua laihduttamaan, tai siis painonpudotus on hankalaa. Eikä sekään minua motivoi, että voisin mennä vain jollain rotevilla suokeilla.

En kaipaa haukkuja vaan lähinnä vertaistukea. Millähän sitä saisi itsensä laihtumaan? En asu yksin, minulla on myös alakoululainen lapsi, joten pitää muidenkin ruokavaliot ottaa huomioon. Päivät on täynnä jo nyt, joten liikuntaa en varmasti voi enää lisätä ja liikuntaa elämässäni jo on. En siis ole huonokuntoinen. Mutta hemmetti soikoon nämä kilot on tiukassa!

Pitääkö tässä lähteä hakemaan laihdutuslääkettä, että saan painon taas sellaisiin lukemiin, että ne eivät haittaa istuntaa ja voin tehdä satulassa muutakin kuin höntsäillä?

Ja kuitenkin kiinnostaa: 165 cm 98 kg. Ja ei, en ole menossa ratsastamaan ja turha sanoa "Kyllä joku iso ja roteva hevonen jaksaa sinut kantaa". Ei ole kyse siitä että luhistuuko hevonen alle vaan siitä, että minä en möhkäleenä aio enkä halua kiivetä ratsaille.

Muita, joilla tuli nyt mitta täyteen kilojensa kanssa ja aikoo päästä niistä eroon? Vertaistukea? Tai ehkä jo onnistuneita?

Re: Olen liian lihava ratsaille

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   15.9.25 19:56:34

Olen onnistunut laihduttamaan Fitfarmin valmennuksissa. Itselläni ruokavalio on kaiken a ja o, mikään määrä liikuntaa ei oikeastaan korvaa sitä. Jonkun muun paperille kirjoittaman ruokavalion noudattaminen on itselleni helppoa ja mustavalkoisuus auttaa, kun ei tarvitse miettiä (syöt vain mitä paperissa lukee - et mitään enempää etkö vähempää). Näillä Opelilla 95kg -> 67kg vuoden aikana.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   15.9.25 20:04:56

No eikö paluu satulaan toimisi hyvönä motivaattorina? Tuossa on niin paljon ylimääräistä että ensimmäiset 20 kg lähtee taatusti helpolla kun vain saat päätettyä että nyt lähtee. Jos liikut jo jonkin verran niin helpointa lie ottaa kalorivaje siitäitä suuhun lappaat. Saisitko liikuntaa rankemmaksi jos määrää ei voi lisätä? Kulutus pitäisi saada arvioitua ja loppu on pelkkää matematiikkaa. Kun ruuasta saaru energia jää alle kulutuksen niin laihtuu.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   15.9.25 20:19:45

Suosittelen Fitfarmin simppeliä. Helppo ruokavalio noudattaa kiireisessä arjessa.

Päivämäärä:   15.9.25 20:19:51

Koiran kanssa harrastan reipasta lenkkeilyä ja agilitya. Lisäksi käyn salilla ja kilpailen padelissa. Ei paljon viitsi rankemmaksikaan laittaa kun ei liikunta nytkään ole mitään hienoa sipsuttelua.

Kyllähän se satulaan paluu toimii motivaattorina, mutten todellakaan ole tällaisena paksuna möhkäleenä kiipeämässä satulaan. Joten kyllä tästä sellaisen 30 kg saisi pudottaa ennen kuin voisin kunnolla ratsastaa.

Olen siis pudotellut painoa jo pari vuotta, muttei ole lähtenyt mihinkään. Joten tuskin lähtee helpolla mikään "parikymmentä kiloa alkuun".

En harrasta mässäämistä ja vilja-allergian vuoksi ruokavalio on jo valmiiksi ihan muuta kuin leipää ja makaronia. Kilot kertyi joskus ehkä kun oli niin kiire elämänvaihe, kävin töissä, opiskelin, pidin hevosia ja oli koira ja lapsi ja... Eli tuolloin tuli syötyä kun ehti ja välillä ihan autossa matkalla opiskelukaupunkiin ja niin edelleen. Mutta vaikka elämä on tuosta tasoittunut, niin kiloja tuli vielä lisää eikö ne lähde mihinkään.

Välillä otan kyllä rennomminkin ja on helpompiakin viikkoja, joten en ole mitenkään jatkuvasti menossa ja burn outissa. Enkä halua ollakaan, kun sekin on koettu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.25 20:21:13

Olin itse 163 ja 80kg kun oma paino alkoi ahdistaa ihan tosissaan. En liikkunut paljon yhtään ja söin ihan mitä mieli teki.

Aloitin maltilla syömään vähemmän ja liikkua enemmän. Paino laski ehkä noin 73 kiloon suhteellisen helposti, pitkän ajan kuluessa (3 vuoden aikana?). Kun painoin noin 70kg aloin ratsastaa. Vähitellen lisäsin ratsastusta. Jossain vaiheessa vaaka näytti 67kg.

Sen jälkeen en ole käynyt vaa’alla, mutta vyötärön ympärys on kaventunut alkuperäisestä 10cm ja housukoko pienentynyt 35 tuumasta 29-30 tuumaan. Paidat L-koosta S-kokoon. Joskus menee XS. Tallilla tulee niin paljon kävelemistä ja ei ole koko ajan jääkaapilla, niin paino jatkaa laskemista. Vaaka meni tosin rikki, eli en tiedä minkä verran painan :D Ehkä 65kg?

Päivämäärä:   15.9.25 20:29:42

Ozempicia vaan, sillä laihtuu :) Eikä tartte hävetä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   15.9.25 20:45:10

No on tuossa kyllä liikunta ja kulutuskin jo kohdillaan! Täytyy ihmetellä ettet ole oikeasti laihtunut, kärsii varmasti syödä reilut 2000 kcal.
Tarkastele kriittisesti syömiset, laita vaikka viikon takaiset ylös ja laske kalorit, sieltä on pakko löytyä syy. Lihastakin varmasti alla on mutta tuntuu että se yksi 20 kg lähtis lähes paskomalla ;)

Lähettäjä: voi 
Päivämäärä:   15.9.25 20:51:16

Noilla mitoilla saat jo ozempicia

Lähettäjä: NovaZ 
Päivämäärä:   15.9.25 20:55:55

Haet vaan Ozempicia niinkuin kaikki nykyään ja vedät sitä sekä kaljaa. Kyllä laihtuu.

Päivämäärä:   15.9.25 21:03:45

Samaa ehdotan että laita viikon syömiset ylös ja katso miltä näyttää sekä se että kuinka paljon kaloreita missäkin on. Voi tulla yllätyksiä, niinkuin minullekin joskus. Jostain meinaan tulee liikaa kaloreita, sillä muuten laihtuisit. Liikunta määrä kuulostaa hyvältä joten syömiset on se mistä lähtisin sinuna liikkeelle.

Ja hei tsemppiä! :)

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   15.9.25 21:16:50

Laske sun energiantarve ja sitten syöt vaan sen verran kaloreita päivässä. Kun haluat laihtua, vähennä 500 kaloria siitä päivittäisestä tarpeesta, ja laihdut noin kilon viikossa. Se on oikeastaan aika helppoa. Kirjoita ylös joka ruuan jälkeen, paljonko kaloreita söit, niin tiedät paljonko on jäljellä.

Netistä löytyy kalorilaskureita. Itse liikun suht aktiivisesti ja lasken 30 x 91 kg = mun kaloritarve päivässä, ja vähennän siitä 500 kaloria, kun haluan laihtua.

Mua motivoi ratsastus.

Lähettäjä: Vinkit 
Päivämäärä:   15.9.25 21:24:14

1. Syömiset ylös esim Fatsecret-appiin
2. Nuku öisin väh 8 h
3. Syöminen aamupainoitteiseksi
4. Mahdollinen hormonaalinen ehkäisy pois
5. Kilpirauhasarvot

Päivämäärä:   15.9.25 21:27:25

Hormonaalista ehkäisyä en käytä ja kilpirauhasarvot ym. on kunnossa. Työ enimmäkseen istumatyötä etänä kotoa, mutta lounastauolla käytän koiran pihalla enkä työkoneen ääressä syö tai napostele. Jonkin verran vastapainona on myös fyysinen keikkatyö, eli ei pelkkää istumista. Mutta liikuntaa tulee tuon koirankin vuoksi jo monta kertaa päivässä. Syömisiä pitäisi kai tarkastella, mutta en minä kovin paljoa syö joten sinänsä kyllä ihmetyttää, että mistä nämä kilot oikein tuli ja miksi ne ei lähde.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.